Födda 2017 del 3

Grattis på födelsedagen Merida Wildheart! :heart
87F34C18-498E-41B2-9F12-276E92A348DC.jpeg
 
Här tuffar vi på med lite av varje. Förra fredagen ställde jag upp lite vanliga hinder hemma i ena hagen (har ju bara hoppat lite stock i skogen). Hoppade bägge två och var väl helt okomplicerat, de bjöd riktigt bra. Däremot hade jag o Nicke helt olika uppfattning om var vi skulle efter hindret. Han tyckte att vi skulle springa till stallet och jag ville åt andra hållet. När man är på honom lite mer så visar han direkt missnöje, kickar först. Jag var rätt bestämd och menade att han visst skulle åt vänster, han bockar, jag tänkte att ”nää, nog nu” och drev på lite till, han bockar lite till, jag tänkte ”man ska ju alltid rida framåt, ur problemen, o drev på ännu mer - åh, herregud vad han bockade - jag fick markkontakt. Det gick liksom inte mer, fanns ingen hals kvar. Han blev rejält förvånad av att se mig på marken 😅. Konstigt nog slog jag mig ingenting så det var bara att hoppa upp, hoppa en gång till, använda mkt ytterskänkel och vips så svängde han så fint åt rätt håll.
Hebbe har växt en hel del de sista månaderna, typ 4-5 cm och tror inte han är i fas med sin kropp nu. Red i torsdags med sällskap och han var lugn och fin men kändes som två olika hästar. Fram- och bakdel var definitivt inte samspelta alls och han var i obalans hela tiden. Han är ändå den av dem som känts mest rak och stabil rent fysiskt, så funderar på att ge honom sommarvila nu.
Kört har vi också gjort, tror faktiskt att det är Nickes favvoaktivitet än så länge.
Idag var vi på löshoppning igen, och de skötte sig riktigt bra.
 

Bifogade filer

  • 0BF8F83E-DE10-485C-8FF0-1F9CB534B9C5.jpeg
    0BF8F83E-DE10-485C-8FF0-1F9CB534B9C5.jpeg
    136,3 KB · Visningar: 19
Igår var Merida på terrängbanan för 3:e gången och nu börjar hon fatta vad det handlar om! I början försökte hon springa vid sidan av hinderna, speciellt de hon inte hoppat förut, men jag tar bara lugnt tillbaka och ställer henne framför hindret och sen provar vi igen och då hoppar hon.

Igår började hon efter lite framhoppning hoppa även nya hinder direkt. Vi hoppade fasanskydd, liten oxer och provade banken för första gången. Hon fick lite feeling efter ett hinder och drog iväg mot vattnet så jag tog nytta av det och lät henne galoppera igenom. Så duktig! Hon var mycket mer framåt, gick att svänga (:banana:) och stod sen lugnt och väntade på sin tur igen.
Tänker att han ska få vila lite nu, så kan jag rida henne igen senare i sommar.

 
Är så himla glad, min godkända hingst Sorrento HQS tävlade igår. Kval till Falsterbo Folksam Open för 4-åringar. Han skötte sig så himla bra och fick höga poäng, vann klassen och är nu färdig för final i Falsterbo :)
Han fick 8.5 på kapacitet, 9 på teknik, 9 på carefulness/försiktighet och 9.5 på allmänt intryck/samarbetsvilja/temperament = 36p
Måste nästan nypa mig i armen över hur fin han är, är så himla kul alltså. Är ju min egna uppfödning också så det är extra kul. Nu laddar vi för Falsterbo, han ska gå några tävlingar till innan dess - samtidigt som han är i aveln. Har två föl efter honom här hemma och väntar ett till om någon månad.
 
Det händer en del men ändå inte. På onsdag ska vi faktiskt jogga runt en fyraårsklass i vårt "hemmaridhus" som är där han står nu (eller 7 min trailerfärd därifrån). Så igår var vi där. Jag rider rätt dåligt nu så jag ska bara koncentrera mig på att rida program för det var så oerhört länge sen. Jag vet att det inte är sannolikt att vi klarar 75 % och oavsett hur det går ska han få vila en vecka efter minst. Kvalar han blir det kanske vila i 2 månader t.o.m.

Jag har köpt en hoppsadel. En gammal prestige som ligger still och inte trycker på manken och det är två bra saker. Har också tänkt mkt på hur jobbig han är när han äter sockerrikt foder för han står knappt stilla en halv sekund. Det är myror i hela kroppen på honom. Han har visserligen varit superduktig när jag suttit upp, men det är också enda halvsekunden han står still.

Annan bra sak är att han verkar tycka att det är ok att gå in i trailern. Men det är lite svårt att stå still där i. och när luckan är ner så SKA han ut. men trots det lyckades jag lasta ut utan hjälp igår. Då kände jag mig lite stolt att jag bara lät honom hålla på i trailern. Han var rätt vild så jag fick ryta lite åt honom. Men ingen dog och han fick massa beröm när han gav upp sitt bråkande. Det ska nog bli bra tids nog men vi har minst sagt en del jobb med sån där vanlig hantering.
 
Det händer en del men ändå inte. På onsdag ska vi faktiskt jogga runt en fyraårsklass i vårt "hemmaridhus" som är där han står nu (eller 7 min trailerfärd därifrån). Så igår var vi där. Jag rider rätt dåligt nu så jag ska bara koncentrera mig på att rida program för det var så oerhört länge sen. Jag vet att det inte är sannolikt att vi klarar 75 % och oavsett hur det går ska han få vila en vecka efter minst. Kvalar han blir det kanske vila i 2 månader t.o.m.

Jag har köpt en hoppsadel. En gammal prestige som ligger still och inte trycker på manken och det är två bra saker. Har också tänkt mkt på hur jobbig han är när han äter sockerrikt foder för han står knappt stilla en halv sekund. Det är myror i hela kroppen på honom. Han har visserligen varit superduktig när jag suttit upp, men det är också enda halvsekunden han står still.

Annan bra sak är att han verkar tycka att det är ok att gå in i trailern. Men det är lite svårt att stå still där i. och när luckan är ner så SKA han ut. men trots det lyckades jag lasta ut utan hjälp igår. Då kände jag mig lite stolt att jag bara lät honom hålla på i trailern. Han var rätt vild så jag fick ryta lite åt honom. Men ingen dog och han fick massa beröm när han gav upp sitt bråkande. Det ska nog bli bra tids nog men vi har minst sagt en del jobb med sån där vanlig hantering.

Spännande mer fyraårsklassen, lycka till!

Min är likadan med transporten, när man öppnat vill han ut och det NU. Han står snällt tills luckan är nere, och då börjar han trycka på bommen - jag öppnar inte förrän han slutar trycka och har gått fram lite, men det är verkligen något att träna på.
 
Spännande mer fyraårsklassen, lycka till!

Min är likadan med transporten, när man öppnat vill han ut och det NU. Han står snällt tills luckan är nere, och då börjar han trycka på bommen - jag öppnar inte förrän han slutar trycka och har gått fram lite, men det är verkligen något att träna på.
Om Mirre bara skulle trycka skulle jag tycka att det var lite lugnare. Men MR Drama King har ngn sorts rodeo för han blir så exalterad. Nu senast fick han ha det inom rimliga gränser, sen när jag öppnade var han så sur att han inte fick vända sig att han inte ens fattade att han kunde backa. Men det löser nog sig inom några gånger. Funderar på att öva lite i kväll också. Det är öppen bana men jag vet inte om många andra kommer utnyttja det.
 
Om Mirre bara skulle trycka skulle jag tycka att det var lite lugnare. Men MR Drama King har ngn sorts rodeo för han blir så exalterad. Nu senast fick han ha det inom rimliga gränser, sen när jag öppnade var han så sur att han inte fick vända sig att han inte ens fattade att han kunde backa. Men det löser nog sig inom några gånger. Funderar på att öva lite i kväll också. Det är öppen bana men jag vet inte om många andra kommer utnyttja det.
Jag har också en dramatisk häst, alltid så stora reaktioner för småsaker :laugh:
Min häst kan man ofta skrika lite på så skärper hon sig ;)

Appropå urlastning så är jag väldigt glad över min fronturlastning. Så enkelt när man är ensam och unghästen inte riktigt har lärt sig än!
 
Jag har också en dramatisk häst, alltid så stora reaktioner för småsaker :laugh:
Min häst kan man ofta skrika lite på så skärper hon sig ;)

Appropå urlastning så är jag väldigt glad över min fronturlastning. Så enkelt när man är ensam och unghästen inte riktigt har lärt sig än!
Jag morrar och petar på honom. Har faktiskt kontaktat den killen som hjälpte mig med metoder för att få ner Caspian i varv för att även kunna få hjälp med Mirre. Egentligen är han inget stort problem men det känns bättre att ha någon metod som fungerar i alla lägen.
 
Jag morrar och petar på honom. Har faktiskt kontaktat den killen som hjälpte mig med metoder för att få ner Caspian i varv för att även kunna få hjälp med Mirre. Egentligen är han inget stort problem men det känns bättre att ha någon metod som fungerar i alla lägen.
Det är ju jättebra att ta tag i det även om det mest är mindre problem :)
 
Vi har visat på unghästtest och fått diplom! :love: Har fortfarande inte riktigt hunnit smälta det, men är såklart hur glad och stolt som helst. Vi höll på att inte komma iväg av olika anledningar och var på plats bara en kort, kort stund innan vår starttid. Inte optimala förutsättningar men Flisan skötte sig exemplariskt, trots att hon var lite trött & matt för dagen. Fina omdömen (särskilt stolt över "mycket väl visad i fint skick, inte ett hårstrå ligger fel på den här hästen" - trots att vi hastat och inte ens hann ta en våtservett på mulen efter avlastning) och 49.5p (82,5%) med raden 9-8,5-7-8,5-8-8,5.
193733562_10157873729886574_2240116700515523888_n.jpg

Nu blir det långt sommarlov och sedan en höst mest med uteritter och fortsatt hopputbildning :)
 
Vi har visat på unghästtest och fått diplom! :love: Har fortfarande inte riktigt hunnit smälta det, men är såklart hur glad och stolt som helst. Vi höll på att inte komma iväg av olika anledningar och var på plats bara en kort, kort stund innan vår starttid. Inte optimala förutsättningar men Flisan skötte sig exemplariskt, trots att hon var lite trött & matt för dagen. Fina omdömen (särskilt stolt över "mycket väl visad i fint skick, inte ett hårstrå ligger fel på den här hästen" - trots att vi hastat och inte ens hann ta en våtservett på mulen efter avlastning) och 49.5p (82,5%) med raden 9-8,5-7-8,5-8-8,5.
Visa bifogad fil 70682
Nu blir det långt sommarlov och sedan en höst mest med uteritter och fortsatt hopputbildning :)
Grattis!
 
Albin har varit på sitt livs första löshoppning. Det gick jättebra, blev nästan lite fart på honom också men inte för mycket.
Det är bra, kanske jag vågar hoppa uppsuttet nån gång i framtiden, lågt och sakta 😁
 

Bifogade filer

  • _20210530_140419.JPG
    _20210530_140419.JPG
    77,6 KB · Visningar: 72
Vi har visat på unghästtest och fått diplom! :love: Har fortfarande inte riktigt hunnit smälta det, men är såklart hur glad och stolt som helst. Vi höll på att inte komma iväg av olika anledningar och var på plats bara en kort, kort stund innan vår starttid. Inte optimala förutsättningar men Flisan skötte sig exemplariskt, trots att hon var lite trött & matt för dagen. Fina omdömen (särskilt stolt över "mycket väl visad i fint skick, inte ett hårstrå ligger fel på den här hästen" - trots att vi hastat och inte ens hann ta en våtservett på mulen efter avlastning) och 49.5p (82,5%) med raden 9-8,5-7-8,5-8-8,5.
Visa bifogad fil 70682
Nu blir det långt sommarlov och sedan en höst mest med uteritter och fortsatt hopputbildning :)
Grattis till fint resultat ❤️
 
Vi har visat på unghästtest och fått diplom! :love: Har fortfarande inte riktigt hunnit smälta det, men är såklart hur glad och stolt som helst. Vi höll på att inte komma iväg av olika anledningar och var på plats bara en kort, kort stund innan vår starttid. Inte optimala förutsättningar men Flisan skötte sig exemplariskt, trots att hon var lite trött & matt för dagen. Fina omdömen (särskilt stolt över "mycket väl visad i fint skick, inte ett hårstrå ligger fel på den här hästen" - trots att vi hastat och inte ens hann ta en våtservett på mulen efter avlastning) och 49.5p (82,5%) med raden 9-8,5-7-8,5-8-8,5.
Visa bifogad fil 70682
Nu blir det långt sommarlov och sedan en höst mest med uteritter och fortsatt hopputbildning :)
Grattis, vad kul 😀
 
Vi har visat på unghästtest och fått diplom! :love: Har fortfarande inte riktigt hunnit smälta det, men är såklart hur glad och stolt som helst. Vi höll på att inte komma iväg av olika anledningar och var på plats bara en kort, kort stund innan vår starttid. Inte optimala förutsättningar men Flisan skötte sig exemplariskt, trots att hon var lite trött & matt för dagen. Fina omdömen (särskilt stolt över "mycket väl visad i fint skick, inte ett hårstrå ligger fel på den här hästen" - trots att vi hastat och inte ens hann ta en våtservett på mulen efter avlastning) och 49.5p (82,5%) med raden 9-8,5-7-8,5-8-8,5.
Visa bifogad fil 70682
Nu blir det långt sommarlov och sedan en höst mest med uteritter och fortsatt hopputbildning :)
Grattis! :)
 
Här händer för tillfället inte så mycket. Tyckte hon såg lite ojämn ut för ett tag sen, så vi åkte och kollade upp det. Veterinären kunde inte se något alls, så det är nog bara lite allmän obalans ibland, hoppas jag!

Däremot blev det i början av maj bestämt att mitt finger, som jag (eller ja. Svea 😂) skadade i höstas, skulle opereras om före sommaren. Det ingick egentligen inte i min plan, utan jag tänkte att det eventuellt skulle bli i höst. Tappade motivationen lite av att veta att det inte blir något ridet i sommar, och det tog lång tid innan jag löste problemet med att jag inte vill att hon ska stå hela sommaren. Nu är i alla fall fingret opererat och snart åker Svea iväg till en bekant som driver en mindre ridskola här i närheten. Hon ska ha henne och utbilda henne i minst fyra veckor. Blir säkert jättebra! Svea är ju ett oerhört socialt djur så hon kommer nog trivas bra med att det är lite liv och rörelse. Också mycket bra miljöträning 😁

Fram tills hon åker kommer jag ha ständig fångest. Hon går med reducerare nästan dygnet runt, men det känns ju inte heller så bra. Mina alternativ är att ha henne på det där betet med de andra (och reducerare) eller att ha henne ensam i en hage långt ifrån de andra eller inne... Det var mycket enklare när hon var liten och växte! Har i alla fall koll på nacke och andra depåer och hoppas att hon kommer klara sig.
 

Bifogade filer

  • D2DC7522-F600-4BA9-92E4-550706A6C452.jpeg
    D2DC7522-F600-4BA9-92E4-550706A6C452.jpeg
    455,3 KB · Visningar: 25

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 642
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 969
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 424
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp