En god affär trots kompromiss med boende?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att om du ska påbörja någon bostadsaffär så bör det vara i ett område som du kan tänka dig att bo i under ett par år. Om man känner sig missnöjd redan dag ett när man flyttar in, hur missnöjd kommer man att vara i slutet? :confused:
Ni kan ju titta efter en bostadsaffär någon annanstans om ni är sugna på att tjäna lite pengar, en säkrare sådan. Priserna ökar ju hela tiden :meh: oavsett omvandling eller inte.

Jag tror ju som sagt inte att jag skulle vara missnöjd, bara inte lika nöjd som jag känner mig där jag bor just nu :) Men vi kanske siktar på att köpa direkt ändå och skippa bytet. Just idag känns det lite för osäkert för att det ska vara värt det, och då menar jag inte den ekonomiska vinsten utan mer osäkerheten hur det ska bli många år framöver.
 
Vad gäller det där med att bo i ett hus som är byggt under fel estetisk era, så är det för mig ett fullständigt icke-problem. Jag har inte haft tillfälle att utveckla den känsligheten.

Fel för mig vore snarare tex Arvidsjaur då det ju gör pendlingen till jobbet orimlig.
 
Ingenting alls egentligen. Blir det inte en ombildning, eller att vi inte vill vänta på den, eller att det inte blir så bra vinst så känns det lite som att "Jaha men då köper vi väl den lägenheten vi vill ha nu i stället".
Det är ett attraktivt område och även om priserna skulle bli fallande lär ni gå med vinst OM det inte händer något radikalt inom bostadsmarknaden inom 3 år men det är inte så troligt.
 
Jag fungerar nog lite likadant, och det är väl därför vi klämmer in oss på våra 37 kvm i dagsläget :D Jag känner mig inspirerad av vårt närområde och boende och det gör väldigt mycket för mig. Sambon fungerar likadant, så det är väl tur att vi tänker lika där.

Det är för övrigt Hornsberg Strand som är på tapeten om det skulle bli flytt.

Jag hade avstått. Är rätt dött och har varit en del stök där. Visst är kajen fint men många lägenheter ligger vända så de knappt får dagsljus.

Jag bodde i Solna i 7 år. Lägenheten var härlig och kommunikationerna bra men jag var aldrig hemma där just pga området. Hela min själ längtade bort från den massiva trafiken. Så för mig är området absolut viktigt, jag vill kunna vistas utanför min bostad utan att längta bort.
 
Jag tror ju som sagt inte att jag skulle vara missnöjd, bara inte lika nöjd som jag känner mig där jag bor just nu :) Men vi kanske siktar på att köpa direkt ändå och skippa bytet. Just idag känns det lite för osäkert för att det ska vara värt det, och då menar jag inte den ekonomiska vinsten utan mer osäkerheten hur det ska bli många år framöver.
Å andra sidan så kan man ju då i framtiden om man skulle upptäcka att det inte funkar sälja och köpa något som passar den nya situationen då. Saker förändras ju hela tiden.
 
Snarare ett deprimerande svar, för mig personligen alltså :p
Men så länge som det inte spricker en ny bubbla, vilket är såklart möjligt, så ökar priserna hela tiden i Stockholm.
Den där bubblan som alla talar om och har gjort i över tio års tid verkar inte spricka än i alla fall på ett tag.
Och vi lär ju inte se en sådan krasch som det var på 90-talet oavsett.
 
Vad gäller det där med att bo i ett hus som är byggt under fel estetisk era, så är det för mig ett fullständigt icke-problem. Jag har inte haft tillfälle att utveckla den känsligheten.

Fel för mig vore snarare tex Arvidsjaur då det ju gör pendlingen till jobbet orimlig.

Jag tror man tittar mycket just på de möjligheter man har, lite som vi diskuterade tidigare. För mig personligen så finns möjligheten inom min lilla ö Kungsholmen, och det är ju bra, för här vill jag bo! Så lägesmässigt så kan det inte blir så fel just nu.

Om du skulle skaffa boende precis där du vill bo, vad är preferens nr 2 för dig? :) Storlek?
 
Jag tror man tittar mycket just på de möjligheter man har, lite som vi diskuterade tidigare. För mig personligen så finns möjligheten inom min lilla ö Kungsholmen, och det är ju bra, för här vill jag bo! Så lägesmässigt så kan det inte blir så fel just nu.

Om du skulle skaffa boende precis där du vill bo, vad är preferens nr 2 för dig? :) Storlek?
Jag är inte så engagerad i mitt boende att jag ens kan svara. Mitt liv måste funka och bostaden ska helst underlätta, inte försvåra.
 
Å andra sidan så kan man ju då i framtiden om man skulle upptäcka att det inte funkar sälja och köpa något som passar den nya situationen då. Saker förändras ju hela tiden.

Så är det absolut! Att byta dit hindrar inte vår möjlighet att ändå köpa när vi vill. Det är väl mest att det blir ett lite trist hopp, att flytta för att flytta igen sen. Men ingen jättestor deal.
 
Om du skulle skaffa boende precis där du vill bo, vad är preferens nr 2 för dig? :) Storlek?
Du frågade inte mig men jag tittar då främst på lägenhetsplaneringen. Det är händer att en lägenhet som har större kvadratmeter på pappret känns mindre än en lägenhet som faktiskt är mindre.
 
Ingenting alls egentligen. Blir det inte en ombildning, eller att vi inte vill vänta på den, eller att det inte blir så bra vinst så känns det lite som att "Jaha men då köper vi väl den lägenheten vi vill ha nu i stället".

Fördelen är alltså en eventuell vinst och ett mer bekvämt boende?
Jag hade nog valt det bekväma, men svårt läge.
 
Ja det blir rätt isolerat under Essingebron liksom. Mycket kontor bakom som
Står tomma kvällar och helger.
Jag hade nog sökt på andra sidan alviksbron istället.

Vi har tittat lite på Äppelviken, men än så länge blir vi nog var i stan. Får nog bli östra Kungsholmen "på en pytteliten bostadsyta" som anden i Aladdin hade sagt :D
 
Så är det absolut! Att byta dit hindrar inte vår möjlighet att ändå köpa när vi vill. Det är väl mest att det blir ett lite trist hopp, att flytta för att flytta igen sen. Men ingen jättestor deal.
Ja men det skulle ju hända ändå om ni tog den här chansen, att ni skulle flytta igen alltså. Med att försöka köpa det ni vill ha nu så finns det ju en chans att ni fortfarande trivs bra där i framtiden.
Beror väl mycket på hur villig man är till att flytta.
 
Du frågade inte mig men jag tittar då främst på lägenhetsplaneringen. Det är händer att en lägenhet som har större kvadratmeter på pappret känns mindre än en lägenhet som faktiskt är mindre.

Definitivt! Vi tittar mycket på det också.
 
Snarare ett deprimerande svar, för mig personligen alltså :p
Men så länge som det inte spricker en ny bubbla, vilket är såklart möjligt, så ökar priserna hela tiden i Stockholm.

Priserna har i alla fall gått ner mycket på andra ställen. I Uppsala gjorde man vinster i storlek en miljon för ett par år sedan, idag kan du behöva sälja med förlust. Uppsala har också varit 'säkert' att köpa i tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett knarrigt golv. Nej, det är inte charmigt, det börjar gå mig på nerverna till den grad att jag håller på att få fullkomligt...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Senast: Voeux
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 257
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 448
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 582
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp