Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag tycker att det är jättesvårt att veta om det ska vara "enda" eller "ända". Uttalar det nog lite olika, men inte tillräckligt för att det ska vara tydligt för mig vilket som är vilket. Lärde mig ett bra trick för att komma ihåg hur det ska vara, men jag får ta till det nästan varje gång alltså!

En och än uttalar jag likadant.
 
Det enda jag uttalar ”en” är trädet. Allt annat har ett svagt ä istället. Kan va därför min stackars make får kämpa så med den svenska stavningen :angel:.

Fast trädet en och en apelsin är ju helt olika uttal, men de uttalas inte som ä. Det är kort eller långt "e".

Trädet uttalas "een". En apelsin uttalas "enn" apelsin. Men någon ä-ljud blir det inte ändå (för mig och de jag hör dagligen).
 
Jag tycker att det är jättesvårt att veta om det ska vara "enda" eller "ända". Uttalar det nog lite olika, men inte tillräckligt för att det ska vara tydligt för mig vilket som är vilket. Lärde mig ett bra trick för att komma ihåg hur det ska vara, men jag får ta till det nästan varje gång alltså!

En och än uttalar jag likadant.

Vilken dialekt talar du?
 
Vilken dialekt talar du?
Ehh... Ingen, tror jag :p Jag är född i Linköping, uppvuxen i Malmö och har bott utomlands de senaste 8 åren. Så jag har aldrig riktigt haft nån dialekt. Folk brukar säga att jag pratar rikssvenska med vissa inslag av östgötska!
 
Ehh... Ingen, tror jag :p Jag är född i Linköping, uppvuxen i Malmö och har bott utomlands de senaste 8 åren. Så jag har aldrig riktigt haft nån dialekt. Folk brukar säga att jag pratar rikssvenska med vissa inslag av östgötska!

Det tror jag inte på! :angel::p;) Att du inte har nån dialekt alltså.

Men så intressant att många uttalar dessa ord lika, jag måste intervjua lite människor nu känner jag.
 
Det tror jag inte på! :angel::p;) Att du inte har nån dialekt alltså.

Men så intressant att många uttalar dessa ord lika, jag måste intervjua lite människor nu känner jag.
Haha, JAG har intervjuat massor av människor angående vilken dialekt jag har men ingen tycks kunna komma med något svar... Får spela in mig själv och skapa en omröstning på Buke :idea::laugh:
 
Fast trädet en och en apelsin är ju helt olika uttal, men de uttalas inte som ä. Det är kort eller långt "e".

Trädet uttalas "een". En apelsin uttalas "enn" apelsin. Men någon ä-ljud blir det inte ändå (för mig och de jag hör dagligen).
Fast för mig blir det ett svagt ä-ljud. Du får helt enkelt försöka lita på att jag inte hittar på :).
 
Fast alltså, kort e och kort ä uttalas ju väldigt lika. För att göra skillnad på en och än måste man ju dra ut orden (eeen och ääään). Det är ju bara omständigt. :o

Nej. För mig är det olika ljud.

Uttalar du alla ä- och e-ljud lika? Äventyr och evighet? Som äventyr och ävighet eller eventyr och evighet?

Kort och långt e är något helt annat. Som jag skrev; een och enn. Funkar på ä också (även om det inte betyder något); ään och änn.

För mig alltså. Jag är ingen språkforskare, utan uttalar mig bara om hur JAG uppfattar ljuden.

Kanske är detta en fråga för Språket i P1?
 
Det här har jag aldrig förstått, när säger stockholmare e "i onödan"? Vilka ord är det som drabbas?
Min pappa är från söder och han säger bever istället för bäver till exempel. Han säger aldrig ä, alltid eeee.
 
Jag uttalar e som ä i många ord, det är dialektalt och jag fattar inte att folk orkar ondgöra sig över det. Jag tycker snarare att det visar på en brist i språkkunskapen att kalla vissa uttal för felaktiga enbart för att de inte följer det rikssvenska formatet.

Att folk oavsett talad dialekt inte kan göra rätt i skrift kan möjligen vara lite småirriterande, men så länge man ändå förstår vad de vill säga så tycker jag inte att det är något att bry sig om. Det är rätt många som skriver mer eller mindre som de pratar nuförtiden, och då får man räkna med att det inte alltid blir 100% korrekt svenska.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 163
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 194
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
713
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp