Extremt svårlastad; Vad göra???

C

caroline_89

Hej.
Har en halvblods valack på 11 år som är extremt svårlastad. Har tränat med honom i de ca fyra år som jag haft honom. Har provat i princip ALLT. Det är en stor och kraftig kille 176cm i mkh som har en järnvilja och psyke av sten men helt underbar att rida. Istället för att ge efter så blir han förbannad när man tränar honom med transporten och tillslut går det inte att hålla honom. Har som mest stått i ca 12 timmar på en dag å lockat å påckat på honom.

Har provat allt från att låta honom stå på ridbanan med en massa mat i trailern vilket resulterade att han lugnt gick in å hämtade maten och la den på marken utanför för att äta upp den till att lasta från stall, ridhus, med linor, godis, täckta ögon, gått på honom å bara låtit han hållas, åka brett och allt man kan komma på, Har provat ALLT (utom att sedera, vill helst slippa då jag inte tror det funkar ialla fall)

Det knepiga med honom är att han är som ett ljus att köra å lasta ur men ett rent helvete att stänga in då han har testat att lägga sej ner eller kryper ut under bommen vilket resulterade i att han drog loss hela väggfästet till bommen ur väggen och höll på att paja hela trailern. Har nu dörrar i bak så han inte kan ta sej ur och det funkar super. För övrigt så är transporten Extra hög,bred & lång (jättestor alltså) med ljus inredning och mjuk mellanvägg.

MEN har kommit fram till att han har KLAUSTROFOBI, alltså livrädd att bli trängd/instängd. Har tränat å tränat på detta men inget hjälper. HUR SKA JAG GÖRA, GER SNART UPP!! Hoppas någon kan hjälpa mej då det är en superhäst i övrigt!
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag hade en häst som sparkade sönder en transport för mig, han fick panik och skadade dessutom sig själv rejält. Ett år senare lastade jag honom själv och körde kors och tvärs utan problem.

För honom var lösningen följande, just den här hästen förknippade tydligen transport med att bli själv plus att han inte gillade rampen. Eftersom han sparkade sönder min gamla transport fick jag köpa en ny och valde då en med stepup.
Sen lastade vi hans hagkompis först och sedan honom. Det var lite lätt nervöst kan jag säga att blanda in en annan häst i detta men vi stängde inte alls första gången. Så lastade vi ett par gånger utan att köra, så körde vi runt stallplan och sedan åkte vi till träning flera gånger innan det blev dags att åka själv. Och sen hade jag inga som helst problem.

Men detta kanske inte är lösningen för din stora häst. Du skriver att han kryper under bommen. Det finns släp utan frambom då de åker diagonalt har du provat att lasta i ett sådant? Liten b-kortslastbil där åker de väl baklänges och har heller inga bommar tror jag?
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

har du provat att lasta i en transport som har fronturlastning? dvs så ni kan gå rakt igenom några ggr.

hästar har av naturen klaustrofobi så det är inget konstigt alls eg. därför kommer det aldrig funka med tvång, han kommer bara tycka att transporten är ännu mer otäck.... jag skulle fortsätta fodra i transporten, häll ut kraftfoder på golvet så att han måste stå där inne för att äta upp. du måste ändra hans bild av transporten till något positivt.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag har faktiskt inte haft möjligheten att testa buss eller lastbil, har funderat på detta men vet ingen som har. kanske vore ide att hyra en sån, fast man vill ju helst inte ifall han nu skulle ha sönder den med. Att lasta med kompis har vi såklart provat, den struntade han i totalt. Han lixom varken ser eller hör när han sätter den sidan till, stänger av totalt. tack iaf.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Har faktiskt inte testat fronturlastning då jag inte vet någon med en sådan transport. Man kan ju hyra men ifall något skulle gå sönder vore det inte jätte kul. Har ju lasttränat honom i ca fyra år med att bara gå in å sen ta ut honom och när väl detta funkar och man ska börja stänga så går det EN gång sen får jag börja om från ruta ett igen, dvs att bara gå upp på rampen. Har testat att fodra honom men han bär bara ut fodret igen. Höll på med detta i en hel vinter men kom ingen vart. Tack för ditt svar
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Träna även annat än just transport.
Att gå igenom smala dörröppningar in i mörka stall är utmärkt träning inför transportering.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Håller med!

TS: med allt du gjort, och gör, så är det inte lätt att hitta ngn lösning på ditt problem, vilket du redan förstått och är medveten om. Du har ett extrastort rymligt släp, hästen får åka, och lastas brett, du har tränat och hållt på regelbundet i 4 års tid. Du har uppenbarligen både koll och känsla för problemet dessutom. De "vanliga" råden kan därmed inte lätt appliceras på din häst alls, anser jag.

Jag tycker fronturlastning på en häst som är klaustrofobisk är vansinnig, även om jag vet att det funkar på en del. Med en så stor häst som din, är det lätt att klaustrofobin bara översätter till att hästen kastar sig ur framåt, och det är inte många trailers jag vet med fronturlastning där det inte är relativt trångt, så en klaustro häst löper risk att "fastna" eller "skrapa emot" kanterna på vägen ut fram, och vips är problemet ännu större för hästen har fått befäst att det är trångt.

samma sak med att lasta med kompis: blir dubbelt mycket trängre, större obehag för hästen och gud förbjude att kompisen också blir rädd och det utbryter panik med TVÅ hästar som försöker komma ut.

Fråga:
när du lasttränar utan att stänga bak: sätter du även för bakbommen och låter hästen stå med bakbommen för? eller tränar du bara på att ta in den, och sen när ni väl stänger så åker bakbom och hela kittet på och sen lämmen upp?

Hur agerar hästen när bakbommen kommer på endast och den försöker backa ut?

svarar mer utifrån dina svar : )
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Har du nångång provat att låta någon riktigt duktig människa försöka lasta hästen? (Utan att du är där.)
Med riktig duktig menar jag en som har det som "rykte" eller vad man ska säga - att h*n kan lasta hästar.

Ibland kan personbyte hjälpa rejält på vägen.
Du har ju stått och tragglat i flera år och hästen vet ju att den har övertaget, tyvärr.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Hej.
Skönt med någon som förstår en.
När jag last tränar honom kan jag till en början bara gå in å ut med honom, sen försöka stänga med dörrarna (han lägger rumpan under bommen å kryper ut annars om jag bara har bommen) Dörrarna är dessutom hemma byggda med billås, alltså är de bara att lägga igen för att bli låsta. När jag väl kommit så långt att stänga så blir han helt galen tills han inser att han är faktiskt inlåst, det är som om han pustar ut då och blir helt cool. Sen när det är dax att ta ut honom igen är det bara att börja från början igen med att gå in å ut i timmar för att han överhuvudtaget ska gå in med frambena i transporten igen.

Att tillägga är att detta är en oerhört klipsk häst som kommer på nya sätt hela tiden, T.ex att när det inte funkade att trycka sej ut genom bommen satte han rumpan under som spjärn och pressade/kröp under. Därav dörrarna. Tack för ditt svar.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

jag har faktiskt anlitat en kille, Tommy Arvidsson 2 gånger.( Mkt därför jag orkat hålla på i 4 år.)

Första gången.
Han började med att ta på en rep grimma och hade ett spö som han bara "duttade" med på länden. Min häst blev helt galen och förbannad när han inte kom någonvart men efter mkt om å men gick han på, fick gå ut och in flera gånger. sen när bommen skulle på så kom han ju på detta med att trycka rumpan under. Tommy tog in honom ett par gånger efter det men kunde dock inte stänga.

Andra gången
Fick ta på ett lasso runt nacke å nos för att hålla honom och gjorde på samma sätt som sist med spöet. Hästen slogs banne mej på liv å död asså, men med en ängels tålamod som tommy har fick han tillslut in hästen. En eloge till honom. Då var hästen rejält knäckt, stod bara å tittade i transporten. Någon som kunde övermanna honom.Fick även prova att last honom själv och det funkade bra. Men så funkade det ett par dagar efter det och sen var det samma visa igen.

Har ju funderat stark på att skicka honom till tommy men det blir ju så satans dyrt å har inte de pengarna-tyvärr.

Jo har ju förstått att han har övertaget-rejält.
Ändå är det mej han litar mest på hemma i stallet (vi är många)

Tack för ditt svar
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jo det har jag oxå gjort, gå in smalt å mörkt. även trånga utrymmen men det verkar inte vara så farligt.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Om han har extremt svår klaustrofobi- kanske han inte ska lastas i trailer.
Om du vill åka runt på tävling och träning för att få ut det du önskar av din hobby kanske bästa lösningen är att han kommer till någon som inte behöver resa så ofta (och om det nån gång ev. skulle behövas (ex till veterinär) kan fixa större lastbil eller buss.
Tufft beslut men kanske bästa lösningen för både dig och hästen.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

hej.
OM jag tänkt den tanken väldigt många gånger. Ett tag var jag väldigt nära att sälja honom men då hade jag bara han. Som fallet är nu så har jag en tävlingshäst och en fyra åring redo oxå och då känns det inte lika aktuellt att sälja. Och i och med att han GÅR att lasta så vill jag inte sluta heller.

Känner också att han inte kommer passa som "skogsmulle" då han är alldeles för hård i huvudet och behöver mer stimulans i form av träning. Blir skit jobbig om han stått några dagar elr bara gått lätt. Å sen så är jag på ngt konstigt vis så jäkla fäst vid den här hästen. Han är så himla speciell, annars hade han nog varit såld för jag vet inte hur länge sen.

Glömde nämna i mina andra inlägg att jag har haft en "djurkommunikatör" på honom. Var väldigt skeptisk innan hon kom men som sagt, är beredd att testa allt. Men faktum var att hon sa en jäkla massa bra grejer som hon inte kunde veta i förväg. Och det har faktiskt hjälpt till viss del i lastträningen, men framför allt till ridningen. Det hela grundade i att jag måste tänka positivt istället för att "nu vet jag vad som händer"
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Hej.
Skönt med någon som förstår en.
När jag last tränar honom kan jag till en början bara gå in å ut med honom, sen försöka stänga med dörrarna (han lägger rumpan under bommen å kryper ut annars om jag bara har bommen) Dörrarna är dessutom hemma byggda med billås, alltså är de bara att lägga igen för att bli låsta. När jag väl kommit så långt att stänga så blir han helt galen tills han inser att han är faktiskt inlåst, det är som om han pustar ut då och blir helt cool. Sen när det är dax att ta ut honom igen är det bara att börja från början igen med att gå in å ut i timmar för att han överhuvudtaget ska gå in med frambena i transporten igen.

Att tillägga är att detta är en oerhört klipsk häst som kommer på nya sätt hela tiden, T.ex att när det inte funkade att trycka sej ut genom bommen satte han rumpan under som spjärn och pressade/kröp under. Därav dörrarna. Tack för ditt svar.


Förlåt - du skrev ju att du hade dörrar, det läste jag ju :o

Det är svårt med hästar som fått det beteendet du beskriver befäst, dvs de har LYCKATS att ta sig ut genom att leva helvete. Nu verkar du ju ha löst det med dörrarna, för vad jag kan utläsa försöker han inte slå sig igenom dom?
Har du lasttränat massor med bara dörrarna stängda, och inte åka ngnstans?

Jag tror ngnstans att ibland, i ett fåtal fall, måste man acceptera att vissa hästar helt enkelt inte går att lära att tycka om transporten. Det går att träna dem att i viss mån acceptera den, men att tycka om att åka, lyckas inte i samtliga fall, så är det faktiskt.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Håller med!

TS: med allt du gjort, och gör, så är det inte lätt att hitta ngn lösning på ditt problem, vilket du redan förstått och är medveten om. Du har ett extrastort rymligt släp, hästen får åka, och lastas brett, du har tränat och hållt på regelbundet i 4 års tid. Du har uppenbarligen både koll och känsla för problemet dessutom. De "vanliga" råden kan därmed inte lätt appliceras på din häst alls, anser jag.

Jag tycker fronturlastning på en häst som är klaustrofobisk är vansinnig, även om jag vet att det funkar på en del. Med en så stor häst som din, är det lätt att klaustrofobin bara översätter till att hästen kastar sig ur framåt, och det är inte många trailers jag vet med fronturlastning där det inte är relativt trångt, så en klaustro häst löper risk att "fastna" eller "skrapa emot" kanterna på vägen ut fram, och vips är problemet ännu större för hästen har fått befäst att det är trångt.

samma sak med att lasta med kompis: blir dubbelt mycket trängre, större obehag för hästen och gud förbjude att kompisen också blir rädd och det utbryter panik med TVÅ hästar som försöker komma ut.

Fråga:
när du lasttränar utan att stänga bak: sätter du även för bakbommen och låter hästen stå med bakbommen för? eller tränar du bara på att ta in den, och sen när ni väl stänger så åker bakbom och hela kittet på och sen lämmen upp?

Hur agerar hästen när bakbommen kommer på endast och den försöker backa ut?

svarar mer utifrån dina svar : )
Superinlägg:bow:

I detta fallet skulle jag helt klart strippa släpet o sen fixa kompetent hjälp.

Kanske ett släp där den åker baklänges kan vara värt att prova.

Om alla hästar fick stå i seminspiltor kanske lastningsproblemen skulle vara mindre.

min stora däremot- får inte plats i en sdn:angel:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

du kan få på honom relativt lätt och kan stänga dören bakom om jag fattar rätt.
och sen bryter helvetet lös?
och sen lugnar sig?
och sen får du starta om igen?

när du öpnnar, kastar han sig ut då?
om han knallar lugnt och sakta bakåt, så låter det bara som att han får lite panik över att helt plötsligt vara instängd och måste pröva om det går att ta sig ut och lugnar sig när han märker att det inte går....

om du har tid och tålamod till det, ta en vecka eller två och utfodra inne i transporten. med stängd bakdörr. när hästen gått in och rusat av sig och lugnat sig, då tar du fram maten och låter honom stå i lugn och ro och äta.
belöning (mat) när han visar rätt beteende (står lugnt och snällt inne i transporten).

det var nog det enda tipset jag har tyvärr...... själva lastsekvensen har jag bara erfarenhet med spänd lina, som inte ger efter, men det hade du redan testat om jag fattat rätt? hästen vi lastade var 170 hög och vägde drygt 650 kilo, men med rätt teknik kan en ensam person hålla emot en häst som bokstavligen sätter sig på linan. detta var en häst som stegrade sig och sparkade hejvilt, men efter några gånger (ca 10) kom han på att det inte hjälpte att sparka och backa, han tog sig ingenstans ändå, så då knallade han in hur fint som helst. tjejjen kunde lasta honom själv efter lite träning.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Att ha lina till lastning förutsätter att linan håller. Hade "lasthjälp" som skulle lina in min häst, ganska liten sådan och linan small till sist- det var ingen skitlina heller. Tror att ska den hålla så får man göra en" hemmapatentare".
Personligen hatar jag linor vid lastning.
Har dock inget tips. Hade oxå en häst som lade sig ner i transporten. Vet faktiskt inte hur man löser detta problem:crazy:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Som du säger låter det som att han har svår klaustrofobi. Att han lugnar sig när han väl är instängd betyder nog bara att han blir tvungen att stänga av för att palla. Att han inte "lär sig" att han överlever tyder också på att han är avstängd när han ser cool ut.

Att bli så rädd att man stänger av är fruktansvärt såklart, och säkert därför han lever helvete tills han blir övermannad och instängd. Han förknippar transporten med panik och klaustrofobi.

Jag vet inte om det går att bota sånt här, men det jag skulle försöka skulle vara följande:

1. Träna på att skicka in hästen och låta den stå stilla i trånga utrymmen. Tex ta ut mellanväggen och ställ den så det blir en smal passage mot ett staket. Kan man skicka in honom där och kan han avslappnat stanna där? Om inte får man öka bredden på passagen och sedan gradvis minska den vartefter han lär sig.
Utöka med alla varianter på detta tills det är NOLL problem i så smala passager att man måste klämma in sig.
Man kan ta med transporten i detta genom att ha rampen stängd och skapa en passage med mellanväggen mot transporten.
ALLT detta måste göras jättelugnt och avspänt, inget tvång och hästen måste få lov att tveka, backa, försöka igen. Han måste själv välja att gå dit människan ber honom, men då får inte uppgiften vara för svår från början.
Jag skulle då använda en lång lina och just skicka honom in i passagerna, följer han bara en människa som leder så är han kanske inte tillräckligt "med", han måste delta själv med hjärnan också.

2. Träna på att göra som ovan fast med ett tak, typ en pressenning, som börjar högt och som avanceras till att han måste sänka huvudet och pressa sig inunder.

3. Kombinera 1 och 2. När detta funkar skulle jag göra samma med transporten. Skicka in, backa ut innan han väljer det själv. Vill han komma ut ska man inte stoppa honom, bara beröm och skicka in igen.
Inte förrän han kan stå där inne och slappna av, äta osv, skulle jag stänga dörrarna. Och då skulle jag börja med att slamra med dörren, far han ut då får han göra det, beröm och skicka in igen. När man kan slamra med dörrarna och nästan stänga dem utan att han reagerar, så kan man stänga dem.
Öppna direkt och backa ut.

Det ovan bör delas upp i mycket korta pass tror jag, låt det ta tiiiiid och sluta när det går bra, även om det betyder att man bara tränat 5 min. Man kan öka på vartefter.

Angående maten så skulle jag inte ställa mat där inne som han kan ta ut. Bättre att det står en mäniska där inne och delar ut godbitar på plats när han är lugn. Han drar ut maten för han kan inte äta när han är rädd, så ett bra mått på om han är rädd är (oftast) huruvida han äter eller ej.

Tusen :bow: för dig som är så tålmodig och kämpar på med din häst. Men som andra sagt innan, i värsta fall får du bereda dig på att det inte går att bota hans klaustrofobi. Vet inte om ens alla människor kan bli botade, och de kan man ju prata med lite enklare ;)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

det som du beskriver är ungefär så som jag jobbar med honom. Men när vi väl kommer så långt som till att kunna stänga bakom honom så går det En gång sen måste man börja om från första början igen. Tack för ditt svar
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Svara på lite olika inlägg här. (Lika frågor.)

Det stora problemet är ju att han inte gillar att bli instängd/trängd. Jag kan få på honom efter mkt om och men så det kan ju ta ett par timmar.

Han går ut relativt lugnt (ingen panik iaf)

Det är lite svårt att förklara men han är inte särskilt stressad vid själva lastningen heller, mer att han blir förbannad. Men sen är man väl ska stänga så försöker han ju ta sej ut på ett eller annat sätt å det är först då han verkar stressad/rädd, inte innan.

har tränat i princip bara stillastående (har såklart åkt med men inte lika mkt) på alla de olika sätt ni föreslått.

Jag vill ju helst tro att det en dag ska gå att lasta honom, helt bra tror jag aldrig att det blir men iaf bättre i och med att han är så himla bra att köra/last ur etc.

Min tränare föreslog en transport drog men vill helst inte prova, tänk om han ställer sig då när han är drogad oxå. Nån med erfarenhet av droga och lasta?
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 419
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 694
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp