S

sodiro

Någon som brukar åka båt med sina hundar? med/utan flytväst??

Vad för typ av flytväst har ni och var har ni köpt den? Testade ni på vovven innan köp och hur valde ni vikten?

Jag såg på en sida att vikten var 10-25 kg och 25-40 kg. tyckte det var konstigt märkt?
 
Sv: Flytväst

Min hund har flytväst de få gånger vi åker båt. Vi har en från Baltic som kostade 149 kr och är för hundar 0-8 kg, vilket passar min hund som väger 4,7kg. Den är köpt på Claes Ohlson och sitter bra tycker jag. Bild på hunden i västen:
DSC_3622.NEF.jpg
 
Sv: Flytväst

om hunden skulle ramla i vattnet skulle du då kunna lyfta upp hunden i västen då? alltså grappa tag i västen. Håller remarna för det?

ser ut som en himla smidig väst, inte alls som de jag fått fram över nätet. Vill ju att dom ska kunna röra sig åxå:)
 
Sv: Flytväst

Ja det går att lyfta henne i den. Det har jag provat på land. Men jag har inte använt handtaget i skarpt läge för det har inte behövts och eftersom hon är liten har jag lyft henne ombord i famnen när man går på båten.
 
Sv: Flytväst

Jag har alltid flytväst på min minsta hund efter som han inte kan simma, jätte bra ha med för det är ett hantag ovan på den så om man åker båt ich ramlar i kan man lyfta upp han i handtaget.

Och det är en dogman som jag köpte på granngården..
 
Sv: Flytväst

Självklart har jag flytväst på mina badgalningar. Vore ju inte helt lyckat om dom i glädjerus tar ett skutt rakt ut (inte för att jag tror dom skulle det men tänk om :p).

Har för mig jag köpt mina på Clas Olsson (stavning?).
 
Sv: Flytväst

Vi har ALLTID flytväst på Zaga när vi seglar.
Skulle aldrig i helskotta förlåta mig själv om hon trillade i eller på något annat sätt hamnade i vattnet ute på öppet hav och inte orkade simma i land ( eller skadade sig så hon inte kan simma ) :/

Lika självklart för mig som att barnen har flytväst på !
 
Sv: Flytväst

Är hundarna uppe under gång eller ensamma då vi ligger förtöjda(givetvis så jag hör dem) så har de alltid flytväst på. Visst kan de simma. Men de kan ju råka slå sig så de tuppar av vid fall. Och jag vill inte att de ska drunkna.
Är jag uppe med dem(förtöjd båt) brukar de slippa västen. Då kan jag hoppa i om något händer.
Mina har väst för hundar upp till 5 kg tror jag(kanske 6kg eller 8kg). De väger 3 kg styck och det är de minsta västarna som vi hittade. Vi fick specialbeställa genom vår djuraffär då de inte fanns inne i "rått-storlek" som de kallade dem.
 
Sv: Flytväst

Sally har flytväst när vi åker båt, kommer ej ihåg märket men den har i alla fall neopren som går under magen. Jag valde det eftersom den skulle sitta bekvämare och OM man måste lyfta henne med flytvästen på (har handtag) så fördelar det trycket bättre.
Tyvärr så fick vi ta en som var för lite större hundar så den är lite för lång (sticker ut lite när hon sitter, dock bara estetiskt) eftersom remmarna inte gick runt bröstkorgen på den mindre storleken. Det viktigaste är nog att flytvästen passar och sitter på hunden så att den inte lossnar, såklart ska inte vikten överstiga vad flytvästen kan ta men jag tror inte för små brukar passa heller.

IMG_0298.jpg
 
Sv: Flytväst

det är en sån jag tittat på, på internet. Känns den klumpig? jag tyckte den såg lite klumpig ut.:) dock inte på din bild?
 
Sv: Flytväst

Jag har flytväst till min hund.
Han väger 35 kilo så lyfta i honom i båten kan kännas lite avlägset, men med det bra handtaget som är på ryggen kan man iaf hålla i hunden tills man kommer till något ställe där man själv kan hoppa i och putta i hunden eller om hunden kan gå i land själv.

Jag tycker det är självklart att hunden ska ha flytväst, om den slår i sig och inte kan simma eller om den simmar för långt. Och som sagt är det guld värt att ha ett handtag att kunna ta tag i.

Min heter Sophisticated Dog Wear och kostade 395kr för storlek XL som tar upp till 40 kg tror jag.
Jag valde den största storleken eftersom han är en rätt tung hund och mätte hans rygg innan jag köpte för att den inte skulle vara för lång bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Flytväst

ja självklart ska voffsingen ha flytväst men jag vill hitta en bra åxå:)

Vad har du för märke på din?? :)
 
Sv: Flytväst

det är en sån jag tittat på, på internet. Känns den klumpig? jag tyckte den såg lite klumpig ut.:) dock inte på din bild?

Rent allmänt så tycker jag flytvästar är klumpiga men jag tycker inte den här är klumpigare än andra vi provade. Men det är nog bäst att prova i affär om det går, jag har sett den här modellen på flera ställen :)
 
Sv: Flytväst

Jag har flytväst på min Dvärgschnauzer. Inforsökaffades för flera år sedan på Clas Ohlson för 149 kr tor jag att det var. Han väger 8 kg och jag tror att västen går upp till 10 kg, men jag minns inte riktigt. I alla fall så kan han röra sig mycket bra i den, både på land och i vattnet. Man kan även lyfta upp honom eftersom det finns ett handtag på ryggen, samt koppla fast ett koppel om man skulle vilja göra det.
Remmarna som man spänner fast går att variera så att de blir längre eller kortare.
 
Sv: Flytväst

okej:) jag får kika om dom har fått in nu närmare sommaren. vi har 2 djuraffärer + odal tycker att dom borde ha! men de hade inte för 3 vec sen..
 
Sv: Flytväst

Ett tips kan vara att kika i båtaffärer/andra ställen som säljer båttillbehör istället för djuraffärer, tycker de oftare har haft flytvästar även för hund.

När väl båten kommer i sjön så blir det flytväst på för Zivas del, precis som det var för våra gamla vovvar. Lite tur hade vi att äldsta hundens flytväst passar mitt lilla troll så hon kunde ärva, dock känns den inte helt perfekt men så är hon ju inte färdigväxt heller.

Tror den är en Baltic men det var nog minst 4-5 år sedan den köptes så den är säkert av lite gammal modell. Det lustiga är att den flytvästen är märkt att den är till för hundar i klass med newfoundland och leonberger, men här har den används till en Kooikerhondje och snart en Finsk lapphund :confused:så jag misstänker att den är felmärkt även om den kanske verkar lite stor. Det blev att vi valde den storleken för att bara typ en storlek mindre hade hälften så breda remmar:crazy:

Kan iallafall meddela att västen funkar utmärkt i skarpt läge då gammelhunden en gång satt på ett lite riskabelt ställe på båten. Det gick utmärkt att sitta där.. tills han somnade! Plask sa det och i vattnet hamnade han som ett flöte, snacka om att han såg snopen ut:rofl: Då funkade handtaget väldigt bra att lyfta upp honom med.

Bilder på västen med tillhörande hundar:
My_doggies_by_Kibani.jpg

100_1419.JPG
 
Sv: Flytväst

Ja jag använder flytväst på min hund när han är ute med båten. Skulle aldrig åka ut utan att han har den på sig.
 
Sv: Flytväst

Vovvarna har en varsinn flytväst när vi åker båt. Stora hunden har en orange Craft-väst av en ganska enkel modell (ca 300 kr) då han är duktigt simkunnig. Lille taxen kan inte simma och har därför en betydligt stabilare modell från Baltic som kostar betydligt mer också.... (ca 900 kronor om jag inte minns fel...)

För mig är inte vikten som står på påsen det viktigaste utan att västen sitter som den ska. En för lång väst gör ju att hunden hamnar för högt i vattnet och får svårt att simma och hålla huvudet ovanför vattenytan. Jag e därför extremt noga med att västen placerar hunden rätt i vattnet.
(På samma sätt som man aldrig skulle skaffa en för stor flytväst till ett barn - då kan den göra mer skada än nytta....)

Ser tyvärr många som har alldeles för stora flytvästar på hundarna när man e ute... Man undrar vad som händer med de hundarna om de hamnar i vattnet...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 910
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 027
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 425
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp