Födda 2017 del 3

1A73023E-466C-4246-9026-384E4D050584.jpeg

Min ägnar sig åt att vara mamma. Hon fick en superfin hingstunge i torsdags. Ett mirakel på alla sätt eftersom stoet skadade sig så illa i höstas att hon blev sövd och opererad.
 
Jag har haft ganska mycket ångest över att jag valde att försöka behålla Albin, det kloka hade egentligen varit att sälja honom men han är bara min lilla drömhäst. Han är så stabil och okomplicerad.
Idag är andra gången någonsin i hans liv han har blivit tömkörd ensam efter vägen och han är överlag inte mycket tömkörd alls eller tränad. Köpte honom på hösten när han var två, helt grön på allt, borsta svans, gå genom en haggrind, allt, vi hade en superkass vinter så det knappt gick att ta ut hästarna ur hagen och sedan blev jag sjuk.
Men han var en superpärla på tömkörningstur. Blev lite osäker en stund, då gick jag bredvid, lite lite svårt att förstå styrande tömtag, halt och start satt klockrent.

Bara på de här tre veckorna han har varit hemma har han även gått från en naffsande slyngel till en mycket belevad ung herre.
IMG_20210605_221523_577.jpg
 
Jag har ridit på Korre för första gången sedan december! Idag vågade jag mig upp på honom för första gången sedan förlossningen. En stallkompis red honom en gång i veckan och han var fullkomligt okomplicerad trots att han inte haft ryttare på ett halvår. Det märktes inte alls utan det var bara plocka upp tråden där man var ungefär. Han är en sån klippa till häst!

Kändes väldigt bra att rida honom igen. När alla andra unghästar får sommarlov så sätter jag igång min 🙈. Blev ett kort pass på banan idag med lite avstämning bara. Nästa gång kanske vi provar oss på ett pass inne i nya ridhuset på gården 😊. Ser så mycket fram emot att fortsätta utvecklas med denna lilla häst nu i sommar ❤️❤️
 
Vi löshoppade treåringarna idag så då passade jag på att låta Fille skutta med.
Han låg och sov när jag kom upp till hagen och när jag tagit på grimman la han sig platt på sidan med en djuuup suck 😅 sen reste han sig. Blev lite mer pepp när han såg vad vi skulle göra :up: Han är verkligen ingen hopptalang, men han tycker det är kul och det är så gott som något :)
 
Jag har ridit på Korre för första gången sedan december! Idag vågade jag mig upp på honom för första gången sedan förlossningen. En stallkompis red honom en gång i veckan och han var fullkomligt okomplicerad trots att han inte haft ryttare på ett halvår. Det märktes inte alls utan det var bara plocka upp tråden där man var ungefär. Han är en sån klippa till häst!

Kändes väldigt bra att rida honom igen. När alla andra unghästar får sommarlov så sätter jag igång min 🙈. Blev ett kort pass på banan idag med lite avstämning bara. Nästa gång kanske vi provar oss på ett pass inne i nya ridhuset på gården 😊. Ser så mycket fram emot att fortsätta utvecklas med denna lilla häst nu i sommar ❤️❤️
Min får inte heller något sommarlov, han har varit på kollo hela vintern 😄
Bete blir det visserligen men vi ska passa på att träna i sommar. 😊
 
Här är det sommarlov. Han gick ut redan efter testet i onsdags och jag tror han kommer vara ledig till augusti för jag har inte tänkt att vara i Skåne på hela min semester så då får han också vila (och min kompis tar hand om honom när jag inte är på plats). På så sätt var det ganska skönt att vi var såååå långt ifrån kvalgränsen på testet. Han blev återigen ganska spänd, och jag ska vara ärlig mot honom och mig själv att vi faktiskt inte hade tränat tillräckligt. Han är inte tillräckligt tränad på att falla tillbaka i en taktmässig lugn trav med längre steg när han blir spänd utan då blir det en symaskin utan svävmoment och tryck genom kroppen. Precis som på breeders i höstas så spände han till och gick in i sin egen värld och gör väl typ det jag säger men energin är krampaktig och spänd och rörelsen blir statisk. Lite pinnkotte med tändsticksben. Traven var pinnig, skritten var spänd och studsig (fast ändå MYCKET bättre än på Flyinge tyckte jag, det tyckte inte domaren), och galoppen var så spänd att jag kunde öka men när jag skulle bromsa försökte jag rida med mjuka ben och bara rida med energi och kropp men det blev fyrtaktig galopp eller trav när jag ville samla, det som alltid varit hans paradgren.

Det som var bäst i onsdags var faktiskt att han gav upp sitt stressande när jag stod och knoppade. Steg för steg kopplade han ner och efter ett tag så stod han nästan och sov och jag fick sy knopparna nästan som jag ville. En annan duktig sak är att han faktiskt kissar när han behöver, oavsett om det är vattenspiltan, boxen eller trailern. Känns jätteskönt.

Men han har förtjänat sin vila nu, det har inte blivit så mkt kvalitet på något här i vår, mest jogg på halvfart så det blir en nystart till hösten. Tills dess får den här fyraåringen (födelsedag idag!) träna sig själv i hagen, och det gör han rätt bra!
5EF564CC-682F-4A3F-8B4B-45B9BE0C622E.png
 
Här är det sommarlov. Han gick ut redan efter testet i onsdags och jag tror han kommer vara ledig till augusti för jag har inte tänkt att vara i Skåne på hela min semester så då får han också vila (och min kompis tar hand om honom när jag inte är på plats). På så sätt var det ganska skönt att vi var såååå långt ifrån kvalgränsen på testet. Han blev återigen ganska spänd, och jag ska vara ärlig mot honom och mig själv att vi faktiskt inte hade tränat tillräckligt. Han är inte tillräckligt tränad på att falla tillbaka i en taktmässig lugn trav med längre steg när han blir spänd utan då blir det en symaskin utan svävmoment och tryck genom kroppen. Precis som på breeders i höstas så spände han till och gick in i sin egen värld och gör väl typ det jag säger men energin är krampaktig och spänd och rörelsen blir statisk. Lite pinnkotte med tändsticksben. Traven var pinnig, skritten var spänd och studsig (fast ändå MYCKET bättre än på Flyinge tyckte jag, det tyckte inte domaren), och galoppen var så spänd att jag kunde öka men när jag skulle bromsa försökte jag rida med mjuka ben och bara rida med energi och kropp men det blev fyrtaktig galopp eller trav när jag ville samla, det som alltid varit hans paradgren.

Det som var bäst i onsdags var faktiskt att han gav upp sitt stressande när jag stod och knoppade. Steg för steg kopplade han ner och efter ett tag så stod han nästan och sov och jag fick sy knopparna nästan som jag ville. En annan duktig sak är att han faktiskt kissar när han behöver, oavsett om det är vattenspiltan, boxen eller trailern. Känns jätteskönt.

Men han har förtjänat sin vila nu, det har inte blivit så mkt kvalitet på något här i vår, mest jogg på halvfart så det blir en nystart till hösten. Tills dess får den här fyraåringen (födelsedag idag!) träna sig själv i hagen, och det gör han rätt bra!Visa bifogad fil 71065
Men han är väldigt vacker. Det kommer ni inte ifrån i alla fall ❤️. Bara att ta nya tag i höst.
 
Då får vi uppdatera flitigt i tråden när de flesta andra bara gottar sig i gräs och sol. Min går i stora gräshagar så bete får han ändå ❤️
Jag ska försöka uppdatera också! Har ju inte mer än några kilometer till stället där Svea kommer vara i (minst) fyra veckor från lördag så jag kommer nog vara där en del och titta hur det går. För Svea är det nog aldrig i hela livet aktuellt med något sommarlov ändå, för det är ju den värsta säsongen att ha henne vilande eftersom hon är en riskgruppsras. Vi har ju inte heller tillgång till ridhus, så på vintern är det mer naturligt (och nödvändigt) att hon vilar i perioder. Sommaren är ju bästa tiden att ha häst under de omständigheterna, så då får vi passa på :D Stallkompisen kommer att tömköra henne några gånger den här veckan och sen åker hon på läger på lördag kväll.

Svea fyllde förresten fyra igår! Fick vara utan mask och äta utan att andas en liten stund, men sen åkte den på igen.
196111691_10159317800477566_3524632249219064433_n.jpg

Jag firade genom att dricka den här mycket passande ölen :D
198640319_10159317989032566_5353616108494348491_n.jpg
 
Merida fick åka på ”bete” i fredags, hem till min granne och 3 hästar i en nerbetad hage. Hopsläppet gick sådär, islänningen ville hindra Merida från att komma i närheten av de två ponnysarna och sprang emellan och sparkade. Merida är ju uppvuxen i flock på lösdrift, men hon är inte van vid att hästar sparkar för att träffa och var för långsam med att flytta sig. På morgonen låg flocken helt utslagen och jag tyckte först det var skönt att det lugnat ner sig så pass. Tills jag inte fick Merida att stiga upp. :nailbiting:
7312542C-CAF0-4523-A713-3C8AD7CC6AEB.jpeg


Fick upp henne till slut, och hittade ett glipande sår högt upp på insidan av frambenet som behövde sys. :mad:

Nu har hon gått själv i en avdelad del av hagen och faktiskt hanterat det väldigt bra, travade runt en del i början, men lugn nu. Har inte vågat släppa ihop dem igen ännu, igår hade hon ganska ont och stod inne några timmar. Mer sig själv idag och ville absolut inte stå inne i nåt stall! :rage:

Nu står hon dock inne i stallet tillsammans med islänningen så de får vänja sig vid varandra. Min plan sen är prova att låta de två gå själva ett tag och hoppas att islänningen inte känner att hon behöver skydda ponnysarna från Rödluvan.

Svårt, jag har aldrig haft problem med hopsläpp tidigare, mina hästar har alltid vara snälla, och haft vett att flytta på sig.
Nu oroar jag mig lite för när jag ska ta upp min grå och släppa ihop med de två hästarna han ska gå med. :crazy:
 
Merida fick åka på ”bete” i fredags, hem till min granne och 3 hästar i en nerbetad hage. Hopsläppet gick sådär, islänningen ville hindra Merida från att komma i närheten av de två ponnysarna och sprang emellan och sparkade. Merida är ju uppvuxen i flock på lösdrift, men hon är inte van vid att hästar sparkar för att träffa och var för långsam med att flytta sig. På morgonen låg flocken helt utslagen och jag tyckte först det var skönt att det lugnat ner sig så pass. Tills jag inte fick Merida att stiga upp. :nailbiting:
Visa bifogad fil 71105

Fick upp henne till slut, och hittade ett glipande sår högt upp på insidan av frambenet som behövde sys. :mad:

Nu har hon gått själv i en avdelad del av hagen och faktiskt hanterat det väldigt bra, travade runt en del i början, men lugn nu. Har inte vågat släppa ihop dem igen ännu, igår hade hon ganska ont och stod inne några timmar. Mer sig själv idag och ville absolut inte stå inne i nåt stall! :rage:

Nu står hon dock inne i stallet tillsammans med islänningen så de får vänja sig vid varandra. Min plan sen är prova att låta de två gå själva ett tag och hoppas att islänningen inte känner att hon behöver skydda ponnysarna från Rödluvan.

Svårt, jag har aldrig haft problem med hopsläpp tidigare, mina hästar har alltid vara snälla, och haft vett att flytta på sig.
Nu oroar jag mig lite för när jag ska ta upp min grå och släppa ihop med de två hästarna han ska gå med. :crazy:
Åh nej vad tråkigt.
Hoppas att det löser sig.
 
Merida fick åka på ”bete” i fredags, hem till min granne och 3 hästar i en nerbetad hage. Hopsläppet gick sådär, islänningen ville hindra Merida från att komma i närheten av de två ponnysarna och sprang emellan och sparkade. Merida är ju uppvuxen i flock på lösdrift, men hon är inte van vid att hästar sparkar för att träffa och var för långsam med att flytta sig. På morgonen låg flocken helt utslagen och jag tyckte först det var skönt att det lugnat ner sig så pass. Tills jag inte fick Merida att stiga upp. :nailbiting:
Visa bifogad fil 71105

Fick upp henne till slut, och hittade ett glipande sår högt upp på insidan av frambenet som behövde sys. :mad:

Nu har hon gått själv i en avdelad del av hagen och faktiskt hanterat det väldigt bra, travade runt en del i början, men lugn nu. Har inte vågat släppa ihop dem igen ännu, igår hade hon ganska ont och stod inne några timmar. Mer sig själv idag och ville absolut inte stå inne i nåt stall! :rage:

Nu står hon dock inne i stallet tillsammans med islänningen så de får vänja sig vid varandra. Min plan sen är prova att låta de två gå själva ett tag och hoppas att islänningen inte känner att hon behöver skydda ponnysarna från Rödluvan.

Svårt, jag har aldrig haft problem med hopsläpp tidigare, mina hästar har alltid vara snälla, och haft vett att flytta på sig.
Nu oroar jag mig lite för när jag ska ta upp min grå och släppa ihop med de två hästarna han ska gå med. :crazy:
Usch, tråkigt! Jag ör alltid nervös vid ihopsläpp. Oftast går det ju jättebra men det är de där fåtal gångerna som gör en orolig. Min hästs senaste skada skedde vid ett ihopsläpp, jäkla otur ibland!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 979
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 076
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 606
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp