Färg på föl.

Silfurmáni sägs väl vara homozygot för silver, så alla föl med svart bas E och brunt A borde i så fall bli silver. Och de röda blir silverbärare.
 
Jag undrar så ! Vad våran lille kille ska bli för färg ? Brun eller brunskimmel ! Han är rödbrun med vita tecken på ben och en bläs ! Mamman är svart och har brunskimmel i något led bakåt. Och pappan är Tap in som är brunskimmel ! Vad tror ni ? :banana:Hoppas att någon vill svara !!!
 
Att mamman har skimmel några generationer bakom sig har ingen betydelse för vilken färg fölet får. Man bär inte skimmelanlaget dolt utan det syns om man har skimmelanlaget för då är man skimmel.

Chansen är 50/50 att han är skimmel då hans pappa är skimmel.

Har du något kort på den lille ?
 
Är det bara skimmelanlaget som det är så med ? Brunfärgen han har, är ungefär samma som hästen på din bild. Ibland tycker jag att jag sett något grått skifta på ögonlocket och i näsborren. Och ibland inte. Men jag har kort på honom ! Föresten blir det bara skimmel om man korsar skimmel/skimmel.
 
Det är så med alla dominanta anlag såsom svart, skimmel, blekanlag och liknande.

Om man korsar två skimlar så kan man få både enfärgade och skimlar. Det beror på om föräldrarna har två skimmelanlag eller ett anlag för skimmel och ett för icke-skimmel. Har båda föräldrarna ett skimmel-anlag är det 75 % chans på skimmel. Om någon av föräldrarna har två anlag för skimmel så blir alla avkommor efter den hästen skimlar.
 
Hur kan den lille bli brun med tecken. När hans mamma är svart utan tecken. Och Tap In brunskimmel med tecken. Vilka kobinationer är möjliga ??? Mor-svart,mormor-brun,morfar-svart,far-brunskimmel,farmor-brunskimmel,farfar-brun. Jättetacksam för svar !!!
 
Tecken nedärvs mer komplicerat än färg och jag är inte så insatt i det. Kanske någon annan kan svara?

Anledningen till att din häst blev brun beror på att färgen brun styrs både av anlaget för brunt, A, och anlaget för svart, E. En brun häst är svart med anlaget A som begränsar det svartas utbredning till ben, man och svans. Har hästen anlag för brunt så syns det alltid på en häst med svart grundfärg.

Din häst har då fått ett brunt anlag från sin far och ett svart anlag från antingen mamma, pappa eller båda. Om hästen inte är skimmel har fadern nedärvt anlaget för icke-skimmel.

Möjliga färger efter dessa föräldrar hade varit brun, svart (om inte fadern har två bruna anlag), brunskimmel, svartskimmel (om inte fadern har två bruna anlag), fux (om båda föräldrarna har dolda röda anlag) och fuxskimmel.

Anlaget för rött, dvs fux, är nämligen recessivt och kan ligga dolt bakom svart och brun.
 
Nope det blir inte bara skimmel om man korsar skimmel med skimmel men det har Jadzia redan förklarat ovan så jag hoppar över det...

Kan vi få se en bild ?

Grått på ögonlock och i näsborre har Svala på min användarbild också men hon är brun och ingenting annat. Finns det andra tecken på skimmel ?
 
Skilj på brunskimmel och skimmel född brun!
Tap In är väl mycket riktigt brunskimmel eller, för att vara riktigt tydlig, brun konstanskimmel? En konstantskimmel är (i princip) alltid heterozygot och lämnar 50% skimlar med helfärgade ston.

Konstantskimmel x konstantskimmel blir 2/3 konstantskimmel och 1/3 helfärgad, eller om man inte räknar på levande föl 1/2 konstantskimmel, 1/4 helfärgade och 1/4 tidigt dött foster. Det finns visserligen uppgifter om att hingstar i avel som är/varit homozygota konstantskimlar men såvitt jag vet är det inget som någonsin bekräftats.
 
Jag vet att Tap In är konstantskimmel och kan mycket väl skilja på dem. Dock är arvsgången lika för båda skimmelanlagen, så det kändes rätt onödigt att skriva konstantskimmel hela tiden.
 
Ja, den lille har vita strån i svansen och skägget under hakan.! Ja, ni kan gärna få se ett kort , men vart ska man lägga in det ? Hur får man det i kanten av sitt inlägg ?
 
Först måste du lägga ut bilden på internet sedan kan du använda den som användarbild om du vill.
 
Just det! Så för att få det till 75% konstantskimmel måste man alltså räkna in de foster som dör på ett tidigt stadium!

En annan sak som skiljer är att konstanskimmelanlaget är kopplat till E eller e och alltså oftast ärvs tillsammans med detta. En hingst med Ee och skimmelanlaget kopplat till E lämnar alltså 50% fuxar med fuxmamma, men hälften av dessa blir inte rödskimmel utan enbart någon procent! Omvänt blir långt mer än hälften av de bruna (+ ev svarta) fölen med fuxston skimmel. Är anlaget i stället kopplat till e blir det förstås tvärtom.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Hej! Nu vill jag få lite råd... Min morfars varmblodssto Queen fick fång för ungefär två veckor sedan. Queen har ett stoföl på 8...
Svar
8
· Visningar
1 498
Senast: Agreen
·
Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 691
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Inatt fick vi tillökning i stallet, men jag med mina begränsade färgkunskaper lyckas inte klura ut vad det lilla livet har för färg...
Svar
11
· Visningar
2 716
Senast: Korven
·
Islandshäst jag behöver lite hjälp av alla er som är kunniga på islandshästens speciella färger! jag har ju ett litet stoföl o jag vet baskemig inte...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
26 953
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp