Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det beror ju på vilka inställningar man har?
Sant.

Min poäng är väl att det verkar smart att på något sätt ha sin(a) närmastes inloggningsuppgifter till lite olika saker, ungefär som man kan ha en kopia av någons nycklar. Av någon anledning känns nyckel mycket mindre laddat och komplicerat för mig än lösenord.
 
Jag har faktiskt aldrig sett ett par-fb-konto.

Jag minns från mailens barndom att en del hade par-mail eller familje-mail. Det verkade också väldigt förtroendefullt och fint.
Ja, sådana mailkonton minns jag också. Men det var längesedan.

Jag har en grekisk fb-vän vars konto har parets namn, alltså bådas. Men det verkar mest vara hon som uppdaterar. Hon är helt galet familjeorienterad. Den lilla flickan i familjen har alltid kläder som matchar mammans, och pojkens matchar pappans. Och jag har svårt att tro att alltihop är pappans idé, hon verkar driva det mesta. När jag ser dem IRL är det bara hon som märks och han kommer i släptåg.
 
Ibland ser man ju "Han är min man och bäste vän så vi har inga hemligheter för varann, jag ser inte problemet"

Jag kände en person som inte hade en toadörr på säkert ett år. Denna personen bodde ihop med en annan person. De hade inga problem med att inte ha en toadörr eftersom "de inte hade några hemligheter för varandra"...
 
Jag kände en person som inte hade en toadörr på säkert ett år. Denna personen bodde ihop med en annan person. De hade inga problem med att inte ha en toadörr eftersom "de inte hade några hemligheter för varandra"...

Hahaha, vilket bra exempel på när "hemligheter" verkligen får en bisarr användning! :laugh:
 
Sant.

Min poäng är väl att det verkar smart att på något sätt ha sin(a) närmastes inloggningsuppgifter till lite olika saker, ungefär som man kan ha en kopia av någons nycklar. Av någon anledning känns nyckel mycket mindre laddat och komplicerat för mig än lösenord.
Inte minst för att kunna stänga ner saker. Kontot här försvinner ju men jag hade inte velat ha t ex facebooksidan som något slags cybermausoleum efter min död :crazy: (inte för att jag kommer ha en åsikt när jag är död men ändå).

Jag har tänkt många gånger att jag ska skriva ner inloggningsuppgifter och ha i ett kuvert som får öppnas av en kompis om jag dör. Har inte fått tummen ur bara, känner mig väl inte tillräckligt dödlig.
 
Jag har tänkt många gånger att jag ska skriva ner inloggningsuppgifter och ha i ett kuvert som får öppnas av en kompis om jag dör. Har inte fått tummen ur bara, känner mig väl inte tillräckligt dödlig.
Jag vill göra så men min partner är hysteriskt irrationellt när det gäller sånt. En gång tog jag upp frågan om testamente och bara det fick honom att freaka ur totalt. Får göra i ordning ett sånt kuvert och ge det till nån som tar min eventuella död lite mer sansat :D.
 
Jag vill göra så men min partner är hysteriskt irrationellt när det gäller sånt. En gång tog jag upp frågan om testamente och bara det fick honom att freaka ur totalt. Får göra i ordning ett sånt kuvert och ge det till nån som tar min eventuella död lite mer sansat :D.
Eller bara lägg det bland dina privata grejer och säg ingenting. Såvida du inte tror att dina anhöriga kommer slänga dina grejer i ett sjok utan att kolla igenom. :p
 
Jag vill göra så men min partner är hysteriskt irrationellt när det gäller sånt. En gång tog jag upp frågan om testamente och bara det fick honom att freaka ur totalt. Får göra i ordning ett sånt kuvert och ge det till nån som tar min eventuella död lite mer sansat :D.

Totalt offtopic men eftersom ni rör er i två länder kan det vara värt att kolla upp respektive lands reglering rörande testamenten. Nog för att EU-länder generellt sett är rätt så kompatibla med varandra när det gäller familjerättslig lagstiftning, men det är en väldigt onödig grej att behöva krångla med om det värsta skulle hända någon av er.
 
Totalt offtopic men eftersom ni rör er i två länder kan det vara värt att kolla upp respektive lands reglering rörande testamenten. Nog för att EU-länder generellt sett är rätt så kompatibla med varandra när det gäller familjerättslig lagstiftning, men det är en väldigt onödig grej att behöva krångla med om det värsta skulle hända någon av er.
Jättebra idé! Vi gifter oss i vinter men det kanske är vettigt oavsett?
 
Jättebra idé! Vi gifter oss i vinter men det kanske är vettigt oavsett?

Ja, det är det nog. I Sverige ärver makar varandra om man inte skriver annat i testamente, men alla länder har det ju inte så. Rätt vad det är så står ni med hus i två länder och kanske ungar också, då är det skönt att ha både hängslen och livrem. Har för mig att Spanien dessutom är ett sådant där land med en hel del regionala skillnader vad gäller arv, bouppteckning etc. så det kan vara värt att kolla upp sådana här saker med en jurist som kan internationell privaträtt.
 
Har för mig att Spanien dessutom är ett sådant där land med en hel del regionala skillnader vad gäller arv, bouppteckning etc.
Ja, så är det absolut. Vi har dock inga planer på att äga något i Spanien, ej heller att bo här. Men vi bör definitivt kolla upp mer vad som gäller här borta, vi har lite struntat i det i och med att vi är så inriktade på att bo i Sverige alt nån helt annanstans.

Anyways, tack för tipset :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 681
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 749
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp