Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Absolut. Det ena med ä och det andra med e liksom. :D
Västerbottning här. Jag uttalar också bErg, fEm och gör skillnad på men och män och en och än.
Haha, inser tack vare ditt inlägg att Ä vs E kan vara enda tillfället en av sambons släktingar, born and raised i västerbottnisk håla UTANFÖR Åsele, talar "renare" svenska än undertecknad. I början hade jag ibland svårt att förstå hen (förlåt släkting om du nånsin ser det här).
Mvh dialektälskare
 
Men @hastflicka du måste väl för guds skull vara medveten om att människor uttalar ord och bokstäver olika? Du försöker undervisa @Hedinn i hur hon ska tala. Det blir ju helt jäkla absurt. Hela den här tråden känns helt absurd - som om jag skulle rätta en smålänning för hur hen säger R :confused:

Skaka fram en enda svensk som uttalar men ("men ska du inte följa med", inte "han fick fysiska men") och män olika.
Det första och andra "men" i dina förslag uttalas olika. "Fysiska men" uttalar jag "meen". "Men ska du..." Utsläpp jag "men".
"Män" uttalar jag ytterst likt "men", inbillar mig dock att det är en skillnad.
 
A-B-C-D-Ä-F osv?

Vad pågår egentligen i skolorna de senaste säkerligen 15 åren i af, när folk inte lärt sig vare sig stava eller hur man uttalar ord korrekt beroende på om de innehåller "e" eller "ä" :confused:

Finns inte på världskartan att det hade varit okej att inte kunna skilja på en/än, enda/ända, Petter/Pätter osv när jag gick i skolan.
Fast hur man uttalar har väl inget med att kunna skilja på dessa ord att göra?

Kirre-gick ut gymnasiet för betydligt längre än 15 år sen.
 
Fast det betyder nog egentligen bara att du inte "enunciate" (uttalar? eller vad heter det pa Svenska?) orden sarskilt val. Det ar samma ljud ... oavsett langden pa ljudet.
Där håller jag inte med. T. ex. uttalas helvete och hel vete inte likadant, även om man säger det förstnämnda långsamt och med eftertryck. :angel:
 
Jo. Uppenbarligen finns det brister i detta.
Ok, korrigerar; det behöver inte betyda att man inte förstår skillnaden.
Eftersom jag citerades så svarade jag utifrån mig själv. Jag har inga problem att vare sig förstå eller använda de nämnda orden korrekt och stör mig på de som använder dom fel. Ok så? :)
 
Jag satt på jobbet och mumlade ”men, män, än, en, MEN mer än en, men män” en väldigt lång stund idag och de undrade vad jag höll på med :cautious::rofl:

Var samma här 😂
Hönsägg och knivegg lät lika hos alla.
Har aldrig ens reflekterat över detta innan.
Vi har en stockholmare som är lite extrem med sina e, typ reekor, såna man eeter 😂
 
Ok, korrigerar; det behöver inte betyda att man inte förstår skillnaden.
Eftersom jag citerades så svarade jag utufrån mig själv. Jag har inga problem att vare sig förstå eller använda de nämndaorden korrekt och stör mug på de som använder dom fel. Ok så? :)
Jag förstår vad du säger, men jag håller inte med dig. Om en inte uttalar ett ord rätt, beror det på en brist i förståelse av språkets utförande, inte nödvändigtvis att en inte förstår dess innebörd (i den detaljen håller jag med dig). Jag förutsätter att vi bortser från dialektala skillnader.
 
Men @hastflicka du måste väl för guds skull vara medveten om att människor uttalar ord och bokstäver olika? Du försöker undervisa @Hedinn i hur hon ska tala. Det blir ju helt jäkla absurt. Hela den här tråden känns helt absurd - som om jag skulle rätta en smålänning för hur hen säger R :confused:

Skaka fram en enda svensk som uttalar men ("men ska du inte följa med", inte "han fick fysiska men") och män olika.

För mig uttalas det på tre olika sätt.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 133
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 177
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp