Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast bara för att man legat med någon en gång eller 100 gånger betyder det ju inte att det samtycket gäller i framtiden. Och om du säger "inte nu" så svarar du ju på ett sökande om samtycke till att ha sex.

Vi sover också nakna, men ingen av oss skulle ha sex med en person som sover.

Nej, man har ju inte rätt per automatik, men nu har jag ju uttalat det samtycket och det ska respekteras lika mycket.

Samtycke för mig är mer uttryckligt än "inte säga nej", det kan man tex inte ge när man sover och jag VILL att min partner tar initiativ till sex även när jag sover.

Sedan utgick tråden från samtycke till att bli tagen på, och det behöver en partner verkligen inte söka innan. Det är antingen önskat eller neutralt att utan vidare klämma på rumpan, brösten, osv. Mitt okej på förhand är överflödigt och skulle kännas irriterande för mig, och det skiljer sig så vitt jag förstår från ganska många andra i tråden. Det vore dumt att kalla det att söka samtycke för i en annan relation hade redan det närmandet varit en kränkning om inte samtycke getts på förhand.
 
Men alltså nej? Det är jättejättevanligt att män tycker att de har rätt att klämma sin partner på rumpan eller brösten hela tiden bara för att de är i ett förhållande. Jag vet hur många som helst som ställer sig bakom kvinnan och klämmer henne på brösten då hon gör mat eller nåt sånt. Hur är det kärleksfull beröring? Detta görs ju bara och enbart för mannens skull.
Ja det är för mig en kärleksfull beröring. det visar att han attraheras av mig och jag tycker det är trevligt att bli smekt på rumpa eller bröst. Beröringen görs inte enbart för hans skull, jag tycker ju om det. Om jag inte vill ha beröring från den jag är tillsammans med så skulle jag fundera på hur äkta känslor jag egentligen har..
 
Jag har kanske haft tur som inte varit tillsammans med män som anser att man inte behöver känna av läget. Jag är fysisk och gillar beröring och närhet. Men man får ju känna av lite. Nu har jag och nuvarande varit ihop några år, levt som sambos och arbetat ihop. Dvs vi umgås väldigt mycket och iom att båda känner in den andra, fört en dialog främst i början om hur man vill ha det så har vi det på ett sätt båda gillar.
Jag hade inte kunnat leva med någon som inte kan känna av läget både vad gäller beröring och annat öht i livet. Det behövs inte alltid tas i ord om man kan känna av andra.
 
Men va, menar du att samtycke inte behövs i relationer? Självklart behöver min sambo få mitt samtycke varenda gång han tar på mig eller vi ligger med varandra. Att vi är tillsammans betyder inte att min kropp är till förfogande för honom hur som helst och när som helst. En strategi kan ju vara att han tar på mig sexuellt precis när helst han känner för det och jag säger ifrån de gånger jag inte vill, men personligen skulle det skapa ett stort obehag för mig att ofta bli berörd på ett oönskat sätt och behöva säga nej. Vilket då hade blivit konsekvensen om det hade varit fritt fram för honom att ta på mig utan att söka samtycke. Mycket bättre om han läser av situationen, alltså söker samtycke, innan hans händer är överallt. Vi har pratat mycket om detta, och för honom är det (givetvis) väldigt viktigt att jag kan känna mig helt avslappnad i hans sällskap och lita på att inte bli berörd på ett oönskat sätt. Visst, det kräver att han behöver läsa av situationen, men det enda andra alternativet är att jag blir spänd i hans närhet och upplever obehag när han tar på mig oönskat. Det känns ju som ett betydligt sämre alternativ. Önskar jag att jag kunde ge honom fritt fram och aldrig någonsin känna obehag av hans beröring? Självklart, men tyvärr har jag inte turen att jag fungerar så.
Var har jag sagt att samtycke inte behövs? Det jag menade är att själva utgångsläget för mig i en relation är att samtycke existerar. Om du är i en bra relation behöver du inte "ofta säga nej" för du har en vettig partner som kan läsa av läget. Jag personligen säger hellre nej ibland än att min partner alltid ska behöva fråga innan han tar i mig.
Poängen är fortfarande att jag inte är någon sexdocka som partner kan komma och klämma på hur hen vill. Jag kommer aldrig att släppa det jag håller på mig och slita av mig kläderna för att någon kommer och klämmer mig på snippan.
Du kanske inte skulle det men det betyder inte att det inte funkar för någon annan.
Hade inte min sambo sökt samtycke varje gång han tar på mig så hade jag sparkat ut honom. Låter fruktansvärt vidrigt att bo med någon som inte tycker att man behöver ha samtycke till att ha sex.
Sex utan samtycke kallas våldtäkt, jag ser verkligen inte var jag förespråkat det. Vill ni att er partner frågar snällt varje gång innan han tar i er så är väl det hundra procent okej men det är ingenting jag skulle orka med eller vilja ha, det betyder inte att jag har fel utan vi bestämmer väl alla själva hur vi vill ha det.
 
Ja det är för mig en kärleksfull beröring. det visar att han attraheras av mig och jag tycker det är trevligt att bli smekt på rumpa eller bröst. Beröringen görs inte enbart för hans skull, jag tycker ju om det. Om jag inte vill ha beröring från den jag är tillsammans med så skulle jag fundera på hur äkta känslor jag egentligen har..

Så du menar att om man inte vill bli tagen på sexuellt laddade ställen på kroppen precis när som helst så har man inte har äkta känslor för sin partner? Kom igen!
 
Var har jag sagt att samtycke inte behövs? Det jag menade är att själva utgångsläget för mig i en relation är att samtycke existerar. Om du är i en bra relation behöver du inte "ofta säga nej" för du har en vettig partner som kan läsa av läget. Jag personligen säger hellre nej ibland än att min partner alltid ska behöva fråga innan han tar i mig.

Du kanske inte skulle det men det betyder inte att det inte funkar för någon annan.

Sex utan samtycke kallas våldtäkt, jag ser verkligen inte var jag förespråkat det. Vill ni att er partner frågar snällt varje gång innan han tar i er så är väl det hundra procent okej men det är ingenting jag skulle orka med eller vilja ha, det betyder inte att jag har fel utan vi bestämmer väl alla själva hur vi vill ha det.

Du skrev uttryckligen att ”samtycke behöver ej sökas varje gång”. Jag hävdar att givetvis måste det det. Läser man av läget, som du kallar det, så söker man ju samtycke.
 
Vill ni att er partner frågar snällt varje gång innan han tar i er så är väl det hundra procent okej men det är ingenting jag skulle orka med eller vilja ha, det betyder inte att jag har fel utan vi bestämmer väl alla själva hur vi vill ha det.
Jag tänker att samtycke betyder inte strikt taget att men verbalt frågar om lov. Min man kan ju läsa av situationen och ha fingertoppskänsla och därför stämma av, utan att fråga, om jag vill bli berörd eller inte. Ibland blir det fel och då säger jag till honom att nej, inte nu och då givetvis backar han. Samma för mig. För mig betyder det att vi checkar samtycke men alltså inte genom att fråga om man får beröra varandra.

Däremot - skulle jag någonsin ha känslan att han tafsade på mig skulle vi inte vara i en relation.
 
Och min är tvärtom, eller så har jag bara träffat på den typen av man som gillar när kvinnor självsäkert och självklart "tar för sig", både i livet och även när det kommer till sex.
Skillnad mellan om det är i en relation eller vidd ragg.

kl
Inte länge sedan det var rubriker i kvällspressen om en man som mådde dåligt efter att ha blivit våldtagen, hans vänner gav honom high five o tyckte han var lyllos o inte skulle klaga.
 
Du skrev uttryckligen att ”samtycke behöver ej sökas varje gång”. Jag hävdar att givetvis måste det det. Läser man av läget, som du kallar det, så söker man ju samtycke.
Ja men samtidigt är du ju aldrig 100% säker om du inte frågar.

Det är ju egentligen omöjligt att säga något om situationen i TS för vi var ju inte där. Han som skriver själv säger ju att han inte fattade att han tafsade förrän det påpekades, kanske såg han sin beröring som kärleksfull uppskattning? Med tiden lär man sig i ett förhållande vad som passar och när med sin specifika partner men 100% säker är man ju aldrig utan att prova. Vi är ju inte robotar utan har känslor som ibland påverkar oss på sätt vi inte kan förutspå, jag kanske alltid uppskattar när min partner smeker mig på rumpan spontant men just idag passade det inte av en eller annan anledning.
Jag tänker att samtycke betyder inte strikt taget att men verbalt frågar om lov. Min man kan ju läsa av situationen och ha fingertoppskänsla och därför stämma av, utan att fråga, om jag vill bli berörd eller inte. Ibland blir det fel och då säger jag till honom att nej, inte nu och då givetvis backar han. Samma för mig. För mig betyder det att vi checkar samtycke men alltså inte genom att fråga om man får beröra varandra.

Däremot - skulle jag någonsin ha känslan att han tafsade på mig skulle vi inte vara i en relation.
Det här är lite det jag försökt säga. Jag bara fick uppfattningen att vissa här inne menade på att det aldrig är okej att "klämma på brösten för att han är sugen" och så vidare och jag menar att för mig är det i alla fall det. Känns som att det inte finns något rätt eller fel i den här frågan utan det viktiga är att ett nej är ett nej.
 
Poängen är ju att du om du nu vill bli tagen på kuken lite närsomhelst och har kommunicerat detta på något vis till din partner så är det inte TAFS när partnern tar dig på kuken eftersom det sker med ditt samtycke.
Jag hade inte kommunicerat det på nåt vis till ett ex. Hon tog för sig ...
Det är ju bara säga nej om man inte vill.
 
Jag hade inte kommunicerat det på nåt vis till ett ex. Hon tog för sig ...
Det är ju bara säga nej om man inte vill.
Men gissningsvis har hon ju gjort det en första gång, du har gillat det och då har du, verbalt eller ej, kommunicerat att du gillar det här. Det är ju det jag menar.

Det var inte tafs FÖR DIG eftersom det fanns samtycke. I en relation där samtycket inte finns så är det TAFS. Oavsett om du nu tycker att det är så jävla lätt att säga nej eller ej.
 
Men gissningsvis har hon ju gjort det en första gång, du har gillat det och då har du, verbalt eller ej, kommunicerat att du gillar det här. Det är ju det jag menar.

Det var inte tafs FÖR DIG eftersom det fanns samtycke. I en relation där samtycket inte finns så är det TAFS. Oavsett om du nu tycker att det är så jävla lätt att säga nej eller ej.
Ja, det är väl klart. Man klämmer ju inte på en partners bröst om hon inte gillar det.
Sånt brukar ju märkas ganska tydligt.
 
Skillnad mellan om det är i en relation eller vidd ragg.

Det kan jag inte påstå att jag upplevt, nej.
De män jag haft som kk eller de män som jag haft en relation med har alla uppskattat och gillat, gått igång på att jag tar initiativ när det kommer till sex och ingen har någonsin haft något problem med att jag är tämligen självständig och självgående i livet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 320
Senast: Araminta
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 330
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
12 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp