Bukefalos 28 år!

Foderstater för hundar?

M

Miss Princess

Jag undrar om det finns foderstater för hundar, alltså där man kan räkna på hundfodrets näringsinnehåll och på hur mycket hunden behöver per dag? Finns det några såna tabeller?

Det finns ju väldigt mycket för hästar så något borde det väl finnas för hundar eller??
 
Sv: Foderstater för hundar?

http://www.sjaunja.se/kennel/diverse/hundens_utfodring.htm

Där hittar du en del om hudnars utfodring och vilka olika behov de har.

Finns (tack och lov) inga foderstatsprogram för hund.

Anledningen till att det finns på hästsidan beror nog till stor del på att grovfodret inte har samma inehåll år efter år och antingen behöver kompletteras med mer av vissa ämnen eller tvärtom drygas ut för att det innehåller för mycket av vissa ämnen. (mkt enkelt förklarat ;) )

En hund äter ju ett helfoder som är konstant i sitt innehåll, så där behövs inga justeringar i allmänhet.
 
Sv: Foderstater för hundar?

Det var en bra sida tack :D
Räcker det för hundars att endast äta så mycket som det står på fodrets förpackning då? Man behöver inte individanpassa vad hunden ska äta utan går på kroppsvikten bara?

Jag tycker ju att det är ås kul att räkna foderstater hihi ville göra det¨åt vovven också :P
 
Sv: Foderstater för hundar?

Givetvis måste man individanpassa mängden foder efter hundens egna förutsättningar, aktivitetsnivå etc.

Jag personligen tittar inte på säcken efter hur mycket mat mina hundar "ska" ha :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
2 076
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 319
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 584
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp