Födda 2017 del 3

Tömkörde + red idag igen. Såklart kom det en annan häst till banan precis när jag börjat rida, så Pivo blev lite förvirrad emellanåt. Men ändå bra att ha, ser att jag kommer behöva en annan sadel väldigt snart, den här sätter mig ännu mer i stolsits på henne än på min stora, och min pendlande jäkla underskänkel är ännu värre. Morr!

AFC74EAF-F344-4622-830F-564DE0DFAF07.jpeg
 
Jag red också idag. Och han är faktiskt rätt jobbig nu. Det är ju bara 5 hästar i stallet här så han har blivit enormt flockbunden och gnäggar massa och är allmänt ofokuserad. Vill inte gå från stallet helst och är spänd som en stålfjäder. Vid ett tillfälle hoppade han dessutom rakt in i mig och då lackade jag ur för där drar jag gränsen. Sen var han rätt fin att rida men det är väldigt svårt för när han är så här het som han varit senaste veckorna funkar inte bromsen och han är så spänd att han inte bryr sig om vilken takt jag försöker rida i. Förra året var han så beroende av min balans att jag bara kunde tänka på min egen takt och vikt så följde han mig. I år, not so much. Men han har börjat lära sig att stå i vattenspiltan. Tyvärr är det förenat med livsfara om det blir vattenpölar på golvet tycker han. Det är lite tålamodsprövande att vara hans ägare.

Men vad värst är att min hovslagare tycker att 15 min extra bilfärd är för mkt och idag när jag kom insåg jag att det är hög tid att få på skor bak, för ena hoven har börjat spricka upp lite överallt. Så i morgon ska jag nog messa hovisen och säga att jag betalar extra för längre resa... Har försökt ringa till två andra men inte fått tag i någon, så det blir en jakt nu. Så segt, för jag hade verkligen hoppats att Janne som Mirres hovis heter ville hänga med oss lite till.
 
@Amanda_F Tänker inte att det är så konstigt att han reagerar på flytten, han är ju ung, ganska känslig individ och inte van att flytta.

Jag klippte ihop en film från idag, min lilla tjocka Rödluva

Absolut, det är ju så. Plus att han är väldigt sockerkänslig och han ägnar hela dagarna åt att äta raketbränsle i form av supergräs.
 
@Amanda_F Tänker inte att det är så konstigt att han reagerar på flytten, han är ju ung, ganska känslig individ och inte van att flytta.

Jag klippte ihop en film från idag, min lilla tjocka Rödluva

Vad duktig hon är! Ser ut som att sadeln glidit fram och då blir det ju svårt med sitsen. Hoppas du hittar en som ligger bättre :)
 
Idag var Merida väldigt pigg och taggad. Stod inne själv (och bantade) medan jag var på träning med min andra häst. Hade tänkt rida ut som förra gången, men vågade inte utan red närmare hemma och höll hårt i min halsrem! 😅 Hon pep åt betongsuggorna på vägen...

Klättrade, travade och galopperade ute och försökte hitta en lite lugnare takt. Avslutade i paddocken där vi för första gången kunde rida volter i galopp, yey!
 
Jag födde barn för 3,5 veckor sedan och längtar så tills jag ska hoppa upp på min Korre igen. Han har verkligen mognat sedan jag ställde av honom i december. Han är så mycket mer balanserad i kroppen. Jag jag longerar honom ett fåtal gånger nu och han kan plötsligt galoppera på ett balanserat sätt på volten. Innan var det en omöjlighet att ens galoppera ett varv. Han verkar tycka det är otroligt kul att göra något igen! Jag ska försöka tömköra lite och sen ta hjälp av en tjej i stallet för lite ridpass nu i början. Sen så 🥰.

En liten print från en film när vi longerade härom dagen. På volt, riktigt så överbyggd är han inte 🙈
Screenshot_20210522_221030_com.huawei.himovie.overseas.jpg
 
Igår visade vi på unghästtestet. Jag har ju skrivit förut att min häst är väldigt sen i både huvudet och kroppen, och igår blev det ännu tydligare. Hon var jättespänd och gick inte fram, bara att ta sig från parkeringen till mätning och ridhus var ett projekt när jag var ensam (min medhjälpare fick corona). I ridhuset var det bättre men inte bra, hon behövde mycket drivning, vi kunde inte hoppa fullt eftersom hon inte bjöd och hon visade galoppen dåligt. Jag tror att hon hade varit gynnas av att, som ett normalt år, ha uppstallning och kunna komma tidigare och kunna gå ut och kolla runt flera gånger. Men nu är hon visad, jag får leva på de där två 8:orna på gångartsbetygen och om ett par år kommer hon vara i kapp. Och jag tycker att hästen är fin, och det är ju det viktigaste!
 
Jag och Elsa var på Pay and jump i lördags. Är så himla stolt över min häst som åker till nya ställen och är lugn och ställer upp på alla konstigheter jag hittar på 😍 Vi hoppade 30 och 40 cm. Hon stannade på första och tredje hindret i 30. Hon brukar stanna på alla hinder innan hon hoppar så jag var jättenöjd. I 40 hoppade hon hela banan i galopp med bra bjudning :)
Nu blir det vila för henne, tycker att hon kan allt hon behöver inför sin 4-årsdag på fredag :D
IMG-20210522-WA0001.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 747
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 935
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 371
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp