Era konstiga/perfekta/läskiga ridvägar!

Ketrawzc

Trådstartare
Jag är väl knappast ensam om att spendera väldigt många timmar ute i naturen till häst 🐴

Och jag är nyfiken på vad ni har för speciella ridvägar, eller märkliga saker att passera när ni tar er fram ute? Läskiga, vackra, konstiga eller liknande! Vad är det märkligaste ni stött på?

Jag måste rida förbi ett reningsverk💩 för att komma ut i skogen. När jag var liten tyckte jag att det luktade förskräckligt, nu har jag vant mig 😂
Här är slamhögen💩

IMG_7140.jpeg
 
Vi har faktiskt ingenting man måste förbi. Är en hel del militär verksamhet i skogen, ofta utan att man har fått någon förvarning (vi har inget militärförband här omkring inom många, många mil så var de kommer ifrån vet i sjutton). Ungarna brukar bara rida på gömda militärer i skogen och hästarna brukar skita på sig då de är färgade gröna även i ansiktet.
 
Jag har något som jag själv tycker är coolt! Vi har tidigare haft en skog här som avgränsats av en remsa sankmark, vilket gjort att våra uterittsmöjligheter varit begränsade alt. tvingat ut oss på landsvägen. Men så skapade några grannar en så genialisk ingenjörskonst som en stock+grusbro att rida över i skogen! Står pall för hästar, alla hästar/hundar/människor kliver enkelt och glatt över så att vi kan rida lååååångt utan att behöva rida längs med landsvägen.

IMG20220528145238.jpg
 
Jag har något som jag själv tycker är coolt! Vi har tidigare haft en skog här som avgränsats av en remsa sankmark, vilket gjort att våra uterittsmöjligheter varit begränsade alt. tvingat ut oss på landsvägen. Men så skapade några grannar en så genialisk ingenjörskonst som en stock+grusbro att rida över i skogen! Står pall för hästar, alla hästar/hundar/människor kliver enkelt och glatt över så att vi kan rida lååååångt utan att behöva rida längs med landsvägen.

Visa bifogad fil 125813
men vad perfekt! Så kul när man får till något välbehövligt, uppskattat!
 
Vi passerar rakt över en skjutbana på en ridväg. De bommar ju såklart igen när de skjuter så man ska inte kunna hamna där vid fel tidpunkt, men ändå😅

Annars är det inte så mkt konstigheter här, förutom att flera ridvägar är väldigt nära ett villaområde och används frekvent av folk. Man vet aldrig vad som dyker upp bakom buskarna, mycket cyklister som far fram i skogen. Såklart alltid bakom en, slår aldrig fel ;)
 
Jag är så lyckligt lottad att jag har många val när det gäller uterittsvägar :love:

Vill jag gå åt ena hållet hemifrån behöver man korsa en å. Jag har tre olika broar jag brukar välja på, beroende på var jag ska sedan. Den närmaste är en träbro, medan de andra är bilbroar.

Lite bäckar finns det att korsa också. Många små vattenfall som porlar härligt när det varit blött!

Åt andra hållet finns det dels möjligheten att rida bredvid tågrälsen, dels en längre runda under kraftledningar.

Inget av ovanstående tycker hästen är läskig. Hon är mer skeptisk till de lantbruksdjur som finns i nejden :rofl: Givetvis en hel del kor av olika raser, får och höns. Fröken häst är mest skeptisk till korna, trots att vi går förbi kor typ oavsett var vi går :p
 
Har gammal järnväg på lagom framridningsavstånd hemifrån. Perfekt för konditionsträning😍Nu har dock markägaren lagt stort grus på en stor del då det huggs i skogen vilket begränsar valmöjligheten av gångart en del sträckor
 
Vi har jätte fina ridvägar där vi kan rida hur långt som helst, men vi måste alltid passera under motorväg och över/under järnväg. Bron över järnvägen är en liten smal gångbro som gungar lite när man rider över. Den tycker jag faktiskt är lite äcklig! Vill gärna fort över så det inte kommer något tåg när vi är på den. Det är dessutom dubbla spår så det är ganska frekvent tågtrafik och ofta snabbtåg som susar förbi i en faslig fart.
Annars är det som sagt väldigt fint!
20230514_183838.jpg
 
Vi har jätte fina ridvägar där vi kan rida hur långt som helst, men vi måste alltid passera under motorväg och över/under järnväg. Bron över järnvägen är en liten smal gångbro som gungar lite när man rider över. Den tycker jag faktiskt är lite äcklig! Vill gärna fort över så det inte kommer något tåg när vi är på den. Det är dessutom dubbla spår så det är ganska frekvent tågtrafik och ofta snabbtåg som susar förbi i en faslig fart.
Annars är det som sagt väldigt fint!
Visa bifogad fil 125827
Omg, låter superläskigt😅
 
inte jättemärkligt kanske men jag bor och har häst i Skanör/Falsterbo och här är det ridstigar precis överallt, inne i villaområden, folk galopperar längst vägarna, uppe vid min gata är där en ridstig lite upphöjd på en tångvall t.ex.
Har inte haft häst i ett område som är så hästanpassat som här förut
 
inte jättemärkligt kanske men jag bor och har häst i Skanör/Falsterbo och här är det ridstigar precis överallt, inne i villaområden, folk galopperar längst vägarna, uppe vid min gata är där en ridstig lite upphöjd på en tångvall t.ex.
Har inte haft häst i ett område som är så hästanpassat som här förut
Funderade faktiskt över det när vi var på falsterbotävlingarna tidigare i år - hur det är där "resten av året" :)
 
Jag var ett antal år på ridkurser på ett ställe där man vid uteritt red över inflygningen till flygplatsen. Det var ingen stor flygplats, endast hobbyflyg, men ändå. Hästarna var dock vana.
 
Jag har inte häst längre, men tidigare gick en väg några meter från en skjutbana. Man passerade "bakom ryggen" på de som sköt. Speciellt när de sköt lerduvor var det lite speciellt. Vi red oftast full fart för att förhoppningsvis inte vara precis bakom när de sköt. De såg nämligen inte när vi kom 😅

Sen hade jag viltstaket vid betet och red över e4an varje ridtur. Jag lärde mina hästar att öppna och stänga dom från ryggen. 😊
 
jag har i många år ridit precis bredvid järnvägen. Som tur var så var min häst cool med tågen, men det var nervöst i början och har fått många historier berättade för mig, om hästar som skenat längst med rälsen, ryttare som åkt av osv 😅
Jag hör tåg på långt håll fortfarande 🚂

IMG_2931.jpeg
 
Funderade faktiskt över det när vi var på falsterbotävlingarna tidigare i år - hur det är där "resten av året" :)
Det är lika mycket häst i området året om skulle jag säga. Från hösten till tidig vår får man rida i alla "kohagar" även den så kallade ljungen som går längst med väg 100 ner till falsterbo. Vi har 4 större stall sen flera platser där det dyker upp några uteboxar här och där. Mestadels islänningar skulle jag tro.
 
jag har i många år ridit precis bredvid järnvägen. Som tur var så var min häst cool med tågen, men det var nervöst i början och har fått många historier berättade för mig, om hästar som skenat längst med rälsen, ryttare som åkt av osv 😅
Jag hör tåg på långt håll fortfarande 🚂

Visa bifogad fil 125843
Med min förra medryttarhäst red man också bredvid/över järnvägen på ett par ställen. Hästen (cool islandshäst) vred bara på öronen när tåget kom. När vi var mitt över järnvägsövergången och det började plinga och bommarna gick ner tog hon faktiskt ett par travsteg en gång, men vet inte om det var för att hon tyckte det var obehagligt eller hon kände att jag blev spänd. De gick i hage precis bredvid den järnvägsövergången så de var vana vid ljudet och tågen.
 
Jag rider förbi volleyboll-planer, idrottsplatser, skolor, förskolor, byggområden och otaliga busshållplatser när jag är ute och rider :D Och en golfbana. Rider också i princip dagligen längs med ett motionsspår som går mellan flera byar i området. Där är det alla möjliga motionärer och pendlare som susar förbi på räsercyklar, små mopeder, rullskidor, lådcyklar, ja allt möjligt. Hästis tyckte det var lite läskigt i början men nu tycker han mest att det är kul att det ständigt händer grejer :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 943
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 630
Senast: Inte_Ung
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 572
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp