Foderkunnig se hit! Fet? häst

Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jaha oj. det missade jag att det inte var din häst. Kanske måste den ha en ännu högre kvot om den är tunn men bukig. Det ska väl finnas lucernhack utan melass, kommer inte riktigt ihåg vad det var för märke. Jag skulle smyga in en hel del , det är ju grovfoder precis som höet. Så kan du fortsätta ge totalt samma mängd grovfoder som förut, fast byta ut kanske 3 kilo mot lucernet.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Ursprungligen postat av legally_insane
och jag skulle sänka höet om jag var du. 10 kg är mycket. min kompis har ett fullblod å den går på mellan 6 och 8 kg
om du inte vill att han har för lite stråfoder ge honom halm istället ^^

Tycker att 6-8 kg grovfoder låter otroligt lite på ett fullblod. Vi har ett fullblod i stallet som var otroligt mager i höstas, men har blivit finare nu när de ändrat foderstaten. Han får 15-16 kg hö + 1-2 kg lusern, linfrökaka och lite korn. Nu är den hästen i och för sig ett litet extremfall, men samtliga fullblod jag har träffat på är svårfödda och jag skulle ALDRIG (om ej veterinär rekommenderar) ge så lite grovfoder till min häst, trots att det är en LÄTTFÖDD häst.

när hon tog hästen på foder så sa dom 5 kg, hösilage, så vi började med att ge honom, det i hö, vilket fortfarande blir en större mängd. nu är han uppe på 8 kg. och är rund och fin, lättfödd. hästarna hos oss har visserligen mer mat i hagen än vad de flesta har vid den här tiden på året. den ger inte så mkt. men dom vill inte ha lunch än så länge. om du har lärt dig att räkna en foderstat så hade du även lärt dig att man ska ge mellan 1 - 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt. vilket blir ca. 8 kg på ett fullblod. men däremot så ska man absolut inte följa sånna beräkningar till punkt och pricka då hästar precis som människor har olika ämnesomsättningar. och nej han äter inte extremt mkt kraftfoder.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

man ska ge mellan 1 - 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt.

Man SKA inte ge den mängden utan det är en MINIMIGIVA (1kg ts , alltså 1.2kg hö, per 100kg häst ) som absolut inte får underskridas. Man BÖR dock ge MER för att hästen ska må bra i mage o tarm och för psykiskt välbefinnande - då är rekommendationen MINST 1.5-2kg ts (alltså 1.8-2.4kg hö) per 100kg häst.
Dessa riktlinjer (den första enligt LAG mig veterligen) är enbart för att tillgodose deras FIBERBEHOV (och tuggbehov) och har ingenting med näringsbehovet att göra egentligen. Det tittar man på för sig!
Därav bör man följa rekommendationen även om hästen är överviktig och har låg ämnesomsättning... Den ska fortfarande ha sina ca 1.5-2kg minst per 100kg häst! Sen får man ju försöka att hitta ett grovfoder med lägre värden om det är en väldigt lättfödd häst. Halm är dock bara ett alternativ om man täcker proteinbehov på andra sätt.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Varifrån har du fått uppgiften om att proteinsammansättningen i linfrökaka inte är den optimala för häst? Jag har försökt hitta några vetenskapliga skrifter på detta men inte lyckats hitta några :confused: Har bara hört att folk säger det, men det är ingen som kan förklara??
Linfrö innehåller inte så mycket av aminosyran lysin, vilken är viktig för hästar. Många aminsosyror kan hästen själv tillverka, men inte lysin. Det kan man läsa på Hippocampus. Jag tror också jag har sett det i någon av Christina Plancks foderböcker. Men jag har inte kollat hur mycket mindre, och jag har inte sett någon forskning om det.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Linfrömjöl har för litet lysin för att vara en huvudsaklig proteinkälla för en växande häst. Helt klart är det ett bra hästfoder ändå. 1 kg innehåller ändå ca dubbelt så mkt lysin, treonin och methionin som 1 kg lusern i snitt. HH
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Vet tyvarr inte hur det funkar med ett riktigt proteinrikt ho i jamforande med lusernhack. Tanken var dock att forsoka hitta ett fint lusernho (ren lusern). Tyvarr har jag ingen som helst aning om hur latt/svart detta ar att fa tag pa i Sverige (i Florida ar det "super latt" och hemma odlade vi eget)
Lusernhot skulle logiskt sett vara lagra i protein an bade pelletsen och hacket (mer utspatt) och att du pa sa satt skulle kunna ge mer tuggtid men anda samma mangd protein. Later som om din hast inte bangar for att satta i sig lite extra och mat i magen vill vi ju alla ha (vi vill inte att det ska synas pa utsidan dock..)

Angaende siups - oppnor och framforallt slutor, galoppfattningar och sansad ridning i djup sand/sno (passa benen pa detta dock, vill inte ha senskador)

Ingen expert pa detta omrade da marren jag hade senast var tvungen att ha fri tillgang pa grovfoder plus ca 10 kg (!) kraft / mal - mestadels lusernpellets

MVH Kajsa / forsoker tanka logiskt - med mer eller mindre bra resultat
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Man SKA inte ge den mängden utan det är en MINIMIGIVA (1kg ts , alltså 1.2kg hö, per 100kg häst ) som absolut inte får underskridas. Man BÖR dock ge MER för att hästen ska må bra i mage o tarm och för psykiskt välbefinnande - då är rekommendationen MINST 1.5-2kg ts (alltså 1.8-2.4kg hö) per 100kg häst.
Dessa riktlinjer (den första enligt LAG mig veterligen) är enbart för att tillgodose deras FIBERBEHOV (och tuggbehov) och har ingenting med näringsbehovet att göra egentligen. Det tittar man på för sig!
Därav bör man följa rekommendationen även om hästen är överviktig och har låg ämnesomsättning... Den ska fortfarande ha sina ca 1.5-2kg minst per 100kg häst! Sen får man ju försöka att hitta ett grovfoder med lägre värden om det är en väldigt lättfödd häst. Halm är dock bara ett alternativ om man täcker proteinbehov på andra sätt.

då får jag väll slåss med läraren på gymnasiet som lärde ut detta till mig ;) själv ser jag till att ha ett hö med bra kvalitet, å sen lägger jag till halm om detta behövs för att stilla "tuggbehovet" men helst låter jag hästarna gå ute så mkt som möjligt. och jag har även hagar med gräs i på vintern, (även fast det inte finns nån näring så finns det att knapra på) hästarna här hemma har det mer än bra och är fina. så dom funkar på det dom får iaf :)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Linfrömjöl har för litet lysin för att vara en huvudsaklig proteinkälla för en växande häst. Helt klart är det ett bra hästfoder ändå. 1 kg innehåller ändå ca dubbelt så mkt lysin, treonin och methionin som 1 kg lusern i snitt. HH

Delvis trådkapning - men TS ger ju också linfröpellets :-) Då jag behöver ge mer protein pga dåligt värde i hösilaget, så funderade jag på att öka på givan av linfröpellets (ger ca 200g nu till 550 kg häst), men blev tveksam pga det jag kan läsa mig till om att proteinsammansättningen inte är optimal, och att cyanidhalten troligen inte är känd, och att fodertillverkarna oftast verkar inrikta sig på att linfröpellets ska ge i ganska små givor, och mest för päls/mage? Istället tänkte jag börja ge lite lusern, då det inte verkar finnas några "ifs and buts" där, men av ditt inlägg ovan så funderar jag på om man ändå kan öka på linfröpelletsen till ca 500g, dvs knappt 100 g/100kg häst?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Linfrömjöl har för litet lysin för att vara en huvudsaklig proteinkälla för en växande häst. Helt klart är det ett bra hästfoder ändå. 1 kg innehåller ändå ca dubbelt så mkt lysin, treonin och methionin som 1 kg lusern i snitt. HH

Du skriver för en växande häst. Räcker det till en färdigväxt häst då? Kan man få i hästen lysin genom något annat foder?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Ja, som jag skrev, vill ju absolut INTE ge hästen mindre hö, vill egentligen ge väldigt mycket mer. Drömmen vore att få tag i ett hö med höga proteinvärden, men här i stockholmsområdet är det lite svårt att få tag i hö över huvud taget. Funderar på att gå över till silage nästa år...
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Delvis trådkapning - men TS ger ju också linfröpellets :-) Då jag behöver ge mer protein pga dåligt värde i hösilaget, så funderade jag på att öka på givan av linfröpellets (ger ca 200g nu till 550 kg häst), men blev tveksam pga det jag kan läsa mig till om att proteinsammansättningen inte är optimal, och att cyanidhalten troligen inte är känd, och att fodertillverkarna oftast verkar inrikta sig på att linfröpellets ska ge i ganska små givor, och mest för päls/mage? Istället tänkte jag börja ge lite lusern, då det inte verkar finnas några "ifs and buts" där, men av ditt inlägg ovan så funderar jag på om man ändå kan öka på linfröpelletsen till ca 500g, dvs knappt 100 g/100kg häst?

Cyanid :eek: Låter inte allt för nyttigt. Finns det även cyanid i linfröoljan? Om inte så kanske det är bättre att ge ytterligare mer lusern med olja istället för linfrökaka ELLER???
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Bilderna? Menar ni bilden som jag länkade till på min häst? ;)

Är "din" häst mer lik denna? Det är en kompis kallblodstravare (med dåligt musklad överlinje):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/bosse.jpg

Nja, magen är densamma. Halsen är bra musklad på min. Ryggen ungefär densamma, rumpan mer muskler på min. Svårt att jämföra kort, min häst har helt annan kroppstyp oxå, inte lika överbyggd och längre hals.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Nja, magen är densamma. Halsen är bra musklad på min. Ryggen ungefär densamma, rumpan mer muskler på min. Svårt att jämföra kort, min häst har helt annan kroppstyp oxå, inte lika överbyggd och längre hals.

Om din häst inte har större mage än så så skulle inte jag lyssna ett dugg på stallkamraterna. Tycker inte denna häst är fet,alls.Du verkar ha stor koll på detta med foder och faktiskt vet bättre än dom. Tuta och kör med ditt upplägg du, jag skulle ha slagit dövörat till;)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Ja, som jag skrev, vill ju absolut INTE ge hästen mindre hö, vill egentligen ge väldigt mycket mer. Drömmen vore att få tag i ett hö med höga proteinvärden, men här i stockholmsområdet är det lite svårt att få tag i hö över huvud taget. Funderar på att gå över till silage nästa år...

förstår dig, lägg till halm så hästen får mer att tugga på utöver höet om du vill. låter ju som att du har koll. tror dina stallkamrater e okunniga vad det gäller om vad en häst ska ha :banana:

jag bor själv i sthlm, här ute på landet har jag inga problem att få tag i bra hö, pm:a om du vill veta mer :smirk:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

då får jag väll slåss med läraren på gymnasiet som lärde ut detta till mig ;)

Jag tycker du ska ifrågasätta din lärare om den lär ut något som inte överensstämmer med litteraturen som finns. Eller så finns ju möjligheten att du uppfattat fel.

Ger du halm också så fylls ju ts behovet ändå, kanske er lärare räknade med att alla era hästar stod på halm?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

förstår dig, lägg till halm så hästen får mer att tugga på utöver höet om du vill. låter ju som att du har koll. tror dina stallkamrater e okunniga vad det gäller om vad en häst ska ha :banana:

jag bor själv i sthlm, här ute på landet har jag inga problem att få tag i bra hö, pm:a om du vill veta mer :smirk:

Eftersom höet är så lågt i protein så kan jag inte ge halm. Halm innehåller väl i princip 0 och ingenting i proteiner, det försämrar ju bara det hela då.

Finns det några högubbar hos dig som även levererar höet? Det är lite det som är kruxet nämligen.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag hade försökt ge bara hö + ett fodermedel som nästan bara innehåller protein tex soja.

Har tyvärr inte värdena på soja men tror att 11kg hö + soja skulle kunna ge din häst mindre MJ och bättre kvot.

Vill du ge hästen mer att tugga på så servera morötter! De ger relativt mycket att tugga på och då kanske det inte blir samma hetsätning?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

då får jag väll slåss med läraren på gymnasiet som lärde ut detta till mig ;)

Jag tror att din lärare lärde ut precis det jag skrev. Annars är det ett missförstånd från din sida - eller i kommunikationen oss emellan!

Det som är fel är att många tror att man SKA ge just 1kg ts (1.2kg hö) till hästar - varken mer eller mindre. DET är ett stort missförstånd! Många blandar dessutom ihop det med näringsbehov. Det har ju inget med DET att göra! :crazy:

Jag vill alltid bara poängtera och förtydliga detta så inte någon okunnig tar det fel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 876
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 963
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp