Bukefalos 28 år!

Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag får mental nässelfeber av att se folk som inte kan skilja på enda och ända. Jag fattar inte hur det kan vara ens tveksamt om vad en ska använda. Två olika ord, inte ens i närheten av betydelse.

För ett antal år sedan var det en specifik användare här på buke som var mycket aktiv och som hade för vana att skriva "vell" istället för "väl" - typ "det gör vell ingenting om det regnar" . Den människan åkte raka vägen in på ignorelistan, jag stod inte ut att se det. Sån är jag.
Fast nu handlar det ju om uttal, inte skrift.
 
Var glad att du aldrig hörde talas om jällefall! 😉

Det störde mig supermycket att jag sneglade på den här tråden och så kunde jag bara inte komma på vad fasen VAR nu det där egenpåhittade ordet igen.

Efter en lååång sökning i bukearkiven tillbaka till 2013 respektive -15 såg jag (med lite blandade känslor) att det nyligen dammats av. Det hör jällefall till Bukespråkhistorien på något sätt nu! :D

Nu kan jag andas ut och sova utan att behöva ligga och vrida mig, plågad av ett inre sökande.
 
Eller folk som inte vet skillnaden på "en" och "än".
Eller folk som inte vet skillnaden på "elva" och "ävla".
Eller folk som inte vet skillnaden på "häller" och "heller".
Eller folk som inte vet skillnaden på "sett" och "sätt".
Eller folk som inte vet skillnaden på "verk" och "värk".
Eller folk som inte vet skillnaden på "ens" och "äns" (och "äns" existerar inte i ens i svenska ordboken om jag inte minns fel).
Skulle kunna fortsätta i all evighet och undrar också hur svårt det kan vara?! Som du säger, de flesta nämnda uttalas inte ens lika. :banghead:
Dags att blocka mig då, e och ä, o och å är där min dyslexi lyser igenom som mest, måste även tänka till både 3 och 4 gånger på vila och villa, grannar och granar.
Autocorrect hjälper inte i dessa fall.
 
Dags att blocka mig då, e och ä, o och å är där min dyslexi lyser igenom som mest, måste även tänka till både 3 och 4 gånger på vila och villa, grannar och granar.
Autocorrect hjälper inte i dessa fall.
Nej, jag blockar ingen för att jag stör mig på felstavningar. Skulle heller inte nämna det (om hen inte bett mig korrekturläsa) för att jag anser det elakt av mig, jag vet ju inte varför personen skrivit fel. Dessutom skriver jag själv säkert fel jätteofta.
Visst stör jag mig på felstavningar, men jag tycker det får stanna i mig isåfall, det är ju ingen annans fel att jag är lättirriterad.

Dessutom tycker jag att man ser skillnad på om det är någon som bara skriver slarvigt och inte orkar bry sig, och någon som har dyslexi och försöker. Om man har dyslexi kan man inte rå för det, då stör det mig inte, men i de fallen där någon bara slarvar och inte orkar bry sig, då stör det mig.
 
Såg inte denna fråga förrän nu.

Jag är värmlänning som bott i Göteborg i 20 år. Så nån sorts blandning. Många gissar att jag kommer från Borås.
Jag är också värmlänning, och har nog aldrig hört en värmlänning uttala korta e:n som e? :confused: Där om nånstans pratar man ju med ä…

Uttalar du en (antal) och en (växt) likadant?
 
Jag är också värmlänning, och har nog aldrig hört en värmlänning uttala korta e:n som e? :confused: Där om nånstans pratar man ju med ä…

Uttalar du en (antal) och en (växt) likadant?
De jag träffat i Karlskoga pratar med e, män min kompis från Säffle prater mä än. :)
 
Alltså, jag vet i allra högsta grad skillnaden mellan dessa ord (och jag vill tro att jag uttalar dem en gnutta olika, att jag liksom "tar i" med med "ä" i ända).
Men. Det händer av någon anledning att jag inte allt för sällan skriver fel, och använder "ända" istället för "enda". Någon enstaka gång kan det även bli fel på en/än.

Jag skäms lika mycket varje gång jag upptäcker att det hänt, men händer det gör det. Och jag vet inte varför?
 
Jag är också värmlänning, och har nog aldrig hört en värmlänning uttala korta e:n som e? :confused: Där om nånstans pratar man ju med ä…

Uttalar du en (antal) och en (växt) likadant?

Jag pratar nog inte värmländska.
En (antal) uttalar jag enn, busken en een. Ingen värmlänning jag vet skulle säga än om busken. Däremot ”männ” om men (Ja männ va blire ra?), sänn (sen, sedan), dänn (den).
Jag har dock aldrig pratat så. Så mycket iaf. :o

Kommer från västra Värmland (rätt sida :D ).
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 350
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 323
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp