Får hästar för mkt kraftfoder?

Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

När de tränar och tävlar får de ca 1-2 kg Groov 60

ett litet tips till dig..... Groov 60 innehåller (i stort sett) inga högre värden än hö. så det blir mycket billigare för dig att lägga på 3 kg hö istället för grooven. :p
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jag räknar alltid foderstat, eftersom analyserat hösilage ingår i stallhyran där min häst står. I år ger jag 8-9kg silage (ts 59%), ca 0,3kg havre samt Krafft Miner Grön i lagom mängd för att täcka upp för de mineraler som ligger lite lågt i grovfodret. Saltsten har han i boxen. Min häst är en 11-årig islandsvalack som rids medelhårt 5-6 dagar i veckan, tävlas under vår/sommar/höst. Väger runt 400kg.

Jag gör normalt så att jag fyller upp foderstaten så mycket som möjligt med grovfoder, och så kompletterar jag med kraft- och mineralfoder (samt ev. proteintillskott) om det behövs. På så vis kan det till och med hända att jag hamnar på en foderstat helt utan kraftfoder, om grovfodret är riktigt bra, och jag ser inga som helst problem med det, tvärtom!
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Du är klok, inte knäpp. Hästar mår bra av ett bra grovfoder och många många hästar klarar sig alldeles utmärkt på det om det har bra värden. Kraftfoder är för mig något man lägger till endast när grovfodret inte fyller hästens behov.
Det finns en ny undersökning som visade att tävlingshästar mådde bättre med att fodras med enbart grovfoder. De hade mindre slaggprodukter i musklerna och lägre puls vid hårt jobb än när de fick kraftfoder. (Ridsport för ett par nummer sedan)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vad gör man om hästen vägrar äta mer grovfoder och är igång som tävlingshäst som behöver mkt?
Min är 184cm hög och grov, han kräver mkt mat!

Han har näst intill fri tillgång(lämnar alltid hö) Äter 11 kg hö
1 kg krafft pluss grön, 1 kg korn, 1 kg solvalla(12,5MJ/125smb.rp), 5 dl olja per dag...
Har provat att ge mindre krafftfoder, men då rasar han i vikt.

Har gett lusern, men det tål han inte, blir oridbar/går i taket.

Vill ge mera strå, och helst inget krafft, men han äter inte mera strå...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Hmm... men om hästen inte äter, dvs lämnar tills ni måste slänga och inte bara någon timme, och dessutom har gjort så en längre tid utan att förlora massa - kan man inte tro att den då själv reglerar sitt intag och att det du ger är tillräckligt? (Jag vet inte, bara spekulerar och hoppas tråden puttas upp så nån annan duktigare svarar bättre:p)

Annars kan man väl ta kontakt med någon foderrådgivare på SLU? De borde ju veta hur man gör i svårare fall...

Vad är det för TS-halt på ert hö?

Vad är Solvalla? Antar att det är något högenergifoder eller..?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

solvalla är ett foder som solvallatränare har "framställt" dom har kollat på vad dom tycker behövs för en travhäst typ...tycker det är ett toppenfoder, men vet inte vart man kan kolla det på nätet, jag köper det på Gotland i en kvarn.
Han får ju i sig tillräckligt nu, men jag vill ha upp han kanske 50 kg för att ha något att ta av tills tävlingssäsongen sätter igång, så han inte blir för smal då. Nu är han fin.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tror nog många hästar skulle klara sig bra utan kraftfoder! Och istället ge mer grovfoder, men ger själv nästan bara grovfoder.
Tror nog din medryttarhäst skulle klara sig utan kraftfodret om den inte är svår att hålla i hull...
Tror även att många tkr att deras hästar gör större jobb än vad de gör, att de typ är hård presterande hästar fast de kanske bara räknas som lätt ridning... :grin: Sen tkr jag det är konstigt när många klagar att hästen är tjock och så drar man ner på grovfodret istället för kraftfodret :crazy:
Det är klart hästarna ska ha kraftfoder om de behöver det, men många skulle nog klara sig väldigt bra helt utan...
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tror nog din medryttarhäst skulle klara sig utan kraftfodret om den inte är svår att hålla i hull...

Har kraftfodret för att väga upp balansen lite. Då jag räknade på bara silage tyckte jag att foderstaten blev lite obalanserad enligt hippocampus, men jag är ju inget proffs. Olja tex är ju ca 3 MJ/100 g (om jag inte minns fel) och dessutom 0g protein.
Hon är nästan 20 år, man får se hur hon funkar på detta, har ju bara ätit det i en vecka ungefär ;)


Sen tkr jag det är konstigt när många klagar att hästen är tjock och så drar man ner på grovfodret istället för kraftfodret :crazy:

Ja, om de ens drar ner på något. Klaga går bra, men man är rädd för att dra ner på fodret (för att?)
Hade ett halvblod i samma stall som mig för många år sedan. Han såg ut som en liten köttbulle, ändå fick han rätt mkt havre, betfor och fibergi bas + elit. Han var även ganska skvättig av sig. Men ägarna var dörädda för att dra ner på kraftfodret för att deras häst skulle tappa orken:confused:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Hur ger du hö, provat med hönät?
Märren jag fick låna o sedemera tävlade int fälttävlan med, va rätt tunn när hon kom, hon går ner sig så på våren, hette det. Jag fodrade som jag brukar, gick upp i hull, dock på senvintern låg det hö kvar i boxen. Satte då upp hönät, o det passade damen, förmodligen lite roligare att äta när man får slita o dra lite. man kan också prova att blöta höt med melass/betforvatten.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Är man knäpp i skallen om man hellre ger mkt hö än en massa kraftfoder? Enligt vad jag lärt mig om utfodring så ska man alltid se till att täcka så mkt som möjligt med hö. Jag ser ingen anledning till att jag skulle dra ner på höet för att "få" mata mer med annat. Vad tycker ni?

Det fick jag lära mej av min morfar som fick lära sej av sin far. Det är en gammal lära. Ett bra hö och havre om det behövdes. Sen betfor som är bra om de lärt sej äta om de behöver medicin i maten.

Numera har vi nästan inget hö utan bara hösilage. Olika värden som används till olika hästar.

Våra hästar har antingen helt fri tillgång eller nästintill fri tillgång. (De får då så mkt hö inne att det är kvar på morgonen. Alla får däremot inget i hagen.)
Just nu får tävlingshästarna betydligt mindre kraftfoder då de är i träning/tävlingsvila men promenadrids.

När det är säsong får hästarna stora givor med krafftfoder. De behöver det då fälttävlan kräver mkt(alltså det som går högre, inte lätta klasser). Grunden är alltid hösilage. Vi är inte rädda för "hö"tjocka hästar. :angel:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Hur ger du hö, provat med hönät?
Märren jag fick låna o sedemera tävlade int fälttävlan med, va rätt tunn när hon kom, hon går ner sig så på våren, hette det. Jag fodrade som jag brukar, gick upp i hull, dock på senvintern låg det hö kvar i boxen. Satte då upp hönät, o det passade damen, förmodligen lite roligare att äta när man får slita o dra lite. man kan också prova att blöta höt med melass/betforvatten.

fast det kan vara en kräsen dam också. :p
En del av höet vi har passar inte alla hästar. En del vill ha "fint" andra "grovt".
:laugh:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

*kl*
Det här med foderstater till häst gör mig så trött ibland.
Var lär sig unga hästägare foderlära nånstans? Är det ridskolorna som lär ut tokigt?

I mitt stall står ett par hästar "tävlingshästar", som står på spån och får minimalt med hö, en del ingen halm heller och stora mängder kraftfoder.

När man försynt frågar varför en så konstig foderstat får man till svar att hästen blir för tjock annars :eek:

Halm kan man absolut inte äta då får hästen "halmbuk" och kraftfodret måste hästen äta för att den "tränas så hårt" :confused: Även hö blir hästen tjock av.

Vi har bra värdet på hösilaget så det borde räcka med det.

Jag mfl försöker förklara, lånar ut Planks foderlära och har även kontaktat en oberoende foderrådgivare som skrivit en fin rådgivning till oss. Tror ni det hjälper? Näe.

Dessa hästar mår inte bra på olika sätt men ägarna förstår inte sambandet. Suck!
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det med att hästen blir tjock av hö har jag folk i mitt stall som säger oxå :crazy:
Min ponny/häst får nästan fri till gång på hö el hösilage, det är allt ifrån 11 till 16 kg, då han får efter hur blött det är, så om han får hö så 11 kg, hösilage upp till 16 kg. Kraftfoder får han nästan inget alls. lite betfor sedan 5 dl havre kross och 1½ kg lusernhack. Tyvär tror jag det är lusernet som sätter sig på skallen på honom så kollar efter annat protein foder.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Ja, som sagt. Man blir lite lessen och konfunderad ibland. En sak är ju om man aldrig säger något om saken. Men när man på ett vänligt sätt frågar, förklarar och som du gjort dessutom lånar ut böcker och tar kontakt med en rådgivare...
Ja, folk är folk. Endel är nog byggda av trä ovanför axlarna :confused:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det är en form av kål, typ vitkål fast lite spädare eller vad man ska kalla det.

Grön och krusig också. Rund i formen.

Vi gav det som saftfoder lite ibland när jag bodde utomlands. I början tyckte min det gnisslade hemskt om det när han bet i det men vande sig snabbt och tyckte det var super gott.

Forest Autumn: Som saftfoder. Vi fick tag i savoykål billigare än morötter. Ofta gratis.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Min unghäst har alltid fått fri tillgång på bra grovfoder, och lite havre och mineraler mest för att hon ska ha något när de andra hästarna får kraftfoder. Och ja, de flesta jag känner ger enorma mängder kraftfoder och tillskott, varför har jag alltid undrat (det enda verkningsfulla är väl glucosamin och inte ens det är väl helt vetenskapligt bevisat?). Nog för att muslin ser väldigt mycket godare ut än hösilage men hästen mår ju bäst av grovfodret! Och så blir det ju mycket billigare med ett bra analyserat grovfoder, som funkar utan en massa tillskottsfoder. Det är pengar jag lägger på utbildning istället! Ibland har jag faktiskt kompletterat med lucern, men det var en kort period.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Ursäkta trådkapning, men jag måste bara fråga en sak. Om man tittar på exempelfoderstaterna som finns på vissa kraftfodersäckar så minskar de mängden stråfoder och ökar mängden kraftfoder när arbetet ökar. Varför det? Borde man inte öka båda isåfall?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 568
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 596
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp