En till köpa-bil-tråd

Kolla vad servicen kostar, är mitt tips. Oavsett om det är på märkesverkstaden eller hos Mekonomen. Det brukar också ge en vink om vad det kommer att kosta med reparationer. Jag brukar ringa märkesverkstaden och fråga vilka service som ligger nära i tiden med hänsyn till årtal och mil, det kan göra att jag väljer bort vissa bilar.

Inte helt sällan väljer man att sälja innan en stor service, att börja sitt bilägande med att lägga ut 9700 kr på service känns sådär kul...

Bra tips. Jag har hittills inte funderat så mycket på det där och har ganska taskig uppfattning om vad det kostar. Nuvarande har jag servat för någon tusenlapp, typ oljebyte, byte av tändstift och så. Största reparationen gick väl på cirka 5000 vill jag minnas.

Den här bilen jag hittat är servad för 600 mil sedan så det är ju inget som kommer att komma igen inom kort.
 
Jag ringde på bilen. Som sådan känns den helt okej, men det finns inga vinterdäck och det är dags att byta kamrem. Det känns ju rätt surt men sommardäcken är i bra skick och det är ingen rost på den. Hm, kanske är det värt det ändå?
 
Jag ringde på bilen. Som sådan känns den helt okej, men det finns inga vinterdäck och det är dags att byta kamrem. Det känns ju rätt surt men sommardäcken är i bra skick och det är ingen rost på den. Hm, kanske är det värt det ändå?

Kamremmen kan vara en dyr service, i vissa fall betyder det byta mycket, och tar mycket tid - dyrt alltså.
 
Rostburkar,dyra rep och ingen mek utom märkesverkstaden vill ta i dom, ofta problem med start"nyckeln" mm mm

Rostburk vet jag väl inte. Denna har enligt uppgift ingen rost trots att den är en 02a. En del andra på nätet säger också att de inte rostar lättvindigt, men så finns de givetvis de som säger motsatsen också. Skodan dissade jag förresten p.g.a. rost.

Men om renoveringskosntader vet jag förstås inget om.

Att det ska vara så sjukt jävla svårt att hitta en biljävel. :down: Jag börjar bli ganska less. Många bilar som jag tror skulle kunna vara lämpliga kandidater har bara en släpvagnsvikt på 1300.
 
Rostburk vet jag väl inte. Denna har enligt uppgift ingen rost trots att den är en 02a. En del andra på nätet säger också att de inte rostar lättvindigt, men så finns de givetvis de som säger motsatsen också. Skodan dissade jag förresten p.g.a. rost.

Men om renoveringskosntader vet jag förstås inget om.

Att det ska vara så sjukt jävla svårt att hitta en biljävel. :down: Jag börjar bli ganska less. Många bilar som jag tror skulle kunna vara lämpliga kandidater har bara en släpvagnsvikt på 1300.
Fransmän är kassa på elektronik, så mkt sånna fel. Handbromsen sitter fram. Usel kvalité helt enkelt. Kolla på golf variant. Min mamma har en sån som får dra 1400 på b. Inte bästa dragbilen men funkar helt klart! Bra kvalite är det också och under 30' i prisklass. :-) drar ca 0,7!
 
Jag hatar Ford, men har du tittat på Mondeo? Annars är fortfarande Golf mitt tips.

Jag kollar på typ allt som dyker upp i mina sparade sökningar på Blocket. Men vissa bilar är så klart mer intressanta än andra så möjligt att jag inte kollat så noga på de mindre intressanta bilarna. Ford hör väl till den mindre intressanta kategorin. Det gör ju Citroen också egentligen. VW är högre i kurs. Men som sagt så är jag öppen för det mesta.

Idag hittade jag f.ö. en Volvo 144. En tejpad och plastad liten ruta. Årsmodell 1973. Miltal 0-499 (Jo, tjena). 15000 kronor. Prutat och klart. :rofl: Lycka till!
 
Fransmän är kassa på elektronik, så mkt sånna fel. Handbromsen sitter fram. Usel kvalité helt enkelt. Kolla på golf variant. Min mamma har en sån som får dra 1400 på b. Inte bästa dragbilen men funkar helt klart! Bra kvalite är det också och under 30' i prisklass. :-) drar ca 0,7!

Det var en variant jag gick miste om :( för det var en annan som klämde sig in och köpte den före mig. Jag var egentligen först på bollen men säljaren var bortrest mest hela tiden och sen rätt var det var såldes den till den andra tjommen :down: De andra Varianterna jag hittat har inte haft tillräcklig släpvagnsvikt. Buhuu :cry: Typ.
 
Senast ändrad:
Kia ceed? Jag provade en i höstas,skitkul o köra (stora motorn) men kommer inte ihåg vad den fick dra.
 
Rostburkar,dyra rep och ingen mek utom märkesverkstaden vill ta i dom, ofta problem med start"nyckeln" mm mm
Va???

Jag har haft ett par i min närhet. Trevliga att köra och drar väldigt lite diesel. Jag ser inga direkta problem med dem - och då är ändå ägaren en rätt gnällig typ... :D
 
Hur gammal bil har den gnälliga typen?
Den förra tror jag var en 03? Numera är det en från 10-talet.
Den från 03 körde jag rätt mycket. Det var hans bil som användes vid långfärder och vi byttes om vid ratten.

Han hade bekymmer med lite rost på bakluckan och lyckades krocka lätt vid halt väglag. Han körde in i en stillastående bil efter en kurva på smal väg. Jag retades rätt ordentligt med honom för att han inte backade in i den andra bilen istället. Nu blev det den felfria fronten som lagades.
 
Den förra tror jag var en 03? Numera är det en från 10-talet.
Den från 03 körde jag rätt mycket. Det var hans bil som användes vid långfärder och vi byttes om vid ratten.

Han hade bekymmer med lite rost på bakluckan och lyckades krocka lätt vid halt väglag. Han körde in i en stillastående bil efter en kurva på smal väg. Jag retades rätt ordentligt med honom för att han inte backade in i den andra bilen istället. Nu blev det den felfria fronten som lagades.

Ok.

Själv ångrade jag lite att jag ställde mig på bromsen vid ett tillfälle när en person kastade sig in i en cirkulationsplats framför mig. Hade vi smällt hade den redan något defekta framskärmen blivit kras och fått bytas ut på den andra personens bekostnad. Men å andra sidan, en krockad bil riskerar att få hållbarhetsproblem med andra delar av den.
 
Jösses, vad det här är frustrerande. Snart köper jag väl första bästa bil, bara för att få det här avklarat. Risken är förstås att jag inte blir nöjd eller kommer att gå med en gnagande känsla om att jag valt fel.

Nu har jag ägnat en solig förmiddag åt det här och jag vet varken ut eller in. Sen finns ju alla bilar så otroligt långt bort.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 692
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 145
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp