Bukefalos 28 år!

Extraslag på hjärtat.

Jag har extraslag 4/7 dagar i veckan. Tog blodprover förra veckan och allt såg superbra ut, tränar 5 gånger i veckan. Inget kaffe, eller alkohol. Enligt läkare är jag så frisk jag kan bli.
Jag blev rejält orolig när de började för kanske ett och ett halvt år sedan, men sökte aldrig hjälp för det eftersom jag inte kände mig konstig på något annat sätt.
Så jag antar bara att det är helt vanliga icke farliga extraslag.
 
JAG ÅNGRAR MIG.

Eller alltså, för en med hjärtångest är det ju göttigt att bli utredd. Nu äntligen ringde en sköterska om mitt EKG som enligt info var jättefint, sen hörde jag ett "men..." och kände hur adrenalinet rusade till i kroppen. De vill ändå utreda vidare och en läkare ska lyssna på hjärtat torsdag morgon.

*insert tusen panikscenarion*

:heart Den känslan känner jag alltför väl igen... men försök tänka att de vill vara säkra på att allt är ok. Inte att det nödvändigtvis är något fel. Det är dock lätt att säga det, inte att göra... dagen innan min extra mammografi fick jag lägga ner att försöka jobba, min hjärna hade totalt blockerat sig i panik. Allt var dock bra.

Hoppas allt går bra på torsdag :)
 
Som du förmodligen förstått så är extraslag ofarliga men kan naturligtvis vara väldig obehagliga, speciellt då de kommer i mer frekventa perioder. Behandling görs på symptomindikation, dvs för att få bort obehaget och inte pga att de är farliga. Det kan ju vara skönt att få veta vad det handlar om så ett långtids-EKG brukar många få göra. Om det handlar om mer ihållande hjärtrusningar där medicinering inte hjälper tillfredsställande kan man överväga en s.k. ablation.

Sedan kan ju vissa hormonella problem ge besvär med extraslag, exempelvis sköldkörteln, så det kan ju också vara en idé att kolla upp.

Lycka till och kom ihåg att det inte är farligt!

/Ektopia (som arbetar med hjärtrusningar och extraslag dagarna i ända)
Precis. Jag har gjort en ablation och det kan mycket varmt rekommenderas. Är helt symtomfri efter det!
 
Jag trodde jag var på väg in i väggen förra året. Vääääldigt mkt hjärtklappning och trött. Hade rejäl järnbrist. Och B12. Så om ingen läkare kollar det, be dem.
 
Jag har extraslag, ibland enstaka, periodvis (framförallt vid stress) i mer kontinuerlig form. Har dessutom annan hjärtpåverkan som gör att jag går regelbundet till kardiolog, och ett litet blåsljud som kommer och går. Ändå funkar hjärtat alldeles utmärkt, man får liksom vänja sig vid att kroppar inte är perfekta urverk. (Just extraslagen går ju att åtgärda, men för mig är ett ingrepp i en frisk kropp helt otänkbart. Nu när jag vant mig är det bara en funktionsvariation och det räcker med all medicin för saker som faktiskt kräver behandling :down:)
 
Jag får tydliga extraslag och, som jag upplever det, ett avsaknad av slag som sedan kommer med extra kraft. Ungefär: bom, bom, bom.........BOM, bom, bom.

För mig är det direkt kopplat till för mycket eller för lite levaxin, oftast för lite. Mitt förslag är alltså att göra ett sådant test igen bara för att vara på den säkra sidan.
Även det är ofarligt men obehagligt och man känner sig enormt stressad eftersom kroppen/hjärnan är kopplad så på något sätt, att när hjärtat slår så, så är man liksom "på gång" men i detta fall är man inte det.

Kan det vara något sådant?
En bra beskrivning tycker jag.
När det sen "hoppar igång igen" känns det som det ska sprängas, som det tar enorm plats i bröstkorgen. Läste att det blir fyllt med mer blod än vid vanliga hjärtslag då det tar paus och att det är det som kan kännas obehagligt. Låter rimligt tycker jag.
Får det framförallt vid stress.
 
Hur läskigt var det? Jag får hjärtrusningar som skulle kunna "botas" med ablation, men jag tycker det verkar så himla skitläskigt så jag vågar inte. :crazy:
Det var det värt! verkligen. Vårdpersonalen var väldigt snälla o gulliga, tycker det gick bra även om jag drabbades av komplikationer men dom var så proffsiga så jag blev aldrig orolig eller nervös.
 
Sitter på VC nu. EKG såg som sagt bra ut men blåsljud finns. Läkaren har skickat en remiss för arbetsprov som omvandlades till långtids-EKG istället. Prover ska tas för hjärta, blodkroppar och sköldkörtel.

Jag tycker det är skönt att vården är i rullning men att det samtidigt är otäckt, förstås. Vill ju att allt bara ska funka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sitter på VC nu. EKG såg som sagt bra ut men blåsljud finns. Läkaren har skickat ett remiss för arbetsprov som omvandlades till långtids-EKG istället. Prover ska tas för hjärta, blodkroppar och sköldkörtel.

Jag tycker det är skönt att vården är i rullning men att det samtidigt är otäckt, förstås. Vill ju att allt bara ska funka.

Tråkigt att du inte fick ett ok direkt men skönt att de har koll på dig :up:
 
Läkaren drog även upp min psykiska hälsa efter att ha läst min journal, vilket också delvis var lite av en lättnad. Jag har dragit mig undan vården vad gäller min ångest och oro efter att psykiatrin sade nej. Hen talade om GAD som möjlig diagnos och ville att jag skulle boka in tid framöver för diskussion kring medicinering, samtal kom också snabbt på tal men jag går ju redan till psykolog privat sedan någon månad tillbaka. Givetvis kunde jag inte låta bli att googla nu när jag kom hem, och det stämmer ju verkligen in. Cirka allt av det.
 
Kan någon förklara vad ablation är för något?


Google säger:

Ablation

Ablation är en behandlingsmetod mot olika typer av hjärtklappning som enbart används när behandling med läkemedel inte fungerar. Under ingreppet blockeras de elektriska signalerna som orsakar besvären...

https://vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/undersokningar-och-behandlingar/ablation/

Sen kanske du kan läsa via länken eftersom jag antar alla inte vill veta detaljer.
 
Google säger:

Ablation

Ablation är en behandlingsmetod mot olika typer av hjärtklappning som enbart används när behandling med läkemedel inte fungerar. Under ingreppet blockeras de elektriska signalerna som orsakar besvären...

https://vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/undersokningar-och-behandlingar/ablation/

Sen kanske du kan läsa via länken eftersom jag antar alla inte vill veta detaljer.
Tack! Aldrig hört talas om innan denna tråden.
 
Jag hade kunnat svära på att jag hade extraslag, det liksom "knäppte till" i hjärtat och sen kändes det som hjärtat rusade. Så kunde det hålla på i upp till någon timme men oftare någon kvart. Ekg var normalt så det ansågs komma från övre magmunnen. Det händer fortfarande någon gång i månaden i snitt.

Nu blir jag allt lite nojjig när jag läser om blåsljud och vidare utredning... Hoppas i alla fall att det visar sig vara något ofarligt!
 
Liten uppdatering.

Kardiologen har tagit emot remissen så jag får en kallelse för långtids-EKGt framöver. Prover för blodkroppar och sköldkörtel såg bra ut! So far so good.

Men det tär psykiskt. Oerhört mycket. Pga hypokondrin är jag ju redan väldigt uppmärksam på vad som sker och händer i min kropp. Blodtrycket är något högt, och läkaren påpekade att jag har ett "känsligt hjärta" som reagerar fort vid förändringar. Ibland känner jaq knappt extraslagen, ibland är de "extra hårda". Jag har även problem med spända muskler och orolig mage, vilket ju också påverkar, som jag förstått det.

Tyvärr går jag omkring med en liten, gnagande oro inför nästa extraslag. När det så väl sker så är det som att kroppen fryser till, stel av skräck, och kroppen fylls av ångest. Det kan ta flera timmar innan oron lägger sig (som också börjar om med ny oro inför nästa extraslag). Hjärnan inbillar sig att nästa extraslag kan vara det sista slaget hjärtat gör, eller att det är början av upptäckten på någon dold sjukdom.

Otroligt påfrestande. :( Givetvis tar vi upp detta i samtalen hos psykologen och hon vill gärna att jag ska börja utmana kroppen med mer fysiska påfrestningar för att pränta in att inget händer. Men så fort ett extraslag kommer vill jag bara bryta ihop och förbereda gravstenen.
 
@Fruentimber: Nu är det ju ingen lösning på det hela egentligen men har du övervägt att få behandling för att få loss spänningar i kroppen? Om det är så att du går omkring med en massa spänningar kanske det triggar ditt psyke som i sin tur triggar extraslag (ibland iaf). Jag tänker klassisk massage eller en kiropraktor (om jag hade råd skulle jag betala min naprapat för att konstant vara på standby, han har räddat mig många gånger :D).

Obs att det här är bara lösa funderingar.
 
@Fruentimber: Nu är det ju ingen lösning på det hela egentligen men har du övervägt att få behandling för att få loss spänningar i kroppen? Om det är så att du går omkring med en massa spänningar kanske det triggar ditt psyke som i sin tur triggar extraslag (ibland iaf). Jag tänker klassisk massage eller en kiropraktor (om jag hade råd skulle jag betala min naprapat för att konstant vara på standby, han har räddat mig många gånger :D).

Obs att det här är bara lösa funderingar.

Ja, jag går regelbundet till massör och naprapat sedan ett par år tillbaka. :) Jag var där senast igår!
Just nu lägger jag flera tusenlappar i månaden för att psyke och fysik ska funka. Hejdå pensionen. :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 719
Senast: tott
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 090
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 915
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp