En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Vad är det i schäfermentaliteten du inte gillar?

De schäfrar jag har känt har alla varit väldigt på tårna hela tiden, ljudat en hel del och även vaktat mycket. Ett par har varit mer enmanshund, inte så trevliga mot nån utom sina ägare. Men så har majoriteten också varit vanliga familjehundar så de kanske hade varit helt annorlunda med ett liv där de fick jobba ordentligt.

Jag tycker i och för sig att många vallhundar är på tårna konstant oavsett hur mycket aktivering de får. Det är ovant för mig med den typen av mentalitet, för labben är lite mer... jobba på när det bjuds, sen ligga som en död sill inne. :D Men det kanske är mest en träningsfråga?

Jag får kika lite mer på dem. Jag har - och nu blir väl ännu fler irriterade på mig - aldrig tyckt att den typiska schäfermentaliteten är min grej, men att raserna har likheter med varann betyder såklart inte att de är identiska.

Nu får man betänka att jag jämför med den schäfer jag växte upp med för nästan 4 decennier sedan.. Då var de inte uppdelade som idag mellan show och sport utan en trevlig familjehund som det tränades med.
Dagens sporthundar upplever jag har mer nerv och showhundarna är en helt egen kategori.

De schäfrar jag har känt har alla varit väldigt på tårna hela tiden, ljudat en hel del och även vaktat mycket. Ett par har varit mer enmanshund, inte så trevliga mot nån utom sina ägare. Men så har majoriteten också varit vanliga familjehundar så de kanske hade varit helt annorlunda med ett liv där de fick jobba ordentligt.

Jag tycker i och för sig att många vallhundar är på tårna konstant oavsett hur mycket aktivering de får. Det är ovant för mig med den typen av mentalitet, för labben är lite mer... jobba på när det bjuds, sen ligga som en död sill inne. :D Men det kanske är mest en träningsfråga?
Nog en individ fråga, Spock har mest tårna uppe i luften hemma 😁..
20251028_100356.webp

Definitivt inte på tårna och märks öht inte av i hemmet. Husses bc är lite mer på tårna men ligger också utslagen när han fått sitt. Corgin har bra off knapp hon med..

Ska vi summera de tänkbara förslagen då, såhär på sjunde sidan...

- DSG
- Löwchen
- Sheltie (fortfarande inte pepp men inget är uteslutet)
- Welsh corgi cardigan
- Whippet (om jag kan lösa behovet av lösspring)

Frågor? Protester? Brasklappar?

Ska vi summera de tänkbara förslagen då, såhär på sjunde sidan...

- DSG
- Löwchen
- Sheltie (fortfarande inte pepp men inget är uteslutet)
- Welsh corgi cardigan
- Whippet (om jag kan lösa behovet av lösspring)

Frågor? Protester? Brasklappar?
Jag slängde in dvärgschnauzer och bedlington också.

Jag slängde in dvärgschnauzer och bedlington också.

Ingen av dem passar tyvärr. DS har för mycket larmande och pälsvård som du redan skrivit. Bedlington har jag funderat på förut men har hört från flera ägare att hälsoläget är mycket sämre än rasklubben vill erkänna. Och iom att det är en terrier så räknar jag med att de kan ha en hel del långfinger också.

Ingen av dem passar tyvärr. DS har för mycket larmande och pälsvård som du redan skrivit. Bedlington har jag funderat på förut men har hört från flera ägare att hälsoläget är mycket sämre än rasklubben vill erkänna. Och iom att det är en terrier så räknar jag med att de kan ha en hel del långfinger också.
Om du tycker DS har för mycket larmande borde väl även DSG gå bort?

Vi har haft bruksschäfrar i familjen innan, när jag skaffade egen hund ville jag ha lite mindre av allt, och det blev pembroke. De är mycket mer chill än schäfer och inte alls lika på tå! Min Pembroke har en mycket bättre av-knapp än pappa schäfrar haft, men lika mycket arbetsvilja. Han blir också glad för alla gäster, väldigt kärvänlig. Kolla om du kan få hänga lite med ett par stycken! Tycker de har bästa personligheten.

I övrigt: välj en ras som du känner lite extra för. Då har man generellt mer överseende med deras brister.

Ska jag gå efter det - om vi nu ska räkna bort DSG pga ljudnivån - så blir det bara whippet eller en till labbe (ej jaktavlad så ingen behöver förfasa sig) kvar. :o Kanske korthårig collie men jag tyckte inte att MH-spindeln var jätterolig så jag misstänker att det kan bli svårt att hitta en riktigt bra. Och det blir en väldig kompromiss med storleken, precis som om jag skulle titta efter en till labbe.

Det finns ändå ett antal raser som jag känner :love: inför, men de kräver annat än vad jag kan ge så vi behöver inte diskutera dem i den här tråden.

Senast ändrad:
Ska jag gå efter det - om vi nu ska räkna bort DSG pga ljudnivån - så blir det bara whippet eller en till labbe (ej jaktavlad så ingen behöver förfasa sig) kvar. :o Kanske korthårig collie men jag tyckte inte att MH-spindeln var jätterolig så jag misstänker att det kan bli svårt att hitta en riktigt bra. Och det blir en väldig kompromiss med storleken, precis som om jag skulle titta efter en till labbe.

Det finns ändå ett antal raser som jag känner :love: inför, men de kräver annat än vad jag kan ge så vi behöver inte diskutera dem i den här tråden.

Man brukar alltid få kompromissa med något när man väljer ras, sen är de typ aldrig 100% som förväntat ändå.
Jag som inte känner dig tänker eg ”köp en till labbe”, men det är ju bara du som vet vad som funkar för dig. Oavsett så Lycka Till:)

Om du ändå tänker lite på kh collie eller en till labbe, vit herdehund?

Om du ändå tänker lite på kh collie eller en till labbe, vit herdehund?

Den är ungefär likvärdig med schäfer för min del, de exemplar jag har träffat har inte varit roliga mentalt. Även om jag hittade en bra så kan en hane bli större än min övervuxna labbe. Jag kan kompromissa lite på storleksfronten men där måste jag faktiskt dra en gräns.

Pincher eller kanske du tycker är för stor?

Inte för stor och jag gillar utseendet (om jag får vara ytlig), men rasen är mentalt spretig och utifrån rasklubbens beskrivning så låter den inte riktigt som det jag söker. Men har nån i tråden mer personlig erfarenhet av rasen så läser jag gärna. :)

Den är ungefär likvärdig med schäfer för min del, de exemplar jag har träffat har inte varit roliga mentalt. Även om jag hittade en bra så kan en hane bli större än min övervuxna labbe. Jag kan kompromissa lite på storleksfronten men där måste jag faktiskt dra en gräns.
Fattar

Schipperke eller kaanske Markiesje (men är ovanliga)

Inte för stor och jag gillar utseendet (om jag får vara ytlig), men rasen är mentalt spretig och utifrån rasklubbens beskrivning så låter den inte riktigt som det jag söker. Men har nån i tråden mer personlig erfarenhet av rasen så läser jag gärna. :)
Min kompis hade en omplacering som var supertrevlig, pigg och glad. Hakade på allt och älskade människor. Hade nog varit kanontrevlig och rolig att träna ifall h*n inte hade vandrat runt om unghund :)
Så hittar man rätt uppfödare skulle jag nog säga att man kan få trevlig hund :)

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!