Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är för mig en kärleksfull beröring. det visar att han attraheras av mig och jag tycker det är trevligt att bli smekt på rumpa eller bröst. Beröringen görs inte enbart för hans skull, jag tycker ju om det. Om jag inte vill ha beröring från den jag är tillsammans med så skulle jag fundera på hur äkta känslor jag egentligen har..
Men kan du verkligen inte komma på några tillfällen då du inte vill bli vidrörd?

Alltså, jag älskar min sambo och tycker om när han tar på mig. Men inte närsomhelst eller hursomhelst. Alltså checkar man av läget. Och för en normalt funtad partner så krävs det inte direkt en skriftlig ansökan i tre exemplar utan det brukar liksom räcka med en slänga en blick på den andre för att avgöra om det är ett vettigt läge eller ej. Och är man osäker så finns det ju mängder av sätt att sondera terrängen...
 
Men kan du verkligen inte komma på några tillfällen då du inte vill bli vidrörd?

Alltså, jag älskar min sambo och tycker om när han tar på mig. Men inte närsomhelst eller hursomhelst. Alltså checkar man av läget. Och för en normalt funtad partner så krävs det inte direkt en skriftlig ansökan i tre exemplar utan det brukar liksom räcka med en slänga en blick på den andre för att avgöra om det är ett vettigt läge eller ej. Och är man osäker så finns det ju mängder av sätt att sondera terrängen...

Det jag kan komma på är när man kör bil. Det känns inte så ansvarsfullt .
Samt vissa offentliga platser där det inte lämpar sig.
 
För min del är det en stor skillnad på att min partner tex oombett ger mig en kram eller tar mig på rumpan eller att han tex tar mig mellan benen. Det sista tycker jag är direkt obehagligt om jag inte är med på det innan vilket jag också har sagt. Det förväntar jag mig att det respekteras och annars kommer det bli ett jävla liv. Någon som tror att det enda sättet att ta initiativ till sex är att direkt ta folk på brösten eller könet har missat stora delar i sin uppfostran.
 
Ja, det är väl klart. Man klämmer ju inte på en partners bröst om hon inte gillar det.
Sånt brukar ju märkas ganska tydligt.
Grejen är att för väldigt många är det inte så svartvitt som att man ANTINGEN gillar att bli tagen på brösten/ kuken eller så gillar man det inte.

Man kan mycket väl tycka om att få sina kroppsdelar klämda i vissa situationer men absolut inte i andra.

Och jag tycker faktiskt att det ligger ett ansvar på den som vidrör den andre att kolla av läget först. Det är klart att man ska säga Nej om man av något skäl inte vill och den andre misstolkat det, men jag föredrar att min partner har såpass mycket intelligens och social komptens att sådana situationer inte uppstår särskilt ofta.
 
Än är inte den siste idioten född. En allmän rekommendation är att inte vara i en relation med dem :)
Fast det var liksom inte det det handlade om. Huruvida det är fel att tafsa på någon mot dennes vilja har ingenting att göra med huruvida man bör stanna i en destruktiv relation. Varför är det så viktigt för dig att flytta fokus från den som tafsar till den som blir tafsad på? Det är ju jättekonstigt beteende från din sida. Att @Hero gillar förvånar mig dock inte, det är ju som vanligt.
 
Det är absolut inte det enda. Men uppskattat av vissa.
Jag känner faktiskt inte en enda tjej som alltid uppskattar att första initiativet till sex från någon annan är att bli tagen på mellan benen utan annan form av kroppskontakt innan. Visst finns det säkert men det känns definitivt som en sådan grej som är bra att prata om innan man gör det precis som att ta på någon som sover. Tex slåss jag reflexmässigt av båda delarna så det är korkat på fler sätt än att jag inte uppskattar det.
 
Fast det var liksom inte det det handlade om. Huruvida det är fel att tafsa på någon mot dennes vilja har ingenting att göra med huruvida man bör stanna i en destruktiv relation. Varför är det så viktigt för dig att flytta fokus från den som tafsar till den som blir tafsad på? Det är ju jättekonstigt beteende från din sida. Att @Hero gillar förvånar mig dock inte, det är ju som vanligt.
Men om din partner tar på dig mot din vilja så är du i en destruktiv relation? Originalfrågan var om det är okej att tafsa i en relation och jag har sagt att med min definition där tafsa inte nödvändigtvis är något som alltid är negativt så tycker i alla fall JAG att det är okej. Andra kanske inte tycker det men ingen har väl rätt eller fel här? eller är det bara vissa åsikter som räknas?

Vem som gillar mina inlägg bestämmer väl inte jag och om du väljer att döma det jag skriver baserat på vem som håller med och inte vad jag säger kanske du inte bör svara alls.
 
Förstår inte varför vissa inte verkar förstå att saker inte är antingen eller. Förhoppningsvis så har man väl i ett förhållande lärt känna varandra och vet partnerns gränser och vad den uppskattar och inte. Är det så att något den ena uppskattar inte är okej för tillfället så är det ju bara att visa det med antingen kroppsspråk eller ord liksom.

Ärligt talat så förstår jag inte alls problemet egentligen, ruggigt dålig kommunikation i förhållandet ifall det finns en osäkerhet hela tiden huruvida man kan beröra partnern eller inte. Är det fel tillfälle så är det ju bara att säga det, inget att bli upprörd över sålänge det respekteras.

Är det så att man är extremt känslig och absolut inte vill bli berörd på något vis utan att först vara beredd på det så förhoppningsvis har ju partnern fått det berättat för sig att det är så läget är.
 
Jag trodde att den här tråden skulle hamna om just ämnet i trådstarten, inte om att en snubbe som redan är på hal is för cirka 10,000:e gången ska mansplaina för kvinnor hur deras sexualitet fungerar? :confused:
 
Jag trodde att den här tråden skulle hamna om just ämnet i trådstarten, inte om att en snubbe som redan är på hal is för cirka 10,000:e gången ska mansplaina för kvinnor hur deras sexualitet fungerar? :confused:

Jag förstår framför allt inte varför vissa har så svårt att acceptera att det fungerar annorlunda för andra än hur det fungerar för en själv. ”Det är väl bara att..” och ”Jag tycker faktiskt om att..”. Eller rena antydningar att man är i fel relation eller inte har rätt känslor för sin partner om det vid något tillfälle kan bli fel i kommunikationen kring beröring.

Det är jättekul att det är så enkelt för vissa, absolut! Jag kan bara gratulera och önska att jag själv var lika okomplicerad. Men lite ödmjukhet inför att det kan vara lite svårare för andra skulle ju inte sitta helt fel ibland.
 
Jag blir lite förvirrad över vad "tafsa" innebär. I SAOL (2015) står det följande:

tafsa verb ~de ~t 1 sätta tafs på krok; spetsa tågända genom skrapning 2 ⟨vard.⟩ röra, fingra på ngt; röra vid otillåtna kroppsdelar: han tafsar på alla tjejer han dansar med

Även det vardagligt använda "taftsa" (nr 2) verkar alltså vara ett ganska vitt begrepp: från att röra på något till att agera (röra) någon "otillåten" del av kroppen. Jag brukar faktiskt själv definiera tafsa mer i bemärkelsen "ovälkommen beröring med någon form av sexuell laddning" och då ingår det i själva begreppet att det inte är välkommet, alltså att det handlar om en beröring man inte vill ha. Det är inte okej.

Men menar man "tafsa" som att "röra vid någon" så verkar det som om begreppet inte har den negativa laddning som jag brukar lägga in i begreppet (och som anges i SAOLs exempel). Då ingår alltså (även) beröringar som är välkomna och uppskattade. Just sådana välkomna beröringar är det väl inte så stora problem med?
 
Men om din partner tar på dig mot din vilja så är du i en destruktiv relation? Originalfrågan var om det är okej att tafsa i en relation och jag har sagt att med min definition där tafsa inte nödvändigtvis är något som alltid är negativt så tycker i alla fall JAG att det är okej. Andra kanske inte tycker det men ingen har väl rätt eller fel här? eller är det bara vissa åsikter som räknas?
Jag fattar inte ens vad du svarar på. Jag konstaterar att det finns idioter som tar på människor mot deras vilja. Din reaktion är att rekommendera att man inte är med sådana personer. Jag fattar inte varför det är viktigt för dig att flytta fokus från den som gjort något fel till den som blivit utsatt. Det är ett väldigt vanligt, men tråkigt grepp, bland dem som har nån form av maniskt behov av att alltid skuldbelägga kvinnor när män gör något fel mot dem.
Vem som gillar mina inlägg bestämmer väl inte jag och om du väljer att döma det jag skriver baserat på vem som håller med och inte vad jag säger kanske du inte bör svara alls.
Haha men jag har inte påstått att du bestämmer vem som gillar dina inlägg, eller att jag dömer dig utifrån vem som gillar. Återigen fattar jag inte vad du pratar om. Jag säger att ditt beteende för mig är märkligt, men att jag inte är förvånad över vem som gillade inlägget.
 
För att faktiskt svara på grundfrågan... (Ja, jag är sen på bollen :cautious:)

Nej, jag tycker inte att det är okej att kladda på sin partner i tid och otid bara för att man är i ett förhållande. Man är ändå två (eller flera) personer med individuella tankar om vad som är okej och när, och förhoppningsvis kan man kommunicera om det på ett vettigt sätt.

Själv har jag stor integritet + enorm känslighet mot sensoriska intryck, och vill verkligen inte bli vidrörd hur som helst. Vissa dagar vill jag typ skrika rätt ut av att ett hårstrå ligger fel mot huden, såpass känslig är jag. Detta gäller oavsett hur attraherad jag är till en person. Det kan vara mitt livs stora kärlek, det betyder ändå inte att det är fritt fram att ta på mig närhelst hen själv känner för det. Men jag är asexuell och undviker dejting bland annat pga att det här med fysisk intimitet är knepigt, så min input räknas inte, antar jag. :meh:

Påståenden som att man har en dålig relation/inte älskar sin partner tillräckligt om man inte är okej med att de tar en på arslet/brösten/könet eller andra intima zoner typ när som helst, de tycker jag visar på en rätt tråkig syn på relationer. Liksom, grattis till att ni är okej med att era partners blir närgångna lite när som, men era åsikter är inte mera korrekta för det. Det vore fint med lite mer förståelse för att relationer mellan människor kan se ut på väldigt många sätt.
 
För att faktiskt svara på grundfrågan... (Ja, jag är sen på bollen :cautious:)

Nej, jag tycker inte att det är okej att kladda på sin partner i tid och otid bara för att man är i ett förhållande. Man är ändå två (eller flera) personer med individuella tankar om vad som är okej och när, och förhoppningsvis kan man kommunicera om det på ett vettigt sätt.

Själv har jag stor integritet + enorm känslighet mot sensoriska intryck, och vill verkligen inte bli vidrörd hur som helst. Vissa dagar vill jag typ skrika rätt ut av att ett hårstrå ligger fel mot huden, såpass känslig är jag. Detta gäller oavsett hur attraherad jag är till en person. Det kan vara mitt livs stora kärlek, det betyder ändå inte att det är fritt fram att ta på mig närhelst hen själv känner för det. Men jag är asexuell och undviker dejting bland annat pga att det här med fysisk intimitet är knepigt, så min input räknas inte, antar jag. :meh:

Påståenden som att man har en dålig relation/inte älskar sin partner tillräckligt om man inte är okej med att de tar en på arslet/brösten/könet eller andra intima zoner, de tycker jag visar på en rätt tråkig syn på relationer. Liksom, grattis till att ni är okej med att era partners blir närgångna lite när som, men era åsikter är inte mera korrekta för det. Det vore fint med lite mer förståelse för att relationer mellan människor kan se ut på väldigt många sätt.

Klart den räknas! Men då är jag är ungefär likadan som du beskriver, så min input räknas kanske inte heller. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 250
Senast: Araminta
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 323
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
11 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp