Får man tafsa i förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det till ? Måste din partner fråga dig varje gång ? "Älskling, får jag klämma dig på rumpan nu?" "Älskling, är det okej om jag tar dig på bröstet?"
Det måste väl vara enda sättet att försäkra sig om det är okej ?
Ja om man inte kan avläsa det så är det ju bäst man frågar. De flesta kan dock avläsa kroppsspråket och då blir det inte nödvändigt att fråga om varje grej.
 
Ungefär att om ”kvinnor” är ”bra på att tafsa” eller inte borde spela mindre roll om man aldrig kommer nära en kvinna.
Komma nära har jag gjort flera kvinnor. Men gemensamt för de flesta är att de varit dåliga på att tafsa och ta för sig. Själv älskar jag ju beröring. Men kvinnor är dålig på att ge det...
 
Hur går det till ? Måste din partner fråga dig varje gång ? "Älskling, får jag klämma dig på rumpan nu?" "Älskling, är det okej om jag tar dig på bröstet?"
Det måste väl vara enda sättet att försäkra sig om det är okej ?
Spelar du dum?

Det är väl ändå självklart att det finns någon annan kommunikation innan. Ögonkontakt, att handen inte börjar på könet utan någon annanstans på kroppen.

en beröring som enbart, utan förvarning, hamnar på könsdelar är tafsande. Begriper du verkligen inte skillanden??
 
Alltså, man kan kommunicera på många sätt. Och fan ta den som kommer fram och klämmer mig på brösten.
Jag vägrar förklara för dig hur man läser av kroppsspråk. Men vill jag klämma på nån försäkrar jag mig om gensvar innan jag klämmer dem på brösten.
Men när du uttrycker att han måste försäkra sig om att det är okej innan, kroppsspråk går alltid att missuppfatta och samtycke går då aldrig att garantera. När någon uttrycker sig att det måste vara helt garanterat så är ju kroppsspråk lite för otydligt egentligen då det alltid kan missuppfattas och då är ju fråga rätt ut det som blir kvar egentligen.
 
Ja om man inte kan avläsa det så är det ju bäst man frågar. De flesta kan dock avläsa kroppsspråket och då blir det inte nödvändigt att fråga om varje grej.
Hur läser du av att din partner vill bli klämd på rumpan ? Brukar han puta ut med rumpan och peka på den? Om det var OK får du väl först respons efter att du klämt ? Eller om du frågar ?
 
Genom att fråga då eller ?

Men är du ärlig när du på riktigt inte kan tänka dig en enda situation eller ett sätt som man kan kommunicera utan att fråga? Kan du inte läsa kroppsspråk och sinnesstämning? Har du aldrig kunnat det? För mig är det en självklarhet. Jag känner min partner, jag läser av honom och situationen och om något är knasigt och jag inte kan det så frågar jag? Det känns inte som kärnfysik om man känner personen i fråga. Och känner man inte personen i fråga för att läsa situationen finns det inget okej sätt att tafsa på!
 
Komma nära har jag gjort flera kvinnor. Men gemensamt för de flesta är att de varit dåliga på att tafsa och ta för sig. Själv älskar jag ju beröring. Men kvinnor är dålig på att ge det...

Fast nu kallar du taffsa för beröring? Kanske är det så att de kvinnor "du kommit nära" har undvikit att taffsa/beröra på dig pga att de inte själva vill bli taffsade på (i samma situation).

Som det skrivits tidigare. Det finns stunder och ddt finns stunder
 
Jag tafsar på min sambo rätt hejdlöst och ofta, men han uppskattar det. Men jag har sagt till honom flera gånger att ”du får säga till om du inte tycker om att jag kommer och tar på dig såhär hux flux”. Särskilt eftersom jag själv är så känslig ibland så kan jag komma på mig själv med att jag kanske borde vara mer finkänslig. Men nej, han älskar beröring. Ju mer desto bättre, tydligen.
 
Jag antar att det beror på hur kränkt man blir över att bli tafsad på av misstag? Jag vägrar tro på att man alltid kan gå på kroppsspråk när det kommer till att bedöma situationen, framförallt eftersom själva definitionen av tafs (oavsett om man väljer att se det negativt eller inte) är en beröring med sexuell underton i en situation som inte är sexuell. För eller senare lär ett misstag ske om man inte uttryckligen frågar om lov innan. Jag hade iaf aldrig orkat vara i en relation där partner frågar om han får lov innan han tar i mig, det skulle för mig kännas helt sjukt.

Man säger väl ifrån om man inte vill, om detta sedan inte respekteras så är det en kass relation, tycker inte ens det finns något att diskutera där? En partner som tar på dig på ett sexuellt sätt trots att du uttryckligen sagt ifrån är en partner man så att säga bör säga upp, tycker inte det finns någon gråskala på det.
 
Jag tafsar på min sambo rätt hejdlöst och ofta, men han uppskattar det. Men jag har sagt till honom flera gånger att ”du får säga till om du inte tycker om att jag kommer och tar på dig såhär hux flux”. Särskilt eftersom jag själv är så känslig ibland så kan jag komma på mig själv med att jag kanske borde vara mer finkänslig. Men nej, han älskar beröring. Ju mer desto bättre, tydligen.
Håller med...
Ju mer ju bättre :love:
 
det kan bli lite löjligt i såna här diskussioner tycker jag när det finns några som envist vill hävda att får man inte alltid röra vid sin partner så är det samma sak som att man aldrig får eller att all beröring skulle vara ovälkommen. Så är det inte. Det finns ju hur många olika situationer dom helst där vissa saker är önskade och till och med eftertraktade och andra där samma grej känns obehagliga. Jag anser inte att en partner tafsar om den vid ett enstaka tillfälle var dålig på att läsa mig och rörde mig på ett sätt jag inte ville och jag säger ifrån och partner säger förlåt och det inte upprepas. Men om partner istället känner sig kränkt och frågar om jag inte älskar honom tillräckligt, tycker att han har rätt till det för att vi är tillsammans/han lagade mat igår/annan ursäkt som inte har med saken att göra, inte förstår att vissa dagar och lägen så passar det inte osv och därefter upprepar händelsen flertalet gånger utan att alls förstå varför jag inte uppskattade det första, andra eller tredje gången, då blir det tafsande för mig. Sen kan man diskutera hur bra en relation är där sånt förekommer, men faktum är att det förekommer i många förhållanden, förhållanden som på många andra punkter är bra. Det ska inte förekomma i någon relation - bra eller dålig.
 
Nu definierar du väl exakt det som tråden handlar om. Negativ företeelse som är påtvingad.

Inte ens om jag verkligen älskar en person uppskattar jag att få fingrarna nerkörda i byxorna och in mellan blygdläpparna när jag står och är upptagen av något annat. Eller för den delen en hand innanför blusen i kön på ICA. Eller ens hemma. I min värld tar man inte varann direkt på könet utan annan kontakt innan.
På samma sätt som jag inte skulle grabbat tag i pungen på min man bara i förbifarten utan annan kommunikation,.

Men har du verkligen varit med om det du skriver eller hittar du bara på extrema situationer?

I min värld är de allra flesta normala vettiga personer som förstår vad som är lämpligt och vad som inte är det.
 
Jag antar att det beror på hur kränkt man blir över att bli tafsad på av misstag? Jag vägrar tro på att man alltid kan gå på kroppsspråk när det kommer till att bedöma situationen, framförallt eftersom själva definitionen av tafs (oavsett om man väljer att se det negativt eller inte) är en beröring med sexuell underton i en situation som inte är sexuell. För eller senare lär ett misstag ske om man inte uttryckligen frågar om lov innan. Jag hade iaf aldrig orkat vara i en relation där partner frågar om han får lov innan han tar i mig, det skulle för mig kännas helt sjukt.

Man säger väl ifrån om man inte vill, om detta sedan inte respekteras så är det en kass relation, tycker inte ens det finns något att diskutera där? En partner som tar på dig på ett sexuellt sätt trots att du uttryckligen sagt ifrån är en partner man så att säga bör säga upp, tycker inte det finns någon gråskala på det.

Jag håller med dig i huvudsak, men jag är också lite allergisk mot ordet kränkt för det låter som om du alltid kan bestämma hur du reagerar. Ovälkommen beröring kan skapa reaktioner man inte riktigt kan styra över, särskilt som kvinna där de allra flesta har negativa erfarenheter av just sådana. Man kan få en stark reaktion, även fast man vet att ens partner inte menar illa utan enbart vill en väl. Det är inte helt okomplicerat det där. Varför det bästa såklart är att lära känna sin partner väl och lära sig hur denna fungerar, reagerar och kommunicerar vid olika typer av beröring.
 
29786


Kom osökt att tänka på den här appropå att inte ta på sexuellt laddade kroppsdelar det första man gör :angel:
 
Jag antar att det beror på hur kränkt man blir över att bli tafsad på av misstag? Jag vägrar tro på att man alltid kan gå på kroppsspråk när det kommer till att bedöma situationen, framförallt eftersom själva definitionen av tafs (oavsett om man väljer att se det negativt eller inte) är en beröring med sexuell underton i en situation som inte är sexuell. För eller senare lär ett misstag ske om man inte uttryckligen frågar om lov innan. Jag hade iaf aldrig orkat vara i en relation där partner frågar om han får lov innan han tar i mig, det skulle för mig kännas helt sjukt.

Man säger väl ifrån om man inte vill, om detta sedan inte respekteras så är det en kass relation, tycker inte ens det finns något att diskutera där? En partner som tar på dig på ett sexuellt sätt trots att du uttryckligen sagt ifrån är en partner man så att säga bör säga upp, tycker inte det finns någon gråskala på det.

Vad menar du med att bli tafsad på av misstag? Hur kan man taffsa av misstag?
 
Jag håller med dig i huvudsak, men jag är också lite allergisk mot ordet kränkt för det låter som om du alltid kan bestämma hur du reagerar. Ovälkommen beröring kan skapa reaktioner man inte riktigt kan styra över, särskilt som kvinna där de allra flesta har negativa erfarenheter av just sådana. Man kan få en stark reaktion, även fast man vet att ens partner inte menar illa utan enbart vill en väl. Det är inte helt okomplicerat det där. Varför det bästa såklart är att lära känna sin partner väl och lära sig hur denna fungerar, reagerar och kommunicerar vid olika typer av beröring.
Självklart kan man inte styra över det men man kan ju också tänka till själv. Om min partner tog på mig och jag inte gillade det, sade ifrån och han slutade så kan man ju fundera på hur stort övertramp det var. För mig är det inte orimligt i en relation att man tar på varandra så det känns ju i allra högsta grad som en förmildrande omständighet i jämförelse med om random snubbe på krogen tar på dig. Brytpunkten för mig ligger i vad som kommer efter, accepteras nejet? om jag säger "jag vill aldrig att du tar i mig på detta sättet" respekteras det? Om svaret på det är nej så anser jag att den relationen är dålig och bör avslutas.
Vad menar du med att bli tafsad på av misstag? Hur kan man taffsa av misstag?
Det har hänt mig att partner tafsat på mig (sökt sex) och jag inte varit på humör och sagt att nej, inte nu jag vill inte. Det har respekterats och jag har inte lagt någon större vikt vid händelsen eftersom jag inte såg något fel i handlingen i sig.
 
Beror på hur man tolkar ordet.
Enligt wiki :
https://sv.wiktionary.org/wiki/tafsa
"fingra på något (t.ex. en person), ofta på ett obehagligt eller sexuellt sätt "

Ett obehagligt sätt kanske inte är välkommet. Tex , när ett ex höll på trycka på mina blodåldror ... de tyckte jag var lite obehagligt.
Men beröring på ett sexuellt sätt är typ alltid välkommet. Det är något jag önskar kvinnor kunde bli bättre på.

Ett obehagligt sätt kan vi nog utgå ifrån att det aldrig är välkommet. Beröring på ett sexuellt sätt är alltid välkommet för dig och du önskar att kvinnorna du varit med kunde bli bättre på det. Det är inte svårare än att det är något du får kommunicera till kvinnorna du hänger med helt enkelt.
 
Självklart kan man inte styra över det men man kan ju också tänka till själv. Om min partner tog på mig och jag inte gillade det, sade ifrån och han slutade så kan man ju fundera på hur stort övertramp det var. För mig är det inte orimligt i en relation att man tar på varandra så det känns ju i allra högsta grad som en förmildrande omständighet i jämförelse med om random snubbe på krogen tar på dig. Brytpunkten för mig ligger i vad som kommer efter, accepteras nejet? om jag säger "jag vill aldrig att du tar i mig på detta sättet" respekteras det? Om svaret på det är nej så anser jag att den relationen är dålig och bör avslutas.

Det har hänt mig att partner tafsat på mig (sökt sex) och jag inte varit på humör och sagt att nej, inte nu jag vill inte. Det har respekterats och jag har inte lagt någon större vikt vid händelsen eftersom jag inte såg något fel i handlingen i sig.

Hur menar du med ”tänka till lite själv”? En reaktion kommer ju, vare sig man vill det eller inte ibland. Det kan man ju inte ”tänka bort” så vips reagerar man inte. Eller menar du att man inte ska bli upprörd på partnern och tycka att denne gör fel? Det kan jag ju visserligen hålla med om i de flesta fall, men hade min sambo kört in handen i mina trosor helt oväntat så visst hade jag blivit arg. Bättre ska han veta. Hade han gett mig en kram och jag backat så hade jag såklart inte blivit upprörd av att han försökte.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 113
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 294
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 680
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp