Feminism och kritik

Jag slutade kalla mig feminist för många många år sedan pga att jag kände att feminismen var en rörelse som var oerhört smal vad gäller tillåtna åsikter.
Ett exempel härifrån var när jag fick reda på att mitt intresse för att brodera var typ anitfeministiskt och enbart berodde på indoktrinering men det var bra att jag byggt mitt eget hönshus. Jag är rent utsagt övertrött på behovet av att nedvärdera traditionellt kvinnliga sysslor och värdera upp de manliga men det passar inte in i mainstream feminismen.

Kan vi snälla följa trådstarten istället för att dra upp orsaker till varför man inte kallar sig feminist? Den diskussionen har vi haft otaliga gånger på forumet.
 
Självklart är det okej att kritisera, det är väl t om nödvändigt med kritik. Jag håller med dig om att det blir skevt/problematiskt när "allt" blir feminism och personligen tycker jag absolut att man måste få kritisera den kommersiella feminismen. Åtminstone den del som går ut på att sälja skönhetsingrepp och liknande... absolut vedervärdigt. I min värld har inte kommersialism något med feminism att göra.
 
Jag slutade kalla mig feminist för många många år sedan pga att jag kände att feminismen var en rörelse som var oerhört smal vad gäller tillåtna åsikter.
Ett exempel härifrån var när jag fick reda på att mitt intresse för att brodera var typ anitfeministiskt och enbart berodde på indoktrinering men det var bra att jag byggt mitt eget hönshus. Jag är rent utsagt övertrött på behovet av att nedvärdera traditionellt kvinnliga sysslor och värdera upp de manliga men det passar inte in i mainstream feminismen.
Fast sjukt mycket feministisk konst är just textilkonst, bara att titta tillbaka på 70-talet. Även nutida feministisk konst återfinns ofta i just textiler.
 
Jag följer inte så många influencers så har lyckats missa den här debatten, hoppas jag ändå fattar frågan skapligt..

Dels tycker jag att man kan kritisera en persons beteenden/uttalanden som antifeministiska även om jag fortfarande erkänner personen som feminist. Om det makes sense?

Och när det gäller typ Kardashianexemplet så har jag inga problem med att kritisera. Det finns liksom inget feministiskt alls där. Jag tycker ju att man behöver hålla en viss nivå för att det ska räknas som feminism.

Såå.. Alltid okej att reflektera och problematisera på ett konstruktivt kritiskt sätt. Ibland är det enstaka grejer som är problematiska och då bör man kunna uppmärksamma det utan att dissa hela personen eller hela personens feminism. Ibland lyser den genuina feminismen med sin frånvaro och då ska det verkligen dissas.

Jag tycker vi ska ”vakta” lite på feminismen. Alldeles för vanligt att den typ kapas som varumärke.
 
Ni som är feminister, hur ser ni på kritik som lyfts mot hur feminism utvecklas eller ser ut? Jag har gått och klurat på det här ett tag, särskilt sedan det börjat storma ordentligt bland vissa kända svenska feminister, och jag kan liksom inte riktigt komma fram till vad jag tycker.

Är det okej att vara kritisk mot till exempel kommersiell feminism? Eller är det att indirekt såga andra feminister och andras feminism? Är det okej att kritisera fenomen inom feminism eller tycker ni att det är samma sak som att kritisera individer för deras feminism?

Jag till exempel har lite problem med att "allt" är feminism. Man säljer grejer med feminism och kallar det empowerment och detta ska inte kritiseras eftersom man inte ska såga kvinnor som vill göra något bra. Samtidigt kan jag tycka att det vattnar ur hela konceptet, om allt är feminism är ingenting feminism. När en Kardashian säljer sin realityserie som handlar om att banta och göra sig snygg som en serie som handlar om empowerment och att bli sitt bästa jag känns hela konceptet bara urvidrigt. Men kvinnor ska inte såga andra kvinnor så bör jag stänga ner dessa tankar?

Lite förvirrad trådstart men jag vill gärna höra era tankar!

Jag vill göra en jämförelse med liberalism. Jag är för liberalism, men ser samtidigt vissa uttryck för liberalism som problematiska då de blir kontraproduktiva och resulterar i nya former av förtryck. Samma tänker jag som feminist om vissa uttryck för feminism (eller "påstådd feminism" om man så vill).
 
Jamen jag håller verkligen med! Samtidigt känner jag ibland att det är först när någon "kommit ut" som feminist som de får MER kritik, inte mindre. Typ "jaha, du säger att du är feminist men år X sa du faktiskt såhär". Medan icke-feminister kommer undan med samma skit utan kritik eftersom de aldrig ens låtsats vara vettiga. Är du med på hur jag menar?
Kan tänka mig att det stämmer. Det här är kanske inte helt samma sak men jag hamnade i lite liknande läge för inte så länge sen, var i en diskussion i en grupp och en feminist kom med ett kontroversiellt påstående, strax under var en kommentar av en icke-feminist med ett ännu värre påstående. Feministen hade ungefär hundra kritiska kommentarer till sin kommentar och anti-feministen två.

Problemet med mycket av kritiken från icke-feminister är ju att den kan komma i form av trakasserier eller hot eller är så irrelevant och tråkig att klockorna stannar, dessutom kan anti-feminister vara svårare att nå fram till för de har kanske inte ens samma slutmål som en feminist. Diskussionen med dem riskerar vara varken säker, intressant eller ha någon direkt mening om meningen är att man ska kunna nå fram till varandra. De låtsas inte ens vara vettiga som du skriver, så trots att det kanske egentligen är där man borde lägga krutet vänder man sig mot feministen för man förväntar sig vettigare svar och att hen ska "stå till svars" i högre grad för sina åsikter och värderingar.
 
Som av en slump så läste jag precis en artikel där en känd gynekolog kritiserar en kändis och ett företag (tror jag?) för just detta med att klä antifeministiska idéer som empowerment.

“When I realised that people were believing Goop’s fairy tales, I thought: ‘I’ll take them on.’” The first anti-Goop post she wrote, on vaginal steaming, centred around the idea that women have long been believed to be unclean. “It’s one of the core beliefs of the patriarchy. That women are dirty inside. And yet Goop presents this as female empowerment? In Hippocrates’s time they used to think that the womb wandered the body, causing mayhem, and you would coax it back into place by putting fragrant herbs between the legs. This is the same thing. It’s in so many cultures, this belief that the uterus is toxic. I couldn’t believe it was now being presented as female empowerment. It’s bad feminism. And it’s bad science.”

https://www.theguardian.com/lifeand...ogist-womens-health-bodies-myths-and-medicine
 
Kan vi snälla följa trådstarten istället för att dra upp orsaker till varför man inte kallar sig feminist? Den diskussionen har vi haft otaliga gånger på forumet.
Jag tycker jag svarar utifrån trådstarten men kan väl vara ännu tydligare.
Jag tycker feminismen av idag är en oerhört smal ideologi som stänger ute väldigt många och därmed anser jag det väldigt ok att kritisera feminism. Mitt exempel handlar just om hur jag tycker att feminism är smal och att kritik är nödvändig.
 
Till exempel: Jag är en feministisk influencer med stor plattform. Jag sprider feministiska texter, är en feministisk "tyckare" i media etc och gör i princip karriär på min feminism. En hel del av det jag sprider är dock väldigt tveksamt. Är det då att kräva perfektion om man kritiserar mig för detta eller är det att lyfta viktiga poänger?

Jag tänker att det är skillnad att kritisera det som är personligt och som personen själv inte hävdar är feminism med det som hävdas är feminism. T ex om du som influencer gör och skriver en massa bra feministiska saker samtidigt som du tar ut hela föräldraledigheten. Det skulle inte jag kritisera även om jag på gruppnivå är för delad föräldraledighet för jag tycker vi ska ge varandra some slack liksom. Men om du skulle lyfta fram det som en FEMINISTISK HANDLING så får du tåla att andra kritiserar för det är ju att värna begreppet och rörelsen.

Vad gäller sexifierade selfies med feministiska texter så tycker jag absolut man kan diskutera det utan att trycka ner. Då har ju någon menat att göra något feministiskt och det är ok att argumentera och säga att det inte är det (än en gång, värna begreppet). Men har någon som kallar sig för feminist lagt ut en sexig selfie utan att koppla ihop den med feminism hade jag själv sett det som att personen har rätt till lite utrymme.
 
Ni som är feminister, hur ser ni på kritik som lyfts mot hur feminism utvecklas eller ser ut? Jag har gått och klurat på det här ett tag, särskilt sedan det börjat storma ordentligt bland vissa kända svenska feminister, och jag kan liksom inte riktigt komma fram till vad jag tycker.

Är det okej att vara kritisk mot till exempel kommersiell feminism? Eller är det att indirekt såga andra feminister och andras feminism? Är det okej att kritisera fenomen inom feminism eller tycker ni att det är samma sak som att kritisera individer för deras feminism?

Jag till exempel har lite problem med att "allt" är feminism. Man säljer grejer med feminism och kallar det empowerment och detta ska inte kritiseras eftersom man inte ska såga kvinnor som vill göra något bra. Samtidigt kan jag tycka att det vattnar ur hela konceptet, om allt är feminism är ingenting feminism. När en Kardashian säljer sin realityserie som handlar om att banta och göra sig snygg som en serie som handlar om empowerment och att bli sitt bästa jag känns hela konceptet bara urvidrigt. Men kvinnor ska inte såga andra kvinnor så bör jag stänga ner dessa tankar?

Lite förvirrad trådstart men jag vill gärna höra era tankar!
Jag tycker att saklig kritik är viktigt och definitivt ska föras fram.

För vissa saker som görs i feminismens namn kan ju vara/är direkt kvinnofientligt även om det kommer från en kvinna liksom (så tänker jag iaf). Så att då inte kritisera bara för att det är en kvinna känns väldigt avlägset för mig, för mig ska inte feminism ske på bekostnad av att andra kvinnor ska bli ännu mer tillplattade och intryckta i mallar som skapats av patriarkala strukturer.

Och jag tycker det känns jätteviktigt att det förs en diskussion och att en vågar se vad som faktiskt brister (utan att kravet måste vara perfektion så att säga) för annars fastnar en ju.

Men, jag tycker att kritiken då ska vara saklig givetvis - inte ”nu har väl feminismen ändå gått för långt”-svepande med billiga poänger för att själv tjäna på det.
 
Jag tänker att det är skillnad att kritisera det som är personligt och som personen själv inte hävdar är feminism med det som hävdas är feminism. T ex om du som influencer gör och skriver en massa bra feministiska saker samtidigt som du tar ut hela föräldraledigheten. Det skulle inte jag kritisera även om jag på gruppnivå är för delad föräldraledighet för jag tycker vi ska ge varandra some slack liksom. Men om du skulle lyfta fram det som en FEMINISTISK HANDLING så får du tåla att andra kritiserar för det är ju att värna begreppet och rörelsen.

Vad gäller sexifierade selfies med feministiska texter så tycker jag absolut man kan diskutera det utan att trycka ner. Då har ju någon menat att göra något feministiskt och det är ok att argumentera och säga att det inte är det (än en gång, värna begreppet). Men har någon som kallar sig för feminist lagt ut en sexig selfie utan att koppla ihop den med feminism hade jag själv sett det som att personen har rätt till lite utrymme.

Klockrent exempel.
 
Jag tycker det är svårt, en del av mig anser som en del andra i tråden att idéer och ideologier utvecklas bäst när de utsätts för konstruktiv kritik och diskussion. En annan del av mig undrar ibland varför jag ska kritisera andra feminister när det liksom finns betydligt viktigare saker att kritisera. Som kvinnohat, rasism och fascism. Varför då lägga min energi på att kritisera andra feminister bara för att jag kanske inte tycker att fittsmycken och menskonst är det mest genomslagskraftiga vi kan jobba med. Vi jobbar ju ändå mot samma mål.

Jag kan kanske tycker lite att om det är någon som är direkt antifeministisk så måste man få kritisera. Exempelvis sälja produkter med normsnygghet i feminismens namn. Är det bara ”Aja, jag hade kanske gjort det annorlunda men okej” så kanske man får se mellan fingrarna med att man ändå strävar mot samma mål. Kanske lite så?
 
@Shaggy Ja, du svarar enligt frågeställningen! Men - du säger dig inte längre vara feminist och jag frågade specifikt feminister om deras åsikter. Men kör på! :)

@MiniLi Ja, Goop är ju ett sjukt vidrigt företag verkligen. Bör totalsågas.
 
Varför då lägga min energi på att kritisera andra feminister bara för att jag kanske inte tycker att fittsmycken och menskonst är det mest genomslagskraftiga vi kan jobba med. Vi jobbar ju ändå mot samma mål.
Jag håller med! Men samtidigt: mycket inom feminismen ÄR problematisk. Vill vi inte förbättra en så viktig rörelse? Göra den mindre vit, mindre priviligerad, mindre funkofobisk, mindre transfobisk? Mer inkluderande.

Samtidigt så blir jag matt ibland på att man ska ha koll på allt och vara världens mest intersektionellt tänkande människa för att vara en bra feminist. Samtidigt som feminism inte kan vara feminism om den inte är inkluderande 😤 .
 
Jo, jag kan hålla med om att det är en svår balansgång, särskilt när det rör sig om feministiska "profiler" som är mycket verksamma inom sin "form" av feminism. Är det den bakomliggande feminismen man kritiserar då, eller själva feministen? Det är väl lite som i de flesta ideologier, vissa uttalanden som görs av ideologiska företrädare kan ju slå rot och blir då i allmänhetens ögon representativt för den ideologin. Vilket ju kan vara sjukt tröttsamt. Men jag tänker på ditt exempel nedan:



Om ditt faktiska arbete är feminism, och att vara "influencer" (dvs, man står för att man är det, det är ingen pådyvlad bild från utomstående som tycker att hen är och ska verka som en specifik förebild) så tycker jag att det blir skillnad. Då måste ens uttalanden kunna granskas närmare än att det ska avfärdas med att hen inte bör kritiseras för hen är ju ändå feminist trots grodan som kanske precis kom ut ur munnen. Att kritisera och problematisera, är inte att kräva perfektion. Men det kräver utveckling. Det kräver hard work att få sin uppfattning ifrågasatt och omstrukturerad. I min värld är man inte helig för att man försörjer sig på sin feminism. Snarare ökar mina krav på en någorlunda vettig och konstruktiv diskussion.
Jag håller med i detta!

Ibland känns det som att feminismen och feministen är så starkt sammankopplade att de inte går att skilja åt. Ibland stör jag mig på och kritiserar Cissi Wallin och hennes åsikter (eller framförallt hur hon framställer dem), men det handlar ju inte från min sida att kritisera feminism vilket ibland uppfattas så de två är så tätt sammankopplade. Kritik mot en individ behöver inte vara, men kan absolut vara, kritik mot feminism överlag. Det gäller bara att skilja dem åt, enligt mig, när det behövs.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 676
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp