Ett meningsfullt liv

Jag blev ju aldrig någon. Människor tycker inte om mig och jag är ensam. Så jag tänker att jag vill göra något för mig själv och som är bra för planeten. Men hur ska man få ork och tid till det när man jobbar? Jag känner inte att mitt jobb är meningsfullt. Jag gör det bara för att få pengar. Det är hårt slit och dålig lön. Så livet är ganska meningslöst.
 

Jag vill ju ha pengar. Så därför jobbar jag heltid. Men jag får usel pension oavsett då jag varit sjuk så många år och sedan jobbat utan tjänstepension.

Färdiga maträtter suger. De är enformiga och man har ingen kontroll över innehållet.

Jag tänkte odla på friland. Har cirka 3000 kvadrat över. Men en bevattningsanläggning lär behövas.

Det är många yrkesbiodlare i trakten så marknaden är rätt mättad för det. Jag har heller inte lokaler för det. Vet faktiskt inte alls var jag skulle slunga. Gjorde det i köket förut men det går inte nu när jag har katter. Så biodling är nog inte min bästa ide.
Ja, det är trist med färdigrätterna i längden, men man får liksom välja. Vilket ger mig mest ork till annat? Att äta enformigt eller slita med att orka laga riktig mat varje dag eller vika en dag i helgen åt matlagningen? I mitt fall vinner att äta tråkig mat.
 
Det kanske man behöver. Jag har inte räknat på det. Men jag saknar intresse för storskalighet. Tycker 3000 kvadrat är tillräckligt. Vet inte om jag orkar sköta en så stor yta.
Jag har för övrigt letat efter en utbildning för att kunna starta och driva en plantskola, men en sådan utbildning verkar inte finnas.
 
Ja, det är trist med färdigrätterna i längden, men man får liksom välja. Vilket ger mig mest ork till annat? Att äta enformigt eller slita med att orka laga riktig mat varje dag eller vika en dag i helgen åt matlagningen? I mitt fall vinner att äta tråkig mat.
Jag känner inte att jag har ett val. Hade valt hemlagat om jag orkat, men gör ju inte det.
 
Det kanske man behöver. Jag har inte räknat på det. Men jag saknar intresse för storskalighet. Tycker 3000 kvadrat är tillräckligt. Vet inte om jag orkar sköta en så stor yta.
Vad för växter har du funderat på att dra upp?
Även jag har för länge sedan funderat lite ytligt i dom banorna och då främst då att dra upp bärbuskar (krusbär, vinbär och liknande) av olika slag.
 
Vad för växter har du funderat på att dra upp?
Även jag har för länge sedan funderat lite ytligt i dom banorna och då främst då att dra upp bärbuskar (krusbär, vinbär och liknande) av olika slag.
@nullo-modo Kan ha blandat ihop dig med ngn men visst bor du i Göteborg?
Här har du din chans. 😁 Allt inarbetat och klart.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-goteborgs-kommun-barby-18493176

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/nu-ligger-klassiska-gården-bärby-ute-till-försäljning-1.73607899
 
Vad för växter har du funderat på att dra upp?
Även jag har för länge sedan funderat lite ytligt i dom banorna och då främst då att dra upp bärbuskar (krusbär, vinbär och liknande) av olika slag.
Jag tänkte odla ätbara perenner, bär och nötter. Sånt som passar i en skogsträdgård. En del växter för pollinerare tänkte jag också kunde passa. Och växter som på annat sätt har en funktion i en skogsträdgård. Längre än så har jag inte tänkt.
 
Jag tänkte odla ätbara perenner, bär och nötter. Sånt som passar i en skogsträdgård. En del växter för pollinerare tänkte jag också kunde passa. Och växter som på annat sätt har en funktion i en skogsträdgård. Längre än så har jag inte tänkt.
Men vad är tanken med de ev växterna då? Sälja växter? Skörda och sälja det som växterna producerar? Skörda och äta det som växer?
 
Det finns ju folk som tjänar bra med pengar på att sälja ovanliga sticklingar. Det kanske kunde vara något?
 
Ååå bärby❤️ brukade passa på att åka in där förr när jag hade jobb åt det hållet som hovslagare.

Helt rätt i att jag bor i storgöteborg, fast södra delen.
 
Jag ser bara att jag gör det jag måste. Husköpet är väl det enda jag gjort som jag velat.

Jag vet inte om det finns något jobb jag skulle gilla. Jag ser nog alla jobb som nödvändiga måsten för att få in pengar. Och sen finns inte orken kvar att göra något roligt eller meningsfullt.
Så är det nog för ganska många.
Jag tycker mitt jobb är okej, men får jag välja skulle jag hellre vara hemma och göra saker jag tycker om. Men mitt jobb är en förutsättning för att ha möjlighet att göra de där sakerna (som jag just nu inte klarar pga utmattning och taskig kropp) och kanske är mitt nuvarande jobb en mellanlandning till ett annat jobb som jag älskar?


Det kan kännas som att jag inte kommer någonvart, att utmattningen påverkar mig så mycket, att kroppen bara är konstant jävlig , att jag inte kommit någonvart i min "karriär" .. osv.

Ibland har jag då försökt zooma ut ur mitt lilla perspektiv och försöka se det i ett större perspektiv.
För om jag jämför med hur det var för ett år sedan så är utmattningen faktiskt blivit lite bättre, jag har börjat lära mig hantera kroppen bättre så den gör inte lika ont, jag har utvecklats på jobbet och även försiktigt kommit igång med en personlig grej efter en stor skada.
I det större perspektivet blir det lättare att acceptera hur det är nu.

Kan du se de saker som blivit bättre för dig?
 
Så är det nog för ganska många.
Jag tycker mitt jobb är okej, men får jag välja skulle jag hellre vara hemma och göra saker jag tycker om. Men mitt jobb är en förutsättning för att ha möjlighet att göra de där sakerna (som jag just nu inte klarar pga utmattning och taskig kropp) och kanske är mitt nuvarande jobb en mellanlandning till ett annat jobb som jag älskar?


Det kan kännas som att jag inte kommer någonvart, att utmattningen påverkar mig så mycket, att kroppen bara är konstant jävlig , att jag inte kommit någonvart i min "karriär" .. osv.

Ibland har jag då försökt zooma ut ur mitt lilla perspektiv och försöka se det i ett större perspektiv.
För om jag jämför med hur det var för ett år sedan så är utmattningen faktiskt blivit lite bättre, jag har börjat lära mig hantera kroppen bättre så den gör inte lika ont, jag har utvecklats på jobbet och även försiktigt kommit igång med en personlig grej efter en stor skada.
I det större perspektivet blir det lättare att acceptera hur det är nu.

Kan du se de saker som blivit bättre för dig?
Det känns mest som om jag rasat igen för att jag försökt klara av saker.

Jag har svårt att känna någon glädje alls när jag inte orkar något. Den här helgen skulle jag behöva installera en kattlucka men det blir väl inte av det heller. Så grannens katt kommer kunna fortsätta stjäla mat från mina katter när jag ger dem mat i farstun. (Annars blir mina katter utan mat när jag är på jobbet eller när jag sover.)
 
Jag tänkte odla ätbara perenner, bär och nötter. Sånt som passar i en skogsträdgård. En del växter för pollinerare tänkte jag också kunde passa. Och växter som på annat sätt har en funktion i en skogsträdgård. Längre än så har jag inte tänkt.
Tror du får fila lite på idén och räkna.
Känns lite väl många olika stort på så liten yta.
Tänker högt lite.
Hassel och valnötter växer ju på stora plantor så känns som det blir för få för att ge något i pengar om du inte hittar ett arrende.
Bär växer ju på allt från stora träd till små plantor (körsbär-jordgubbar), tja varför inte någon av dom mindre buskarna (vinbär eller björnbär storlek).
Som biodlare tittar jag mer efter träd som ger något och närhet till ljung framförallt, några träd kan ju motsvara en stor äng. Men då kommer vi till problemet det ytan när det kommer till träd.

Fundera på att begränsa dig till en eller två sorter till att börja med iallafall (tex björnbär och krusbär).

Räkna ut hur många plattor av det du väljer som går att driva upp på den ytan du har. Avstånd mellan plantor hittar du på internet och ta reda på hur gamla plantorna behöver vara innan försäljning.

Större plattor kan du ju få mer pengar för men behöver behållas längre så det är inte självklart att du går mer plus bara för att varje enskild planta är dyrare. Även här kan det vara en god idé att räkna på hur du får ut mest pengar på den ytan.

Fundera på om du ska sälja direkt till privatkund eller till plantskolor.
Visst du får mer för varje planta du säljer om du säljer till privatkund men det tar betydligt mer tid och energi än att sälja till plantskolor.

Kolla efterfrågan.

Räkna ut utgifter och pris. Behövs mer mark och finns det i så fall möjlighet att arrenderar.
Räkna på olika växter och se hur skillnaden blir.

Detta är vad jag hade börjat fundera och räkna på.
 
Tror du får fila lite på idén och räkna.
Känns lite väl många olika stort på så liten yta.
Tänker högt lite.
Hassel och valnötter växer ju på stora plantor så känns som det blir för få för att ge något i pengar om du inte hittar ett arrende.
Bär växer ju på allt från stora träd till små plantor (körsbär-jordgubbar), tja varför inte någon av dom mindre buskarna (vinbär eller björnbär storlek).
Som biodlare tittar jag mer efter träd som ger något och närhet till ljung framförallt, några träd kan ju motsvara en stor äng. Men då kommer vi till problemet det ytan när det kommer till träd.

Fundera på att begränsa dig till en eller två sorter till att börja med iallafall (tex björnbär och krusbär).

Räkna ut hur många plattor av det du väljer som går att driva upp på den ytan du har. Avstånd mellan plantor hittar du på internet och ta reda på hur gamla plantorna behöver vara innan försäljning.

Större plattor kan du ju få mer pengar för men behöver behållas längre så det är inte självklart att du går mer plus bara för att varje enskild planta är dyrare. Även här kan det vara en god idé att räkna på hur du får ut mest pengar på den ytan.

Fundera på om du ska sälja direkt till privatkund eller till plantskolor.
Visst du får mer för varje planta du säljer om du säljer till privatkund men det tar betydligt mer tid och energi än att sälja till plantskolor.

Kolla efterfrågan.

Räkna ut utgifter och pris. Behövs mer mark och finns det i så fall möjlighet att arrenderar.
Räkna på olika växter och se hur skillnaden blir.

Detta är vad jag hade börjat fundera och räkna på.
Jag är nog lite för trög och trött för att orka räkna. Men valnötsträd tar inte alls stor plats. Man säljer dem när de är runt 40 cm höga.

Jag vet dock inte om det är någon ide att börja med vedartade växter på grund av de avgifter som kommer för tillsyn.

Planen för mig är att sälja direkt till kund. Handelsträdgårdar har inte rätt kundgrupp. Gemene man är inte min kund.
 
Jag är nog lite för trög och trött för att orka räkna. Men valnötsträd tar inte alls stor plats. Man säljer dem när de är runt 40 cm höga.

Jag vet dock inte om det är någon ide att börja med vedartade växter på grund av de avgifter som kommer för tillsyn.

Planen för mig är att sälja direkt till kund. Handelsträdgårdar har inte rätt kundgrupp. Gemene man är inte min kund.
Här sälja handelsträdgårdar dom flesta växer som är med i boken skogsträdgård.
Då är den viktiga frågan, hur ser efterfrågan ut på 40 cm höga träd.

Du behöver inte alls räkna på det nu utan gör det när du vill.
Tänk bara på att om du aldrig gör det så kommer du inte längre än till "jag vill inte jobba utan jag vill ....". Ingen annan kommer göra det åt dej.
 
Här sälja handelsträdgårdar dom flesta växer som är med i boken skogsträdgård.
Då är den viktiga frågan, hur ser efterfrågan ut på 40 cm höga träd.

Du behöver inte alls räkna på det nu utan gör det när du vill.
Tänk bara på att om du aldrig gör det så kommer du inte längre än till "jag vill inte jobba utan jag vill ....". Ingen annan kommer göra det åt dej.
Jag vet inte hur man tar reda på efterfrågan. Vet bara att de jag köpte min buartnöt av, sålde träden i den storleken.

Här går det inte att få tag i sådana växter, varken valnötter eller hassel. Och ska man ha mullbär så finns bara ´Mulle´. Mycket annat saknas också.
 
Jag vet inte hur man tar reda på efterfrågan. Vet bara att de jag köpte min buartnöt av, sålde träden i den storleken.

Här går det inte att få tag i sådana växter, varken valnötter eller hassel. Och ska man ha mullbär så finns bara ´Mulle´. Mycket annat saknas också.
Tror jag vet var du har handlat, tja dom vet hur man tar betalt och skulle personligen inte köpa där ifrån.

Efterfrågan går att ta reda på tex försäljingssidor och aktivitet på annonser på olika växer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 345
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 305
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp