Bukefalos 28 år!

Flämtningar

Katter rör sig ju inte i närheten samma sträckor eller hastigheter som hundar/vargar gör timme efter timme. Skulle vilja se den katt som kunde springa oavbruten på fjället såsom min hund kan göra i timmar. Tror helt enkelt att hundar är anpassade efter fysisk aktivitet på ett sätt som katter inte är. Katter ska mest sitta stilla eller strosa runt tills de gör en kort explosiv ansats eller en kort flykt. En hund/varg ska kunna förfölja byten under lång tid och långa sträckor i mycket tuff terräng så de måste ha ett mycket effektivare kylsystem än Katter.

Så hundar andas med öppen mun vid promenader t.ex, för att de kan springa långa sträckor menar du?

Även små katter andas med öppen mun vid stark fysisk ansträngning/stress eller värme. Men hundar gör ju inte det bara då.
 
Så hundar andas med öppen mun vid promenader t.ex, för att de kan springa långa sträckor menar du?

Även små katter andas med öppen mun vid stark fysisk ansträngning/stress eller värme. Men hundar gör ju inte det bara då.
De andas ju genom munnen? Inte bara vid ansträngning.

Ligger hundar stilla eller sitter stilla har de oftast stängd mun. Eftersom behover av luft är litet.
Och hundars och katters rörelsemönster är väldigt olika.
Alla mina hundar har kunnat vandra runt i timmar medan katterna går en bit, sitter stilla, samt somnar mitt i steget om de blir trötta. :)
 
Så hundar andas med öppen mun vid promenader t.ex, för att de kan springa långa sträckor menar du?

Även små katter andas med öppen mun vid stark fysisk ansträngning/stress eller värme. Men hundar gör ju inte det bara då.
Ja det menar jag. Kolla på videos på lejon som promenerar på savannen så ser du att många av dem går runt med öppen mun också, trots att de bara lunkar.
Lejon, vargar (+ tamhundar), vildhundar m.m. har väl en helt annan förbränning och därmed större behov till kraftigare utbyte av syre/koldioxid samt förmåga till värmereglering genom munnen än vad små huskatter har som inte har samma muskel- och lungkapacitet. Detta gör att de kan transportera sig och jaga mycket längre sträckor än vad de små huskatter kan.
 
Ja det menar jag. Kolla på videos på lejon som promenerar på savannen så ser du att många av dem går runt med öppen mun också, trots att de bara lunkar.
Lejon, vargar (+ tamhundar), vildhundar m.m. har väl en helt annan förbränning och därmed större behov till kraftigare utbyte av syre/koldioxid samt förmåga till värmereglering genom munnen än vad små huskatter har som inte har samma muskel- och lungkapacitet. Detta gör att de kan transportera sig och jaga mycket längre sträckor än vad de små huskatter kan.
Och man får ju tänka på att det beror ju på att katter har en helt annan jaktstil än hundar. De gömmer sig, smyger fram för att ha korta spurter fram till bytet. För man kan ju inte anklaga huskatter för att vara oeffektiva jägare med tanke på alla smådjur de tar 😅

Plus att det är mycket varmare i Afrika. Skulle vara intressant att i detta fall jämföra med ett jagande lejon i tex Sverige, men det hoppas jag att vi slipper 😬:rofl:
 
Jag kan tänka mig att jaktstilen påverkar detta också :idea: Kattdjur behöver vara tysta när de smyger sig fram till bytet, andning genom munnen skulle påverka det negativt. Medan hunddjur jagar byten över längre transporter så då är det viktigare med effektivare andning och nedkylning.
Våra tamdjur jagar fortfarande på detta sätt så de andas fortfarande på liknande sätt.
 
Ja det menar jag. Kolla på videos på lejon som promenerar på savannen så ser du att många av dem går runt med öppen mun också, trots att de bara lunkar.
Lejon, vargar (+ tamhundar), vildhundar m.m. har väl en helt annan förbränning och därmed större behov till kraftigare utbyte av syre/koldioxid samt förmåga till värmereglering genom munnen än vad små huskatter har som inte har samma muskel- och lungkapacitet. Detta gör att de kan transportera sig och jaga mycket längre sträckor än vad de små huskatter kan.
Efter lite betänketid och googling så får jag säga att jag inte håller med dig om lejon.
De kan visserligen springa snabbt (80 km/h enligt wikipedia) men det är under korta tidsperioder. Så de smyger sig fram och gömmer sig tills rätta tillfället dyker upp. Jag har för mig att jag har även sett dokumentärer som beskriver hur de springer i stafett, dvs de jagar in djuret till en annan flockmedlem som väntar på att ta över. Så de konserverar sin energi till snabbare spurter.
Förutom att de är flockdjur så är de ändå rätt lika i jaktsättet som andra kattdjur.
Att man ser dem flämta beror ju oftast på att de bor i Afrika som är ökänt varmt (med underdrift!) och är stora djur med stor kroppshydda som behöver svalkas av. Under smygparten av deras jakt försöker de nog dock hålla sig så tysta som möjligt.

Man ser även geparder och leoparder flämta i värsta värmen och efter ansträngningar.
 
Jag jobbar med andning hos människor men har ingen koll på djur. Tråden väckte dock frågor om näsans evolution och fysiologiska skillnader i andningsapparaten hos olika arter. Mycket intressant googlande - tack! :D

Svaret på frågan i TS verkar koka ner till värmereglering. Katter kan svettas och flämtar bara när svettning inte hjälper. Hundar har bara flämtandet/hässjande.

Hittade en intressant (men tyvärr lite tunn) wikipediaartikel kring "obligate nasal breathing", hur arters förmåga till munandning skiljer sig åt. Här är katter, hundar, gnagare och människor lika i att vi alla har möjligheten att andas genom munnen. Hos andra djur, t.ex hästar, och människobebisar är luft- och matvägar nära på helt avgränsade från varandra och munandning är bara möjligt i särskilda situationer.
 
Jag jobbar med andning hos människor men har ingen koll på djur. Tråden väckte dock frågor om näsans evolution och fysiologiska skillnader i andningsapparaten hos olika arter. Mycket intressant googlande - tack! :D

Svaret på frågan i TS verkar koka ner till värmereglering. Katter kan svettas och flämtar bara när svettning inte hjälper. Hundar har bara flämtandet/hässjande.

Hittade en intressant (men tyvärr lite tunn) wikipediaartikel kring "obligate nasal breathing", hur arters förmåga till munandning skiljer sig åt. Här är katter, hundar, gnagare och människor lika i att vi alla har möjligheten att andas genom munnen. Hos andra djur, t.ex hästar, och människobebisar är luft- och matvägar nära på helt avgränsade från varandra och munandning är bara möjligt i särskilda situationer.

Kul att en ganska banal fråga kan göra nått!
 
Jag jobbar med andning hos människor men har ingen koll på djur. Tråden väckte dock frågor om näsans evolution och fysiologiska skillnader i andningsapparaten hos olika arter. Mycket intressant googlande - tack! :D

Svaret på frågan i TS verkar koka ner till värmereglering. Katter kan svettas och flämtar bara när svettning inte hjälper. Hundar har bara flämtandet/hässjande.

Hittade en intressant (men tyvärr lite tunn) wikipediaartikel kring "obligate nasal breathing", hur arters förmåga till munandning skiljer sig åt. Här är katter, hundar, gnagare och människor lika i att vi alla har möjligheten att andas genom munnen. Hos andra djur, t.ex hästar, och människobebisar är luft- och matvägar nära på helt avgränsade från varandra och munandning är bara möjligt i särskilda situationer.
Åh katter kan svettas? Jag antar att det är från trampdynorna du menar? Det är det enda som jag är medveten om, men jag hade noll koll på att det inte gällde hundar. Intressant!
 
Åh katter kan svettas? Jag antar att det är från trampdynorna du menar? Det är det enda som jag är medveten om, men jag hade noll koll på att det inte gällde hundar. Intressant!

Ja, enligt det jag läst mig till så svettas katter från trampdynorna medan hundar inte svettas alls :)
 
Jag ser hundar flämta ute på promenader, det kan du inte lura i mig att katter gör 😉
Det gör dom! Gick en promenad på några kilometer en varm dag med katten och han började flämta efter ett tag. Jag bar han sen längre sträckor av vägen. Han gillar inte att bli buren men vi var tvungna att komma hem snabbt.
Han är van att gå långa promenader och han gillar värme. Men kombon att motionera i värmen fick han att börja flämta. Han var lite trött ett tag efter promenaden men repade sig snabbt.
 
Det gör dom! Gick en promenad på några kilometer en varm dag med katten och han började flämta efter ett tag. Jag bar han sen längre sträckor av vägen. Han gillar inte att bli buren men vi var tvungna att komma hem snabbt.
Han är van att gå långa promenader och han gillar värme. Men kombon att motionera i värmen fick han att börja flämta. Han var lite trött ett tag efter promenaden men repade sig snabbt.

En varm dag, ja. Som jag skrivit tidigare kan värme få katter att flämta.
 
Nej, man ser ju aldrig katter andas så utan att vara påverkade på något vis.
Såg en häst andas med öppen mun efter ett travlopp en gång, det visste jag faktiskt inte att de kunde.

Våra hästar kan dra sådana jääääkla repor och de kan ibland flämta, men jag skulle samtidigt säga att det är väldigt ovanligt. Nu när fåren kommit ut på bete och är i dålig kondition, när lammen har sina race och tackorna springer med så hässjar de med öppen mun när de blir varma.

Hästar är obligata näsandare - de kan inte andas genom munnen (men kan, liksom vi, andas genom näsborrarna trots att munnen är öppen).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
749
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 684
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 906
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 759
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp