Flyga med hund till Gran Canaria

Men varför skulle det skilja sig ? Om pensionatet tar emot hundar så betyder det ju inte att alla släpps ihop och ska äta samma mat osv ?
Fast om hundarna bor som en del i familjen, vilket var det jag adresserade, så har ju ofta sådana familjer hund sedan tidigare och då blir det ju problem med matskålar etc. Eller ska jag kräva att familjens/pensionatets hund bara får äta och dricka i ett eget rum?

Vanligt pensionat där hundarna bor själva är som jag skrivit flera gånger uteslutet!!
 
Fast om hundarna bor som en del i familjen, vilket var det jag adresserade, så har ju ofta sådana familjer hund sedan tidigare och då blir det ju problem med matskålar etc. Eller ska jag kräva att familjens/pensionatets hund bara får äta och dricka i ett eget rum?

Vanligt pensionat där hundarna bor själva är som jag skrivit flera gånger uteslutet!!
Finns många som passar hund som inte har egen hund, så då är det inget problem. :)
 
Finns många som passar hund som inte har egen hund, så då är det inget problem. :)
Var hittar man sådana? Ingen i vår bekantskapskrets är intresserade av att passa våra krävande vovvar.. Och jag vill ju veta att det är 100% seriöst! Även när hunden varit på klinik så har dom inte rett ut hans hudproblem etc. Hämtade ut hunden efter två dagar inlagd på klinik i vintras pga akut bukspottskörtelinflammation. När jag hämtade ut hunden så var hela rumpan helt sårig pga diarré samt så var han helt inflammerad under ögonen. Allt gick ju att lösa med lite rakning och smörjning av rumpan samt tvätt och smörj under ögonen. Han får lätt irriterad i huden och måste tvättas och smörjas dagligen.
 
Vi tänkte vara borta två veckor. Varför inte? Svarade Vallhund varför hundpensionat inte fungerar.

Jag tycker att det låter helt vansinnigt faktiskt. Släpa med sina hundar på en 5,5 timmars flygning för att vara borta två veckor. Speciellt två hundar med speciella behov. Det hela låter oerhört egoistiskt. Speciellt med de speciella behoven du beskriver: nervös och måste rastas ofta.

Det hade varit en helt annan sak om ni planerat att vara borta några månader. Men för två veckors semester? Nä, för det lilla hade jag aldrig utsatt hundarna för en så lång flygresa med allt vad det innebär.
 
Nackdelen med Norwegian är att på flyg utanför Norden så måste hundarna vara i lastutrymmet och får inte vara med i kabinen så går bort för oss då den ena som sagt är väldigt nervös.

Vi tänkte att vi får hålla igen lite på vattnet innan vi åker och ha med oss torkad kanin samt lite pro biotika som vi blandar med liite vatten under resans gång så dom håller igång magarna.

Jag känner inte till något sådant pensionat här i närheten och vet inte om jag skulle lita på att dom klarar om tex den allergiska hunden blir dålig i magen etc. Jag ser ju ofta dom tidiga tecknen som man kanske missar om man inte känner hunden. Det är ju oxå vitalt att han inte får någon annan mat och godis än den vi har kollat att han tål etc. Vilket är svårt om man har andra hundar som äter normal kost sas. Vi har löst det så att även den andra hunden får äta specialkost samt samma godis som den allergiska så vi slipper hålla isär och kolla eventuella matrester i mat och vattenskålar..

Norwegian har uppdaterat gällande djur i kabinen:
36141
 
@super Jag tycker att det låter som en onödig påfrestning med den sjukdomshistorik och problematik du beskriver. Om hunden är så känslig så skulle jag vara orolig över stress, värme och annat i Spanien som kan utlösa nån sorts reaktion. Oavsett gatuhundar odyl så lär ni ju vistas i miljöer den ej är van vid med tex bakterier den ej är van vid. För min del skulle risker och krångel förta nöjet med en semester och ej bli värt det. Hur adekvat vård kan den få i Spanien om det skulle krävas, och ffa skulle det vara värt det för en kort vistelse?
Var sak har lite sin tid. Jag har tex en häst med speciella behov som ej kan överlåtas på nån annan längre perioder. Jag gör så att jag semestrar där hon kan följa med alt begränsar jag mig till kortare resor så länge jag har en sån häst. Men det är mitt val. Jag hoppas att ni kommer fram till nåt som funkar :)
 
Jag tycker att det låter helt vansinnigt faktiskt. Släpa med sina hundar på en 5,5 timmars flygning för att vara borta två veckor. Speciellt två hundar med speciella behov. Det hela låter oerhört egoistiskt. Speciellt med de speciella behoven du beskriver: nervös och måste rastas ofta.

Det hade varit en helt annan sak om ni planerat att vara borta några månader. Men för två veckors semester? Nä, för det lilla hade jag aldrig utsatt hundarna för en så lång flygresa med allt vad det innebär.
När jag har pratat med veterinärer så har dom sagt att hundar brukar klara flygresor bra så själva flygresan vet jag inte om jag oroar mig så mycket för. Dom trivs bra i sina väskor. Det som oroar är ju eventuella smittor på plats samt att dom måste hålla sig lite längre än vad dom är vana vid. Den nervösa hunden är lugn så länge vi är i närheten men trivs inte med främlingar.
 
En hund som maste rastas ofta skulle jag inte utsatta for att behova halla sig sa lange som det blir nar man raknar in flygplats tid (lagg pa 2 timmar pa bada sidor) innan man kan rasta igen.



For att Spanien har mycket gatuhundar och det finns mycket smitta dar de ar.

Lanstyrelsen kan formodligen tala om for dig vilka vaccinationer och papper du behover pa hundarna for att resa till Spanien ... OCH vad som behovs for att de ska komma in i Sverige igen.
Nar jag kommit genom tullen pa Arlanda med hund har det varit bokigt, jag har rakat ut for super griniga tull tjansteman som hotat att hunden maste avlivas for att min veterinar inte hade stamplat alla papper ... Daremot hade hon signerat alla. Det tog atminstone 1 - 11/2 timma extra i tullen (och ja, jag holl mig mycket lugn och till och med log :cautious: och var artig och vanlig hela tiden) for att han fick flipp pa bristen pa stampel. (Som fanns pa alla andra papper🙄)
På resan ner kommer vi inte passera säkerhetskontrollen förrän en timme innan flyget går och gör samma på hemresan så det kommer inte bli två timmar åt båda hållen.
 
Och för att svara på ts skulle jag ALDRIG utsätta min hund för en sådan resa. Speciellt en osäker hund.

Jag hade sökt tills jag hittat någon som. Kan passa hundarna (kanske bo hemma hos hundarna)
Hunden är trygg med oss och i sin väska. Jag har fått kontakt med en klinik i Las Palmas som verkar seriös.

Har som sagt kollat i bekantskapskretsen och ingen är intresserad av att vakta våra vovvar. Dom som jag inte känner väl vet jag inte om dom klarar av eventuella hud och magproblem så känner mig tveksam där!
 
Senast ändrad:
@super Jag tycker att det låter som en onödig påfrestning med den sjukdomshistorik och problematik du beskriver. Om hunden är så känslig så skulle jag vara orolig över stress, värme och annat i Spanien som kan utlösa nån sorts reaktion. Oavsett gatuhundar odyl så lär ni ju vistas i miljöer den ej är van vid med tex bakterier den ej är van vid. För min del skulle risker och krångel förta nöjet med en semester och ej bli värt det. Hur adekvat vård kan den få i Spanien om det skulle krävas, och ffa skulle det vara värt det för en kort vistelse?
Var sak har lite sin tid. Jag har tex en häst med speciella behov som ej kan överlåtas på nån annan längre perioder. Jag gör så att jag semestrar där hon kan följa med alt begränsar jag mig till kortare resor så länge jag har en sån häst. Men det är mitt val. Jag hoppas att ni kommer fram till nåt som funkar :)

Den hunden som är nervös är inte så känslig, det är allergihunden som är känslig i hud och mage framförallt. Den nervösa hunden gillar inte främlingar men är trygg i sin väska när han är med oss.

Det är inte så varmt på Gran Canaria i slutet på november, lite drygt 20 grader bara och båda hundarna älskar värme så just det är jag inte nervös över!

Har fått kontakt med en klinik i Las Palmas som verkar seriös och pratar engelska.
 
Det som krävs för resa inom EU är pass och rabiesvaccinering. Rekommenderar också fästingprofylax samt avmaskning mot dvärgbandmask innan hemfärd.

Och innan avfärd. Dvärgbandmasken finns i Sverige och hundar som lämnar landet ska vara avmaskade av veterinär max 5 dagar innan avresa och det ska vara infört och stämplat i passet.
 
Läser vad ni skriver, men förstår inte riktigt vad problemet med gatuhundarna är och varifrån oron kommer, erfarenhet eller rykte?
Jag reser jättemycket med min hundar till olika länder i Europa och i vissa av länderna kryllar det av gatuhundar. Vi har rest i många många år och aldrig haft problem. Både hundarna och jag tycker det är kul när dom kommer fram för att hälsa och leka. Nu är mina hundar väldigt sociala och lekfulla så parkerna besöks ofta och där kan man hitta både människor med sina egna hundar och gatuhundarna tillsammans. Det brukar vara mellan 20-30 hundar, allt ifrån showpudel, tjänstehund till en risig gatuhund. Har aldrig hört att det skulle vara ett problem förutom ett slagsmål hit och dit, men det är från hund till hund, inte var hunden kommer ifrån eller hur den bor.
Sen känner jag många människor överallt i Europa som ställer ut, tävlar eller reser vanligt med sina hundar i olika länder, inte heller där har jag hört något negativt.
Alla är vaccinerade och fit to go!

Har tyvärr inget att säga till om hur det är att flyga med hund, eftersom jag har flera stora hundar och därför reser vi med bil.
Men om jag hade en liten som får vara med i kabinen, då hade jag inte tvekat en sekund! Jag tycker det är jätte tråkigt att resa utan hundarna, eftersom det är roligare och tryggare när vi är tillsammans. :)
 
Läser vad ni skriver, men förstår inte riktigt vad problemet med gatuhundarna är och varifrån oron kommer, erfarenhet eller rykte?
Jag reser jättemycket med min hundar till olika länder i Europa och i vissa av länderna kryllar det av gatuhundar. Vi har rest i många många år och aldrig haft problem. Både hundarna och jag tycker det är kul när dom kommer fram för att hälsa och leka. Nu är mina hundar väldigt sociala och lekfulla så parkerna besöks ofta och där kan man hitta både människor med sina egna hundar och gatuhundarna tillsammans. Det brukar vara mellan 20-30 hundar, allt ifrån showpudel, tjänstehund till en risig gatuhund. Har aldrig hört att det skulle vara ett problem förutom ett slagsmål hit och dit, men det är från hund till hund, inte var hunden kommer ifrån eller hur den bor.
Sen känner jag många människor överallt i Europa som ställer ut, tävlar eller reser vanligt med sina hundar i olika länder, inte heller där har jag hört något negativt.
Alla är vaccinerade och fit to go!

Har tyvärr inget att säga till om hur det är att flyga med hund, eftersom jag har flera stora hundar och därför reser vi med bil.
Men om jag hade en liten som får vara med i kabinen, då hade jag inte tvekat en sekund! Jag tycker det är jätte tråkigt att resa utan hundarna, eftersom det är roligare och tryggare när vi är tillsammans. :)
Erfarenhet. Hundar blir inte vaccinerade i den utsträckningen där som här. Det finns andra sjukdomar som vi i Sverige inte har tex Leishmanios. För även om din hund är vaccinerad kan den bli sjuk ändå. Kennelhosta är ett exempel på sjukdom som är extremt smittsam och svår att bli av med.
 
Sen känner jag många människor överallt i Europa som ställer ut, tävlar eller reser vanligt med sina hundar i olika länder, inte heller där har jag hört något negativt.
Av de som tävlar/ställer ut så brukar man ju vara jävligt noga med att inte låta hundarna hälsa på andra hundar. Flera av tävlingshundarna jag vet är ju tjänstehundar med tex så det skulle ju vara ganska förödande om de blev sjuka. Alla är liksom väldigt noga med att minimera smittrisken.
 
Erfarenhet. Hundar blir inte vaccinerade i den utsträckningen där som här. Det finns andra sjukdomar som vi i Sverige inte har tex Leishmanios. För även om din hund är vaccinerad kan den bli sjuk ändå. Kennelhosta är ett exempel på sjukdom som är extremt smittsam och svår att bli av med.
Leishmanios smittar genom sandmygg, både till hund och människa. Så man bör använda medel för att skydda sig mot dessa om man ska åka dit smittan (och sandmyggen) finns.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 517
Senast: Paddington
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 159
Senast: Millz
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 224
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 636
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp