Bukefalos 28 år!

Ensamma i stallet eller sällskap?

Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Jag har varit i båda situationer, dvs stått i stall där man i princip alltid var ensam samt i storstall där man aldrig är ensam. Kan bara konstatera att jag gillar ett mellanting, men föredrar ensamstall om jag får välja. Just nu står jag i ett stall/på en lösdrift där man oftast är ensam när man är ute, men där jag kommer väldigt bra överens med de andra hästägarna så när man väl ses någon gång i veckan så rider man gärna ihop.

Visserligen gillar jag föreningslivet, den sociala biten i stallet osv ibland, man minns ju hur kul man hade på ridskolan till exempel när man kunde putsa läder ihop, filma varandras ridning osv... Men tyvärr är det ju en gång av tio som man hamnar i ett storstall där man faktiskt kommer överens med folket där. Jag har två erfarenheter av att ha egen häst på storstall: en gång i stallet där jag mer eller mindre har vuxit upp, en liten ridskola där det alltid är någon men det bara är tränaren/ägaren som har hästar, typ två hästar förutom min är privathästar och då är det ju plötsligt väääldigt stor skillnad... andra erfarenheten i ett stall med många hästägare, där det var oerhört intriginfekterat, skitsnack, bråk, stress - inte alls roligt.

Ridskolan ska jag flytta tillbaka till så fort jag har körkort, storstall av typ nummer två kommer jag aldrig sätta min fot i igen. Då är jag tio miljoner gånger hellre ensam.
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

kl

Har varit i stall m mkt folk o det har funkat utmärkt. Allt beror ju helt enkelt på stämningen o ordningen, bara folk vet o tar hänsyn så är inte antalet ett problem. Kan vara värre när man är få och en inte funkar då sabbar det mkt.
Men helt klart, lika syn underlättar o viljan att acceptera ev skilnader.

Om det inte funkar..så ensam är helt OK det med, man kan alltid hitta på olika ridningar med andra stall iaf om man vill ha sällskap :)
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Jag är ensam och vill så vara, men visst kan man längta efter lite sällskap ibland. Barnen är ibland med och rider och då har jag ju sällskap och ibland kommer en vän till mig med sin häst och så rider vi ihop ändå. Som sagt, det är lite delat. Jag har stått i kollektivstall och vet fördelarna men det gör också att jag lärt mig många nackdelar och när man väger det väljer jag att stå själv. :)
Tycker det är rätt skönt att rida själv för det mesta också, man väljer vart och hur fort :D man vill rida utan att behöva tänka på andra. Men som sagt, ibland är det jättekul med sällskap och ibland kan man sakna det, meddans man andra dagar njuter av ensamheten.
Ja delat.
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Tycker det är rätt skönt att rida själv för det mesta också, man väljer vart och hur fort :D man vill rida utan att behöva tänka på andra.
Dessutom så vill de flesta rida på led, för deras hästar fixar inte att man rider jämsides... Då förlorar man hela tjusningen med att rida ihop, rider hellre ensam än att sitta tyst alternativt skrika till någon som jag inte ser/bara ser rumpan på och behöva ta hänsyn.
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

I vårt stall rider alla utom jag jämsides när det finns möjlighet. :D
Min tant är ca 300 gånger långsammare än alla de andra så ofta får jag titta på de andras ryggar största delen av ridturen. (tills vi är på väg hem, då blir det fart på min lilla tant)
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Grannarna har klagat, så vi ska enligt kontraktet rida i led runt gården. Fattar inte riktigt, men någon tyckte det var bättre att vi rider i led mitt på vägen.
Mer än så vet jag inte :p
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Ah, jo är det en bilväg så vill de ju inte att man rider i "spåren", utan i mitten i stället... Men på skogsvägar och så, varför vill man rida på led då? Fattar inte grejen. Det rä ju mysigt att rida jämsiden och kunna prata lite.
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Fast de har inget emot att man rider lite varstans på vägen om man är själv, utan det är just när vi är i grupp. That's why jag är förvirrad :p
I skogen brukar vi rida i bredd, eller ja, jag brukar hamna lite bakom. Min ponny är inte så snabb som travarna
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

*kl* Har provat både och, var i många år inackorderad innan jag skaffade eget. Och alla gånger svarar jag att ensam är bäst! Visst kan man ibland sakna sälskapet, speciellt när motivationen dalar, men fördelarna väger över. Jag vill ha mina egna rutiner, och vill inte behöva anpassa foder/fodringstider, utevistelse, täckesbyten o.s.v. efter andras idéer.

Vi har en fantastisk sammanhållning i klubben och träffas 1 gång i veckan och rider ihop, vilket väger upp den sociala biten. Och dessutom har min underbara granne börjat rida min ena häst nu eftersom jag är skadad, och har jag tur får jag även lite sällskap av henne framöver =)
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Jag är fullt nöjd med att vara ensam. Har allt på sin bestämda plats, inget flyttas och det är inget tjafs :) . Jag har haft hyresgäster förr och kan inte säga att de har varit dåliga på nåt sätt men det blev ju en lite annan ordning då. Jag träffar ryttare på clinics eller i skogen som man kan slå följe med så jag är inte "ensam" så ;)
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Jag står på en stor anläggning med 100 hästar. Just i vårt lilla stall är vi 9 st. Jag tycker vi har det alldeles lagom. Det är lugnt och skönt i stallet för hästarna. Med större stall blir det ju tyvärr gärna lite mer spring och liv. I vårt är det hellugnt. Men vi är iaf ett par stycken som kan umgås med varann då vi är där. Vi har jättetrevligt ihop!

Jag föredrar att stå i ett stall med andra i också. Jag har inget emot att vara ensam med mina djur. Det är för deras skull jag är i stall öht. Men jag tycker det är en trevlig bonus med trevliga stallkomnpisar.
Skaffar jag egen gård så kommer jag nog ta in någon eller några inhyrda för sällskap. Men de kommer vara väl valda. Och jag kommer sätta upp tydliga regler. För det kan bli mycket tjafs om det är en person som skiljer sig för mycket från i hur man själv vill ha saker och ting i stallet och med hästarna.
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Vi är tio stycken i stallet, så där är oftast någon annan där. Alla i stallet är jättetrevliga så det känns bara kul att vi är så många. Någon gång ibland är det skönt att vara där själv men då kan man gå dit på nån sneaky tid som 09.30 en tisdag:)

Dom andra flyttade dit från ett stall där det varit mycket bråk och intriger, själv hade jag ingen häst på den tiden så jag slapp det, men alla uppskattar den goda stämningen som vi har nu.
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Variation är bäst tycker jag.

Jag är gärna ensam - då har jag lättare att fokusera helt på hästen, både i hanteringen och ridningen. Men det är kul med folk också, främst för att det då är enklare att få ut tränare, att anordna clinics och utbildningar, etc. Det är även tacksamt att kunna bolla ideer om ridningen, eventuella skador, foder, skoning...

Den sociala biten inte att förglömma. Står i ett bra stall nu, där jag kallt kan välja om jag vill umgås eller inte - utan att någon blir stött. Ska vi rida ut ett gäng så gör vi det, om någon vill rida själv är det också ok. Jag måste inte stå och konversera en timme med någon bara för att hålla tonen positiv även nästa dag. Det är väldigt avslappnat och trevligt! Vilket även hästarna känner av. :)

Har tidigare stått i stall där det var rätt mycket problem, om någon blev irriterad på någon annan så kunde det gå ut över dennes häst. Fodringar och utläpp/insläpp som "glömdes"... i vissa fall hot och bestraffningar emot hästen när ägaren inte var närvarande. Där blev det väldigt tröttsam att alltid hålla sig väl med alla för att det praktiska skulle fungera. En sådan situation tänker jag inte försätta mig själv eller hästen i igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Jag har sällskap, men vi är bara fyra personer och tre hästar och det funkar alldeles utmärkt för min del :) Det varierar om jag är i stallet ensam eller om det är någon annan där också. Gillar båda lika bra. Vi har lika syn på hästhållning allihop också och det är ju jättebra. Stallet är mitt tredje hem :D :love:
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

KL

Efter att ha bytt stall tre gånger i vinter är ju nu tillbaka till mitt eget igen. Sååå skönt att ha eget stall och bestämma allt själv! Och mina hästar få gå ute, tillsammans i stor hage med mkt mat.

Dom slipper stå ensamma i småhagar med 1000 täcken och stå instängda i små boxar alldeles för länge. Det är så otroligt skönt! Bestämma allt själv och ingen att bråka med, visst det är mycket jobb som jag måste göra själv och det kan bli lite ensamt ibland men det är det värt. kan jag inte ha eget stall ska jag inte ha häst!
 
Sv: Ensamma i stallet eller sällskap?

Jag är helt allena och har nästan alltid varit det, vi har haft stall hemma på barndomstomten och nu hyr jag en lösdrift själv. Så jag har alltid haft mina egna hästar hemma, förutom då jag hade med ena hästen på ridgymnasiet. Det är mycket roligare med sällskap, absolut. Men det är skönt att sköta sitt och skita i andra, också.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 946
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 149
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 410
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp