Efterätt till Påsk?

Jag behöver lite inspiration. jag har fått ansvaret för efterrätten till påskmiddagen och jag har fastnat totalt. Ska man göra tårta, paj eller något annat?

Jag har en idé om att göra egen vanilj och chokladpudding som serveras med lime och balsamicomarinerade jordgubbar. Funkar det tro??

Vad ska alla ni bukare äta till efterätt??

Jag tänkte testa att göra den här citronmoussetårtan. http://www.koket.se/bonniers_kokbok...ejeri/citronmoussetarta_med_lakritsnotbotten/
 
Kan ju tipsa här med. Superenkel, god, snygg och fräsch;

Torta rustica di mele al limone.
Ingredienser
  • 5 äpplen
  • 2 dl socker + 3 msk till äpplena
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 citroner, saft och zest
  • 3 ägg
  • 1 ½ dl rapsolja
  • 1 dl mjölk
  • 25 g smör
  • Florsocker
Tillagning
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Smörj kanterna på en kakform med 25-30 cm i diameter med smör.
  3. Riv skalet på citronerna, spara undan.
  4. Skala och skär äpplena i tunna klyftor. Blanda med 3 msk socker och saften från citronerna.
  5. Vispa ägg och socker poröst.
  6. Sikta mjölet och vispa i lite i taget i smeten. Varva med olja och mjölk så att det inte blir för tjockt.
  7. Blanda till sist i bakpulver och citronzest.
  8. Häll i ⅓ av äppelklyftorna i smeten och blanda.
  9. Häll smeten i formen och tryck ner resten av äppelklyftorna i ett fint mönster.
  10. Strö över lite socker och klicka på resten av smöret.
  11. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Testa om kakan är klar med en tandpetare, den ska vara torr.
  12. Låt svalna, pudra över florsocker och servera.
 
Jag gör en banofeecheesecake.

Mastig som tusan :angel:men god!:up:

Nu funkar 'mina' laktoser med tabletter så de kan äta den ändå. Glutenfria får skippa digestiven och får glutenfritt kaksmul istället.

Annars är vit chokladmousse med marinerade jordgubbar/bär gott. Eller pannacotta med bär, eller citronpaj av något slag. Hallonmoussetårta.

Mm mer dessert åt folket!
 
Kommer ihåg att man i mellanstadiet brukade få rulltårta med lite grädde på och ett skummägg på det. Något så löjligt enkelt men bra idé för de små!
 
Det lät vansinnigt gott och fräscht, perfekt vårefterrätt :up:

Flera själar, samma tanke! Jag har tänkt göra en citronpaj, eventuellt med marängtäcke. Citron känns som en typisk vårsmak, och färgen är ju också himla trevlig. :) Vi ska äta löjromstoast med Kalixlöjrom till förrätt, och någonting som involverar zucchini, spenat, parmesan, soltorkade tomater, vitt vin och pasta i någon form till huvudrätt, så jag tror det blir bra med något syrligt som avslutning.
 
I år har jag hittills gjort två påskdesserter, första: chokladkaka med passionsfruktscurd och mörk chokladmousse, toppat med karamelliserade hackade hasselnötter. Andra är en vit chokladpannacotta med lemon Curd och havrecrunch.
 
Jag ska göra någon slags tårta med citron och blåbär. Detaljerna är lite oklara för jag har slarvat bort receptet men minns i alla fall att det är mjuka citronbottnar och någon slags blåbärsmousse som fyllning.
 

Liknande trådar

Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 360
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 199
Senast: Mineur
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 143
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 567
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp