Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Nej. För mig är det olika ljud.

Uttalar du alla ä- och e-ljud lika? Äventyr och evighet? Som äventyr och ävighet eller eventyr och evighet?

Kort och långt e är något helt annat. Som jag skrev; een och enn. Funkar på ä också (även om det inte betyder något); ään och änn.

För mig alltså. Jag är ingen språkforskare, utan uttalar mig bara om hur JAG uppfattar ljuden.

Kanske är detta en fråga för Språket i P1?
Fast äventyr och evighet har ju långa vokaler. Du säger väl inte "äh-ventyr" och "eh-vighet"?
 
Fast för mig blir det ett svagt ä-ljud. Du får helt enkelt försöka lita på att jag inte hittar på :).

Haha, nä jag tror du hittar på för att jävlas med mig. ;)

Fast vad menar du med "svagt" ä-ljud. Kort eller långt vet jag vad det är, men svagt? Viskar du? :p
 
Det här har jag aldrig förstått, när säger stockholmare e "i onödan"? Vilka ord är det som drabbas?
Räka, knä, väder för att nämna några. Reka, kne och veder säger min mamma då och då :laugh:

Jag uttalar enda och ända precis likadant och förstår varför det blir fel för vissa. Själv insåg jag när jag skrev uppsats på universitetet att jag hade svårt med sett och sätt så nu för tiden ser jag alltid till att tänka till innan jag skriver något av de orden :D
 
Haha, nä jag tror du hittar på för att jävlas med mig. ;)

Fast vad menar du med "svagt" ä-ljud. Kort eller långt vet jag vad det är, men svagt? Viskar du? :p
Alltså fan vet jag :D. Precis som att v på spanska uttalas med svagt b-ljud kan väl e på svenska uttalas med svagt ä-ljud? Vissa ord på ä uttalar jag med så kraftigt ä att jag typ öppnar hela munnen (äventyr till exempel). Medan många ord med e uttalar jag med ett svagare ä-ljud, mer stängd mun.

Kan inte förklara bättre än så tyvärr. Men sätt/sett uttalar jag exakt lika, likaså än/en, enda/ända mfl.

Du får helt enkelt lita på att jag själv vet hur jag talar :).
 
Alltså fan vet jag :D. Precis som att v på spanska uttalas med svagt b-ljud kan väl e på svenska uttalas med svagt ä-ljud? Vissa ord på ä uttalar jag med så kraftigt ä att jag typ öppnar hela munnen (äventyr till exempel). Medan många ord med e uttalar jag med ett svagare ä-ljud, mer stängd mun.

Kan inte förklara bättre än så tyvärr. Men sätt/sett uttalar jag exakt lika, likaså än/en, enda/ända mfl.

Du får helt enkelt lita på att jag själv vet hur jag talar :).

Jadå, jag litar på dig! :)
Men jag fattar inte, men det ligger ju mer på mig liksom.

Jag kom på ett ä/e-ljud som jag uttalar lika. Män och men. Men jag blandar aldrig ihop dem i text... :angel:
 
Jag uttalar e som ä i många ord, det är dialektalt och jag fattar inte att folk orkar ondgöra sig över det. Jag tycker snarare att det visar på en brist i språkkunskapen att kalla vissa uttal för felaktiga enbart för att de inte följer det rikssvenska formatet.

Att folk oavsett talad dialekt inte kan göra rätt i skrift kan möjligen vara lite småirriterande, men så länge man ändå förstår vad de vill säga så tycker jag inte att det är något att bry sig om. Det är rätt många som skriver mer eller mindre som de pratar nuförtiden, och då får man räkna med att det inte alltid blir 100% korrekt svenska.

Fast det jag ondgjorde mig över från början var de som blandade ihop ända och enda i skrift, inte tal.

Jag tycker nog ändå en får anstränga sig lite och inte skriva som en talar, för att underlätta för läsaren.
 
Jag får mental nässelfeber av att se folk som inte kan skilja på enda och ända. Jag fattar inte hur det kan vara ens tveksamt om vad en ska använda. Två olika ord, inte ens i närheten av betydelse.

För ett antal år sedan var det en specifik användare här på buke som var mycket aktiv och som hade för vana att skriva "vell" istället för "väl" - typ "det gör vell ingenting om det regnar" . Den människan åkte raka vägen in på ignorelistan, jag stod inte ut att se det. Sån är jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 163
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 194
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
713
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp