Få folk att engagera sig i förening

Häromkring så för att få utnyttja föreningens anläggning så måste du hjälpa till ett antal timmar som funktionär varje år. Det funkar rätt bra. Själv kan jag tycka att det ibland är dålig framförhållning/ dålig info om vad som det behövs hjälp med.
Det är ett rätt vanligt sätt här omkring att man förbinder sig ett par timmar varje år när man blir medlem.
Beroende på vad det är för föreningen så kan det kanske funka?

Sen tycker jag uppskattning är viktigt när man är funktionär. Oftast så avsäger man sig andra saker och är där i ottan.
 
Sitter med i styrelsen i en hundförening och som så många andra föreningar kämpar vi med att få funktionärer till tävlingar och aktiviteter för att dra in pengar till föreningen. Sitter nån inne på nåt miralelknep så att inte allt jobb med föreningen hänger på styrelsen?
Samarbetar ni med något studieförbund? Kontakta i så fall dem och säg att ni behöver hjälp med föreningsutveckling. Där kan ni få hjälp och verktyg till att jobba med just de frågor som är viktiga för er.
 
Jag är/har varit aktiv i de klubbar som är välkomnande och inkluderar en i gemenskapen. Där folk hälsar, frågar om man vill vara med och visar sin uppskattning när man gör något. Behöver absolut inte vara i form av saker utan det räcker med ett tack och om det är en lång dag lite fika.

För att komma igång med en nystartad klubb så kanske det kan vara en idé att bjuda in alla medlemmar till ett möte där ni informerar om vilka ni är och vad ni gör i klubben. Sen tycker jag det är oerhört viktigt att man i god tid går ut och ber om hjälp inför tävling och liknande. Många gånger kommer förfrågan 2-3 veckor innan hjälpen behövs och då har i alla fall jag oftast redan gjort upp planer.
 
Samarbetar ni med något studieförbund? Kontakta i så fall dem och säg att ni behöver hjälp med föreningsutveckling. Där kan ni få hjälp och verktyg till att jobba med just de frågor som är viktiga för er.
Kurser kan ju hållas i samarbete med ett studieförbund o därifrån kan man då få ekonomisk hjälp för de som är kursledare.
 
Om man kan hitta ett samband med när folk blir medlemmar, tänker att det är kanske vanligt vid kurs/ event så är det ett par stycken kan det kanske löna sig att samla dem en kvart innan. Visa lokaler, gå igenom regler/ oskrivna regler, ge dem tips och ett ansikte.

Alternativt ha ett standardmejl som presenterar medlemmar för föreningen, ger dem en kontaktperson som håller i just nya medlemmar och första gången de ska funka.
Något av det svåra är ju att man inte har namn och ansikte, vem som sköter vad o.s.v.

Häromkring är det t.ex. vanligt att privata instruktörer har hundpromenader. Ett gäng går en runda och så tar man en fika efter. Bara rent snicksnack och så måste ändå alla rasta hundarna.
Att posta på sociala medier att "vad roligt med nya ansikten" och en bild på några hundar tror jag kan göra rätt mycket.
Det beror ju såklart på om det t.ex. är en rasklubb, en sportklubb eller hur det ser ut, tänker rasklubb kan vara svårt, då medlemmar är väldigt utspridda över landet o.s.v.

Jag tror att kan man locka dem tills sig på andra vis redan innan de ska funka och skapa ett "vi- tänk" så har man mycket vunnit.
 
"Vi" använder både vår fysiska klubb och webbplats + Facebook. Facebookgrupper är manna för föreningar! Vi har en stor gemensam öppen Facebook för klubben och sedan mindre slutna grupper för de olika grenarna. Via "stora, öppna Facebook" och webben trycker vi för aktiviteter som medlemsmöten, träningar med planvärd, voffeldag (hej, klubbisar :D) när vi ska planerar kurser, när vi behöver funkisar, när vi åker till klubben för att grilla etc...

Vi har öppna träningar - typ vi försöker se till att klubbhuset är öppet och det finns någon att fråga till råds vissa tider och veckodagar. Vi gamlingar är tillsagda att tala med alla vi inte känner igen - hälsa välkommen, visa tillrätta... ibland har vi planvärdar (=mer erfarna klubbmedlemmar) på plats och hjälper till med träning och/eller håller en mini-prova på inom sin gren etc.
 
Jag var med i en förening som vår och höst bjöd in nya medlemmar till rundvandring pp anläggningen ,fika och träning om man ville. Att vi valde just vår och höst var för vi hade den största tillströmningen av nya medlemmar då. Det fungerade bra de nya lärde känna varandra och de fick namn och ansikte på gamla medlemmar. Samtidigt så passade vi på att ge information om föreningen och försökte skapa vikänsla. Vi bjöd också in till familjedag på våren då vi hade lite uppvisningar, hade lotteri och fika. Detta var en klubb för hundägare. I och med familjedagen så fick vi en del funktionärer som inte var aktiva i klubben utan familjemedlemmar till medlemmar. Jag tror det berodde på att de kände till klubben och tyckte det var trevligt. Sen håller jag med om korta pass, lättare att avvara 2 timmar än åtta t.ex.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 524
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp