Extremt svårlastad; Vad göra???

Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Vet inte hur effektivt det är, men på min kompis extremt åskrädda häst har "räddningsdroppar" funkat kalas.
De tar liksom udden av skräcken så han inte blir förlamad, men han är ändå helt klar i huvudet. Kanske något du kunde testa?
Sök på räddningsdroppar så hittar du.. tror kanske de heter Baschs droppar eller nått.

Fortsättning på mina tankar efter din senaste kommentar.
Om du kan få på honom och han kan stå där lugnt och avslappnat, börja med att träna att NÄSTAN stänga luckan, och överraska honom genom att direkt öppna den och be honom gå ur, gärna lite fortare än han själv skulle valt.
Sedan in igen, även om det tar tid. Stäng nästan, åsså direkt öppna och be honom komma ut. Efter ett tag kan man stänga, öppna och kolla om han själv hellre skulle stå kvar, då kan han få göra det en stund.
Jag förstår att det känns som att du får börja om från början efter att du nästan stängt och han backar ut, men härda ut och gör det där några gånger så kanske han lugnar sig angående instängningen.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag har sett hästar som har sederats efter olyckor i transporten o de har lyckats väl.

De är ju stressade så en viss dos kan nog vara lämpligt att prova- när hästen löper amok.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

*kl*

Istället för att ge hästen lugnande kanske man ska gå till roten av problemet -klaustrofobi.

Alla hästar lider av det och det är något man måste träna på.

Till o börja med måste man ha en god relation med sin häst där denne litar på en. Därefter kan man börja träna.
Jag skulle öht inte se åt en transport på ett tag om jag hade en så pass svår häst.

Finns några enkla saker man kan kolla om hästen klarar av.
Gå lugnt genom:
trånga utrymmen (tex två tunnor som står relativt tätt, mellan en själv och en vägg)
under något (dörrar, valv osv)
kliver upp på saker (tex en lastpall, en träbro, sten, stubbe osv)

Sånna här saker hade jag tränat till en början. När det fungerade hade jag lagt ihop 2 saker tex. En lastpall som man ska kliva upp på med 2 tunnor på var sida. Sen till slut hade jag lagt tak på det också. När detta fungerade prickfritt hade jag gått tillbaka till transporten.

Fick min häst på 4 dagar från att ha varit väldigt spänd i fråga om lastning till att helt avslappnat gå in och stå kvar.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag har sett hästar som har sederats efter olyckor i transporten o de har lyckats väl.

De är ju stressade så en viss dos kan nog vara lämpligt att prova- när hästen löper amok.

Har inga goda erfarenheter av sedering alls på såna hästar som TS beskriver. Snarare har det lugnande bara gjort dem mera istadiga och ovilliga att ö.h.t kommunicera med och påverka. Sen är det också så att för sederingen ska "ta" på rätt sätt, måste hästen ha landat och vara helt lugn och avslappnad när medlet ges och när det får effekt. annars kan det ske snedtändning och hästen blir "kvar" i det mentala tillstånd den var när sederingen gavs. Mycket svårt att tima rätt.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Man måste alltid vara lugn o en sederad häst ska lyftas in- inget härjande.

jag vet inte vad TS häst har råkat ut för- eller inte. Jag pratade om hästar som har gjort illa sig rejält vid transportering.

Jag tänker lite på flygrädda människor. De mår bättre av att vara lite packade:bump:
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Självklart har jag tränat sådant här med honom och det är inga problem utan problemen kommer när transporten blir inblandad. Har insett att han inte längre är rädd för själva transporten som han var i början men efter de fyra år vi hållit på att lastträna (innefattar inte bara transport utan allt runt omkr med.) så har han lärt sej att själva transporten inte är farlig utan att man blir instängd i den och DET vill han inte.

Han kan stå helt cool lugn i transporten med ena hoven lite lite utanför bara för då vet han att man inte kan stänga.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

det är ju detta jag är rädd för och därför jag är mkt skeptisk till att prova. Känns som om skaderiskren blir mkt högre för både människor och djur om han nu skulle börja bråka med detta i sej.

Å andra sidan har det ju hjälpt en del med sin rädsla.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Hm ska kika på vad det är.

Ungefär så göra jag med dörren, börjar med att skramla lite med den osv. Sen när han vant sej att det inte var ngt så att man kan stänga (kan ta dagar) När man väl stängar och han far bakåt så lugnar han sej relativt snabbt när han inser att han inte kan ta sej ut. Men när man tagit ut honom och ska ha på honom igen går han inte nära bak luckan igen för då vet han att man stänger in honom. Så får jag börja träna på att få på honom på bakluckan i ett par dagar.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Man måste alltid vara lugn o en sederad häst ska lyftas in- inget härjande.

jag vet inte vad TS häst har råkat ut för- eller inte. Jag pratade om hästar som har gjort illa sig rejält vid transportering.

Jag tänker lite på flygrädda människor. De mår bättre av att vara lite packade:bump:


Jag kan bara säga såhär, att min häst som varit svårlastad för några år sen, har jag måstat vänta med tills sedering på klinik efter behandling osv har gått ur HELT, annars har det varit kört. Det går inte att lyfta in en 1.70 häst såvida man inte ska ta till våld, och det anser jag inte gör ett dyft för att göra honom mer positiv till åkandet. De är ju fortfarande vid medvetande och har minne av vad som sker : )
Det är bättre tycker jag att träna när de är medvetna, om läget inte är frågan om liv och död, dvs man måste åka just då, för att hästens liv är i fara : ) typ : )
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

prövat lasta i ett fautras släp? utan ramp och med dörrar.. min häst va riktigt ruskig att lasta tidigare, sista gången jag skulle lasta så slog hästen runt för hon kastade sig ut snabbare än va hon själv hade koll på. Nu går hon in utan några som helst problem i en-hästars, två-hästars med mellanvägg och diagonal-lastade vagnar. Kommer själv aldrig stoppa in min häst i nåt annat:D Jag vet att det kanske låter larvigt att det skulle vara nåt sorts mirakelsläp men jag vet massor med svårlastade hästar och icke lastbara som inte har några problem alls med att lastas och åka i dessa, kan ju vara värt att pröva om man kan få låna ett å provlasta?;)
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Har en arabhingst som är väldigt svårlastad, han gör som din häst.
Sist vi lastade han tog han ett skutt in i transporten och in under bommen o fortsätter ut genom dörren där framme så det var bara att börja om igen.
Jag löste problemet med att sänka bommen ett steg samt sätta fast han i två transportgrimskaft (ett i var sida) och då stannade han kvar.
Har lärt mej att inte under några omständigheter ha dörren öppen framtill fler gånger.
Jag använder också transport med stepup då han hatar gå på lämmen, den är han livrädd för.

Lycka till
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Andra gången
Fick ta på ett lasso runt nacke å nos för att hålla honom och gjorde på samma sätt som sist med spöet. Hästen slogs banne mej på liv å död asså, men med en ängels tålamod som tommy har fick han tillslut in hästen. En eloge till honom. Då var hästen rejält knäckt, stod bara å tittade i transporten. Någon som kunde övermanna honom.Fick även prova att last honom själv och det funkade bra. Men så funkade det ett par dagar efter det och sen var det samma visa igen.

Har ju funderat stark på att skicka honom till tommy men det blir ju så satans dyrt å har inte de pengarna-tyvärr.

Jo har ju förstått att han har övertaget-rejält.
Ändå är det mej han litar mest på hemma i stallet (vi är många)

Jag vill inte låta som någon slags vålsdförespråkare nu eller så, men det du skrev ovan fastnade hos mig.
Vart tog klaustrofobin vägen när han mötte sin överman?
Han kanske behöver "domineras" mer överhuvudtaget, inte bara i lastningsmomentet?
Fundera på om han verkligen lyder dig i andra situationer eller om han helt enkelt bara samtycker.

Kommer inte ihåg om du skrev något om hur han åker när ni väl kommer iväg, men har han verkligen så svår klaustrofobi så borde han röja hela vägen, kanske försöka lägga sig, och vara svettig och nervös när ni kommer fram, det är min erfarenhet av hästar som verkligen är rädda.

Jag har dock all respekt för att din häst är svårlastad, det ÄR verkligen otäckt och farligt när de kastar sig handlöst ut, sen vill man ju inte få trailern helt sprängd heller.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

hej.
Jo har verkligen funderat starkt på detta att lasta utan ramp, det verkar ju fungera för många andra. Ska testa det tror jag, ska bara hitta någon som vill hyra/låna ut. tack för ditt svar
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Ja som sagt, han är ju inte unik på något vis med att vara svår i lastningen har jag förstått. Det känns bra att veta att det löst sig för många. Usch lät otäckt det där när han tagit sej ut framtill. DET har faktiskt inte min pålle provat än tack och lov.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Måste bara förtydliga: Tommy använde INGET våld på hästen, han hade ett lasso för att kunna hålla honom men när hästen inte drog så var det ju inte spänt och han hade ett spö som han endast DUTTADE med på länden för att vara irreterande, som en jobbig fluga ungefär beskrev han det :) Och han var helt COOL lugn fast hästen slogs utav bara F*N.

Men till frågorna:
Detta är något du har rätt i, han är jätte fin att köra och att lasta ur.
Därför tror jag att det är en liten FIX ide han har kommit på och utvecklat samtidigt som har är rädd att bli instängd. Han BORDE inte vara så lugn att köra annars.

Sådan är han ju lite i ridningen oxå, vill han inte något så får man ju ett hel*ete rent ut sagt om man pressar honom. Har jobbat mkt med detta med och det har blivit bättre men det är lång väg kvar.
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Mellan falköping och ulricehamn
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag menade inte heller att den här Tommy hade våldat, förstår att han mest väntade ut hästen och såg till att den inte kunde komma därifrån utan blev tvungen att ge sig.
Jag tänkte mest på det jag själv skulle skriva om dominans.
Det kan tolkas så himla fel.

Jag tror att din häst är en riktig hårding med gott självförtroende, som är med på det mesta som ni hittar på, men som inte lyder dig när han inte vill samma som du, alltså han sätter sig själv före dig i rang.
Där skulle jag koncentrera mig om jag vore du.

Det är faktiskt bättre om det är så, för äkta panik är svårare att bota tycker jag.
Och att få ner honom under dig i rang kan du öva utan att blanda in transporten och riskera att få den förstörd.

Dock kan du förvänta dig att få en häst som du själv kan lasta men kanske inte någon annan person.

Jag har ridit sånna hästar som jag har fått haft vissa uppgörelser med hanteringsmässigt eller ridmässigt, och sen "på köpet" så att säga, har jag kunnat lasta dem när man ska tävla men inte ägaren tex.
En del bara är så.
Å andra sidan, när man har en sån häst med sig så är den också helhjärtat med och använder sin mentala styrka till ens fördel, och inte bara lite "okej då".
 
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Jag menade inte heller att den här Tommy hade våldat, förstår att han mest väntade ut hästen och såg till att den inte kunde komma därifrån utan blev tvungen att ge sig.
Jag tänkte mest på det jag själv skulle skriva om dominans.
Det kan tolkas så himla fel.

Jag tror att din häst är en riktig hårding med gott självförtroende, som är med på det mesta som ni hittar på, men som inte lyder dig när han inte vill samma som du, alltså han sätter sig själv före dig i rang.
Där skulle jag koncentrera mig om jag vore du.

Det är faktiskt bättre om det är så, för äkta panik är svårare att bota tycker jag.
Och att få ner honom under dig i rang kan du öva utan att blanda in transporten och riskera att få den förstörd.

Dock kan du förvänta dig att få en häst som du själv kan lasta men kanske inte någon annan person.

Jag har ridit sånna hästar som jag har fått haft vissa uppgörelser med hanteringsmässigt eller ridmässigt, och sen "på köpet" så att säga, har jag kunnat lasta dem när man ska tävla men inte ägaren tex.
En del bara är så.
Å andra sidan, när man har en sån häst med sig så är den också helhjärtat med och använder sin mentala styrka till ens fördel, och inte bara lite "okej då".

Jag är benägen att hålla med dig, du har en hel del kloka tankar. Dock vill jag diskutera vidare med en del tillägg och modifieringar till det du skrivit här.

Ofta tror ägarna att deras häst bara är "dum" och de applicerar egna mänskliga resonemang på hästens beteende vilket blir helt fel, och jag är därför mycket tveksam till att spinna in på sånt här i trådar på forumet gällande lastning, för OFTAST, 99% av tiden, handlar det om rädsla och inget annat. men rädsla är också kombinerat med en del andra saker.

att hästen åker bra, är inte nödvändigtvis ett bevis på att den bara är "bestämd" och envis dock när den inte vill lastas och vill kasta sig ut sen osv. För många hästar är lastning och åkandet, faktiskt två skilda saker, det är bara vi människor som drar ett likhetstecken mellan de båda.

men som sagt, eftersom jag bedömer TS som både erfaren och kunnig på området, och hästen uppenbarligen "tränats" i åratal med diverse vettiga metoder, så tycker jag, Tant Brun, att det finns ett mått av bra poäng i ditt funderande. Och därför skulle jag i detta fallet vilja göra ett undantag och faktiskt diskutera detta : )

jag kan själv redogöra för min egen häst, som jag haft lastproblem med. Han har i viss mån en viss klaustrofobi. (tränades som löphäst som 2 åring, med obehagliga erfarenheter från startboxen, såldes sen vidare som ridhäst så han är inte ens startad, men rapporterna runt problemen med startboxen är jag ändå övertygad har format honom från början just runt denna motvilja till trånga utrymmen). Han´har även ett visst sadeltvång om man sadlar inomhus i stallgången. aldrig utomhus. tycker inte om trånga stallgångar osv.

när det gällde transporten var han likadan, jättesvår att få in, och väl inne försökte han kasta sig ut genom att försöka sparka sig ut. Han hade lyckats ngra gånger i tidigare liv innan han kom till mig, vilket hade gjort problemet än värre givetvis.

jag tränade massor, men i slutänden hade jag ute en snubbe som är riks känd för att lasta hästar. det tog även denna snubbe 3 timmar första gången. Han sa att hästen var för visso hård i psyket, men framför allt låg det osäkerhet i botten, och hade det bara berott på "dumhet" så hade hästen gått in för länge sen, så det ÄR rädsla i botten även på en sån häst, inte bara att de "helt enkelt inte känner för det".
När han väl fick in hästen, så var den så trött sen av att ha måst överämna sin egen vilja och lita på ngn annan, att han sov i boxen hela kvällen och inte ens ville gå upp när nattfodringen kom, även om han gjorde det sen. Den tröttheten var mental. Inte för att hästen plågats eller våld utförts på den, utan mest för att det kostade den att förlita sig på folk, istället för på sig själv.

efter den gången var hästen som ombytt. det gick att lasta den. Inte rakt på på fem minuter, långt därifrån, men dess inställning var helt annorlunda - den var öppen för kommunikation, och därmed gick det att "resonera" med den. Dock tog jag det otroligt lugnt, och hästen kommer nog aldrig bli en häst som GILLAR att lastas, det är jag övertygad om. Men han gör det. Han åker dock brett, utan mellanvägg, med helbom bakom, för att jag inte ska ha klaustro variabeln med i leken, och det funkar kanon. väl lastad åker hästen som ett ljus, det har han alltid gjort. är numera även lugn och sansad att lasta ur, även om han som sagt, aldrig kommer bli en häst man lastar och åker med helt själv, det behövs en medhjälpare som är med och står därframme (skickar in honom han tycker det blir trångt och obehagligt om han leds in), samt samma sak ut - medhjälpare står framme i trailern och lugnar, och jag öppnar bak och säger åt honom att det är ok att gå ut.

det jag vill ha sagt med detta är att jag tycker Tant Brun har kloka tankar, men att det som sagt, i min värld ALLTID ligger en anledning bakom hästens agerande, som INTE är ren och skär ovilja pga dumhet eller att den helt enkelt vill bestämma och inte känner för det. Ibland måste man ta sig över den tröskeln i fråga om att hästen trots oviljan lämnar över åt oss att bestämma, då kan man ibland komma vidare, men man ska alltid ändå ha i bakhuvet att hästen faktiskt inte är som vi - den agerar inte kalkylerat, utan har en anledning som är mycket logisk för den, att agera som den gör, och till 99% är den anledningen obehag rädsla eller annat liknande. Sen om det obehaget, rädslan eller annat liknande, är logiskt i VÅRA ögon, det är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???

Håller med dig, det ligger ofta någonting bakom hästens obstinata beteende, och jag tycker också väldigt illa om när folk kallar vissa hästar för dumma i huvudet bara sådär.
(Ärligt talat, vem vill åka hästtransport tex. Jag fattar egentligen inte att de flesta hästarna går med på det som se ändå gör, det är ju fruktansvärt att vara i en transport.)

Grejen med dominansen tänker jag är att när hästen accepterar det så slutar den att försöka lägga sig i ledarens beslut och då kan den slappna av.
(Till skillnad från oss människor som förmodligen skulle känna oss kränkta.)
Och som du säger, när man är över den tröskeln då är hästen öppen för kommunikation. Tröskeln är svår att komma över för de här hästarna söker ingen annan ledare, och försöker man härska dem så kan de tom attackera en. (Då kallar folk hästen för farlig, borde avlivas osv. Lika trist det.)

En sak som jag brukar tänka på när man ska motivera sig till att ta en sån här kamp, eller möjligen byta häst, är de gånger man har varit akut på kliniken och gjort diverse otrevliga, ev smärtsamma ingrepp.
Det som kanske har räddat livet på hästen har varit att man har tagit den här dusten så att det inte blir tjafs i en nödsituation.

Personligen så tycker jag att kombinationen hård i psyket och osäker är den svåraste sorten, och jag undviker gärna såna hästar nuförtiden.

Tycker det är relativt vanligt att såna hästar är högst i rang i sin flock och man kan tro att de är trygga, men sen märker man att de är sämst i hela stallet på att gå över en bro, tåla snöras på manegetaket, får panik av vaccinationer och annat.
Intressant.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 424
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 702
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp