Bukefalos 28 år!

får de i sig tillräckligt?

NightRain

Trådstartare
Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en islandshäst. islandshästen åker iväg på lördag så kommer att ha två halvblod kvar.

Vi har lagt ut 14 KG torrhö i dessa nät på morgonen kl 0600 ungefär.. de äter där å så går de iväg ibland har jag sett.. men när de kommer in mellan kl 20-21 så är de fortfarande hö kvar i näten några kg.

tror ni att de helt enkelt fått i sig så mycket som de vill ha å behöver? eller är de helt enkelt att de tycker de är jobbigt att äta i näten när de inte är fulla? = lata? eller hinner de helt enkelt inte äta upp allt i näten på de timmarna? för tycker att 14 kg på tre st borde gå åt? eller är jag helt ute å cyklar?.. sen får de ju sin egen giva inne så att säga. kan inte ha nån av dom på helt fri tillgång då de är väääädligt lättfödda alla 3. så ville ha begränsad fri tillgång då de inte finns möjlighet att utfodra de på dagarna..

vi har ju ingen snö än å inte kallt 10 + grader.så jag vet att de går å pillar även på marken i hela hagen.. bör jag vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt på dagarna.?. alla 3 äter ur näten de har jag sett.
 
Senast ändrad:
Om man tror de får otillräckligt
Alternativ skulle ju kunna vara att lägga ut varsin lös hög också. När den är slut, för de tar säkert den först, så får de nöja sej med näten resten av dagen.
 
Om man tror de får otillräckligt
Alternativ skulle ju kunna vara att lägga ut varsin lös hög också. När den är slut, för de tar säkert den först, så får de nöja sej med näten resten av dagen.

Ja de var så jag tänkte åxå.. för tycker ändå de känns bra att de har hö hela dagen så att säga.. å då borde de ju äta upp.
 
Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en islandshäst. islandshästen åker iväg på lördag så kommer att ha två halvblod kvar.

Vi har lagt ut 14 KG torrhö i dessa nät på morgonen kl 0600 ungefär.. de äter där å så går de iväg ibland har jag sett.. men när de kommer in mellan kl 20-21 så är de fortfarande hö kvar i näten några kg.

tror ni att de helt enkelt fått i sig så mycket som de vill ha å behöver? eller är de helt enkelt att de tycker de är jobbigt att äta i näten när de inte är fulla? = lata? eller hinner de helt enkelt inte äta upp allt i näten på de timmarna? för tycker att 14 kg på tre st borde gå åt? eller är jag helt ute å cyklar?.. sen får de ju sin egen giva inne så att säga. kan inte ha nån av dom på helt fri tillgång då de är väääädligt lättfödda alla 3. så ville ha begränsad fri tillgång då de inte finns möjlighet att utfodra de på dagarna..

vi har ju ingen snö än å inte kallt 10 + grader.så jag vet att de går å pillar även på marken i hela hagen.. bör jag vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt på dagarna.?. alla 3 äter ur näten de har jag sett.

Är se lättfödda är de väl bara att vara tacksam att du kan ha fri tillgång o förhoppningsvis att dom inte blir överviktiga :) hur mkt Hö bör de ha enligt analys?
 
Är se lättfödda är de väl bara att vara tacksam att du kan ha fri tillgång o förhoppningsvis att dom inte blir överviktiga :) hur mkt Hö bör de ha enligt analys?

Fri tillgång är de ju inte egentligen men ja:-) de ska ha ungefär 12 kg på dom stora hästarna. Å vill ju att de ska spridas ut under hela dygnet så att säga
 
Jag hade inte oroat mig. De har fri tillgång under begränsad del av dygnet (utevistelsen). Är de lättfödda är det ju bara bra att det tar tid att få i sig maten, normalt vandrar ju hästen långa sträckor för att söka föda. De får ju också kontrollerade givor inne om jag tolkat inlägget rätt.

Bra att de inte sätter i sig allt på en förmiddag, då hade det blivit mycket mat för att de skulle ha något på eftermiddagen också.
 
Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en islandshäst. islandshästen åker iväg på lördag så kommer att ha två halvblod kvar.

Vi har lagt ut 14 KG torrhö i dessa nät på morgonen kl 0600 ungefär.. de äter där å så går de iväg ibland har jag sett.. men när de kommer in mellan kl 20-21 så är de fortfarande hö kvar i näten några kg.

tror ni att de helt enkelt fått i sig så mycket som de vill ha å behöver? eller är de helt enkelt att de tycker de är jobbigt att äta i näten när de inte är fulla? = lata? eller hinner de helt enkelt inte äta upp allt i näten på de timmarna? för tycker att 14 kg på tre st borde gå åt? eller är jag helt ute å cyklar?.. sen får de ju sin egen giva inne så att säga. kan inte ha nån av dom på helt fri tillgång då de är väääädligt lättfödda alla 3. så ville ha begränsad fri tillgång då de inte finns möjlighet att utfodra de på dagarna..

vi har ju ingen snö än å inte kallt 10 + grader.så jag vet att de går å pillar även på marken i hela hagen.. bör jag vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt på dagarna.?. alla 3 äter ur näten de har jag sett.

Tycker det låter aldeles utmärkt. Det betyder ju att de har tillgång till mat hela utevistelsen och så länge dom inte går ner hade jag varit jättenöjd!
 
Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en islandshäst. islandshästen åker iväg på lördag så kommer att ha två halvblod kvar.

Vi har lagt ut 14 KG torrhö i dessa nät på morgonen kl 0600 ungefär.. de äter där å så går de iväg ibland har jag sett.. men när de kommer in mellan kl 20-21 så är de fortfarande hö kvar i näten några kg.

tror ni att de helt enkelt fått i sig så mycket som de vill ha å behöver? eller är de helt enkelt att de tycker de är jobbigt att äta i näten när de inte är fulla? = lata? eller hinner de helt enkelt inte äta upp allt i näten på de timmarna? för tycker att 14 kg på tre st borde gå åt? eller är jag helt ute å cyklar?.. sen får de ju sin egen giva inne så att säga. kan inte ha nån av dom på helt fri tillgång då de är väääädligt lättfödda alla 3. så ville ha begränsad fri tillgång då de inte finns möjlighet att utfodra de på dagarna..

vi har ju ingen snö än å inte kallt 10 + grader.så jag vet att de går å pillar även på marken i hela hagen.. bör jag vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt på dagarna.?. alla 3 äter ur näten de har jag sett.
Tror de absolut får i sig det de behöver. Våra bojkottar höet i hagen och går istället och pillar i det gräs som finns. Så för oss går det kanske 0-2 kg per häst i hagen under de 12 timmar de är ute. Just nu räknar jag gräset ute som noll i näring, så har ökat deras kraftfoder lite nu. I boxen har de nät med hö, så fulla att det alltid finns kvar på morgonen när jag släpper ut. Svårt räkna foderstat, men också svårt trycka i dem hö, så bara gilla läget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 278
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 532
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 519
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp