Eurovision Song Contest 2019 - FINALEN

(när rösten inte bär hjälper ingen autotune i världen), men jag vill inte veta hur det hade låtit utan den... :o
Förmodligen mindre illa, är min och många andra musikarbetares gissning. Det ”räcker” att sjunga strax över en kvartston off för att resultatet skall bli en klockren halvton off... 🙉

Men hon har väl aldrig levt på att vara just en tekniskt skicklig sångerska. Hon är skicklig på många områden, och helheten är nog det som varit framgångsreceptet.
 
Däremot skrattade jag högt åt Edward af Sillén ett par gånger under poängräkningen. Dels när greken drog ett jävla gitarrsolo - ”Precis vad man vill höra tjugo i ett på natten”, dels när något land hade TVÅ killar i rutan: ”Bra att de är två, det är ett svårt jobb det där” :laugh:
Det roligaste var ju efter att den där sångerskan i gult sjungit klart under pausunderhållningen och han säger typ "Ja, det var (vad hon nu hette) med en låt ni förmodligen aldrig kommer höra igen" :laugh:
 
Det är ändå intressant att nu andra året på rad så får Sverige höga poäng från juryn men lite från folkets röster.
Jag tror, och detta är min personliga uppfattning men sett att flera är inne på samma spår, alltså att många inte vill att Sverige ska vinna därav så stort glapp mellan rösterna.
 
Förmodligen mindre illa, är min och många andra musikarbetares gissning. Det ”räcker” att sjunga strax över en kvartston off för att resultatet skall bli en klockren halvton off... 🙉

Men hon har väl aldrig levt på att vara just en tekniskt skicklig sångerska. Hon är skicklig på många områden, och helheten är nog det som varit framgångsreceptet.
Jag har aldrig sett Madonna live. Men är hon i regel en såhär dålig sångare? Jag blev väldigt förvånad inatt.
 
Det är ändå intressant att nu andra året på rad så får Sverige höga poäng från juryn men lite från folkets röster.
Jag tror, och detta är min personliga uppfattning men sett att flera är inne på samma spår, alltså att många inte vill att Sverige ska vinna därav så stort glapp mellan rösterna.
Läst lite kommentarer nu på morgonen och många son är arga både på juryn och sverige, vissa tycker tom att vi inte borde få vara med.... Mkt mkt ogillande mot oss, alltid dåliga låtar men juryn håller oss om ryggen....
 
Läst lite kommentarer nu på morgonen och många son är arga både på juryn och sverige, vissa tycker tom att vi inte borde få vara med.... Mkt mkt ogillande mot oss, alltid dåliga låtar men juryn håller oss om ryggen....
Juryn vet ju vad som är bra. De är ju experter. Men när det blir ett sådant glapp mellan folkets röster och deras tänker jag att det missgynnar landet, alltså Sverige. Det visar att många inte gillar oss. Vi förtjänar inte att vinna oavsett om vi är bäst eller inte.
 
Juryn vet ju vad som är bra. De är ju experter. Men när det blir ett sådant glapp mellan folkets röster och deras tänker jag att det missgynnar landet, alltså Sverige. Det visar att många inte gillar oss. Vi förtjänar inte att vinna oavsett om vi är bäst eller inte.
Eller så tilltalar gospel helt enkelt inte Europas tv-tittare? (Vilket var precis vad jag förutspådde.)

Att 200 miljoner tv-tittare skulle tycka att Sverige inte förtjänar att vinna tror jag är att ge oss alldeles för stor betydelse.
 
Senast ändrad:
Jag tycker synd om John Lundvik i dag. Han gjorde ett lysande framträdande - och utsattes sedan för utdragen tortyr i green room. Han såg ju ut som om han skulle kräkas - och sedan var det så få poäng de höll på.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker men jag känner att det blir väldigt märkligt med juryer vs tittare när resultaten blir så himla olika.
 
Det är ändå intressant att nu andra året på rad så får Sverige höga poäng från juryn men lite från folkets röster.
Jag tror, och detta är min personliga uppfattning men sett att flera är inne på samma spår, alltså att många inte vill att Sverige ska vinna därav så stort glapp mellan rösterna.
Eller så är det svenskarna som röstar mest... :angel:
 
Jag tycker synd om John Lundvik i dag. Han gjorde ett lysande framträdande - och utsattes sedan för utdragen tortyr i green room. Han såg ju ut som om han skulle kräkas - och sedan var det så få poäng de höll på.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker men jag känner att det blir väldigt märkligt med juryer vs tittare när resultaten blir så himla olika.
Ja, funderar lite på om det inte vore bättre att baka ihop jury + folkets röster från respektive land? Eller åtminstone här är våra juryröster - här är vårt lands folkröster, typ. Med reservation för att jag inte minns hur det gått till tidigare. Blir ju dessutom väldigt märkligt när de inte redovisar hur folkets röster blir poäng (om inte bara jag missade det). Blir ju skillnad på om det blir ett visst antal poäng baserat på antalet röster på bidrag x, eller om man har x antal poäng som fördelas efter hur stor andel av rösterna respektive bidrag fått.
 
Eller så tilltalar gospel helt enkelt inte Europas tv-tittare? (Vilket var precis vad jag förutspådde.)

Att 200 miljoner tv-tittare skulle tycka att Sverige inte förtjänar att vinna tror jag är att ge oss alldeles för stor betydelse.
Det skulle ju i så fall även gälla Nordmakedonien (och säkert nån mer). Jag tror ju att folk röstar på de bidrag de gillar snarare än röstar på "alla andra" för att nåt specifikt ska få färre röster.
 
@Hedinn Ja, det är något som skaver för mig också. Inte främst pga hur det gick för oss i går, utan att det liksom blir svårt att se slutplaceringarna som ett mått på numrets kvalitet.

Tittarrösterna hade Norge som vinnare. HerreGUD. Det tyder nog på att vi har för seriösa nummer, hos oss vinner ju bra sångare med gedigna låtar. Men det ska tydligen vara en enkel trallvänlig refräng med både scenshow och musikaliska inslag som Europa uppfattar som etno = och vi har ett resultat.
 
Det skulle ju i så fall även gälla Nordmakedonien (och säkert nån mer). Jag tror ju att folk röstar på de bidrag de gillar snarare än röstar på "alla andra" för att nåt specifikt ska få färre röster.
Ja, så tror jag självklart att det är. Alltså det är 200 miljoner som tittar. Jag skulle tro att många av dem inte är särskilt eurovisionengagerade, de slår på tv:n för några timmars underhållning och sen röstar de på vad de gillar. ”Fy bubblan, där är dumma Sverige igen, då röstar jag på Kroatien så att Sverige inte får vinna en gång till” tror jag INTE på. :D
 
Ja, så tror jag självklart att det är. Alltså det är 200 miljoner som tittar. Jag skulle tro att många av dem inte är särskilt eurovisionengagerade, de slår på tv:n för några timmars underhållning och sen röstar de på vad de gillar. ”Fy bubblan, där är dumma Sverige igen, då röstar jag på Kroatien så att Sverige inte får vinna en gång till” tror jag INTE på. :D
Exakt. Och majoriteten som tittar röstar säkert inte alls, utan sitter och har åsikter. Vore intressant att se röstningsfördelning över länder och ålder, inte nödvändigtvis per bidrag, utan bara generellt. För det kan ju säga en del också, tänker jag.
 
Min topp fem:
Sverige
Slovenien
Nederländerna
Ryssland
Schweiz

Värdig vinnare men tycker som många andra här synd om John, som trots en så lyckad insats och ganska lyckat resultat fick känna sig som en förlorare, pga hur allt presenterades.

Kan man se resultaten av publikens röster någonstans? Norge vann men sedan då?
 
Min topp fem:
Sverige
Slovenien
Nederländerna
Ryssland
Schweiz

Värdig vinnare men tycker som många andra här synd om John, som trots en så lyckad insats och ganska lyckat resultat fick känna sig som en förlorare, pga hur allt presenterades.

Kan man se resultaten av publikens röster någonstans? Norge vann men sedan då?

Tittarrösterna:

Norway 291
The Netherlands 261
Italy 253
Russia 244
Switzerland 212
Iceland 186
Australia 131
Azerbaijan 100
Sweden 93
San Marino 65
Slovenia 59
North Macedonia 58
Serbia 54
Spain 53
Denmark 51
Estonia 48
Albania 47
France 38
Israel 35
Cyprus 32
Greece 24
Malta 20
Belarus 13
Czech Republic 7
United Kingdom 3
Germany 0
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 068
Senast: voltis
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 468
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 924
Senast: malumbub
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 787
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp