Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså ja. Då jag rör vid någon jag tycker om vill jag göra det skönt för den personen.

Rör nån vid mig på ett egoistiskt sätt sjunker min sexlust och lust till beröring till minus sjuttiotusen.
Alltså jag skulle ju aldrig ta på min partner om jag trodde att han inte skulle uppskatta det, ingen vill väl göra den man älskar illa? Som sagt mitt utgångsläge är liksom att i ett förhållande så är vi okej med att vi tar på varandra om inget annan uttryckligen sägs.

Om min partner tar på mig på ett "egoistiskt sätt" alltså för att han vill ha mig så tar jag det som en komplimang och det snarare ökar min sexlust än minskar (om jag är på humör).

Vi gillar olika helt enkelt och förhoppningsvis kan vi alla hitta partners på samma våglängd så missförstånd slipper uppstå :)
 
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-05/nuos-ptl051319.php

"Men initiate sex more than three times as often as women do in a long-term, heterosexual relationship. However, previous research shows that sex happens far more often whenever the woman takes the initiative, suggesting that it is the woman who thus sets the limits to a greater extent than men do. "
Precis så jag upplever det också! Himla trist att det ska vara så.
Vore uppskattat med kvinnor som tog initiativ. Men det verkar vara kvinnans roll att vara passiv.
Så även i dejting. Förutom Stockholmare dock :D.
 
Det känns så främmande att man ska behöva läsa av situationen hela tiden i ett förhållande. Man är ju tillsammans och där finns det liksom en sorts uttalad klausul om att vi är okej med och godkänner att vi tar på och ligger med varandra, samtycke behöver ej sökas varje gång.

Men va, menar du att samtycke inte behövs i relationer? Självklart behöver min sambo få mitt samtycke varenda gång han tar på mig eller vi ligger med varandra. Att vi är tillsammans betyder inte att min kropp är till förfogande för honom hur som helst och när som helst. En strategi kan ju vara att han tar på mig sexuellt precis när helst han känner för det och jag säger ifrån de gånger jag inte vill, men personligen skulle det skapa ett stort obehag för mig att ofta bli berörd på ett oönskat sätt och behöva säga nej. Vilket då hade blivit konsekvensen om det hade varit fritt fram för honom att ta på mig utan att söka samtycke. Mycket bättre om han läser av situationen, alltså söker samtycke, innan hans händer är överallt. Vi har pratat mycket om detta, och för honom är det (givetvis) väldigt viktigt att jag kan känna mig helt avslappnad i hans sällskap och lita på att inte bli berörd på ett oönskat sätt. Visst, det kräver att han behöver läsa av situationen, men det enda andra alternativet är att jag blir spänd i hans närhet och upplever obehag när han tar på mig oönskat. Det känns ju som ett betydligt sämre alternativ. Önskar jag att jag kunde ge honom fritt fram och aldrig någonsin känna obehag av hans beröring? Självklart, men tyvärr har jag inte turen att jag fungerar så.
 
Alltså jag skulle ju aldrig ta på min partner om jag trodde att han inte skulle uppskatta det, ingen vill väl göra den man älskar illa? Som sagt mitt utgångsläge är liksom att i ett förhållande så är vi okej med att vi tar på varandra om inget annan uttryckligen sägs.

Om min partner tar på mig på ett "egoistiskt sätt" alltså för att han vill ha mig så tar jag det som en komplimang och det snarare ökar min sexlust än minskar (om jag är på humör).

Vi gillar olika helt enkelt och förhoppningsvis kan vi alla hitta partners på samma våglängd så missförstånd slipper uppstå :)
Poängen är fortfarande att jag inte är någon sexdocka som partner kan komma och klämma på hur hen vill. Jag kommer aldrig att släppa det jag håller på mig och slita av mig kläderna för att någon kommer och klämmer mig på snippan.
 
Jag (och min partner) kan mycket väl klämma på rumpan spontant när vi går förbi när den andre lagar mat, viker tvätt eller liknande. Vi kan också ta på den andra när vi sover. Inget av det skulle jag klassa som tafsande eftersom det är välkommet (eller neutralt) i vår relation.

Det här är normalt i mina relationer också. Jag har dock varit med om att i normal samtal (hur var det på jobbet idag?) som en stressleksak stå och klämma på tuttarna. Och i biokön, när det inte finns annat att ha för händerna och mobilen är tråkigt, klämma på tuttarna eller rumpan. Eller när det inte riktigt finns något att göra, slentrianmässigt använda partnern som klämleksak.

Om jag någonsin vill använda ordet kränkande kan detta vara en gång där jag överväger det. Kränkande av integritet.
 
Poängen är fortfarande att jag inte är någon sexdocka som partner kan komma och klämma på hur hen vill. Jag kommer aldrig att släppa det jag håller på mig och slita av mig kläderna för att någon kommer och klämmer mig på snippan.
Jag hade släppt det jag höll på med om en partner kom och klämde mig på k*ken iaf . Det hade fått mig på andra tankar på en sekund... :D . Kanske inte om jag körde bil dock O_o
 
Jag hade släppt det jag höll på om en partner kom och klämde mig på k*ken iaf . Det hade fått mig på andra tankar på en sekund... :D

För egen del vet jag precis hur det hade känts. Det brukar kännas som en isbit i magen och så slutar jag andas några sekunder. Tänk så olika man är! Det är väl därför det inte går att säga vad som är rimligt och inte i en relation, det kan ju enbart de två inblandade veta om och bestämma. Huvudsaken är väl att det kommuniceras, muntligt eller på andra sätt. Jag tror dock att det är väldigt vanligt att ovälkommen beröring förekommer i relationer utan att parterna reflekterar så mycket kring det, just för att "vi är ju tillsammans" och många har nog inte ens reflekterat kring huruvida de vill bli berörda eller inte. Bra att uppmärksamma, tänker jag!
 
Jag kan inte påminna mig om att det är något som någonsin diskuterats utan det har liksom kommit naturligt. Jag tycker allmänt att begreppet "för sin egen skull" känns ganska konstigt i det här sammanhanget. När det kommer till beröring, initiering till sex osv i ett förhållande så gör man det ju i princip alltid för sin egen skull? för att man själv är sugen på det? Jag kan iaf inte komma på en enda gång jag sökt någon sorts sexuell kontakt med partner enbart för hans skull eller för "vår" vad det nu innebär.

Det känns så främmande att man ska behöva läsa av situationen hela tiden i ett förhållande. Man är ju tillsammans och där finns det liksom en sorts uttalad klausul om att vi är okej med och godkänner att vi tar på och ligger med varandra, samtycke behöver ej sökas varje gång. Självfallet finns det kanske dagar då man bara inte känner för det men då är det väl bara att säga det så bör det inte vara ett problem?

Hade inte min sambo sökt samtycke varje gång han tar på mig så hade jag sparkat ut honom. Låter fruktansvärt vidrigt att bo med någon som inte tycker att man behöver ha samtycke till att ha sex.
 
Hade inte min sambo sökt samtycke varje gång han tar på mig så hade jag sparkat ut honom. Låter fruktansvärt vidrigt att bo med någon som inte tycker att man behöver ha samtycke till att ha sex.

Och jag hade fått spader av någon som är så osäker både på mig och vårt förhållande att han måste söka samtycke varje gång han vill ge mig nån form av spontan kroppskontakt. Skulle aldrig funka för mig.
 
För mig är det inte osäkerhet som gör att man söker samtycke. Hur är det ett osäkert beteende att söka samtycke innan man ligger med någon?

Jag tänker snarare att det är helt rimligt att vara osäker på om ens partner vill ligga eller inte, innan man har fått samtycke till att partnern vill ligga. Man kan ju inte ta det för givet, liksom. Med andra ord en helt rimlig "osäkerhet" om man nu ska kalla det för det, i mina ögon.
 
Hade inte min sambo sökt samtycke varje gång han tar på mig så hade jag sparkat ut honom. Låter fruktansvärt vidrigt att bo med någon som inte tycker att man behöver ha samtycke till att ha sex.

Det är ju en jäkla skillnad på att "inte behöva samtycke" och "inte behöva söka förnyat samtycke". Är jag i ett förhållande har jag gett ett generellt samtycke till det mesta som är vardagligt förekommande mellan oss. Skulle det vid tillfälle vara oönskat är det inte svårare än att säga "inte nu". Det är ju ganska svårt att ha överraskningssex med någon som är vaken och påklädd så sex mot min vilja kommer liksom inte hända bara för det. En person som inte har något omdöme kring när det är helt olämpligt pga yttre omständigheter hade jag nog haft svårt att respektera som partner öht.

Sover vi nakna tillsammans så innebär även det ett samtycke för oss. För mig är det ett obefintligt problem att vakna till och säga att jag behöver sova, men att begränsa bort att få vakna av att ha sex skulle kännas väldigt fattigt. Det blir ju väldigt snabbt uppenbart för en normalbegåvad partner om den där beröringen är uppskattad eller inte, även om jag sover från början. (Det händer också att båda två sover från början, åtminstone såpass att vi inte har någon uppfattning om vems initiativ det faktiskt var.)
 
Sover vi nakna tillsammans så innebär även det ett samtycke för oss. För mig är det ett obefintligt problem att vakna till och säga att jag behöver sova, men att begränsa bort att få vakna av att ha sex skulle kännas väldigt fattigt. Det blir ju väldigt snabbt uppenbart för en normalbegåvad partner om den där beröringen är uppskattad eller inte, även om jag sover från början. (Det händer också att båda två sover från början, åtminstone såpass att vi inte har någon uppfattning om vems initiativ det faktiskt var.)

Oj, jag har aldrig haft sex med någon som sover. Det är ju inte OK om man inte fått ett godkännande om att det är OK.
Här tänker jag att man måste nog vara väldigt tydlig med att det är okej. Alltså att man pratat om det innan.
Men annars lät det ju trevligt att bli väckt så... :D
 
Det är ju en jäkla skillnad på att "inte behöva samtycke" och "inte behöva söka förnyat samtycke". Är jag i ett förhållande har jag gett ett generellt samtycke till det mesta som är vardagligt förekommande mellan oss. Skulle det vid tillfälle vara oönskat är det inte svårare än att säga "inte nu". Det är ju ganska svårt att ha överraskningssex med någon som är vaken och påklädd så sex mot min vilja kommer liksom inte hända bara för det. En person som inte har något omdöme kring när det är helt olämpligt pga yttre omständigheter hade jag nog haft svårt att respektera som partner öht.

Sover vi nakna tillsammans så innebär även det ett samtycke för oss. För mig är det ett obefintligt problem att vakna till och säga att jag behöver sova, men att begränsa bort att få vakna av att ha sex skulle kännas väldigt fattigt. Det blir ju väldigt snabbt uppenbart för en normalbegåvad partner om den där beröringen är uppskattad eller inte, även om jag sover från början. (Det händer också att båda två sover från början, åtminstone såpass att vi inte har någon uppfattning om vems initiativ det faktiskt var.)

Fast bara för att man legat med någon en gång eller 100 gånger betyder det ju inte att det samtycket gäller i framtiden. Och om du säger "inte nu" så svarar du ju på ett sökande om samtycke till att ha sex.

Vi sover också nakna, men ingen av oss skulle ha sex med en person som sover.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 321
Senast: Araminta
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 330
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
12 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp