Bukefalos 28 år!

Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

D

Doll

Jag har haft häst i c:a ett år nu, har en fast tjänst på ett företag som visserligen är halvtid, men dock en inkomst. I början på sommaren blev jag sambo och det var nog då som det började dra i väg med utgifter. Hästen ser jag alltid till i första hand, stallhyran är betald så fort lönen kommer in och hovslagaren bokad med pengar som då blir undanstoppade. Men den här månaden verkar det helt omöjligt att gå runt. Sommarbeteskostnaden kom som ett tvärslag nu lagom till augusti, en stor säng till mig och sambon (som verkligen behövdes) köptes in under sommarmånaden och för mig till viss del på kredit (då jag inte hade den bunten pengar att lägga ut för tillfället då vi delade på summan), hovslagaren kommer på påhälsning, nytt stall med lite dyrare stallhyra (dock foder och allt inkluderat), Gotlandsresan ska vara inbetald (semester med familjen, och där för mat och logi), hyran kommer in som vanligt och lite på krediten ska betalas tillbaka. Det ser ut som att jag kommer ha max 1498:- kvar på kontot efter att allt har betalts.

Till det hör att jag alltid får otroligt dåligt samvete när allt inte betalas på en gång och jag kan inte leva med skulder på det sättet. Nu vet jag inte hur jag ska göra, ska jag försöka förklara för sambon att jag kommer att få leva dödssniket den här månaden (till det hör att vi verkligen behöver storhandla), ska jag höja krediten eller ska jag helt enkelt leva på ett extremt minimum?

Jag vet att det "bara" handlar om 25 dagar och att jag borde kunna klara mig, men det känns så snålt att leva på sambons pengar eller försöka låna av mina föräldrar. Nästa månad kommer ligga så himla mycket bättre ekonomiskt, men den här månaden raserar hela min budget totalt. Hur ska jag göra, jag är akut behov av alla möjliga tips! Gärna lite sparatips också för den delen...:confused:
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Höj INTE kediten!
Lev snålt.

Tyvärr så kanske du inte borde åka/ha åkt på gotlandsresan, man måste priotera när man har häst.

Sen, du jobbar bara halvtid, hitta ett annat jobb, det finns tråkiga jobb som telemarking där man kan jobba ca 2 kvällar i veckan, det blir ju några tusen extra.
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

försök att inte låna pengar, då snyltar du bara på nästa månads pengar och hamnar i en ond cirkel!

sorry to say it, men du får nog inse fakta, att detta är en pissmånad och snyltning är oundviklig. prata med sambon, han hjälper dig säkert.
1500 är iallafall plus och inte minus och det är ju kanon!!!!!

kanske ska passa på att rensa i stallgarderob?
panta burkar funkar ju alltid. :angel:
storhandla där maten är billigast och köp bara bra saker, så räcker pengarna mycket längre....

finns ju bättre månader att vara pank på, men som sagt, du har iallafall pengar över och det är ju bara bra!
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

På ren svenska... Ge f*n i att skaffa utgifter du inte har utrymme för. Se på puckona i programmet Skuldfällan! Du är på väg dit nu.
Det finns bara en person som har ansvar för din ekonomi, och den personen är du själv.

... en stor säng till mig och sambon (som verkligen behövdes) köptes in under sommarmånaden och för mig till viss del på kredit (då jag inte hade den bunten pengar att lägga ut för tillfället ...
Jag antar ni har klarat er med befintliga sängar hittills, så varför inte en månad till? En madrass på golvet är bättre än förstörd ekonomi.

Tänk efter före i framtiden. Fråga dig om du verkligen måste köpa den eller det just nu, om du måste åka på semester varje år, om det innebär katastrof om du går plus i ekonomin månad för månad, osv.

LIA
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Tack för alla snabba och bra tips från er alla. Självklart känns en höjning av krediten som ett väldigt panikartat drag, det ska mycket till för att jag ens skulle våga höja den överhuvudtaget. Sängen som diskuterades lite ivrigt här var ett "vi måste göra det här" köp då ingen av oss kunde sova i den lilla säng vi delade på. Givetvis hade vi kunnat vänta och inte sova, men det funkade inte i längden då vi båda arbetar.

Sen kände jag att det var en så pass viktig del, att sova är ett behov vi alla har och sover inte jag ordentligt så fungerar jag inte bra varken på jobbet, hemma eller i stallet. Dessutom kanske det låter som att vi köpte någon form av lyxsäng här, men icke, det blev en Ikeasäng och för mig en väldigt låg kredit (här pratar vi under 5.000).

Semestern funderade jag ett tag på att sopa bort, men då biljetten t/r redan var bokad av en släkting kändes det inte som att jag kunde ta mig ur detta då jag förmodar att biljetterna som inköpet inte var ombokningsbara eller på någon form av "öppet köp". Så det har varit lite kostnader som har varit svåra att argumentera bort. Jag får helt enkelt leva med den här pissiga månaden och lära mig att alltid betala allting långt i förskott och spendera mindre än inkomsten ger. Men tack återigen för alla svar, lyxfällan ska inte få ta mig i alla fall !:love:
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

1500 räcker lätt till maten om man tänker på vad man köper. Jag skulle tom ha utrymme för nöjen med den pengen. Förstår inte problemet.
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Huuu... Jag förstår inte ens hur man kan handla på kredit över huvudtaget!! :confused:

I mitt & sambons boende är det spara först, köp sedan som gäller. Vi behöver egentligen också en ny säng...sover 2 i en 120 säng vilket blir väldigt varmt & jobbigt sommar tid. ;) Meeen jag tycker det är viktigare att kunna äta än sova som en prinsessa...:p

Så vi sparar & sparar & till hösten blir det det för hoppningsvis en ny säng.

Ett litet tips allmänt ekonomiskt är ju att sommaren med oftast mer äta ute, dyrare mat, onödiga smaskiga efterrätter, semestrar osv gör att det kanske inte är läge för att köpa nya dyrare prylar.

Vad jag vill få fram är att på sommaren blir det gärna en del oförutsedda utgifter...även för den med super planerad ekonomi. :crazy:

Dessutom är det inte stor nytta till att vara sambos om man inte hjälps åt!!! En annan månad är det din sambo som är kort på pengar...
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Tack Busen, jo det blir ju faktiskt så och det är klart att sparandet alltid ska sättas i första hand. Nu är det ju inte riktigt så att krediten slår knut på mig, den ligger lågt och räntan är sänkt. Men helt plötsligt rasade det in en massa andra utgifter som jag inte tänkt skulle komma precis till den här månaden när min semesterersättning inte kommer förens nästa månad (då sommaren såklart är slut och allting har sparats in på och lagts om). Jag hoppas att ni kan köpa er säng till hösten, det kanske är det bästa köpet (förutom hästen då) som jag någonsin har gjort!
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Jag tror att det kan vara så att jag alltid levt som jag tjänat. Är det goda tider spenderar jag mer och tänker mig mindre för och är det som nu så vänder jag på varenda krona för att se om jag kan hitta något därunder. Men du har rätt Lickety, jag borde klara mig. Spenderarbyxorna får vänta tills det finns ett heltidsjobb med en stadig inkomst och chans att lägga undan några hundralappar i månaden.
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Ett enkelt sätt å ta kontroll över pengarna är faktiskt rätt enkelt:)

Ta å sätt er ner å skriv upp ALLA UTGIFTER ni har på ett år tex .. hyra mat el tele etc etc

Dela den summani 12 ...då har ni en rätt bra uppfattnning över månadskonstnaden... obs glöm inte några 100 för oförutsatta utgifter

Den summan ni får när ni delat årets utgifter med 12 är den summan ni minst måste ha varje månad för å gå runt...

Eventuellt överskott är till nya inköp nöjen etc etc...

rätt enkelt men förvånansvärt effektivt å man blir lika förvand varje gång man gör de hur mycket man gör av med...

lycka till ...:laugh:
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Jag har levt i samma sits, med lägre inkomst än min sambo och fick spara-spara-spara medans han hade råd med leksaker. Det var skitjobbigt, ända tills vi satte oss ned och verkligen pratade om det. Inte vill väl din sambo att du ska skuldsätta dig för att leva ikapp med hans utgifter? :)
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Måste sälla mig till skaran som anser att du får snåla helt enkelt, du har ju själv satt dig i den här sitsen ;)
Själv har jag en underbar sambo,vi delar lika på alla kostnader spelar ingen roll vem som gjort sig "skyldig" till vad, pengar har vi inte gott om däremot det viktigaste, Kärlek! :love:
Ta den här månaden som en viktig läxa, man får prioritera när man inte har pengar, sängen kan jag förstå men semester kan ju inte vara livsnödvändigt :D
Kolla runt på anslagstavlor, kanske finns nån som behöver hjälp med hunden, barnet, gräsmattan, guldfisken etc etc. Ger ju iaf några hundringar extra:idea:
Lycka till!
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Tack för alla underbara tips, det känns lite lättare nu när flera ger sig till känna om att det kan bli så ibland och att det går att trilla dit. Nu har jag faktiskt hittat lite saker att sälja här hemma, saker som jag tidigare köpt in och för gudars skymning inte förstår när jag skulle behöva. Så det verkar gå loss trots allt, men de pengar som hovas in den här gången ska gå till sparandet. Hallå snåla månaden, här kommer jag! :laugh:
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Vad skönt att du känner att det löser sig!
Som någon annan sa så ta med denna månad som en lärdom, så att det inte händer igen. Den lite "gammaldags" tanken om att ha minst en månadslön på sparkontot kan ju bli ditt nästa mål!
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Så har vi också gjort... Min sambo har periodvis ut 17'-18' och jag får mina 7500 från CSN. Med det betalar jag min del av hyran, mina djur, mina räkningar och ganska mycket mat. Men allt annat köper faktiskt han, enbart för att jag pluggar. När jag är klar och han vill plugga så byter vi.

Och att sälja grejer, det är guld! Sålde för 7000 :- förra våren, bara saker jag absolut inte behövde.
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Du kommer att känna dej jättenöjd efter den här månaden, om du fixar den utan ytterligare kredit.
Vet också att det blir svårare att planera utgifter när man blir sambo, drar gärna iväg med en säng och lite annat man behöver gemensamt. Mitt bästa tips är att köpa begagnat, ffa om man tänker sig IKEA. Det har nästan inget andrahandsvärde och man kan hitta det mesta på Blocket. Folk handlar och ångrar sig/flyttar så det finns oftast saker i nyskick.
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Det stämmer som du säger att saker kan inhandlas på Blocket och då till en billigare summa och att man även där kan sälja saker man helt enkelt inte behöver längre. Med lite smidiga annonser, ett trevlig sätt och kort öppet köps tid tror jag att man kan hitta villiga köpare till prylar som helt enkelt bara ligger och skräpar. Det blir nog bra det här :)
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Förstår inte heller problemet? :confused: Det är EN månad och du har 1400:- kvar när allt är betalt utom mat?
Om du frågar mig tycker jag det låter som det borde vara jätteenkelt att klara sig på.
Storhandla, kolla efter extrapriser, frys in mat och låt bli att äta ute så kan ni leva ganska bra även den här månaden
Har inte din sambo också inkomst?
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Håller med flera andra här om att försöka hålla nere inköp och dylikt.

Vet inte vad du och din sambo har för överenskommelse när det gäller dina/mina pengar. Själv tycker jag att om man lever ihop har man också alla pengar ihop, så funkar det hos oss och även i mitt tidigare äktenskap. Jag lånar inte pengar av min sambo och han lånar inte av mig. Vi har allt gemensamt både inkomster och utgifter. Har båda sämre ställt någon period så får man titta på vad som skall skäras ned. Hästen, barnen (hans och mina), huset, bilarna etc. är vårt gemensamma ansvar. Han är egen företagare vilket gör att det kan svänga en hel del ekonomiskt. Jag jobbar bara deltid vilket inte ger någon större förmögenhet;) Men på detta sätt funkar det oftast mycket bra och det blir inga oklarheter eller skulder till varandra.

Lycka till!
 
Sv: Ekonomin rasar under mig- finns det någon som kan hjälpa mig tipsvägen?

Köp inte på kredit!! Det är verkligen det värsta man kan göra, speciellt om man bara jobbar halvtid. Du kommer ju att få betala av på detta länge nu!

Det var väl 1500:- kvar efter allt annat var betalt? alltså 1500:- till mat och att slösa? Det tycker jag är rätt bra endå, eftersom att det bara gäller 1 månad!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 125
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp