Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Varannandags-fasta

Efter min sista graviditet för ganska länge sedan fanns det ett paket med varannandagsfasta att köpa i hälsokostbutikerna.

Man skulle hålla på i två veckor och det var noga vad man åt. Fastedagarna var det grönsaksjuice, fasteté och Dr Kousas vetediet. De dagarna man fick äta skulle man äta sund mat i små portioner.

För mig fungerade det konceptet jättebra, det försvann en massa gravidkilon och jag lyckades hålla vikten länge efteråt.

På senare år har jag försökt igen, jag har komponerat ett eget "paket" som jag minns det. Tyvärr faller det alltid på vetedieten. Jag tycker att den är så fruktansvärt äcklig. Men för den som klarar det och inser att fasta inte är samma sak som svält tror jag absolut på det.
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag fattar bara inte varför man inte äter normal mat varje dag istället för att hålla på med någon diet? Det är, iallafall för mig, lättare att äta bra mat varje dag än att hålla på och krångla med dieter. Mitt mål är att jag ska lägga om kosten så att jag klarar av att hålla det för resten av livet och inte hålla på och hoppa på olika dieter. Men visst, alla vägar bär till Rom om man tycker att det är något som funkar för en själv.
 
Sv: Varannandags-fasta

Du måste klargöra vad din målsättning är, för att få ett vettigt svar.

Finns väl ingen direkt målsättning. Var mest nyfiken på om det kan fungera. Pratade med en kille igår som körde 2-5 fasta. Alla dessa är väl varianter av periodisk fasta om jag fattat rätt. (varannan dag, några dagar per månad osv)

KL
Har testat Dukan-diet och klarar inte att äta så mycket (och delvis enbart protein) under så lång tid. Mår illa bara jag tänker på denna mat till slut...

Mår dåligt av för mycket kolhydrater och tänkte att bara äta det i vettig mängd varannan dag kunde vara en variant.
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag kör 5-2:an just nu. Det fungerar jättebra. Men jag ska gå ner i vikt snabbt så jag kör >1000 kalorier alla dagar, förutom 2 dagar i veckan då jag fastar. Dock är det extremt svårt att fasta så jag har som regel att inte äta mer än 400-500 kalorier en sådan dag som jag fastar. Har gjort 5-2:an till min egen.

Däremot började sambon samtidigt som mig med 5-2:an och hans sockervärde har varit lite högt (alla i hans släkt på båda sidor har diabetes). Och hans socker har fått jättefina värden med fastan!! Han äter dock helt normalt (2500 kalorier ungefär) 5 dagar och fastar i 2 dagar.

Man fastar ju inte bara för att gå ner i vikt, utan det är ju en massa annat som gäller också med värden och sådär. Vi började efter att vi såg dokumentären på vetenskapens värld. Det var värt att testa liksom.

Jag klarar mig riktigt fint de dagarna jag fastar. Är inte speciellt hungrig så länge jag äter lite lite. Men bara vatten den dagen går bort, då man jag hur illa som helst.
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag kör min andra vecka nu med periodisk fasta, men jag fastar 16 timmar per dygn och äter normalt under 8. Passar mig bra och är lätt att följa.

Har inte vägt mig men tycker absolut att kroppen känns lättare. Är nästan bombsäker på att jag gått ner lite i vikt = exakt vad jag önskar.
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag fastar (500 kcal) två dagar i veckan, ej sammanhängande och äter som vanligt övriga fem dagar. Känner mig betydligt piggare och mindre småhungrig nu jämfört med innan. Vikten är det ingen större skillnad på, men det var heller inte syftet.
 
Sv: Varannandags-fasta

Man fastar ju inte bara för att gå ner i vikt, utan det är ju en massa annat som gäller också med värden och sådär. Vi började efter att vi såg dokumentären på vetenskapens värld. Det var värt att testa liksom.

Jag klarar mig riktigt fint de dagarna jag fastar. Är inte speciellt hungrig så länge jag äter lite lite. Men bara vatten den dagen går bort, då man jag hur illa som helst.

Precis samma här. Det har verkligen inget med ätstörningar att göra, tror folk missuppfattar när man säger "fri ätning" de vanliga dagarna. Jag märker snarare att min totala kost även på fridagarna har minskat en del, eftersom magsäcken krymper och en hel del sockersug helt försvinner. Studierna de nämnde i vetenskapens värld talade om att ingen av testpersonerna i stora studien klarat av att äta mer än 110% av rek. intag ens när de verkligen gick in för att svulla på "fridagarna".

Jag kör ca 2500 kcal 5 dagar i veckan, och 500 kcal 2 dagar i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Varannandags-fasta

Studierna de nämnde i vetenskapens värld talade om att ingen av testpersonerna i stora studien klarat av att äta mer än 110% av rek. intag ens när de verkligen gick in för att svulla på "fridagarna".
Fast det stämmer ju inte.
Vad undersökningen kom fram till var att folk inte åt så mycket som man trodde att de skulle göra, utan att de normalt sett käkade ca 110% av vad de normalt åt de dagarna de fick äta.

Jag lovar att det fanns flera stycken som käkade nästan 200% av sitt vanliga intag ifall de fick äta precis vad de ville utan restriktioner under studien.
 
Sv: Varannandags-fasta

Vad käkar du 500-kaloridagarna?
Jag är jättesugen på att testa!


För övrigt,

Vetenskapens värld kom fram till att 5 vanliga+2 fastedagar fungerade i princip lika bra :)
 
Sv: Varannandags-fasta

jag är också sugen på att testa! verkar ju som att man ska äta mycket frukt på fastedagarna? och lite protein, alltså främst kött tex?
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag går på vad som finns hemma. Misosoppa, broccoli och sallad blir det mycket av här...
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag fattade det som att man gärna ska undvika kött och andra proteinrika produkter, för att sänka tempot på nybildningen av celler...
 
Sv: Varannandags-fasta

jag kollade nyss programmet igen, och jag funderar lite på skillnaden mellan varannandag fasta och 5+2. Dom sa egentligen inte om hur man skulle äta på de vanliga dagarna på 5+2. På varannan dag sa dom ju tydligt att man kunde äta precis vad som helst när man hade frossedag. Är det samma på 5+2 eller är det hårdare eftersom man har färre fastedagar?
 
Sv: Varannandags-fasta

Vad käkar du 500-kaloridagarna?
Jag är jättesugen på att testa!
På mina sådana dagar äter jag tex spenatsoppa (det är mättande men innehåller typ 100 karlorier). Jag äter också en del keso med bär. Och så dricker jag massor med te. En och annan frukt kan åka ner också, men man får hålla koll där så att inte kalorierna börjar rinna iväg.

Det viktiga är att dricka mycket de dagarna, eftersom det stillar hungern.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 734
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 961
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 195
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp