Flyga med hund till Gran Canaria

Du utryckte dig att det är vanligt och det är vad jag reagerar på, jag säger inte att sjukdomen inte existerar.
Var finns alla dom smittade hundarna? En studie har bevisat att sjukdomen existerar, men till vilken grad?
Så vitt jag vet är det fritt fram att resa och bo där för både människor och hundar.
Hur kan vi i Sverige veta bättre än dom som faktiskt bor där.

Jag har inte alls gett mig in i diskussionen huruvida TS ska resa med sina hundar eller inte så det kan vi lämna där hän.
Det är vanligt med leishmania, det är faktum och inte bara en studie som visar det utan allmän kunskap.
Du kan till exempel börja med att läsa på om sjukdomen på SVA. Det finns otalig litteratur som stöttar det jag skriver. Det är inte min uppgift att bevisa att sjukdomen är vanlig utan tror du inte på det jag skriver kan du söka informationen själv.

Saxat från SVA:

Smittan är utbredd i Medelhavsområdet och Portugal och är i vissa regioner mycket vanlig. Leishmanios förekommer inte normalt i Sverige men har på senare år diagnostiserats hos flera hundar. De flesta har varit importerade hittehundar, men infektionen har påvisats även hos andra hundar som vistats i Sydeuropeiska länder. Sjukdomen har också diagnosticerats hos två hundar i Finland och man tror att de hade blivit smittade via en hund som varit i Spanien.
 
Har själv jobbat som veterinär i ett medelhavsland så jag vet hur vanligt det är. Sluta sprid felaktig information på nätet.
Vilket påhopp att jag sprider felaktig fakta, på vilket sätt?? För att jag säger att sjukdomen i sig inte är så vanligt? Jag befinner mig mer i södra Europa än i Sverige under ett år och om smittan är så vanlig skulle jag Aldrig vara här med mina djur eller råda någon att resa. Att påstå att jag ljuger är bara elakt och onödigt, jag vill ingen illa utan mitt råd var till TS att åka eftersom vi är många som befinner sig utanför Sveriges gränser och mår bra!
 
@Kimson jag har väldigt svårt att förstå behovet av att tona ned/dementera risken för smittor med argument att ”du känner ingen/du har aldrig drabbats/”alla andra många gör så” osv.

Det du redovisar har ju ingen vetenskaplig och/eller statistisk grund alls.

Att dessutom som du gör i första inlägget, beskriva hur du låter hundarna leka med och hälsa på gatuhundar närhelst ni går till någon park osv, blir ju dessutom helt absurt gällande risktagande ang smittor.
 
Vilket påhopp att jag sprider felaktig fakta, på vilket sätt?? För att jag säger att sjukdomen i sig inte är så vanligt? Jag befinner mig mer i södra Europa än i Sverige under ett år och om smittan är så vanlig skulle jag Aldrig vara här med mina djur eller råda någon att resa. Att påstå att jag ljuger är bara elakt och onödigt, jag vill ingen illa utan mitt råd var till TS att åka eftersom vi är många som befinner sig utanför Sveriges gränser och mår bra!
Förmodligen är veterinärer det oftare än gemene man, eftersom det är de som tar prover mm. Leischmania syns ju inte bara sådär och kan ta ett par år innan de ger symtom med.
 
Vilket påhopp att jag sprider felaktig fakta, på vilket sätt?? För att jag säger att sjukdomen i sig inte är så vanligt? Jag befinner mig mer i södra Europa än i Sverige under ett år och om smittan är så vanlig skulle jag Aldrig vara här med mina djur eller råda någon att resa. Att påstå att jag ljuger är bara elakt och onödigt, jag vill ingen illa utan mitt råd var till TS att åka eftersom vi är många som befinner sig utanför Sveriges gränser och mår bra!
Har någon påstått att man inte kan må bra utanför Sveriges gränser? Oklart om du avser folk eller fä.
 
Vilket påhopp att jag sprider felaktig fakta, på vilket sätt?? För att jag säger att sjukdomen i sig inte är så vanligt? Jag befinner mig mer i södra Europa än i Sverige under ett år och om smittan är så vanlig skulle jag Aldrig vara här med mina djur eller råda någon att resa. Att påstå att jag ljuger är bara elakt och onödigt, jag vill ingen illa utan mitt råd var till TS att åka eftersom vi är många som befinner sig utanför Sveriges gränser och mår bra!

Ja du sprider felaktig fakta genom att tona ned smittoriskerna. Majoriteten av dom som läser den här tråden skulle sannolikt hellre tro på vad en statlig svensk myndighet skriver än personliga erfarenheter hos en random, anonym användare på ett nätforum.
 
Jag har rest mycket med mina katter. Både bilresor på dryga 12 timmar och flygresor. Jag har aldrig haft några problem. Mina katter tog flygresorna som vilken bilresa som helst. Det jag hade tyckt var lite jobbigt med hund är det här med rastning. De behöver ju hålla sig under 5 timmars flygresa (går ofta fortare än vad de säger) plus någon timme innan planet lyfter.

TS, har du bara koll på alla vaccineringar som behövs och om du tror att de kan hålla sig under resan så tycker jag att du ska ta med dig dina hundar. De har det bättre med dig än hos en hundvakt som inte känner dom.
Jag var på Gran Canaria i Maj och jag reste över hela ön och såg inga stora mängder lösa hundar och katter. Inte ens uppe i bergen. Flygresan gick fortare än 5 timmar, åt båda hållen.
Visst är det en risk att ta med dom, men det är även en risk att lämna dom hos någon du inte känner då de har speciella behov. Bara du kan avgöra vad som är minst risk för er.

Lycka till!
 
Det jag hade tyckt var lite jobbigt med hund är det här med rastning. De behöver ju hålla sig under 5 timmars flygresa (går ofta fortare än vad de säger) plus någon timme innan planet lyfter.

Nja...
att jämföra med katt på resor för det första går inte, dvs det blir inte jämförbart just pga rastningen. Även om en hund kan hålla sig betydligt många timmar utöver 5 timmar . (Förstår inte riktigt vad du menar där- hundar sover utan rastning nattetid normalt upp mot 10 timmar osv).

Sen ang att flyg ofta kommer fram snabbare. Nej.
Det händer om det är vindar man inte kan styra osv, men utöver det så har flygen en tidtabell som styrs av flygtrafik på flygplatserna framför allt. Så tekniskt sett kan ett plan spreeda på mycket mer än de gör, vid behov. Det gör man tex när det blivit förseningar i starten osv. Men annars gör man det inte utan håller tidtabellen .

Så att TS utifrån oron över rastning och lång flygtid skulle räkna med möjligheten att planet är framme mycket snabbare än enligt tabellen är helt orimligt . Förseningar kan det snarare bli .
 
Jag tror ev. stressfaktor är ungefär densamma som pensionat vs. resan. På resan kan dock den här stressen kombineras med en utsatthet för andra bakterier och liknande vilket är enligt mig snäppet värre. När det gäller pensionat så är det mångt och mycket ens egna nervositet och oro som är störst, lite som när man ska lämna barnet på första dagisdagen. Jag har lämnat en hund med hälsoproblem och specialkost på pensionat, var inga problem att lämna ett A4 där jag beskrev symtom att hålla utkik för och vad som görs, vilken veterinär som kontaktas isf. De som driver godkända pensionat har ju mer utbildning än vad jag har och mina hundar har haft skitkul även om de var lite mammiga när man precis lämnar.

Jag har mest hanterat hundar som åkt i lastutrymme som handling agent på flygplats men även flugit med min valp när jag hämtade henne. Det är klart det går och är väl inga egentliga råd som behövs mer än att är du lugn så är hunden lugn, jag brukar fasta mina vid längre resor i t.ex. bil. Dock kan jag bara instämma i att det är en onödig resa med tanke på de faktorer du tar upp som egentligen motiverar pensionat/hundvakt mer än att de följer med.
 
Jag tror ev. stressfaktor är ungefär densamma som pensionat vs. resan. På resan kan dock den här stressen kombineras med en utsatthet för andra bakterier och liknande vilket är enligt mig snäppet värre. När det gäller pensionat så är det mångt och mycket ens egna nervositet och oro som är störst, lite som när man ska lämna barnet på första dagisdagen. Jag har lämnat en hund med hälsoproblem och specialkost på pensionat, var inga problem att lämna ett A4 där jag beskrev symtom att hålla utkik för och vad som görs, vilken veterinär som kontaktas isf. De som driver godkända pensionat har ju mer utbildning än vad jag har och mina hundar har haft skitkul även om de var lite mammiga när man precis lämnar.

Jag har mest hanterat hundar som åkt i lastutrymme som handling agent på flygplats men även flugit med min valp när jag hämtade henne. Det är klart det går och är väl inga egentliga råd som behövs mer än att är du lugn så är hunden lugn, jag brukar fasta mina vid längre resor i t.ex. bil. Dock kan jag bara instämma i att det är en onödig resa med tanke på de faktorer du tar upp som egentligen motiverar pensionat/hundvakt mer än att de följer med.
Fast den ena hunden trivs inte med främmande människor så att stressfaktorn är samma för honom håller jag inte med om! Dom trivs bra och är vana att ligga i väskor så tror faktiskt inte själva flygresan är ett problem! Allergihunden hade dom svårt att klara tom på klinik så tror faktiskt inte att ett pensionat har den tid som krävs att lägga på honom! Dessutom så tror jag inte det går att anpassa måltiderna på det sätt som vi gör, vi låter det för det mesta inte gå längre än 6 timmar mellan måltider och rastning dygnet runt! Det hade dom svårt för på kliniken oxå, trots råd om tätare intervaller från deras egen expert så fick hunden mat sista gången vid 22 på kvällen och första målet vid 7 på morgonen.. Alltså 9 timmar mellan måltiderna, därav var ju magen som den var oxå..

På flyget kommer vi ha med torkad kanin och torkad hjortlunga som hundarna kan äta samt lite pro biotika pulver som vi kan blanda med en liten skvätt vatten för att hålla magarna igång. Vi kommer som sagt passera säkerhetskontrollen så sent som möjligt och se till att dom är välrastade innan. På plats brukar man ju få kliva av planet och kliva på en buss som kör en till terminalen så där borde vi kunna låta hundarna kissa innan vi kliver på bussen. Så det borde inte bli så mycket mer än 6 max 7 timmar som dom behöver hålla sig.
 
Nja...
att jämföra med katt på resor för det första går inte, dvs det blir inte jämförbart just pga rastningen. Även om en hund kan hålla sig betydligt många timmar utöver 5 timmar . (Förstår inte riktigt vad du menar där- hundar sover utan rastning nattetid normalt upp mot 10 timmar osv).

Sen ang att flyg ofta kommer fram snabbare. Nej.
Det händer om det är vindar man inte kan styra osv, men utöver det så har flygen en tidtabell som styrs av flygtrafik på flygplatserna framför allt. Så tekniskt sett kan ett plan spreeda på mycket mer än de gör, vid behov. Det gör man tex när det blivit förseningar i starten osv. Men annars gör man det inte utan håller tidtabellen .

Så att TS utifrån oron över rastning och lång flygtid skulle räkna med möjligheten att planet är framme mycket snabbare än enligt tabellen är helt orimligt . Förseningar kan det snarare bli .

Nu var det ju inte DIG jag svarade. ;) Men visst, jag kan svara dig. Jag tycker att man kan jämföra katt och hund. Jag har haft många exemplar av vardera. Nu skrev jag katt eftersom det är dom jag flugit med en del, men det kunde lika gärna varit någon av mina hundar. Jag hade inte resonerat ett dugg annorlunda.

TS hundar har tydligen problem att hålla sig ett längre tag, därav att jag tog upp det så det spelar ingen roll att hundar generellt kan hålla sig längre än 5 timmar eftersom det i den här tråden gäller just TS hundar. Och du behöver inte förstå eftersom mitt svar inte var till dig.

Jo. Flyg kommer OFTA fram snabbare än vad deras tidtabell säger. Jag har flugit rätt mycket och det helt nyligen. Både till Gran Canaria, till/från USA och inrikes i USA, liksom inrikes i Sverige. Inte EN gång var själva flygtiden längre än vad som utlovats. Trots mycket dåligt väder. Så nej, man "håller inte tidtabellen". Det är inga bussar.

Jag har inte sagt att TS ska räkna med kortare flygtid. Jag skrev att OFTA går det fortare än utlovat. Det är en viss skillnad.
 
Nu var det ju inte DIG jag svarade. ;) Men visst, jag kan svara dig. Jag tycker att man kan jämföra katt och hund. Jag har haft många exemplar av vardera. Nu skrev jag katt eftersom det är dom jag flugit med en del, men det kunde lika gärna varit någon av mina hundar. Jag hade inte resonerat ett dugg annorlunda.

TS hundar har tydligen problem att hålla sig ett längre tag, därav att jag tog upp det så det spelar ingen roll att hundar generellt kan hålla sig längre än 5 timmar eftersom det i den här tråden gäller just TS hundar. Och du behöver inte förstå eftersom mitt svar inte var till dig.

Jo. Flyg kommer OFTA fram snabbare än vad deras tidtabell säger. Jag har flugit rätt mycket och det helt nyligen. Både till Gran Canaria, till/från USA och inrikes i USA, liksom inrikes i Sverige. Inte EN gång var själva flygtiden längre än vad som utlovats. Trots mycket dåligt väder. Så nej, man "håller inte tidtabellen". Det är inga bussar.

Jag har inte sagt att TS ska räkna med kortare flygtid. Jag skrev att OFTA går det fortare än utlovat. Det är en viss skillnad.

Mig veterligen får vem som helst svara på alla inlägg så jag vet inte varför du responderar så surt.

Jag har flugit mycket jag med och dessutom jobbat inom flyg i 7 år. Så jo - de håller tidtabeller precis som jag skrev, så långt det är möjligt. Det är en förutsättning för att landningslogistik ska fungera tex.
 
Fast den ena hunden trivs inte med främmande människor så att stressfaktorn är samma för honom håller jag inte med om! Dom trivs bra och är vana att ligga i väskor så tror faktiskt inte själva flygresan är ett problem! Allergihunden hade dom svårt att klara tom på klinik så tror faktiskt inte att ett pensionat har den tid som krävs att lägga på honom! Dessutom så tror jag inte det går att anpassa måltiderna på det sätt som vi gör, vi låter det för det mesta inte gå längre än 6 timmar mellan måltider och rastning dygnet runt! Det hade dom svårt för på kliniken oxå, trots råd om tätare intervaller från deras egen expert så fick hunden mat sista gången vid 22 på kvällen och första målet vid 7 på morgonen.. Alltså 9 timmar mellan måltiderna, därav var ju magen som den var oxå..

På flyget kommer vi ha med torkad kanin och torkad hjortlunga som hundarna kan äta samt lite pro biotika pulver som vi kan blanda med en liten skvätt vatten för att hålla magarna igång. Vi kommer som sagt passera säkerhetskontrollen så sent som möjligt och se till att dom är välrastade innan. På plats brukar man ju få kliva av planet och kliva på en buss som kör en till terminalen så där borde vi kunna låta hundarna kissa innan vi kliver på bussen. Så det borde inte bli så mycket mer än 6 max 7 timmar som dom behöver hålla sig.

Ok, det är ju ditt val. En så pass känslig hund hade jag inte utsatt för resa till Spanien men det är upp till er och ni verkar ju ha bra koll på hur ni ska göra isåfall så jag hoppas det går smidigt för er del :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 488
Senast: Paddington
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 148
Senast: Millz
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 201
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 590
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp