En till köpa-bil-tråd

Håller med de som redan sagt att det blir svårt att kombinera alla dina önskemål/krav. Kan varmt rekommendera min Honda CR-V, men den kostade mer (54000 kr, privat) och den drar mer bensin än du önskar. Efter att ha ägt och kollat på bilar så tror jag att man bör lägga sig runt 50000 kr för att få en bra bil. Helt ovetenskapligt förstås.... ;) Men då var det ett absolut krav att bilen skulle kunna dra 1400-1500 kg. Annars kan man säkert hitta något bra för mindre pengar :) .
 
Knepigt att det ska kosta så jäkla mycket om man vill ha en lite större bil. Min nuvarande gav jag 15000 för och den har varit okomplicerad och billig att äga. Jag har haft den i nästan 3½ år och kört över 6500 mil med den. Det enda krånglet har varit ett bromsok och ljuddämparen som det gick hål på. Pålitlig, snål och bra bil som gått igenom besiktningarna. Nu har den dock börjat rosta och jag varken klarar av eller har lust och tid att laga det.
 
Min Honda CR-V jag hade förut (min mor har den nu, så den lämnar inte familjen, kär liten bil ;) ) får dra 1520 kg oavsett körkort (får alltså inte dra mer på vare sig BE eller utökat), drog ca 0,8 blandad körning bensin, mer med släp tyvärr.
Kostade dock 56.000 kr år 2010, då 10 år gammal. Mycket trevlig bil.
MEN, en Golf tex har högre komfort om du vill åka långt, åtminstone de äldre Honda CR-V. Den jag hade är en aning bullrig/burkig att åka i. Inget trasigt alls på de 6 åren vi haft den. förutom slitdelar som bytts ut.
 
Min CR-V är också 10 år gammal. Det kändes skönt att byta upp sig sisådär 10 årsmodeller..... ;) Bilarna innan var en 940 respektive 945, men jag tycker att de börjar bli lite för gamla. De kan ju knappast vara speciellt miljövänliga heller....
 
Det finns faktiskt en bil till, ford Mondeo 2.5 V6, årsmodell upp till 2007.Jag har kört sådana sen urminnes tider drar runt 0,7-0,8 beroende på hur mycket man gasar.
Mycket god komfort,tysta och drar ungerfär lika med släp på pga V6an.
Nu kör jag passat kombi sen nov 2015 men ordningen ska snart återställas.
 
Min CR-V är också 10 år gammal. Det kändes skönt att byta upp sig sisådär 10 årsmodeller..... ;) Bilarna innan var en 940 respektive 945, men jag tycker att de börjar bli lite för gamla. De kan ju knappast vara speciellt miljövänliga heller....

Hade också 945 innan, en vit eller mammas röda. Stora som finlandsfärjan och drack lika mycket bränsle som ett gäng kor dricker vatten en het sommardag.. Men rullade gjorde de ;)
 
Tidigare när jag tittat har jag varit intresserad av Subaru forrester, men den var visst hemskt törstig så jag släppte det. Saab kan jag tänka mig. Kan man få dem att gå på runt 0.7 liter milen? Jag har försökt få reda på det men tror även dessa ligger på omkring litern per mil.

Min (diesel) Saab 9-3 2006 drar 0,53 l/mil och min sambos 9-3 2002 (bensin, 210 hk) hamnar runt 0,6-0,8 l/mil på blandad körning. Min bil får dra 1470 kg på B-kort, köper du den gamla karossen får du dra ca 1600 kg på B-kort med många av Saabarna.
 
Jag har kikat på blocket och hittat några Saab 9-3 2.0t, några Volvo S60, V70 och 940. En Passat 1.8 T finns också i listan. Alla verkar vara lite törstiga. Visst, jag vet att jag inte kommer att hitta någon som är så snål som min nuvarande (0,55 milen) då nya bilen kommer att vara större än nuvarande. Men jag vill ju inte öka förbrukningen så väldigt mycket om det går att undvika.
Beroende på hur mycket du kör så säger jag diesel. Nyare bilar har generellt väldigt låg skatt men bilar i 30 tkr-klass får man räkna med 4000-5500 kr/år, men i gengäld har du ofta bränsleförbrukning runt 0,50 - 0,55 och har oftast inga problem att dra släp. Brytpunkten för när det börjar löna sig driftekonomiskt med diesel är litet individuell men brukar ligga runt 2000-2500 mil/år.
Hade jag varit i dina skor så hade jag tittat efter Passat eller Octavia diesel, gärna motor runt 130/140 hk.
(Jag kör min - förvisso betydligt nyare - Passat på runt 0,42-0,45 med farthållare i 110 på landsväg. Min förra, en 2003:a som jag sålde för... nånstans runt 20 tkr, drog runt 0,50. Riktigt bra pendlarbil och, om man nöjer sig med framhjulsdrift, helt ok dragbil för 1 häst. Betydligt trevligare att dra släp med 140 hk diesel än med 140 hk bensin.)
 
Nyare bilar har generellt väldigt låg skatt men bilar i 30 tkr-klass får man räkna med 4000-5500 kr/år, men i gengäld har du ofta bränsleförbrukning runt 0,50 - 0,55 och har oftast inga problem att dra släp.

Jag tror inte jag sett någon bil med så hög skatt. Jag brukar ju kolla upp alla intressanta objekt hos Transportstyrelsen. Förvisso är det främst släpvagnsvikt jag kollar på men i en del fall har jag gått vidare och kollat närmare även på andra detaljer. De uppgifter om skatt jag sett har legat på cirka hälften av ovanstående.
 
Jag missade den detaljen. Jag är väl lite för inställd på att ha en bensindriven bil.
Jag har en diesel, peugeot 308, 2010 års modell. Den är inte så himla dyr i skatt och drar ungefär halvlitern. Får dra runt 1500 om jag minns rätt.

Beg kostar den på t.ex. bytbil.com runt 60-70 papp. Lite mer än du tänkt, men mest för att ge ett exempel.

Jag har också varit tveksam till diesel men nu begriper jag inte varför. Den är pigg som tusan, bekväm, drar lite och är rolig att köra. På minussidan står en del franska lösningar av olika slag. Som att det inte går att köra med endast dimljus bak utan man måste tända fram först. Att vindrutetorkarna slås av när man vrider av tändningen så man måste starta om dem. Att radion inte går att ha på om inte motorn går. etc....
 
Jag har en diesel, peugeot 308, 2010 års modell. Den är inte så himla dyr i skatt och drar ungefär halvlitern. Får dra runt 1500 om jag minns rätt.

Beg kostar den på t.ex. bytbil.com runt 60-70 papp. Lite mer än du tänkt, men mest för att ge ett exempel.

Jag har också varit tveksam till diesel men nu begriper jag inte varför. Den är pigg som tusan, bekväm, drar lite och är rolig att köra. På minussidan står en del franska lösningar av olika slag. Som att det inte går att köra med endast dimljus bak utan man måste tända fram först. Att vindrutetorkarna slås av när man vrider av tändningen så man måste starta om dem. Att radion inte går att ha på om inte motorn går. etc....
Jag är tveksam till diesel av miljöskäl då jag fått för mig att de är lite värre än bensinbilar.
 
Jag har en Volvo V70 -02. Den drar 0,77-0,78 med blandad körning (landsväg och motorväg). Skatten ligger på straxt under 2000 per år, bensin då såklart. Den är suverän att dra släp med och även när jag kört med maxlast och ca 40 mil har den inte dragit mer än max 0,9. Kör jag kortare sträckor kanske förbrukningen ökar med 0,01.
 
Jag tror(!) att det är så, men ifråga om miljöbelastning känns det ibland som om svaren beror på vem man frågar. Men det finns ju gott om miljöklassade dieselbilar i mellanstorlek.
Min egen (miljöklassade) dieselPassat körde jag för några månader sedan 30 mil landsväg med farthållare på 0,41 l/mil, det är en 140 hk som funkar fint att dra släp med vid behov och samtidigt är en komfortabel pendlarbil.

Min jobbil är en miljöklassad 105 hk dieselGolf, den drar ungefär lika mycket fast då med ett körmönster med ca 90% motorväg i 120 km/h och resten stadstrafik.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 646
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 125
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp