Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag är helt övertygad om att de människor som tycker att det inte är så noga med hur folk stavar - liksom ä eller e, att sär skriva eller skrivihop; orka bry sej lixom - kommer byta åsikt den dag det dimper ned ett myndighetsbrev i mailkorgen där det är omöjligt att tolka vad som egentligen menas, men en snabb återkoppling är av vikt.
Och ingen svarar i telefon, då man ringer för att be om en tolkning.

Vårt svenska talspråk är fullt av dialekter.
Vårt svenska skriftspråk är det inte.
Kulturskymning.

Jag har fått in sådana orosanmälningar på jobbet. När anmälaren inte är anonym går det ju att kontakta denne för förtydligande, men är den anonym har det hänt att vi fått ha gissningstävling.
 
Jag förstår vad du säger, men jag håller inte med dig. Om en inte uttalar ett ord rätt, beror det på en brist i förståelse av språkets utförande, inte nödvändigtvis att en inte förstår dess innebörd (i den detaljen håller jag med dig). Jag förutsätter att vi bortser från dialektala skillnader.
Fast uppenbarligen uttalas ord på massa olika sätt men jag är väl inkompetent som uttalar ord som jag gör. Otroligt att jag ens blir förstådd faktiskt. Och att jag förstår.
Trodde vi diskuterade generellt hur folk uttalar ord och det är det enda jag svarat på. Har aldrig påstått mig vara en lingvistiker eller prata rikssvenska.
 
Jag skulle jättegärna höra en ljudfil på nån som uttalar ett kort e som låter precis som ett långt e, fast kort (dvs inte med ä-ljud), för jag kan inte föreställa mig hur det låter.

För mig blir det liksom likadant som i engelskan. Långt e uttalas med e-ljud, men kort e med ä-ljud. Even och ever, liksom. För mig är det då inte samma ljud i båda de inledande e:na.
 
Men precis ... Man formar munen efter ljudet man vill gora. E - mitt i munnen oavsett hur langt eller kort ljud man gor, och Ä langt bak i munnen oavsett langden pa ljudet. :confused:
De svenska vokalerna har en kvalitetsskillnad mellan den långa och korta varianten. Dvs. munnens form och tungans läge är också annorlunda. Det är inte bara en längdskillnad av samma ljud.

Edit: tillägger att källan är min universitetslärobok i svensk och allmän fonetik om någon ifrågasätter :)
 
Senast ändrad:
Jag skulle jättegärna höra en ljudfil på nån som uttalar ett kort e som låter precis som ett långt e, fast kort (dvs inte med ä-ljud), för jag kan inte föreställa mig hur det låter.

För mig blir det liksom likadant som i engelskan. Långt e uttalas med e-ljud, men kort e med ä-ljud. Even och ever, liksom. För mig är det då inte samma ljud i båda de inledande e:na.
Jag säger Egg och Ägg. Säger du Äver? :confused:
 
De svenska vokalerna har en kvalitetsskillnad mellan den långa och korta varianten. Dvs. munnens form och tungans läge är också annorlunda. Det är inte bara en längdskillnad av samma ljud.
Precis!
Den som är osäker kan man ju testa att jämföra:
Vin och vinn
Dam och damm
Hel vete och helvete
Os och oss
Plut och plutt
Osv i all oändlighet. Långa vokaler ska ha mer artikulation än korta.
 
Har i USA diskuteras stavningen av homographs som their, there, they're eller to, too, two mycket just nu. De later lika dant men stavas olika. Jag har lattare att forsta att de har orden ger folk problem da de SKA lata likadant.

Ska och ska, det blir knas om en gör så :)


(förvisso är engelska språket och uttal i det orelevant här i den här diskussionen men bara för att jag tyckte videon passade bra just här och nu till det du sa)
 
Alltså hade jag inte velat vara lite semi-anonym härinne hade jag gladeligen postat en video där jag uttalar alla e/ä-ord som ni kan komma för att bevisa att, shock, horror!, vi faktiskt existerar som uttalar sätt/sett likadant ;).

Tyvärr är jag dock inte bekväm med det så ni får helt enkelt lita på att vi finns. Jag har heller aldrig beskrivits som annat än vältalig (och jag skriver som synes helt okej) så därför har jag väldigt lite incitament till att sätta mig hemma och öva på att ändra mitt uttal av ordet "men" :D.
 
18:18 Skaka fram en enda svensk som uttalar men ("men ska du inte följa med", inte "han fick fysiska men") och män olika.

19:32 Alltså hade jag inte velat vara lite semi-anonym härinne hade jag gladeligen postat en video där jag uttalar alla e/ä-ord som ni kan komma för att bevisa att, shock, horror!, vi faktiskt existerar som uttalar sätt/sett likadant ;).

Det var inte illa.
Endast 74 minuter mellan "Det finns inte en enda i hela Sverige!" till "Vi finns faktiskt vi också!"
 
Fortsätter med lite info ur min bok :)

I en större del av det svensktalande området så skiljer man mellan en kort E-vokal och en kort Ä-vokal. I andra ganska stora områden uttalar man ord som "lett" och "lätt" lika. I västsverige skiljer man alltid på dem. I östliga kustområden har man ofta sammanfall. Och i andra delar kan det variera mellan dialekter. Det finns även generationsskilnader och troligen ökar sammanfallet.

För långt E och långt Ä finns sammanfall i begränsade områden s.k. "stockholms-E" som dock är på tillbakagång. "rev"-"räv"
 
Det var inte illa.
Endast 74 minuter mellan "Det finns inte en enda i hela Sverige!" till "Vi finns faktiskt vi också!"
Ja, med tanke på att det innan var flertalet som skrev att de uttalade kort e och kort ä olika, men inte uttalade män och men på olika sätt, så var det väl inte ett så konstigt första påstående. Sen är det väl generellt sett en rätt positiv egenskap att kunna ändra syn när det visar sig att den första synen man hade kanske inte var helt korrekt, eller ser du något negativt med sånt? Hade det varit vettigare att skriva att alla som påstår att de skiljer på män och men i uttal ljuger?

Jag fattar inte alls vad du vill ha ut av ditt inlägg. Det tillför inte ett skit, eller är du bara ute efter att få trycka till nån?
 
Det var inte illa.
Endast 74 minuter mellan "Det finns inte en enda i hela Sverige!" till "Vi finns faktiskt vi också!"
Jag förstår inte alls vad du menar faktiskt, förutom att du vill vara spydig mot mig. Om det skänker dig glädje: keep it up. Jag kommer dock inte läsa inläggen längre.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 133
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 176
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp