Får hästar för mkt kraftfoder?

Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Alldeles för snålt med grovfoder i mina ögon.
Drygt fem kilo per dag känns väldigt lite? Hur många mål delar du upp det på?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

långt ifrån allt grovfoder som säljs innehåller tillräckliga värden

Fast då kan man fråga sig vad tillräckligt värde är. Jag tycker mig se att många strävar efter att försöka få ett grovfoder med jättehöga värden, villket strider mot hästens natur helt och hållet. Hästar mår bäst av ett foder med relativt lågt innehåll, så de kan äta under en lång tid. Tyvärr anser många nuförtiden att ger man tex fri tillgång blir hästen så rund...villket genast får en att tänka på dagens slimmade idealmänniska. Folk vill ha slajmade hästar, inte häst med en omfångsrik buk...och hästen är absolut inte fet för det. Men många glömmer att: grovfoder tar plats och måste få ta plats, en häst ser inte ut som en vinthund, den har inte fin inbuktad midja som vi människor, utan den är en häst med stort omfång

. Sällan blir väl hästarna i Sverige undernärda, men deras tuggbehov blir definitivt understimmulerat. Söker man efter ett grovfoder med skyhöga värden så begränsar man oftast givan till det minimala. Sen får man ta följderna därefter med stallovanor och andra åkommor pga otillfredsställt tuggbehov.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vad menar du upp i vikt som ? Att omfånget på magen ökar ? Det är INTE att gå upp i vikt. Förklara vad du menar ?

Drygt 5 kg hö är förkastligt på alla sätt. Hur hade du tänkt tillfredsställa tuggbehovet då ? Man måste skilja på en fet häst och en med stort omfång.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Jag tycker också att det låter för lite. Prova att byta ut kraften mot hö istället. Vad står hästen på spån eller halm?

Ni som har hästar som inte äter. Har de ordentligt att dricka? Vattenkopp är ofta för långsamt och de tröttnar. Jag tycker att alla hästar borde ha rätt till en hink. Min pålle har vattenkopp men har även vattenhink i boxen.

Walle är en stor pojk på ca 800kg. Han är en korsning ardenner/frieser. Just nu skrittas han 30 min per dag pga en skada. Walles foderstat ser ut så här:

* 6kg hö
* 6kg hösilage
* 400gram korn
* 1,5l uppblött betfor (delat på 3 fodringar)
* ½ dl linfrö
* ½ dl mineraler
* ½dl foderjäst
* 4ml multivitamin
* 5mått cosequin (glukosamin)
* 1 msk olja
* 1kg morötter
* 300g äpplen

Jag vet att han får mycket "tillsatser" men hur är det med grovfodermängden tycker ni? Han står på halm med lite grönt i så han petar i sig av det också.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Rent generellt anser jag du ger extremt lite grovfoder till en så pass stor häst. Kan ju hända att hästen äter enormt med halm, det vet inte jag. Men man kan ju lätt tro när du radat upp allt att hästen får 12 kg grovfoder, villket inte är sant då du har skrivit 6 kg hösilage med. Hösilaget har ju lägre ts halt än hö, så givan blir ju inte 6 kg mat när det gäller hösilaget.

Varför ger du så mycket tillskott ? Vad är syftet ? förövrigt håller jag helt med dig om vattnet. Många vattenkoppar har alldeles för dåligt flöde.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Vi har ett väldigt torrt hösilage hos oss. Tror att ts ligger på ca 78%. det är nästan som hö. All vår mat är analyserad. Jag har gjort en foderstat på hippocampus och de ansåg att tuggbehovet blev väl tillfredställt. Energinivån är tyvärr hög i vårat foder och därför tycker jag att det är bättre att han äter lite halm. Är jag helt fel ute?

I stallet där Walle stod för några år sedan hade vi ängshö. Det var perfekt för honom. Det var inte lika mycket energi i det så Walle kunde få ca 18kg per dag. Han fick dessutom gå ute mycket mer. Önskar att jag kunde ha samma förutsättningar idag men så är tyvärr inte fallet. Försöker fixa det så bra jag kan: Är väldigt tacksam för dina åsikter. Jag vill att min häst ska må bra.

Varför så många tillsatser.. Jo såhär är det: Foderjäst för naturliga b-vitaminer m.m. Kokt linfrö då jag är rädd om hans mage och vill hjälpa den att "skölja ur" sand och lera som fastnar i tarmvecken, olja av samma anleding samt för pälsen. Cosequine för att han har haft ledinflammation. Multivitamin för att han i samband med ledinflammationen hade blodbrist. Han fick då järntillskott, veterinären rekommenderade att sammanköra det med multivitamin då han hade lite svårt att ta upp järnet. Det blev ganska mycket över så han får det tills det tar slut. Morötter och äpplen för att det är gott. Morötterna är jättebilliga och äpplena får jag gratis. Låter det vansinnigt? jag vill gärna ha råd och tips.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Alla hästar fungerar inte på havre..
De gamla gubbarna (läs: "hästkarlarna") gissar jag i många fall höll på med arbetshästar i skogen. Typ kallblod och liknande. Det går inte riktigt att jämföra dessa med många av dagens hästar som står mkt högre i blod.
Även om jag inte vill förringa de gamla "hästkarlarnas" kunskaper och att fodra med ögat osv så har även foderläran utvecklats lite sen dess :)


och jag vidhåller att ETT BRA HÖ (hösilage) är grunden till allt. Oavsett om du lever nu eller då. En gammal lära. Havren/kornet eller vad det nu är kompletterar bara.

Fast det var halvblod även på den tiden.. :angel:
Man gav bara korn istället om det var så. Inget krångel inte.
Nu lever vi vidare men glöm inte det gamla sunda förnuftet.
MEN jag säger inte att forskningen inte ska användas MEN idag används ju varken forskning eller kunskap i de alldeles för många fall. Jag möter också fall där man använder forskningen in absurdum så hästen ändå mår dåligt. Då hade en bra dos av det gamla varit betydligt bättre, man kan inte förlasta det bara för att det är gammalt.

Det finns gammal kunskap som är gällande idag. Sen kommer det ny kunskap efterhand som förändrar vissa saker.

Fast min morfar räknade även på sin tid. Han visste tex om spårämnen fattades i markerna etc.
Min kära make kan säga hur värdena är på vårt hösilage på de olika styckena. En del tror inte på det, tror att det är omöjligt men det är det inte.
Genom att veta vad och när man sått, hur tillväxt och väder påverkat, när man skördar, vad man lagt på åkern, vilka resultat man fått genom åren på åkern etc så hamnar han alltid alldeles för rätt för att det ska vara gissning. Nu tar vi prover ändå för då kan vi ta bättre betalt av kunderna :angel:
Att det sedan finns folk som "tror" de kan är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

tycker det låter bra,
om du har fin halm så kanske blanda i lite av den med höet/hösilaget så han får mer att tugga på så stor som han är.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Han har ingen bädd utan jag tar ut allt smutsigt varje dag. han kissar enorma mängder pga att han dricker så mycket;) Han får två nya balar i boxen nästan varje dag. Han är renlig av sig och bajsar bara i ett hörn så större delen av halmen kan han smaska på om han vill.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Hej,

Min vbl valack som rids normalt får 10 kg hö om dagen och jättelite kraftfoder ca: 6 dl om dgn + morötter. Mina burkar är pyttesmå ha ha

Men jag har en fråga angående Hippo Mineraler, om ngn vet, ska de blötas?
Det är väldigt små smulor...korn i princip...har precis köpt dem därför undrar jag.
Sedan undrar jag om man ska ge hästen majsolja och i sådant fall hur och hur mycket?

Tacksam för svar!
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

När hästen lämnar grovfodret så är det inte mycket att göra åt, har du provat att ge Dangrönt lucenpellets? De innehåller inte melass, vilket är den största orsaken till att din häst reagerar som den gör på lucern.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Ursäkta trådkapning, men jag måste bara fråga en sak. Om man tittar på exempelfoderstaterna som finns på vissa kraftfodersäckar så minskar de mängden stråfoder och ökar mängden kraftfoder när arbetet ökar. Varför det? Borde man inte öka båda isåfall?

Då får man inte sälja sitt kraftfoder om hästägaren ger mer grovfoder.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Just det här med hösilage kan se missvisande ut, våra islänningar som väger ca 370-390 kg får 7 kg per dag. Men då håller fodret ett TS av 75%, därtill har de lucernhack i det närmaste runt 1 kg per häst. Gammleman får dessutom totalt över dagen ca 1½ kg Hestekraft och soja, medan Lilleman får avsevärt mindre än så, knappa ½ kg per dag samt soja.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Är man knäpp i skallen om man hellre ger mkt hö än en massa kraftfoder? Enligt vad jag lärt mig om utfodring så ska man alltid se till att täcka så mkt som möjligt med hö. Jag ser ingen anledning till att jag skulle dra ner på höet för att "få" mata mer med annat. Vad tycker ni?
Nej jag ger hellre mkt hö än mkt kraftfoder, minns att jag läst i en bok att det är många ryttare som ger mkt kraftfoder och lite hö. Hö är ju basfoder och det ska ju hästen ha mkt av.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Tror inte det finns här...har bara sett kraffts. Jag bor på Gotland och det är inte bara att ta bilen om det är långt. Sen tyckte han inte så mkt om lusernet heller, men ska kolla lite, det finns en återförsäljare på ön som säljer D&H, dom har väl nått liknande om jag inte tar fel?
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

De har nog ur Green Power serien, men kolla om de inte kan ta hem utan mealss och prova om det funkar. Annars får du väl ta till soja som grädde på moset och en skvätt olja skadar ju aldrig.:d
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Han äter redan 7 dl soja och 5dl olja...vågar inte ge mera...
Grejen är att han är fin i hullet nu, men har bara tävlat 3 ggr i hela sitt liv(under hösten), och från i vår ska han tävla mkt mera och det brukar ju ta på dom, så jag vill ha han lite mera rund innan! Han äter i dagsläget:

fritt hö(ska ha hösilage efter nyår)kanske 12kg,
1 kg korn
1 kg pluss grön
1 kg solvalla(12,5MJ/125smb.rp)
7dl soja
5dl olja
1 (1kg krafftmått) torr betfor,

Det är mkt soja och olja det är jag medveten om, men han väger runt 800 kg...och visst är det max 100g/100kg kroppsvikt/dag? Och har ökat succesivt sen i Juli...han är inget svullen i benen eller nått.
Har en bild sen allra första tävlingen, där är han mkt rundare än nu. Har inget daxfärskt kort, men han väger nog 50kg mindre nu i runda slängar, och då har han nog ändå lagt på sig 50 kg muskler! Ska se om jag kan få med mig en "kameraman" i morgon.
n563273131_1505158_991.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

Det är väldigt många som ger alldeles för mycket kraftfoder och för lite grovfoder, det har du alldeles rätt i. Många verkar bara pytsa på med kraftfoder och hoppas på det bästa. Värdena på höet har också stor inverkan, kan ju ta min egna häst som exempel.
Halvblodsvalack 9 år 169 cm ca 600 kg, tränas 120-130 hoppning och LB-LA dressyr
Förra året stod vi i ett stall med väldigt torrt hö. Inga bra värden och tydligen inte speciellt smakligt då jag precis fick i honom 10 kg hö och då var det ändå mellan ½ och 1 kg av kvällshöet utspritt i boxen. Utöver det fick han 1,2 liter (torr) betfor och ungefär 4,5 kg Hippo Bas Harmoni (havrefritt müslifoder). Det funkade han bra på.

I år står vi i ett annat stall och nu äter han hösilage med väldigt bra värden och det verkar också vara väldigt smakligt för inte ett enda strå går till spillo, nu kan han gå och leta igenom hela boxen efter strån, det fanns inte i hans värld förut när han åt hö! 13 kg av det här hösilaget får han. Han får utöver det ca 1 kg betfor (blöt) och knappt ett kilo av samma müsli som förra året. Jag tycker att han känns minst lika bra som förra året! Kanske till och med bättre och han är bättre i hullet (har alltid varit lite spinkig). Skulle han stå på 4,5 kg kraft nu skulle han nog inte vara lika trevlig som han är nu.

Vet inte riktigt vad jag ville säga med detta mer än att det kan vara stora variationer på olika grovfoder och detta förändrar ju kraftfoderbehoven också.
 
Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?

känns väl kankse som lite lite grovofder för en 800 kg häst... Min häst väger nog runt 450 kg (fullblod) äter runt 20-25 kg hösilage/dygn med en ts på 60
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 534
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 329
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp