Fastnade i dörren!! Någon som råkat ut för samma?

pinky

Trådstartare
Min häst lyckades på något vis fastna i boxdörren med benet igår eftermiddag!

Som tur var fanns en person på plats som kunde öppna dörren och få loss henne, och hon hade igår kväll inga men av olyckan annat än två små sår vid kotan. Hoppas att det inte blivit något annat...:crazy:

Vi har boxar av exakt denna typ.

Det enda jag kan se på "min" boxdörr som kan ha varit orsaken är att dörren inte når riktigt ända fram till låsklacken vid golvet som dörren ska ligga mellan, och att den därmed kan fjädra utåt.
Dörren är dock såpass stabil i sig att det krävs ganska mycket kraft ändå för att få en tillräcklig springa för en hov...

Någon som haft liknande problem med samma eller liknande boxdörrar?

Sv: Fastnade i dörren!! Någon som råkat ut för samma?

Låter helt livsfarligt!!!
Om nu hästen får ut foten där, kan den ju aldrig få tillbaka den själv. Det måste gå att flytta eller förlänga skenan på något sätt.
Är det tillverkaren som satt upp inredningen? I så fall borde ni kräva att de åtgärdar problemet.

Sv: Fastnade i dörren!! Någon som råkat ut för samma?

Hej!

För ett par år sen var jag med om en häst som rullade fast i en likadan box, fick ut hela benet upp till hasen och lyckades ligga där tillräckligt länge och slita för att slita av... vilken sena den nu var (nån på framsidan tror jag det var).. Lyckligtvis var hästen ung och efter lång rehab blev den fullt återställd.

Så såna dörrar kan vara riktigt farliga!

/ Lavinia

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 952
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 533
Senast: Grannox
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er... 2
Svar
30
· Visningar
5 232
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 653
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka