Feminism och kritik

Ibland stör jag mig på och kritiserar Cissi Wallin och hennes åsikter (eller framförallt hur hon framställer dem),

What? Hur gör du det utan att bli blockad? :angel:

Skämtåsido. Kritiken måste ju helt enkelt bli utformad så att den träffar rätt. Och ibland när man är snabb med fingrarna kan man nog formulera sig som så att det blir svårt att skilja feminism från feministen. Men det är ju samtidigt oerhört viktigt att särskiljandet görs, där det bör göras.
 
Why not both, tänker jag då? Men visst, den tanken slår mig ofta också. Det finns andra saker att lägga sin energi på, som kan vara "viktigare".
Ja, jag håller med. Men. Jag kan se en utveckling av mainstream feminism som jag tycker är olycklig och då känner jag att det är viktigt att vara en del av den aktiva rörelse vi faktiskt har också göra mitt för att verka positivt. Och en del av det, tycker jag, är att faktiskt vara kritisk och reflekterande och inte bara hålla med om allt bara för att det är feministiskt.

Jag tycker till exempel att det är så sjukt olyckligt med utvikningsfeminismen vi ser särskilt bland influencers. Visst är det normbrytande att visa kvinnokroppen som den är, att vägra täcka den, att vägra anpassa sig efter patriarkala uppfattningar om kvinnokroppen. Men - väldigt många av dem som väljer att näcka på Instagram gör det på det mest patriarkatrunkande sätt man kan: typiska utvikningsbilder av typiska snygga, normkroppar. Huuuuuuur är det här feminism känner jag mest? Samtidigt som jag får akut dåligt samvete för att jag ifrågasätter (i mitt eget huvud).
 
Jag håller med! Men samtidigt: mycket inom feminismen ÄR problematisk. Vill vi inte förbättra en så viktig rörelse? Göra den mindre vit, mindre priviligerad, mindre funkofobisk, mindre transfobisk? Mer inkluderande.

Samtidigt så blir jag matt ibland på att man ska ha koll på allt och vara världens mest intersektionellt tänkande människa för att vara en bra feminist. Samtidigt som feminism inte kan vara feminism om den inte är inkluderande 😤 .

Förstår helt! Man kanske helt enkelt inte ska se det som kritik, utan som att utmana och utveckla redan bra idéer? Jag tänker att det är skillnad på att säga ”Nej, du gör fel därför att X och Y” utan snarare ha förhållningssättet att ”Grymt! Så till nästa steg, hur kan vi göra det här ännu mer inkluderande?” Samt sedan välja sina tillfällen såklart. Alltså bejaka att personen gör bra saker, om hen nu gör det, och sedan utveckla vidare där ifrån. Kanske?
 
@Voeux Absolut! Sen tycker jag ofta att IRL-feminism ofta är rimligare än internetfeminism. Att den senare är lite mer attackerande på nåt vis. Inom leden alltså.
 
Ja, jag håller med. Men. Jag kan se en utveckling av mainstream feminism som jag tycker är olycklig och då känner jag att det är viktigt att vara en del av den aktiva rörelse vi faktiskt har också göra mitt för att verka positivt. Och en del av det, tycker jag, är att faktiskt vara kritisk och reflekterande och inte bara hålla med om allt bara för att det är feministiskt.

Jag tycker till exempel att det är så sjukt olyckligt med utvikningsfeminismen vi ser särskilt bland influencers. Visst är det normbrytande att visa kvinnokroppen som den är, att vägra täcka den, att vägra anpassa sig efter patriarkala uppfattningar om kvinnokroppen. Men - väldigt många av dem som väljer att näcka på Instagram gör det på det mest patriarkatrunkande sätt man kan: typiska utvikningsbilder av typiska snygga, normkroppar. Huuuuuuur är det här feminism känner jag mest? Samtidigt som jag får akut dåligt samvete för att jag ifrågasätter (i mitt eget huvud).

Jag följer ett sjukt bra Instagramkonto som jag kan tipsa om i PM för den som vill! Med kvinnokroppar. Jag blir glad varje gång jag går in där.
 
Ja, jag håller med. Men. Jag kan se en utveckling av mainstream feminism som jag tycker är olycklig och då känner jag att det är viktigt att vara en del av den aktiva rörelse vi faktiskt har också göra mitt för att verka positivt. Och en del av det, tycker jag, är att faktiskt vara kritisk och reflekterande och inte bara hålla med om allt bara för att det är feministiskt.

Jag tycker till exempel att det är så sjukt olyckligt med utvikningsfeminismen vi ser särskilt bland influencers. Visst är det normbrytande att visa kvinnokroppen som den är, att vägra täcka den, att vägra anpassa sig efter patriarkala uppfattningar om kvinnokroppen. Men - väldigt många av dem som väljer att näcka på Instagram gör det på det mest patriarkatrunkande sätt man kan: typiska utvikningsbilder av typiska snygga, normkroppar. Huuuuuuur är det här feminism känner jag mest? Samtidigt som jag får akut dåligt samvete för att jag ifrågasätter (i mitt eget huvud).

Agree, angående normativa kroppar inom utvikningsfeminismen (samtidigt som jag hoppar upp och twerkar av glädje när icke-normativa kroppsaktivister gör samma sak). Jag tycker också som flera nämnt att uteslutningsmetoden är problematisk när någon gör något "anti-feministiskt", vilket också är något jag tycker kännetecknas av mainstream feminism? Eller åtminstone inom Instagramfeminismen.

(Samtidigt som när jag själv blev sjukt kränkt när t ex Apan ingick samarbete med Viktväktarna och avföljde på två röda. Oh holy spirit)
 
Det här med att "det finns viktigare saker att kritisera än feminismen"...

Ja, å andra sidan när det som säljs in som feminism ibland är sexistiskt, rasistiskt, transfobiskt eller problematiskt på annat sätt tycker jag nästan det kan kännas farligare än när sexism, rasism, tranfsobi och liknande presenteras "som det är" utan några påstått feministiska inslag. Feminismen ska ju vara en motkraft. Om motkraften också är eller blir en del av förtrycket, vad har vi då att sätta emot?
 
Agree, angående normativa kroppar inom utvikningsfeminismen (samtidigt som jag hoppar upp och twerkar av glädje när icke-normativa kroppsaktivister gör samma sak). Jag tycker också som flera nämnt att uteslutningsmetoden är problematisk när någon gör något "anti-feministiskt", vilket också är något jag tycker kännetecknas av mainstream feminism? Eller åtminstone inom Instagramfeminismen.
Åh vad skönt att du håller med! Har inte vågat skriva det i tråden tidigare av rädsla för att kallas anti-feministisk :D.

Och ja, uteslutningsmetoden är definitivt internetfeminism om inte annat. One strike and you're out liksom.
(Samtidigt som när jag själv blev sjukt kränkt när t ex Apan ingick samarbete med Viktväktarna och avföljde på två röda. Oh holy spirit)
Fattar! Jag följde henne inte innan men följde hela det debaclet. Tankar: Är det då att kräva perfektion att såga det? Om någon går ut och kritiserar fenomenet, är det då samma sak som att indirekt peka ut henne?
 
Jag vill faktiskt se mindre fokus på kroppar :o. Tror jag är den enda som inte är såld på body positivity-rörelsen, jag orkar inte tänka så mycket på kropp och hur de ser ut.

Jag följde så många ett tag att det istället fick motsatt effekt och jag fick avfölja precis alla.
 
Jag följde så många ett tag att det istället fick motsatt effekt och jag fick avfölja precis alla.
Fattar precis! Det jag märkt gör stor positiv skillnad för mig är att på ett naturligt sätt se blandade kroppar i mina flöden och i serier etc, det gör att jag känner mig lugnare och får en mer sansad bild i mitt huvud av huruvida det är viktigt att se ut på ett särskilt sätt.

Däremot ger det mig nada med konton som bara går ut på att visa halvnakna kroppar, oavsett hur de kropparna ser ut. För det blir för in my face, för uppenbart att "nu klär jag av mig specifikt för att jag är överviktig". För mig förstärker det bara bilden av denna kropp som något avvikande, som måste visas upp. Som inte bara får vara en del av det vardagliga.

Äsch, svårt att förklara. Och OBS vill absolut inte dissa sådana konton. Det bara funkar inte för mig.
 
Jag vill faktiskt se mindre fokus på kroppar :o. Tror jag är den enda som inte är såld på body positivity-rörelsen, jag orkar inte tänka så mycket på kropp och hur de ser ut.

Jag är inte riktigt där ännu. Jag måste se en hel del fler vanliga kvinnokroppar innan jag lyckas avprogrammera 31 år av modellkroppar på näthinnan och lär mig hur kvinnor faktiskt ser ut :cautious: :arghh:
 
Jag är inte riktigt där ännu. Jag måste se en hel del fler vanliga kvinnokroppar innan jag lyckas avprogrammera 31 år av modellkroppar på näthinnan och lär mig hur kvinnor faktiskt ser ut :cautious: :arghh:
Fattar. För mig hjälper inte det där dock, jag har alltid vetat att kvinnor ser olika ut men det har ändå inte gjort att jag haft sundare tankar om mig själv. Det enda som funkat för mig är att göra kroppen mindre viktig, tänka mindre på hur den ska se ut, och då funkar inte konton som specifikt ska visa upp kroppen för då är fokuset återigen på kroppen utifrån ett estetiskt perspektiv.

Jag är så less på det här "älska din kropp"/"alla kroppar är vackra"-tänket. Kan inte kroppar bara få vara kroppar? Måste man tycka att kroppen är vacker och älska den? /retoriska frågor/
 
Åh vad skönt att du håller med! Har inte vågat skriva det i tråden tidigare av rädsla för att kallas anti-feministisk :D.

Och ja, uteslutningsmetoden är definitivt internetfeminism om inte annat. One strike and you're out liksom.

Fattar! Jag följde henne inte innan men följde hela det debaclet. Tankar: Är det då att kräva perfektion att såga det? Om någon går ut och kritiserar fenomenet, är det då samma sak som att indirekt peka ut henne?

Jag kan ju se ett par misstag som gjordes i debatten kring Apan. 1) Anta Apans position som feministisk och kroppspositiv förebild 2) Anta att hon själv satte sig i den positionen. Det blir så väldigt märkligt när vi som publik ger någon i princip stjärnstatus och därmed en position som vi anser hör ihop med särskilda etiska och moraliska plikter, utan att checka av om personen själv är med på tåget. Vad kan vi kräva då? LD fick ju också sin beskärda del skit eftersom de är (var?) goda vänner, vilket givetvis blir fullständigt förkastligt (samtidigt som andra ansåg det fullt rimligt pga LDs position och därmed förväntningar).

Nu blev detta väldigt specifikt men tycker ändå det ger ett bra exempel på när man kritiserade feministen och inte själva feminismen, samt uteslöt personen fullständigt ur den inre Instagramfeminismcirkeln.
 
Fattar. För mig hjälper inte det där dock, jag har alltid vetat att kvinnor ser olika ut men det har ändå inte gjort att jag haft sundare tankar om mig själv. Det enda som funkat för mig är att göra kroppen mindre viktig, tänka mindre på hur den ska se ut, och då funkar inte konton som specifikt ska visa upp kroppen för då är fokuset återigen på kroppen utifrån ett estetiskt perspektiv.

Jag är så less på det här "älska din kropp"/"alla kroppar är vackra"-tänket. Kan inte kroppar bara få vara kroppar? Måste man tycka att kroppen är vacker och älska den? /retoriska frågor/

Förstår helt!
 
@Fruentimber Jamen det är jätteintressant! Jag fattar verkligen om folk blir besvikna och går ut och kommenterar med hur besvikna de blir. Samtidigt så blir det ju en börda för personen i fråga att bära allas jävla förväntningar. Å tredje sidan: om man försörjer sig som influencer så tycker jag att man faktiskt får leva med att folk kritiserar: det funkar liksom inte att det är okej att influensandet betalar räkningarna men man vill slippa all form av accountability (hittar inte svenska ordet).

Just Apan har jag inte följt så jag är inte jätteinsatt i hennes roll. Så ovanstående är lite mer generellt :).
 
@Fruentimber Jamen det är jätteintressant! Jag fattar verkligen om folk blir besvikna och går ut och kommenterar med hur besvikna de blir. Samtidigt så blir det ju en börda för personen i fråga att bära allas jävla förväntningar. Å tredje sidan: om man försörjer sig som influencer så tycker jag att man faktiskt får leva med att folk kritiserar: det funkar liksom inte att det är okej att influensandet betalar räkningarna men man vill slippa all form av accountability (hittar inte svenska ordet).

Precis så. Apan försörjde sig som lärare, åtminstone på den tiden, därmed försvinner ju den tredje aspekten kan jag tycka. Åh andra sidan, när drar man gränsen då? När man göra några reklamjippon men har ett annat yrke vid sidan om, eller när majoriteten av ens inkomst baseras på att man är influencer? Svårt.
 
Mitt användande av "precis/exakt så" och "också" får nog ses som redan förverkat i denna tråd. :cautious:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 673
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp