Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag går inte ofta till VC, och ofta för saker som inte har något med varandra att göra - så det funkar väl med olika. Sen tänker jag att det blir jobbigt om man fastnar med en läkare man inte gillar som "sin" läkare.
Samtidigt hade jag tyckt att det var lite mysigare, kanske tryggare, att gå till samma. Jag kan tänka mig att det även kan vara en fördel för patienten även om de kanske inte går ofta till VC. De kan reagera på om patienten plötsligt kommer oftare eller om de olika anledningarna man kommer för kan bli sammankopplade och hitta orsaken. Det ska väl vilken läkare som helst göra men det känns inte som att de gör det.
Den gång jag haft samma läkare 2 gånger var magisk. Då hade jag i 1,5 år haft konstant huvudvärk, känslan av att jag liksom inte riktigt fick i mig tillräckligt syre när jag andades, trött, ont i kroppen. På det var jag förkyld (allt från normal förkylning till helt utslagen) i 1-2 veckor åt gången med mellan 4dagar och 2 veckors mellanrum.
Jag började gå till VC efter kanske 7-8 månader av detta. Var så otroligt trött på alla förkylningar att jag i ren desperation gick nästan varje gång jag blev förkyld i några månader. Tror det blev runt 6-7 besök. Trots att jag förklarade noga varje gång fick jag rådet "gå hem, drick hostmedicin och ät en alvedon. Du är trött och har ont för du är förkyld".
Sen fick jag av en slump samma läkare 2 gånger. Andra gången tittade hon på mig och typ "förkyld igen?". Sedan började hon fråga om menstruation och jag fattade noll, och hon beställde blodprov på typ allt.
Det visade sig att jag hade helt katastrofalkassa järnvärden och blodvärden pga min mens, som var... väldigt riklig.
När jag hade ätit järnpiller 2 dagar kändes det som att jag fick så mycket syre när jag andades att det kändes som att jag blev hög. Sen blev jag skickad till gynekolog och fick p-piller.
Är så glad att jag fick samma läkare. Vem vet hur länge till jag hade fått gå så? Jag hade förmodligen förlorat jobbet för att jag var borta för mycket etc...
Sen en sista reflektion... Det måste ju vara roligare som läkare att få skapa lite relation och följa en patient? Det hade jag tyckt.