En till köpa-bil-tråd

Nu har jag råkat hitta en bil som är en bi-fuel, d.v.s. den går på både bensin och gas. Bensintanken är på 55 liter så det kommer man ju en bit på. Gastanken lär räcka 20 mil. Det är inte mycket, ffa. som jag saknar gasmack där jag bor, men jag kommer att kunna tanka gas när jag åker till och från Stockholm, eller om jag råkar göra en visit till Örebro.

Värt att fundera vidare på eller?
 
Nu har jag råkat hitta en bil som är en bi-fuel, d.v.s. den går på både bensin och gas. Bensintanken är på 55 liter så det kommer man ju en bit på. Gastanken lär räcka 20 mil. Det är inte mycket, ffa. som jag saknar gasmack där jag bor, men jag kommer att kunna tanka gas när jag åker till och från Stockholm, eller om jag råkar göra en visit till Örebro.

Värt att fundera vidare på eller?
Nä,inte om du vill hållla verkstads kostnaderna nere och är beroende av att bilen startar när du vill och inte står med igenkloggade tändstift.
 
Nä,inte om du vill hållla verkstads kostnaderna nere och är beroende av att bilen startar när du vill och inte står med igenkloggade tändstift.

Men usch då. Jag visste inte att sådant kunde hända dem. Men tändstift är ju enkelt att byta själv? Eller är de inbyggda på en sådan här bil så man inte kommer åt dem utan att riva ur minst hälften under motorhuven?
 
Men usch då. Jag visste inte att sådant kunde hända dem. Men tändstift är ju enkelt att byta själv? Eller är de inbyggda på en sådan här bil så man inte kommer åt dem utan att riva ur minst hälften under motorhuven?
Kamraten hade en ford focus,där var det verkstaden som gällde varje gång,så till slut körde hon den uteslutande på bensin för att slippa återkommande verkstads besök.
 
Kamraten hade en ford focus,där var det verkstaden som gällde varje gång,så till slut körde hon den uteslutande på bensin för att slippa återkommande verkstads besök.

Det här är inte en Ford utan en Volkswagen. Det kanske inte är samma problem med dem? Jag får väl fråga säljaren om den saken samt också fråga om det går att byta sådana grejer själv. När jag köper bil vill jag inte ha en bil som man inte kan byta glödlampa på själv, så jag frågar om det. Jag kan ju fråga även om tändstift.
 
Det här är inte en Ford utan en Volkswagen. Det kanske inte är samma problem med dem? Jag får väl fråga säljaren om den saken samt också fråga om det går att byta sådana grejer själv. När jag köper bil vill jag inte ha en bil som man inte kan byta glödlampa på själv, så jag frågar om det. Jag kan ju fråga även om tändstift.
Jag har en passat,byter inte stift själv,för mycket skit ivägen (detta trots att jag jobbat på V.A.G)

Det är samma på alla bilar med mixat bränsle,man brukar rek,2 tankar bensin,1 tankning med alt .bränsle men dom kloggar ihop ändå.
 
Jag har en passat,byter inte stift själv,för mycket skit ivägen (detta trots att jag jobbat på V.A.G)

Det är samma på alla bilar med mixat bränsle,man brukar rek,2 tankar bensin,1 tankning med alt .bränsle men dom kloggar ihop ändå.

Äsch
 
Jag har en passat,byter inte stift själv,för mycket skit ivägen (detta trots att jag jobbat på V.A.G)

Det är samma på alla bilar med mixat bränsle,man brukar rek,2 tankar bensin,1 tankning med alt .bränsle men dom kloggar ihop ändå.
Va? Jag har Passat gas/bensin och inget har kloggat igen. Kör nästan uteslutande på gas.
 
Hur vanligt är det att man behöver stå ut med rost på en bil? När jag kikade på en bil hos den lokala bilfirman såg jag en 06:a av en bilmodell jag var intresserad av och den hade rost lite här och där. Nästan 40000 skulle de ha för den. Idag ringde jag på en annons om en annan bil. Det var en 05:a och den hade också börjat få rost, lite på sparklådorna och på en dörr. Den kostade nästan 30000.

Jag blir helt deppig av det här. När rosten väl börjar komma så är det ju svårt att hålla det i schack, så snart har man väl bara en skrothög kvar. Min nuvarande kostade i alla fall bara 15 000 och har hållit i 3,5 år. Jag kanske borde sikta in mig på en billigare bil för att förlusten inte ska bli så stor när bilen blir skrot?
 
Rätt dyrt med så mycket för en rostig bil ju.
Bilköp är verkligen inte lätt.

Jo, jag tycker också att det känns dyrt, även om det bara är enstaka rostrosor. En enklare skada på en motorhuv eller baklucka skulle jag kunna stå ut med för där ser man ju att rosten inte kommer inifrån. Då lagar man den yttre skadan och så är det sannolikt bra sen.
 
Är bilen beg så är den ju,man får nog tåla det om inte bilen är från typ 2013 o framåt.
Min passat 07a som bara gått 15000 mil, har enstaka fläckar,troligen börjat som stenskott,det blir ju så så fort man tar ut dom i trafiken o inte är pedant med rostskydd o fyll i penna.
 
Nu har jag råkat hitta en bil som är en bi-fuel, d.v.s. den går på både bensin och gas. Bensintanken är på 55 liter så det kommer man ju en bit på. Gastanken lär räcka 20 mil. Det är inte mycket, ffa. som jag saknar gasmack där jag bor, men jag kommer att kunna tanka gas när jag åker till och från Stockholm, eller om jag råkar göra en visit till Örebro.

Värt att fundera vidare på eller?
Jag har en V70 -02 biogas som bara rullar och går. Har haft den 5-6 år helt utan problem med tändstift eller annat förknippat med biogasen för den delen. Bromsarna bytta och en bussning i framvagnen. Har gått 21000 mil och kommer säkert rulla många mil till. Lite rost på ena framskärmen.
 
Jag har en Golf, en hm 98a, kombi.
Den drar typ 0.5l diesel per mil trots uråldrig automatlåda med lite skumt register.

Men den är ful som stryk och får bara dra 1200kg oavsett körkort. Och skatten är nästan 6000kr/år.

Om jag skulle vilja ha en hyfsad billig bil som alla kan laga och är lätt att dra släp med skulle jag köpa en gammal 240, jag gillar kombi. Båda de jag haft har varit automater och dragit runt 0.8 blandad körning, jag är grym på att planera ;)

Billig att köpa, billig att äga och billig att laga och när man inte vill laga skrotar man och köper en till :D
 
Det går segt det här men nu har jag hittat en Citroën C5 2,0 SX Kombi -02. Någon som kan säga något om dem? Jag har googlat lite och givetvis är åsikterna olika. En del påstår att de går sönder ofta och det blir dyra reparationskostnader.

Bland de Citroën C5 jag hittat som rullat ungefär lika mycket och är ungefär lika gamla, är denna den dyraste. Enligt annonsen är den i mycket fint skick. Priset för den är 14500. Den har gått 24800 mil. Nyservad. Nybesiktigad UA. Det är en femhundring billigare än vad jag gav för nuvarande bil för 3½ år sedan. Frågan är ju om den har potential att hålla lika bra som nuvarande kärra.
 
Kolla vad servicen kostar, är mitt tips. Oavsett om det är på märkesverkstaden eller hos Mekonomen. Det brukar också ge en vink om vad det kommer att kosta med reparationer. Jag brukar ringa märkesverkstaden och fråga vilka service som ligger nära i tiden med hänsyn till årtal och mil, det kan göra att jag väljer bort vissa bilar.

Inte helt sällan väljer man att sälja innan en stor service, att börja sitt bilägande med att lägga ut 9700 kr på service känns sådär kul...
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 630
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 125
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp