Fjordingtråd nr 3

Jag håller inte med.

Jag har inte något som helst problem med korsningar eller blandraser när det gäller hund.

Det jag har problem med är att de saluförs och tros vara fjordingar och/eller sedan kommer kommentarerna (varje gång jag pratar med dessa personer) att det som är bra med korsningen är den rasen man korsat in som bidragit till, om man ens fattar att det är en korsning.
Att någon tjänar på att korsa eller använda namnet till en ras den bara är hälften av.

Och nej, det ska klassas som korsning när inte papperna är i ordning. Sjävklart, oavsett hur den ser ut eller är troligt att den är.
Och, sedan är det ju det som är ”patent” på namnet. Att den är precis det man säger att den är.

Att individen är en bra häst och att ägarna inte ska ställa ut eller vara med på SM torde vara en helt annan diskussion.

Jag håller med dig om att det är galet att man (försöker?) ta mer betalt för en korsning än en renrasig.
Eller att man försöker lura en köpare. Det är inte heller OK.
Men jag vidhåller att det torde finnas några individer (färre numera, av uppenbara skäl där hästar måste ha pass och alltså måste registreras någonstans) som är helt renrasiga, där man från början vet vem som är mamma, vem som är pappa. Men som inte registrerats från början.
hästen är alltså en fjording men av något skäl har man bommat registreringen (se exemplet med Jenta, som dock var registreringsbar och därför har grönt pass även om det kom lite sent).

Dessutom fattar jag sällan vitsen med att korsa fjordingar. De är ju liksom bra som de är.
Vissa raser kan jag se vitsen att korsa; typ islänning med paso peruano.
typ, warlander-hästar.

Men jag ser liksom inte vad som skulle komplettera fjordingen på det sättet.

Tillägg angående häst som är den ena eller den andra rasen..
Jag köpte mig, för ca 20 år sedan, en oreggad vbl-travare. Mamman känd, pappan välkänd och framgångsrik. Men avkomman blev aldrig registrerad (skvallret sade att fölavgiften aldrig betalades). Men nog sjutton var min häst en vbl-travare.
Sedan kom pass-obligatoriet, Den hästen blev i passet, inom ASRP, "ponnysto av korsninsgtyp". Det lät ju tjusigt. Det är ju tjusigare att vara korsningsponny än att vara vbl-travare.
Men vbl-travare var hon ju oavsett vad passet påstod.
 
Jag håller med dig om att det är galet att man (försöker?) ta mer betalt för en korsning än en renrasig.
Eller att man försöker lura en köpare. Det är inte heller OK.
Men jag vidhåller att det torde finnas några individer (färre numera, av uppenbara skäl där hästar måste ha pass och alltså måste registreras någonstans) som är helt renrasiga, där man från början vet vem som är mamma, vem som är pappa. Men som inte registrerats från början.
hästen är alltså en fjording men av något skäl har man bommat registreringen (se exemplet med Jenta, som dock var registreringsbar och därför har grönt pass även om det kom lite sent).

Dessutom fattar jag sällan vitsen med att korsa fjordingar. De är ju liksom bra som de är.
Vissa raser kan jag se vitsen att korsa; typ islänning med paso peruano.
typ, warlander-hästar.

Men jag ser liksom inte vad som skulle komplettera fjordingen på det sättet.

Tillägg angående häst som är den ena eller den andra rasen..
Jag köpte mig, för ca 20 år sedan, en oreggad vbl-travare. Mamman känd, pappan välkänd och framgångsrik. Men avkomman blev aldrig registrerad (skvallret sade att fölavgiften aldrig betalades). Men nog sjutton var min häst en vbl-travare.
Sedan kom pass-obligatoriet, Den hästen blev i passet, inom ASRP, "ponnysto av korsninsgtyp". Det lät ju tjusigt. Det är ju tjusigare att vara korsningsponny än att vara vbl-travare.
Men vbl-travare var hon ju oavsett vad passet påstod.

Precis, det är ju klart liksom att ett pass eller stam med bekräftan ska ses som en värdehandling och att det ju måste vara bättre att se en häst som blandras hellre än renrasig när den inte har pass eller som hund, SKK-reggad eftersom man ju inte kan garantera något. Istället för tvärtom.
 
Jag håller inte med.

Jag har inte något som helst problem med korsningar eller blandraser när det gäller hund.

Det jag har problem med är att de saluförs och tros vara fjordingar och/eller sedan kommer kommentarerna (varje gång jag pratar med dessa personer) att det som är bra med korsningen är den rasen man korsat in som bidragit till, om man ens fattar att det är en korsning.
Att någon tjänar på att korsa eller använda namnet till en ras den bara är hälften av.

Och nej, det ska klassas som korsning när inte papperna är i ordning. Sjävklart, oavsett hur den ser ut eller är troligt att den är.
Och, sedan är det ju det som är ”patent” på namnet. Att den är precis det man säger att den är.

Att individen är en bra häst och att ägarna inte ska ställa ut eller vara med på SM torde vara en helt annan diskussion.
Håller med @Efwa här också. Är det inte bevisligen en fjording ska den inte kallas fjording tycker jag. Samma gäller ju för tex shettisar, alla små a-ponnyer är inte shettisar även om de kanske ser ut som det typmässigt. Min fd häst var ett halvblod med okänd stam, han lär ska ha varit hannoveranerkorsning men jag har ingen aning om det stämmer eller om det är något som bara sades. Inte kallar jag ju honom för en hannoveranare för det.
 
Igår hade jag äntligen min mycket efterlängtade ridlektion. Blev förstås en del kollande av vad som hänt sist, så att min tränare fick se och höra vad vi tränat på för att kunna ge tips vad vi ska träna på. Hon tyckte att vi jobbat duktigt på egen hand och att det har gått framåt, så det är jätteroligt att höra. Fick välbehövd input och bekräftelse på en del tankar och tips på nya övningar.

Skritten kändes bra och den var hon rätt nöjd med, får bara vara noga med energin där så att han inte blir seg. Traven är bättre, men det finns att jobba med fortfarande, Tintin vet inte riktigt hur han ska placera kroppen för att kunna jobba med ryggen. Men när han hittar det nu som då så känns och syns det verkligen. Fick tips på bra övningar vi får träna med där. Galoppen lag vi inte så stor vikt på ännu, jag visade hur den ser ut. Tintin har blivit starkare och orkar hålla galoppen, men i vänster varv vill han helst fatta höger galopp och i höger varv rätt galopp men faller in. Galoppen är årets projekt, har som mål att den ska sitta bättre till hösten. Fick också tips på en bra övning här som ska testas vid tillfälle.

Det filmades en del under lektionen, ska bli kul att se filmerna när jag får dem skickade till mig :)

Tintin kändes riktigt fin under träningen och han var väldigt nöjd efteråt. Kul med en häst som tycker det är roligt.
 
image.jpeg
En bild från igår. :up:
 
Är lite ostrukturerad för tillfället.
Tror jag.
Äntligen semester, men jag har lite för mycket att göra kommande vecka så jag trampar mest omkring och liksom försöker planera (det går halvbra).

Imorgon ska det bli skoning inför SM. Det är bra.
På eftermiddagen/kvällen ska det bli körträning för Karin Söderqvist. Jag har aldrig tränat för henne förut, men är säker på att hon är en bra instruktör, precis som hon är en väldigt bra kusk. Ska bli riktigt roligt.

Tisdag - Göteborg och konsert med Ed Sheeran, kommer hem på onsdag förmiddag.
Sedan vill det till att ha ordning på att få med det som ska med på torsdagen, och åka jättetidigt till Grevagården.

Sedan hem, vara hemma på fredagen (och eventuellt vila????).
Lördag - ner till Grevagården igen, den dagen med två bilar och två transporter och fyra hästar. Behöver komma ihåg alla grejer då också och nu börjar det vara jobbigt.
Lördag kväll - hem. Gå och lägga mig...
'
Söndag: få med mig häst och sele och körpiskar till Götene.
Stress, stress.

Lite klantig planering, uppenbarligen, men det är som det är.

Igår red jag Yngve, härligt att hans vänstergalopp har blivit väldigt mycket bättre av den där ridlektionen för en vecka sedan. Det är så roligt när en instruktör verkligen hittar den där grejen att peta i, som får ekipaget att kliva ett trappsteg uppåt.
 
Kryddelydds tråd igen...

Igår var jag på körträning för Karin Söderqvist, hade med mig Yngve.
Kände mig som en idiot de första tio minuterna.
Ingen ordning på något.
Eller ja, jag har ju inte kommit åt bogkontrollen utan han går gärna lite vänsterställd och skjuter ut höger bog. När jag rider blir det vänster sida som kommer lite i vägen i stället vilket är intressant.

Jaja. Skritt i volter, försöka hitta kontrollen över rakriktning. Bygga snögubbe med fem bollar, bra resonerat för bilden hjälpte mig. Börja bakifrån med att placera bakdelen mitt emellan skaklarna. Boll nummer två var bålen som man inte behöver bry sig så mycket om. Boll nummer tre var bogarna. Sedan halsen, sedan nacken, sist huvudet. Intressant.
Och efter en stund fick jag eftergift och faktiskt OK kontroll på böja, svänga utan att tappa varken det ena eller det andra i större omfattning.
Travarbete med svänga rätt, rakrikta rätt.
Lite träning på "avvikelse" och enhandsfattning eftersom jag på söndag ska debutera i LA sportkörning.
Kan inte påstå att jag är rätt förberedd men eftersom vi legat på 50-60 straff på LB de få starter vi gjort så vill jag utmana mig själv.
Och igår gick vi igenom svårigheterna med LA programmet.
Kan säga att det var rena katastrofen vid första försöket med avvikelsen - den där jättestora dressyrbanan innebär större svårigheter jämfört med att försöka därhemma. Och Karin sade att "jaa du, här har vi lite att göra!" vid mitt första försök som vinglade hit och dit och hästen släppte form och bara svajade.
Tre försök och en del tips senare (tömlängd, användande av körpisk), fick vi till riktigt trevliga avvikelser med hästen i stadig form och hyfsad väg och styrbar och trevlig. Så från att kännas fullständigt hopplöst i början av passet kändes det i slutet av passet som "ja visst, det här fixar vi utan att göra bort oss" även om jag förstås inser att vi måste träna. Eller rättare sagt: jag måste träna på att köra hästen.

Jag är så tacksam över att Yngve trivs som körhäst - det underlättar ju när hästens attityd är "vad vill du att jag ska göra? -jaha, varför sade du inte det förut? Det är klart att jag gör så!"
I stället för "trodde du, ja. Du kan allt få kämpa lite medan jag gör som jag vill."

Dessutom fått mina fyra SM-deltagare uppskodda enligt plan igår förmiddag.
Nu är det bara resten som ska göras...
 
@kryddelydd Jag är inte säker på att jag kommer ihåg hur du ser ut. Om du kommer ihåg hur jag ser ut så ta kontakt. Vi hinner nog inte prata så mycket men iallafall hälsa lite.
 
Jag är hemma från semestern, tog med mig en förkylning hem så vi mjukstartar lite med uteritter. Idag träffade Alva sin ko-pia. 🐄
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-575601070.jpg
    tmp-cam-575601070.jpg
    93,1 KB · Visningar: 32
Lycka till på SM @kryddelydd och @Efwa ! Ångrar att jag inte åkte som publik, men jag har en del att fixa med härhemma. Hovis kommer imorgon, Ricky ska skos om och på Ariel ryker skorna. För nästa helg åker hon iväg på betäckning. :) Hoppas hon tar sig lika snabbt som 2012.
 
@kryddelydd Jag är inte säker på att jag kommer ihåg hur du ser ut. Om du kommer ihåg hur jag ser ut så ta kontakt. Vi hinner nog inte prata så mycket men iallafall hälsa lite.
får se om vi hinner ses imorgon.
Igår hade jag fullt upp med att försöka hålla koll på anläggningen och hitta mina föräldrar och hitta banskiss till körningen.

Jag är nöjd med Yngve och körningen trots att vi kom jättesist. Han var trevlig - förutom en kommunikationsmiss där han ville till vänster men vi skulle till höger och staketet kom i vägen. Det är självklart pilotens fel (på riktigt; Yngve är väldigt samarbetsvillig men när piloten är dålig på att styra så kan han inte rädda kalaset helt själv) så piloten ska träna mycket mer på körning och på att höja tempot så blir det nog bättre ska vi se.
Vi var med på föreningskvot; har aldrig kört LA tidigare så vi tar det som de amatörer vi är.

Jenta blev ganska snubblig. Det brukar hon inte vara men det kändes som om hovarna liksom fastnade i fibersanden. Jag såg flera andra hästar som också hade lite problem där.
I Jentas fall blev det snubblingar precis inför halter, som därmed blev riktigt skrutt-dåliga. Dessutom ett avbrott i vänstergaloppen som var irriterande för normalt sett gör hon inte sådana avbrott. Knappt 60% och plats 16 av 20 startande.
Nåja, vi halkade precis in på föreningskvot så jag får inte sura för mycket. Snubblingarna var inte mycket att göra åt; avbrottet i galoppen stör mig lite.
I övrigt fick vi "som vanligt" ganska bra poäng för galoppfattningarna och ganska dåligt för tempoväxlingarna.
 
Då var SM överståndet, då.

För min del var det ömsom vin, ömsom vatten.

På torsdagen hade jag ju med mig Jenta och Yngve.
Yngve gick så bra han kunde i precisionen: vi har tränat alldeles för lite. Tre bollar ner och tidsfel, men jag lär mig för varje gång jag kör en precisionsbana. Det var inget fel på hästen (utom att han var olydig på ett ställe och skulle åt fel håll) utan på min förmåga att köra häst.
Jättenöjd med hästens insats trots felen, och jag hade roligt.
Min mamma, som var groom (tack till jättesnälla föräldrar som åkte 20 mil enkel väg för att mamma skulle åka med i vagnen...) hade också roligt. Jag tror till och med att pappa hade trevligt, han brukar annars inte tycka att häst-evenemang är särskilt intressanta.

Jenta hade problem med underlaget i dressyren, "fastnade" i fibersanden och var snubblig.
Hon snubblade strategiskt vid första halten vid inridningen i LA:1 på torsdagen, snett och jäkligt och dåligt. Osäkra skänkelvikningar, ökningarna i traven rätt OK för att vara hon men mesiga ändå. Snubbling i halten vid ryggningen också, skrutt. Avbrott i vänstergaloppen (hon ska inte göra avbrott i galoppen), vilket förstås straffade sig ordentligt.
Vi fick ändå dryga 59% i första SM-klassen vilket jag får tycka är poängmässigt bra med tanke på de ganska grova missarna, och plats 16 av 20 startande.
Jenta var å andra sidan den av SM-hästarna som hade allra sämst resultat med sig in i tävlingen så jag fick väl inte sura för mycket...

På lördagen red jag bruks-ridning med Jenta, Lester, Yngve och Reggie. Alla hästarna "flippade" för skrämselhindret. Lester var nog den som överraskade positivt: visserligen massor av straff och ett u vid skrämselhindret men han överlevde både de upphöjda bommarna (han är rädd för bommar vilket hade sin fördel för han rev inte en enda bom) och hoppningen.
lite besviken på att Jenta hade så starka synpunkter på skrämselhindret - hon brukar vara tåligare.
Reggie var den av mina som klarade sig bäst, utan u i delmoment, men väldigt många straff.

Så gick ju Reggie femårsklassen i dressyr.
Jag hade sett värmningsklasserna på torsdagen och tog därefter för givet att Trym skulle vinna femårsklassen (han gick på 69% på torsdagen vilket är imponerande), och så såg jag ritten före mig, som visserligen innehöll ett par lite grövre missar men jösses vilka gångarter!!!!!!!
Reggie gick en jämn uppvisning men det kändes inte spektakulärt.
Jag blev väldigt överraskad när jag så småningom kollade resultatlistorna och såg att vi tagit oss runt på 70.5% och vunnit klassen!

Jenta gick ju SM-klass 2 i dressyren också, en LA:2.
Inga snubblingar, lite skruttiga skänkelvikningar och riktigt dåliga bakdelsvändningar. Tempoväxlingarna var så bra som hon kunde göra dem för dagen, galopprogrammet kändes faktiskt lätt. Små volter med överstrykningar kändes "sådär" för vi tappade formen och ställningen lite så de kan förbättras.
Jag tog dock för givet att vi skulle hamna i bästa fall på 10-12 plats.
Kollade halvt oengagerat resultatet mest för att se vad vi fick för % och blev VÄLDIGT överraskad när jag såg slutresultatet. Dryga 64% och en femteplats, faktiskt placerad i klassen, bara 0.5% efter fjärdeplatsen...

I sammanräkningen kom Jenta och jag på tionde plats i SM-dressyren, en stor överraskning för mig!

Och efter SM har jag hunnit åka till Götene med Yngve för en körtävling i LA, två moment (vi är inte kvalade i maraton så jag gjorde debut i LA dressyrkörning och gjorde ett nytt försök på precisionen).

Yngve var ofokuserad i början, så jag körde fram rätt mycket för att få honom mer "med mig".
Dressyren kändes OK men lite vinglig. Alla uppkörningar längs medellinjen kändes stadiga och raka och fina. Fick uppslag i galopp vid första travlängningen, tyvärr, men jag var ändå nöjd med det. En trevlig halt och väldigt rak ryggning, OK volter. Hade ingen känsla för hur det skulle gå i resultat men förhoppningen var ju godkänd uppvisning.
När jag såg protokollet blev jag lite sur på mig själv: hade fokuserat så mycket på att rygga så jag hade inte läst på ordentligt och halten var alldeles för kort. Jag hade inte koll på att det skulle vara en tiosekundershalt...
Fick kommentaren "bra ryggning men för kort halt" och 5.5 i delmomentet. Undrar just vad vi skulle ha fått om jag hade haft koll på läget och stått stilla med min duktiga häst.
Vi fick 62 straff vilket faktiskt räckte till en andraplacering. Vinnaren i klassen fick 61 straff (surt med den där halten, med andra ord, för det lär ha räckt att inte slarva där för att ha vunnit dressyrklassen vid premiären).

i precisionen hade jag en lite trött fjording, eftersom vi körde fram rätt mycket i värmen.
Jag är jättenöjd med hur han följde styrningen i en bana där det krävdes mycket styrande och omställande. Visst, petade ner tre bollar men den här gången handlade det helt och hållet om att jag inte är tillräckligt bra på att styra: Yngve svarade hur bra som helst.
Tempot lite för lågt också, men han var trött och sliten som sagt, så jag tycker att han presterade fantastiskt i förrgår.
Sammanfattningen är väl att jag behöver träna mer på att köra häst. Men jag har en körponny som verkligen imponerar i sin samarbetsvilja.

Bild på Reggie med rosett för unghästchampionatet.
IMG_1495.JPG
 
Senast ändrad:
Då var SM överståndet, då.

För min del var det ömsom vin, ömsom vatten.

På torsdagen hade jag ju med mig Jenta och Yngve.
Yngve gick så bra han kunde i precisionen: vi har tränat alldeles för lite. Tre bollar ner och tidsfel, men jag lär mig för varje gång jag kör en precisionsbana. Det var inget fel på hästen (utom att han var olydig på ett ställe och skulle åt fel håll) utan på min förmåga att köra häst.
Jättenöjd med hästens insats trots felen, och jag hade roligt.
Min mamma, som var groom (tack till jättesnälla föräldrar som åkte 20 mil enkel väg för att mamma skulle åka med i vagnen...) hade också roligt. Jag tror till och med att pappa hade trevligt, han brukar annars inte tycka att häst-evenemang är särskilt intressanta.

Jenta hade problem med underlaget i dressyren, "fastnade" i fibersanden och var snubblig.
Hon snubblade strategiskt vid första halten vid inridningen i LA:1 på torsdagen, snett och jäkligt och dåligt. Osäkra skänkelvikningar, ökningarna i traven rätt OK för att vara hon men mesiga ändå. Snubbling i halten vid ryggningen också, skrutt. Avbrott i vänstergaloppen (hon ska inte göra avbrott i galoppen), vilket förstås straffade sig ordentligt.
Vi fick ändå dryga 59% i första SM-klassen vilket jag får tycka är poängmässigt bra med tanke på de ganska grova missarna, och plats 16 av 20 startande.
Jenta var å andra sidan den av SM-hästarna som hade allra sämst resultat med sig in i tävlingen så jag fick väl inte sura för mycket...

På lördagen red jag bruks-ridning med Jenta, Lester, Yngve och Reggie. Alla hästarna "flippade" för skrämselhindret. Lester var nog den som överraskade positivt: visserligen massor av straff och ett u vid skrämselhindret men han överlevde både de upphöjda bommarna (han är rädd för bommar vilket hade sin fördel för han rev inte en enda bom) och hoppningen.
lite besviken på att Jenta hade så starka synpunkter på skrämselhindret - hon brukar vara tåligare.
Reggie var den av mina som klarade sig bäst, utan u i delmoment, men väldigt många straff.

Så gick ju Reggie femårsklassen i dressyr.
Jag hade sett värmningsklasserna på torsdagen och tog därefter för givet att Trym skulle vinna femårsklassen (han gick på 69% på torsdagen vilket är imponerande), och så såg jag ritten före mig, som visserligen innehöll ett par lite grövre missar men jösses vilka gångarter!!!!!!!
Reggie gick en jämn uppvisning men det kändes inte spektakulärt.
Jag blev väldigt överraskad när jag så småningom kollade resultatlistorna och såg att vi tagit oss runt på 70.5% och vunnit klassen!

Jenta gick ju SM-klass 2 i dressyren också, en LA:2.
Inga snubblingar, lite skruttiga skänkelvikningar och riktigt dåliga bakdelsvändningar. Tempoväxlingarna var så bra som hon kunde göra dem för dagen, galopprogrammet kändes faktiskt lätt. Små volter med överstrykningar kändes "sådär" för vi tappade formen och ställningen lite så de kan förbättras.
Jag tog dock för givet att vi skulle hamna i bästa fall på 10-12 plats.
Kollade halvt oengagerat resultatet mest för att se vad vi fick för % och blev VÄLDIGT överraskad när jag såg slutresultatet. Dryga 64% och en femteplats, faktiskt placerad i klassen, bara 0.5% efter fjärdeplatsen...

I sammanräkningen kom Jenta och jag på tionde plats i SM-dressyren, en stor överraskning för mig!

Och efter SM har jag hunnit åka till Götene med Yngve för en körtävling i LA, två moment (vi är inte kvalade i maraton så jag gjorde debut i LA dressyrkörning och gjorde ett nytt försök på precisionen).

Yngve var ofokuserad i början, så jag körde fram rätt mycket för att få honom mer "med mig".
Dressyren kändes OK men lite vinglig. Alla uppkörningar längs medellinjen kändes stadiga och raka och fina. Fick uppslag i galopp vid första travlängningen, tyvärr, men jag var ändå nöjd med det. En trevlig halt och väldigt rak ryggning, OK volter. Hade ingen känsla för hur det skulle gå i resultat men förhoppningen var ju godkänd uppvisning.
När jag såg protokollet blev jag lite sur på mig själv: hade fokuserat så mycket på att rygga så jag hade inte läst på ordentligt och halten var alldeles för kort. Jag hade inte koll på att det skulle vara en tiosekundershalt...
Fick kommentaren "bra ryggning men för kort halt" och 5.5 i delmomentet. Undrar just vad vi skulle ha fått om jag hade haft koll på läget och stått stilla med min duktiga häst.
Vi fick 62 straff vilket faktiskt räckte till en andraplacering. Vinnaren i klassen fick 61 straff (surt med den där halten, med andra ord, för det lär ha räckt att inte slarva där för att ha vunnit dressyrklassen vid premiären).

i precisionen hade jag en lite trött fjording, eftersom vi körde fram rätt mycket i värmen.
Jag är jättenöjd med hur han följde styrningen i en bana där det krävdes mycket styrande och omställande. Visst, petade ner tre bollar men den här gången handlade det helt och hållet om att jag inte är tillräckligt bra på att styra: Yngve svarade hur bra som helst.
Tempot lite för lågt också, men han var trött och sliten som sagt, så jag tycker att han presterade fantastiskt i förrgår.
Sammanfattningen är väl att jag behöver träna mer på att köra häst. Men jag har en körponny som verkligen imponerar i sin samarbetsvilja.

Bild på Reggie med rosett för unghästchampionatet.Visa bifogad fil 17252

Grattis! :)
 
För oss gick det också bra. Så bra som vi förväntade oss kan man väl säga.

Bruno har inte varit igång alls i vinter och haft ca 2 månaders ridning i bagaget just nu.
Vi är också väldigt medvetna om att med hans gångarter är det inte dags för de bästa resultaten förrän om ca 2-3 år, kanske ännu senare.
Vi är alltså VÄLDIGT nöjda med Bruno, både tävlingsmässigt och hur han är på meetings. Så förbannat cool och snäll.

Är vi nöjda med resultatet? Ja och nej. Som det är nu, ja men givetvis är man ju inte nöjd för då skulle man ju sluta tävla. Jag tror ni förstår vad jag menar.

@kryddelydd Jag är ledsen att vi inte hann prata men när jag såg dig var du alltid upptagen (av förklarliga skäl). Att störa när någon laddar och rider/kör fram vill jag inte.
Jag tycker att det jag såg av dina ritter och körningar så tycker jag att du ska vara väldigt nöjd (som du ju också är). Du är en av de få ryttare/kuskar som verkar bara sitta och inte göra något och ändå rider/kör du hela tiden. Hästarna är lydiga, lätta i handen och rör sig fint och lätt, som det såg ut iallafall och det är ju faktiskt precis den känslan man ska ha när man tittar.

Grattis!
 
För oss gick det också bra. Så bra som vi förväntade oss kan man väl säga.

Bruno har inte varit igång alls i vinter och haft ca 2 månaders ridning i bagaget just nu.
Vi är också väldigt medvetna om att med hans gångarter är det inte dags för de bästa resultaten förrän om ca 2-3 år, kanske ännu senare.
Vi är alltså VÄLDIGT nöjda med Bruno, både tävlingsmässigt och hur han är på meetings. Så förbannat cool och snäll.

Är vi nöjda med resultatet? Ja och nej. Som det är nu, ja men givetvis är man ju inte nöjd för då skulle man ju sluta tävla. Jag tror ni förstår vad jag menar.

@kryddelydd Jag är ledsen att vi inte hann prata men när jag såg dig var du alltid upptagen (av förklarliga skäl). Att störa när någon laddar och rider/kör fram vill jag inte.
Jag tycker att det jag såg av dina ritter och körningar så tycker jag att du ska vara väldigt nöjd (som du ju också är). Du är en av de få ryttare/kuskar som verkar bara sitta och inte göra något och ändå rider/kör du hela tiden. Hästarna är lydiga, lätta i handen och rör sig fint och lätt, som det såg ut iallafall och det är ju faktiskt precis den känslan man ska ha när man tittar.

Grattis!

Tack så hemskt mycket för de fina orden!

Jo, jag tycker ju att de ska vara så lydiga att man inte behöver göra så stora hjälper. Reggie har lite kvar innan han blir så lätt i handen som jag vill ha honom - men det kommer, det kommer.
Har anmält mig till ett par dressyrtävlingar under sensommaren med Reggie och Yngve. Ångrar mig halvt att Reggie är satt i en LC. Med tanke på att han på sina starter sedan i höstas har ett facit på 62.8, 63.1, 63.1 och 70% så "borde" vi väl gå upp i klass. Men den första tävlingen vi är anmälda till har än så länge få starter per klass och det kan bli lite för mycket till och med för mig att knappt hinna byta häst. Så han får ligga på en LC där, och så byter jag klass i sista minuten om det blir många anmälda. I slutet av augusti ska han få prova en LB:2, en kvällstävling 20 min åktid hemifrån. Det kan bli lagom. Yngve får gå LB på de tävlingarna, ska bli lite kul att se vad han kan få för poäng nu i höst.
 
Grattis till er som var med på SM, roligt att få läsa om era upplevelser :)

Just nu gör jag och Tintin inget alls, det är för varmt.. 26 grader i skuggan redan kl 10. Inte en chans att jag orkar med annat än basic pyssel just nu. Så han har fått ha ledigt ett par dagar redan, hoppas vädret blir svalare de kommande dagarna så kanske man kan rida sent nån kväll åtminstone. Har dåligt samvete för att han bara går och äter (han var slimmad och fin innan) just nu. Jag gillar sommaren men allt över ca 24 grader är för varmt för min smak :down:

Har kollat väderleksrapporten och det ser ut att fortsätta vara vamt de kommande 10 dagarna, när det är lite svalare har de istället utlovat åska eller så krockar just de dagarna med jobbet.. :banghead: Jag vill ju kunna rida nångång också :mad:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp