Får hästar för mkt kraftfoder?

Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jo jag har provat med hönät, vilket resulterade i att han satt fast med ett bakben på morgonen. Hade nog suttit fast där ett tag. Han är stor som sagt och jag satte det riktigt högt upp(tycker inte om det egentligen, vill ha lågt för ryggens skull). Så jag vågar inte ha det igen. Han äter mest ute...sen bara 3 kg å¨natten...skulle vilja att han åt det dubbla då
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vår ena häst har fri tillgång till hö. Han har också rätt mkt kraftfoder. Det behöver inte vara "antingen eller".
Sen är det ju inte alltid mängden kraftfoder som avgör, utan vad man ger.
Om nån ger 6 kg havre kanske man höjer på ögonbrynen ;)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det fick jag lära mej av min morfar som fick lära sej av sin far. Det är en gammal lära. Ett bra hö och havre om det behövdes

Alla hästar fungerar inte på havre..
De gamla gubbarna (läs: "hästkarlarna") gissar jag i många fall höll på med arbetshästar i skogen. Typ kallblod och liknande. Det går inte riktigt att jämföra dessa med många av dagens hästar som står mkt högre i blod.
Även om jag inte vill förringa de gamla "hästkarlarnas" kunskaper och att fodra med ögat osv så har även foderläran utvecklats lite sen dess :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vad gör man om hästen vägrar äta mer grovfoder och är igång som tävlingshäst som behöver mkt?
Min är 184cm hög och grov, han kräver mkt mat!

Han har näst intill fri tillgång(lämnar alltid hö) Äter 11 kg hö
1 kg krafft pluss grön, 1 kg korn, 1 kg solvalla(12,5MJ/125smb.rp), 5 dl olja per dag...
Har provat att ge mindre krafftfoder, men då rasar han i vikt.

Har gett lusern, men det tål han inte, blir oridbar/går i taket.

Vill ge mera strå, och helst inget krafft, men han äter inte mera strå...

Pröva hösilage! Många hästar tycker att det är jättegott och om du fodrer med hö också kan du säkert "lura" i honom några extra kilo stråfoder. Har han fri tillgång dygnet runt? Han kanske inte orkar äta mera om han bara har fri tillgång på natten, men får portionsvis på dagen. Annars får du försöka skaffa stråfoder med väldigt högt energiinnehåll.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Har inte läst hela tråden.
Mina hästar får ungefär 6 balar per dag beroende på väder. I våra balar är det ca. 7 kg i varje. Och hästarna är en shettis och ett varmblod. Dock så går dom ute när dom får så pass mycket.
Om dom får komma in i stallet på natten, så får dom ungefär 4-5 balar under dagen. Såklart får shettisen mycket mindre eftersom att han är för ung för att arbetas, men han får inte kraftfoder, så han måste ha lite för att kunna växa.

Varmblodet får ungefär;

12-20 kg hö (beronde på väder och sånt)
ungefär 800 gram betfor (mätt när det är färdigt, alltså blött.
½ dl olja från Krafft (olja för att han är gammal och det bättrar pälsen och musklaturen).
1/4 dl E-vitamin, han hade behov av detta också då han är väldigt stel, och även detta hjälper mot stelhet.

Han får kraftfoder på kvällen, och det mesta av höet också då såklart.


Jag vet dock en nordsvensk som bara går lite då och då (och då menar jag typ 1 gång varje månad).

Han har denna foderstaten;

6 kg hö.
3,5 kg Krafft
0,5 kg müsli

Tycker ni att detta är för mycket för en häst som är jättehet att rida och typ bara kutar då, och annars bara går i hagen? Jag tycker att det är lite mycket kraftfoder.. :confused:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Folk verkar vara blinda för sanningen och oförmögna att smälta och ta in nya kunskaper..

Givetvis mår hästar bättre av att få en stor mängd grovfoder, helst så de har att tugga på hela dygnet.
Därmed inte sagt att mkt kraftfoder är dåligt iom att vissa hästar behöver det ju.

Tyvärr är det ju så att många ger på tok för lite grovfoder för att hästarna blir "feta" och sen så undrar de varför hästarna blir knäppa, eller liknande..
Själv är jag inackorderad i ett helt stall med sådana hästar.
Ingen reagerar på att alla hästar slåss, skriker, anfaller boxgallren osv vid varje fodring.
:(

För att nämna en hästs foderstat (hbl 167, 20 år, rids ej):
11 kg ensilage , 5 l havre, 1 lr korn, 0,5 l betfor.
Förstår inte varför man itne kan ge några kg extra ensilage istället..
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

:(

För att nämna en hästs foderstat (hbl 167, 20 år, rids ej):
11 kg ensilage , 5 l havre, 1 lr korn, 0,5 l betfor.
Förstår inte varför man itne kan ge några kg extra ensilage istället..

5 LITER havre!!:O. Oj, jävlar asså! Till en häst som inte jobbar! Jag säger som du, varför inte ge nåt extra kilo silage istället?:crazy:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

kl
Min häst äter olika på sommar och vinter.
På sommaren så får hon fri tillgång på gräs dagtid och natten hö/hösilage. Sen får hon kraftfoder 2ggr om dagen då det är 0,5L torr betfor, 1,5L havre/gång och mineraler och vitaminer då.

På vintern äter hon 9kg hösilage och 4dl torr betfor med 4dl havre, får hon mer kraftfoder får hon tokknäppen.
Hon är 170 och av grövremodellen halvblod. Hopptränas då 2ggr i veckan och rids 1h/dag med endast 10min skritt i början och 10 min skritt i slutet. Går utmärkt på det och hon tävlats upp till 1.10 tränas 1.20, ska starta 1.20 asap
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Han har 4 kg 7,00, 3,5 kg 12,00, 2 kg 16,00, alltid lite kvar när nästa mål ges...sedan äter han inget mera inne nästan. Han får 1 kg när han kommer in, sen 3 kg på natten. och då är det kvar mkt i boxen. så ute äter han bra, det är när det är natt som han äter lite. Han väger ca.800kg så han behöver ju mer än detta.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Fodringen är ju utspridd iallafall. Det verkar som om han inte orkar äta eller sen att han är lite kinkik. Som sagt så skulle jag prova hösilage, många gillar det!
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vår ena häst har fri tillgång till hö. Han har också rätt mkt kraftfoder. Det behöver inte vara "antingen eller".
Sen är det ju inte alltid mängden kraftfoder som avgör, utan vad man ger.
Om nån ger 6 kg havre kanske man höjer på ögonbrynen ;)

Nej, de behöver inte vara antingen eller. Men allt ska ju baseras på grovfoder, och det verkar ni ju ha gjort eftersom de har fri tillgång. Sen är det klart att hästar som behöver kraftfoder ska ha det i den mängd de behöver. Min reaktion är ju främst att hästar som inte arbetar eller arbetar lite, äter mkt kraftfoder. Som ponnyn jag tog upp i exempel. Jag tycker sådant är vanligt.
Om man inte täcker hästens behov av grovfoder och sedan ger en massa kraftfoder, är ju knappast heller bra även om man täcker MJ och protein i en tabell. Det reagerar jag också på. Hästar är gjorda för att i grunden äta gräs, inga kraftpellets i världen kan vara bättre än det - enligt mig.

För många år sedan flyttade ett varmblod in i vårt gamla stall. Tjejen hade köpt honom direkt från travet eftersom han var värdelös på banan, "knäpp i skallen" och alltid dålig i magen... Hästen åt 3-5 kg hö och 10 kg havre(!!!). Ni kan ju gissa hur fräsch han var i magen efter detta... blev dock en fin kuse efter några års "avgiftning".
 
Senast ändrad:
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Om man inte täcker hästens behov av grovfoder och sedan ger en massa kraftfoder, är ju knappast heller bra även om man täcker MJ och protein i en tabell. Det reagerar jag också på. Hästar är gjorda för att i grunden äta gräs, inga kraftpellets i världen kan vara bättre än det - enligt mig.

För många år sedan flyttade ett varmblod in i vårt gamla stall. Tjejen hade köpt honom direkt från travet eftersom han var värdelös på banan, "knäpp i skallen" och alltid dålig i magen... Hästen åt 3-5 kg hö och 10 kg havre(!!!). Ni kan ju gissa hur fräsch han var i magen efter detta... blev dock en fin kuse efter några års "avgiftning".

Jag håller med. Inga kraftfoder slår grovfodret!

Men 10 kg havre? :eek: Hur har folk råd med att ge så mycket, stackars pållen som fick det också. Tur att han inte fick kolik eller så av det, och att han vart bra :)
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Han var inte alls bra. Mikroberna i tarmen var ganska skadade/utdöda till följd av havren, och han skulle aldrig mera tåla havre enligt vet. Åtminstone inte förrän efter flera år av tarmbalansering och annat foder.

Det var 7 st som ägde honom, om jag minns rätt. Och de hade nog inga problem att betala fodret (det hade ju liksom inga hökostnader heller :D;)) Däremot hade de ju lärt sig att hästar springer fort av havre, så när han inte sprang nog fort gav de mer, och mer och mer...:eek:
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

För många år sedan flyttade ett varmblod in i vårt gamla stall. Tjejen hade köpt honom direkt från travet eftersom han var värdelös på banan, "knäpp i skallen" och alltid dålig i magen... Hästen åt 3-5 kg hö och 10 kg havre(!!!). Ni kan ju gissa hur fräsch han var i magen efter detta... blev dock en fin kuse efter några års "avgiftning".

Oj, helvete!!!!!!:eek: Det är ju fruktansvärt! Hur kan nån ens TRO att det skulle var bra för en häst att äta?! Shit asså, våra som inte får nån havre alls för att inte vara "knäppa i skallen" och den stackars hästen fick 10 KILO! Nej, det var definitivt det värsta jag hört!! Fast iofs är det andra värsta exemplet jag har är en häst som äter 6-max 9 kg hö(det ska tydligen inte gå att få den nå mer) och 3 kg havre i VILA och ca 5 kg havre när den är igångsatt sas. Sen vet jag inte varför annat kraftfoder den åt. Den här hästen ska också vara ganska så, hrmm, "taggad", är väl ett fint ord för "knäpp i skallen"^^.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Min häst får ca 12 kg hö/dag (uppdelat vid 5 tillfällen)
Sen får hon ca 0,5 liter(torr) betfor, soja, mineraler och b-vitamin.
Sen så gör hon väldigt lite som kräver någon direkt energi, tömkörs, skrittas.
Lösgalopperar och löshoppar ibland.

I perioder står det två hästar här, som får ca 5-6 kg hö/dag.
Sen så får dom havre och en av dom får även pellets (vilken det är, vet jag inte)
De får vid tre olika tillfällen varsin godisburk (ni vet såna man plockar lösgodis ur)
näst intill fulla med kraftfoder.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Oj, helvete!!!!!!:eek: Det är ju fruktansvärt! Hur kan nån ens TRO att det skulle var bra för en häst att äta?! Shit asså, våra som inte får nån havre alls för att inte vara "knäppa i skallen" och den stackars hästen fick 10 KILO!

Ja, man kan ju undra. Jag känner inte till ägarna vid namn och jag vet heller inter om de hade hästen hos någon tränare, men av 7 st ägare måste ju det funnits NÅGON som fattat att det inte stod rätt till. Man kan undra som sagt.


Nej, det var definitivt det värsta jag hört!! Fast iofs är det andra värsta exemplet jag har är en häst som äter 6-max 9 kg hö(det ska tydligen inte gå att få den nå mer) och 3 kg havre i VILA och ca 5 kg havre när den är igångsatt sas. Sen vet jag inte varför annat kraftfoder den åt. Den här hästen ska också vara ganska så, hrmm, "taggad", är väl ett fint ord för "knäpp i skallen"^^.

Ja, verkligen konstigt att den är så taggad:grin:
Hur stor är hästen?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

JA många hästar får det!

Den ridskolan jag gick på innan jag fick foderhäst. Jag var ägarens högra hand kan man säga. Där fick inga hästar kraftfoder på sommaren. (Förutom en som är jätte svår att hålla i hullet). På vintern fick de som blev smalla kornkross.

Dessa hästar rids 2 h vardag kanske 4h helg.

Funkade jättebra!



Min foderhäst har gott ner skitmycket i vikt och får nu mer än 15 kg ensilage och ska få kraftfoder i liten mängd snart pga hullet.

Varmblod 165cm mankhöjd
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Min får 1 näve krafft till varje mål (4) när dom andra får krafft. Annars får hon bara hösilage.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Lånar tråden lite och tänkte fråga om mina ponnyers foderstater.
Vill gärna ge mer hö egentligen, men dom går väldigt lätt upp i vikt. Har provat...
Är foderstaterna helt galna eller är dom okej? Är 2 stycken tränings- och tävlingsponnyer.
Har tyvärr igen koll på våran analys på höet...:confused:
Ponny1:
Maxad d-ponny ca 350 kg
5,5kg hö/dag
1,25 l havre/dag
1,25 l krafft sport/dag
näve osatt betfor/dag

Ponny2:
D-ponny ca 350 kg
5,5 kg hö/dag
Och lite hästgodis/morötter för att få smaka när dom andra får kraft.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 573
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 332
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp