En god affär trots kompromiss med boende?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger precis där vi vill bo. Vi får då och då förfrågningar om att byta vår hyresrätt från lägenheter som ligger i ett nyproducerat område ca 2 km bort. Lägenheten som är på tapeten just nu är egentligen perfekt för oss i storlek och bekvämligheter såsom tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, stort badrum och andra ytor mm. MEN jag tycker att området är förbaskat fult ärligt talat :p Enbart nybyggda hus och inte alls samma charm som där vi bor nu. Dock är huset under ombildning och enligt ombud kan det dröja ca 3 år, men det kommer med mycket stor sannolikhet att ske. Tillräckligt många boende har röstat ja. Är vi med i denna ombildning har vi möjlighet att göra en affär på nästan 1 miljon enbart genom att köpa och sedan sälja.

Vi har också möjlighet att faktiskt köpa där vi vill bo under nästa år. Dock får vi bo lite mindre då, och missar chansen till en god affär med ombildningen. Men då får vi bo på den platsen vi vill, och hitta något charmigare och hemtrevligare än nyproducerad hyresrätt.

Hur hade ni resonerat? Skulle ni kunna tänka er att kompromissa med ert boende under 3 år för en så bra affär? Eller hade ni tyckt att 3 år är för lång tid att bo där man inte vill och att det inte är värt pengarna? Jag känner mig bortskämd som ens tvekar, samtidigt känns 3 år som lång tid just nu.
Känns som en alldeles för riskabel affär att spekulera i. Varför skulle de som äger huset sälja till ett underpris för att hyresgästerna skall kunna göra miljonvinster? Låter helt orimligt.

Jag hade bott kvar i funkislägenheten.
 
Om ni inte tar den höga hyran i tre år, vad kan ni spara ihop? Sen tänker jag att det verkar vara mer efterfrågan på er lägenhet än tvärtom och det säger en del. Så nej, hade inte bytt.

Vi skulle inte bo kvar i nuvarande hyresrätt i så fall så svårt att räkna på! :) Men gissar att det inte hade varit så mycket i alla fall.
 
Jag går emot de flesta i tråden, personligen skulle jag aldrig kunna bo nånstans där estetiken inte är "med mig". Såklart är ju det högst personligt, men jag hade inte velat bo i ett hus yngre än funkis. När jag letade lägenhet prioriterade jag bevarade ytskikt, originalgolv, originalbeslag och odyl högt. Jag är kanske en dramatisk person, men jag hade känt mig liksom lite olycklig om jag bodde nånstans där det kändes "fel" liksom. Oavsett läge på själva boendet. Ungefär som att jag tvingats ta på mig kläder jag tyckte var fula och inte passade. Förstår dock att andra kan tycka att boendet är bara en plats att äta och sova på osv men jag funkar inte så bara.
 
Känns som en alldeles för riskabel affär att spekulera i. Varför skulle de som äger huset sälja till ett underpris för att hyresgästerna skall kunna göra miljonvinster? Låter helt orimligt.

Jag hade bott kvar i funkislägenheten.

Det sker ju visserligen hela tiden, ombildningar.
 
Jag går emot de flesta i tråden, personligen skulle jag aldrig kunna bo nånstans där estetiken inte är "med mig". Såklart är ju det högst personligt, men jag hade inte velat bo i ett hus yngre än funkis. När jag letade lägenhet prioriterade jag bevarade ytskikt, originalgolv, originalbeslag och odyl högt. Jag är kanske en dramatisk person, men jag hade känt mig liksom lite olycklig om jag bodde nånstans där det kändes "fel" liksom. Oavsett läge på själva boendet. Ungefär som att jag tvingats ta på mig kläder jag tyckte var fula och inte passade. Förstår dock att andra kan tycka att boendet är bara en plats att äta och sova på osv men jag funkar inte så bara.

Jag fungerar nog lite likadant, och det är väl därför vi klämmer in oss på våra 37 kvm i dagsläget :D Jag känner mig inspirerad av vårt närområde och boende och det gör väldigt mycket för mig. Sambon fungerar likadant, så det är väl tur att vi tänker lika där.

Det är för övrigt Hornsberg Strand som är på tapeten om det skulle bli flytt.
 
Om din enda reservation mot bostaden som ska omvandlas till brf om nåt år är estetiskt och enbart på husets utsida så hade jag nog inte haft nåt problem med det. Förutsatt att insidan är fin och passar mig. Och att det ligger i rätt område så pendling och annat praktiskt funkar.
 
Det sker ju visserligen hela tiden, ombildningar.
Ombildningar sker och det finns de som gjort en bra vinst men det bygger antingen på att marknaden varit i kraftigt stigande eller att det varit en mygelaffär med ett kommunalt bolag. En viss rabatt kanske kan inräknas genom att huset säljs i sin helhet men knappast i storleksordningen miljonbelopp per lägenhet, det vore att sälja till ett underpris.
 
Ombildningar sker och det finns de som gjort en bra vinst men det bygger antingen på att marknaden varit i kraftigt stigande eller att det varit en mygelaffär med ett kommunalt bolag. En viss rabatt kanske kan inräknas genom att huset säljs i sin helhet men knappast i storleksordningen miljonbelopp per lägenhet, det vore att sälja till ett underpris.

Inte per lägenhet utan det räknas ju på kvm, större lägenhet blir större vinst.
 
Inte per lägenhet utan det räknas ju på kvm, större lägenhet blir större vinst.
Jag tycker det låter orimligt, det finns en inlåsningseffekt genom hyreskontrakten som motiverar ett lägre pris men för att jag skulle tro på vinster i den storleksordningen skulle jag behöva se faktiska siffror och känna till huset.
 
Haha rimligt ;)

För att återgå till ämnet lite så hade hyran spelat in för mig. Även om ni har råd att betala en hög hyra så hade jag personligen kanske då hellre valt att köpa en bostad med lån och amortera på mitt lån istället för att betala hyra till hyresvärd.

Samma här. Jag skulle heller inte välja att låna så mycket jag kan och köpa så stort jag kan. Vi vill gärna ha pengar över till annat, så vi kommer att hålla oss en bra bit under maxbelåning.
 
Jag hade inte fixat att bo på fel plats i 3 år. Å andra sidan kanske fel plats hade blivit rätt plats efter en stund och mina preferenser hade ändrats.

(just i det område detta handlar om har en av mina vänner flyttat in pga renovering av hennes 37 centrala supercharmiga kvadrat - hon skulle bo i evakueringsboendet i ett par månader, hon fick frågan om hon ville bo kvar och kors i taket, hon valde bort sina 37 centrala kvadrat som hon älskat så högt)
 
Jag hade inte fixat att bo på fel plats i 3 år. Å andra sidan kanske fel plats hade blivit rätt plats efter en stund och mina preferenser hade ändrats.

(just i det område detta handlar om har en av mina vänner flyttat in pga renovering av hennes 37 centrala supercharmiga kvadrat - hon skulle bo i evakueringsboendet i ett par månader, hon fick frågan om hon ville bo kvar och kors i taket, hon valde bort sina 37 centrala kvadrat som hon älskat så högt)

Kul att höra! Preferenser kan verkligen ändras med tiden.
 
Jag håller med om att man inte ska behöva poängtera sitt privilegium i var och varannan mening. MEN. Det som får mig att gnissla tänder ibland är när det kommer "jag skulle aldrig kunna göra som endel gör" och så något om att man vill ha det finare/närmare/större whatever. Då tänker jag att jo - om du var i samma sits så skulle du högst troligt göra likadant, eftersom valet inte finns. Och det skulle vara klädsamt att formulera sig på ett annat sätt.

Men jag förstår ju att @tornblomma tex inte menar något illa. Vi lever bara i olika världar :)

Ja, det håller jag helt med om! Just när det kommer till ekonomi är det lätt att bli blind. Jag minns när vi var och hälsade på sambons kollega ute på Lidingö. Strandtomt och monstervilla med glasfasad. Kollegan sa att de ville flytta in till stan igen snart när barnen blir större och la till "Det vore sååå kul om ni vill köpa vårt hus då! Om ni skaffar familj framöver!?" och jag höll på att tappa hakan i golvet. Men visst, får vi det med 78% rabatt så? :D
 
Mitt lidande i villaområde med maskrosmaffian tog 2 år och gav en viss ekonomisk utdelning genom att vi köpte till lågt pris och marknaden rörde sig uppåt. Det gjorde att vi kunde fixa till gården vi köpte till beboelig standard. Men jag hade aldrig gjort det om jag vetat att jag inte skulle trivts. Om jag visste att jag bodde på en viss "fel" plats pga ekonomisk spekulation - skulle jag vantrivas etter värre. Liksom på nåt sätt göra ont i någon del av själen.

(Fotnot: Nu har det gått 16 år, men man kan väl ändå inte hävda förekomst av maskrosjägare som ett "dolt" fel. ?)
 
Jag tror att du svarar på din fråga själv här ovan :)

Jag gör ju det! :D Men frågan är ju också vad jag har möjlighet till nu, och vad jag har möjlighet till senare i livet. Med en god affär kanske jag har möjlighet att bo i mitt fina område även när vi behöver större (familj). Som det ser ut just nu skulle familjeliv innebära att behöva flytta bort. Så det är lite kompromiss nu för bättre sen, eller bättre nu för kompromiss sen som kanske gäller.

Äh vi får se, just nu blir jag lite stressad av tanken på denna bostadsaffär. Vi har gått i över ett år nu och inte riktigt vetat vad vi ska köpa, när vi ska köpa, om vi ska köpa osv. och det tär lite på mig. Jag vill veta! Att ha det så några år till känns lite trist..
 
Jag gör ju det! :D Men frågan är ju också vad jag har möjlighet till nu, och vad jag har möjlighet till senare i livet. Med en god affär kanske jag har möjlighet att bo i mitt fina område även när vi behöver större (familj). Som det ser ut just nu skulle familjeliv innebära att behöva flytta bort. Så det är lite kompromiss nu för bättre sen, eller bättre nu för kompromiss sen som kanske gäller.

Äh vi får se, just nu blir jag lite stressad av tanken på denna bostadsaffär. Vi har gått i över ett år nu och inte riktigt vetat vad vi ska köpa, när vi ska köpa, om vi ska köpa osv. och det tär lite på mig. Jag vill veta! Att ha det så några år till känns lite trist..
Jag tror att om du ska påbörja någon bostadsaffär så bör det vara i ett område som du kan tänka dig att bo i under ett par år. Om man känner sig missnöjd redan dag ett när man flyttar in, hur missnöjd kommer man att vara i slutet? :confused:
Ni kan ju titta efter en bostadsaffär någon annanstans om ni är sugna på att tjäna lite pengar, en säkrare sådan. Priserna ökar ju hela tiden :meh: oavsett omvandling eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett knarrigt golv. Nej, det är inte charmigt, det börjar gå mig på nerverna till den grad att jag håller på att få fullkomligt...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Voeux
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 255
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 447
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 582
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp