Få tillbaka,eller betala? Deklarationen

Om man inte kan åka kollektivt på grund av ens hundar då? :angel: Med 3 km till bussplatsen och dålig lantistrafik + byten så är det nog inte ett bekymmer men det kan ju vara värt att kolla upp!
Kan lova dig att de inte släpper dig för en sån grej. De två sista åren har de dessutom granskat väldigt många som drar av för resor. Jag fick granskning första året och då ska du redovisa busstider, avstånd etc etc.
 
Jag har sålt aktier och måste beräkna omkostnadsbelopp. Skitsur. Hur f-n gör man det? Får ringa min heta linje och be om hjälp. Innan den ser det dock bra ut, jag gillar att få tillbaka en slant, ser det som ett tvångssparande av pengar jag annars hade spenderat.
 
Du sätter dig och räknar ihop hur långt du kör t/r till jobbet.
ex. jag kör 8 mil t/r * 18.50 (skatteverkets reseersättning) *(hur många dagar du jobbat på hela året exvs en heltids 40 h arbetstjänst ligger på ca 260 dagar) sen får du tillbaka 30% av allt som överstiger 10 000kr.

så för mig blir det: 8*18,50*260=38480-10000= 28480*0,3=8544 ca

Jag har ingen anledning att betvivla dig, men om formeln är korrekt så känns det som att de generösa reseavdragen för bil är en riktig förlustaffär för Skatteverket.

Jag räknade lite på det eftersom jag kommer börja veckopendla med bil istället för tåg.

2015 hade jag 17700 kr i kostnader för tågresor till och från jobbet - och då har jag inte räknat med resa till och från tåg (det är för krångligt med kvittona) som uppgår till ca. 3000 kr/år. Jag drar av för det exakta beloppet och får illbaka ca. 2300 kr. När jag istället reser med bil (en gång i veckan 43 mil t/r) så kommer bränslekostnaden att bli (högt räknat) 12500 kr. Trots det så blir avdragsschablonen - om jag räknat på antalet resdagar - 43*18,50*40=31820 kr-10000=21820*0,3=6546 kr. Det känns väldigt generöst! Visserligen blir det slitage på bilen, dyrare försäkring när bilen går mer, osv. Men ändå orimligt mycket. Och orimligt stor skillnad mellan tåg och bil. Med tåg och t-bana kostar resorna mig ca. 20000 kr per år och jag får tillbaka 2300 kr (nettokostnad 17700 kr). Med bil kostar resorna 12500 kr och jag får tillbaka ca 6546 kr (nettokostnad ca 6000 kr). Frågan är om det är vettigt att staten ska subventionera mig med 11700 kr (mellanskillnaden mellan tåg och bil) för att jag väljer att ta bilen istället för tåget? Eller har jag räknat helt jädra galet?
 
Jag fick höra häromveckan att avdragen man gör för tex resor dras på pensionen sedan, stämmer det i någon mån?

/kan ingenting
 
Jag skulle bara betala 319kr men väntar nu nervöst på att sambon ska kolla! Vi sålde ju ett hus med stor vinst, undra om sambon får "stå" för den summan? Men vi sålde ju huset tillsammans? :confused:
 
Jag är helt chockad och undrar om de verkligen har räknat rätt?!??!!?? Jag hoppades att jag skulle få lite, kanske 10000:- men enligt hemsidan ska jag ha 25 500:- tillbaka, sen får jag lite till när jag dragit av för bilkörning. Hästköpet kändes plötsligt inte så långt borta + att jag är färdigpluggad till våren och därmed får en heltidsinkomst + slutlön från extrajobbet. Dagen blev helt plötsligt väldigt bra!
 
Jag får tillbaka drygt 8000, brukar försöka lägga mig runt 0:an eller att betala någon 1000-lapp men 2015 har jag haft noll koll, kändes som att jag kunde hamna i både plus och minus typ 15-20-tusen. Sålt och köpt lägenhet (sköt upp den skatten iofs, är så barnslig att jag tänker köpa nya skidor ist ;)) haft två olika arbetsgivare och en lite konstig anställningssituation under stor del av året som gjort att jag i perioder fått län för 200% jobb (semester från ena och timanställd på andra) samt dubbla boenden och en rejält mkt högre räntekostnad. Ska tänka lite bättre i år, 8000 är ändå en summa man kan göra rätt mkt kul för om man har den på kontot istället för utlånad med dålig ränta..
 
Betala massor. Sålde av aktier förra året då jag ändå inte hade koll på dem och jag visste visserligen att det skulle straffa sig, men jag hade glömt vilken summa :wtf:
Får dock dra av lite för att jag pendlar till jobbet, tack och lov.
 
Jag får tillbaka 5500kr :D Jag är glad, var rädd för att jag skulle behöva betala tillbaka något. Varför vet jag inte riktigt :confused::D
 
"Inkomstdeklaration 1 2016 (inkomstår 2015) öppnar den 22 mars 2016. Välkommen tillbaka!
E-tjänsten är stängd och öppnar åter 22/3 kl. 07:00.
"

Säger den för mig, får man fortfarande hem breven eller är det enbart digitalt, typ glömt bort här.
 
Nu sa den:
"Fullt för ögonblicket!
Felkod: 1004.
Just nu är det många som använder denna tjänst. Var god försök igen om 15 minuter!"

Så den klarar inte överbelastning, det tycker jag nog är lite dåligt. :p
 
1516265_607717756057322_666184800_n.jpg


:meh::meh::meh::meh::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf:
 
Betala massor. Sålde av aktier förra året då jag ändå inte hade koll på dem och jag visste visserligen att det skulle straffa sig, men jag hade glömt vilken summa :wtf:
Får dock dra av lite för att jag pendlar till jobbet, tack och lov.


Känner mig helt nollad, hur deklarerar jag mina sålda aktier? Har du koll?
 
Jag försökte först logga in med mobilt bank-ID men då kom jag inte igenom. Sen när jag försökte logga in igen så kom jag direkt till deklarationssidan :D

Jag får tillbaka! Trodde jag skulle få tillbaka mer pga jobbade jättemycket förra sommaren men nåväl. Blir väl lite till efter jag har gjort mina avdrag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 334
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
359
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
494
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 444
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp