Flyga med hund till Gran Canaria

Av de som tävlar/ställer ut så brukar man ju vara jävligt noga med att inte låta hundarna hälsa på andra hundar. Flera av tävlingshundarna jag vet är ju tjänstehundar med tex så det skulle ju vara ganska förödande om de blev sjuka. Alla är liksom väldigt noga med att minimera smittrisken.
Jävligt noga är det inte eftersom jag har träffat på såna exklusiva hundar hur många gånger som helst ute bland oss ”vanliga”.
 
Erfarenhet. Hundar blir inte vaccinerade i den utsträckningen där som här. Det finns andra sjukdomar som vi i Sverige inte har tex Leishmanios. För även om din hund är vaccinerad kan den bli sjuk ändå. Kennelhosta är ett exempel på sjukdom som är extremt smittsam och svår att bli av med.
Jag har aldrig stött på fullvuxna vaccinerade hundar som blev smittade med något dödligt.
Det måste vara extremt ovanligt.
 
Jag har aldrig stött på fullvuxna vaccinerade hundar som blev smittade med något dödligt.
Det måste vara extremt ovanligt.

Leishmania är inte extremt ovanligt utan tvärt om vanligt framförallt bland gatuhundar i länder kring medelhavet. Eftersom det inte går att vaccinera och få skydd mot smitta löper även en turisthund risk för att bli biten av en sandmygga och utsättas för smitta. Sjukdomen utvecklas dessutom under tid och är inget man märker av direkt.
 
Leishmania är inte extremt ovanligt utan tvärt om vanligt framförallt bland gatuhundar i länder kring medelhavet. Eftersom det inte går att vaccinera och få skydd mot smitta löper även en turisthund risk för att bli biten av en sandmygga och utsättas för smitta. Sjukdomen utvecklas dessutom under tid och är inget man märker av direkt.
Har varken hört av hundägarna eller veterinärerna kring medelhavet att det är så pass vanligt som du påstår.
 
Jag svarade dig, inte TS.
Det gör det inte mer förstårligt eftersom tråden handlar om att ta sin hund till Cran Canaria (inte Tyskland). Ett svar varnar för Leishmanios och jag förklarar hur de sprids, inte genom att låta hundar hälsa på varandra, utan sandmygg och att man behöver skydda sin hund och sig själv om man ska till en plats som är drabbad.

Eller menar du att TS lika gärna kan ta sin hund till Spanien eftersom tids nog kommer smittade sandmygg komma till Sverige? I så fall håller jag inte med.
 
Leishmania är inte extremt ovanligt utan tvärt om vanligt framförallt bland gatuhundar i länder kring medelhavet. Eftersom det inte går att vaccinera och få skydd mot smitta löper även en turisthund risk för att bli biten av en sandmygga och utsättas för smitta. Sjukdomen utvecklas dessutom under tid och är inget man märker av direkt.

Men Gran Canaria ligger ju inte i Medelhavet utan Atlanten?

Vad jag förstått så ska spot on preparat hjälpa mot dom myggorna? Vi har fått Bravecto Spot on utskrivet så ska fråga vet om vi kan använda det. Annars kanske man kan köpa typ Citronella och spraya på hundarna? Brukar ju ha en repellerande effekt på mygg? Båda hundarna är dessutom långhåriga så borde vara lite mer skyddade än en korthårig.. 🤔 Det var väldigt lite mygg på Lanzarote iaf, jag är själv väldigt känslig mot mygg så brukar reagera om det är mycket mygg. Jag stryker dock alltid på myggmedel. Har dock inte varit till Gran Canaria så vet inte hur det är där, vår plan är dock att bo längst ner i söder där det är torrt och regnfattigt..
Men ja Leishmania är ett orosmoment!
 
Men Gran Canaria ligger ju inte i Medelhavet utan Atlanten?

Vad jag förstått så ska spot on preparat hjälpa mot dom myggorna? Vi har fått Bravecto Spot on utskrivet så ska fråga vet om vi kan använda det. Annars kanske man kan köpa typ Citronella och spraya på hundarna? Brukar ju ha en repellerande effekt på mygg? Båda hundarna är dessutom långhåriga så borde vara lite mer skyddade än en korthårig.. 🤔 Det var väldigt lite mygg på Lanzarote iaf, jag är själv väldigt känslig mot mygg så brukar reagera om det är mycket mygg. Jag stryker dock alltid på myggmedel. Har dock inte varit till Gran Canaria så vet inte hur det är där, vår plan är dock att bo längst ner i söder där det är torrt och regnfattigt..
Men ja Leishmania är ett orosmoment!

Ja men även där finns leishmania. Ju varmare desto fler sandmygg. Det finns preparat som har repellerande effekt men det betyder inte fullständig skydd mot sjukdom.
Jämför med fästingmedel - trots fästingmedel med repellerande effekt kan en och annan fästing bita. Samma gäller för sandmyggor.
 
Ville bara belysa att det finns hundar överallt och smittorisken med detta. Kennelhosta är väldigt vanligt där och även om hundarna är vaccinerade mot det kan de bli sjuka ändå. Tyvärr.

Hjälper inte alltid heller att bara lyfta upp dom heller när hundarna som springer lösa ofta är stora mastiffer.
Det finns lika många sjuka hundar på hundutställning här i landet.
 
Påstår? Det är faktum. Finns många studier som visar halten av till exempel antikroppar hos gatuhundar i de olika regionerna kring medelhavet bland annat.
Du utryckte dig att det är vanligt och det är vad jag reagerar på, jag säger inte att sjukdomen inte existerar.
Var finns alla dom smittade hundarna? En studie har bevisat att sjukdomen existerar, men till vilken grad?
Så vitt jag vet är det fritt fram att resa och bo där för både människor och hundar.
Hur kan vi i Sverige veta bättre än dom som faktiskt bor där.
 
Du utryckte dig att det är vanligt och det är vad jag reagerar på, jag säger inte att sjukdomen inte existerar.
Var finns alla dom smittade hundarna? En studie har bevisat att sjukdomen existerar, men till vilken grad?
Så vitt jag vet är det fritt fram att resa och bo där för både människor och hundar.
Hur kan vi i Sverige veta bättre än dom som faktiskt bor där.
Jag misstänker att en veterinär har bättre koll än du.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 519
Senast: Paddington
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 159
Senast: Millz
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 224
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 639
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp