Bukefalos 28 år!

Födda 2017 del 3

Idag blev det lite löshoppning igen för grabbarna 😊 fick till en liten filmsnutt på Nicke. Tilläggas att han ”kraschat” i oxern en stund innan detta. Var rädd att han skulle bli skrämd, men han kom igen och tog i lite extra istället. Hebbe var lite ofokuserad som vanligt men det släppte snabbare idag och han avslutade med två avspända rundor med fokus på hindren.
 
Senast ändrad:
Idag har jag ridit min lilla skrutt en sväng i skogen. Så mysigt. Om en vecka åker han till fodervärd och jag längtar redan till jag kan ta hem honom igen och hoppas på att må bättre till våren så att jag orkar med två hästar.
DSC_7443.JPG
 
Min plan om att mina hästar skulle ta det lite lugnt har spårat ur! Nu är bägge halta! :meh: Den stora grå pga hovklyfta och lilla röd pga sårskada på frambenet. Ytligt sår som jag tvättade och skrubbade enligt alla konstens regler, men det har ändå blivit större. Sen drar hon med nosen på det hela tiden, så igår fick det bli bandage på. 🙄
 
Igår hade vi uterittspremiär. Hade med en snäll (människo) kompis som höll oss i snöre. Gick jättebra. Stannade en gång, ryckte till ett par gånger men gick på framåt på ett trevligt sätt i stort sett hela vägen. Vi var ute i ca 30min och höll oss i skritt hela vägen.

När jag skulle släppa ut honom i hagen igen så var han så trött att han knappt orkade lyfta huvudet ovanför knähöjd.

Vill gärna rida ut med hästsällskap också men det är lite svårt ibland. Vi har några trygga hästar i stallet, men så fort de ska ut så vill ju *alla* med lite krångligare hästar hänga på. Och att rida ut med en häst som konstant står på bakbenen, en som vänder och en som kastar sig ner i diken känns lite sådär just nu.
 
Igår hade vi uterittspremiär. Hade med en snäll (människo) kompis som höll oss i snöre. Gick jättebra. Stannade en gång, ryckte till ett par gånger men gick på framåt på ett trevligt sätt i stort sett hela vägen. Vi var ute i ca 30min och höll oss i skritt hela vägen.

När jag skulle släppa ut honom i hagen igen så var han så trött att han knappt orkade lyfta huvudet ovanför knähöjd.

Vill gärna rida ut med hästsällskap också men det är lite svårt ibland. Vi har några trygga hästar i stallet, men så fort de ska ut så vill ju *alla* med lite krångligare hästar hänga på. Och att rida ut med en häst som konstant står på bakbenen, en som vänder och en som kastar sig ner i diken känns lite sådär just nu.
De andra borde ju respektera att du har behov av att rida ut med endast den/de trygga hästarna. Jag hade bokat något med trygg häst och vettig ryttare och sen bara sagt nej till de andra.

Jag rider aldrig ut med folk eller hästar som inte beter sig eller som inte fattar att unghästens behov måste ha prio i alla lägen.
 
De andra borde ju respektera att du har behov av att rida ut med endast den/de trygga hästarna. Jag hade bokat något med trygg häst och vettig ryttare och sen bara sagt nej till de andra.

Jag rider aldrig ut med folk eller hästar som inte beter sig eller som inte fattar att unghästens behov måste ha prio i alla lägen.
+1
Man måste ju få möjlighet att göra ett gäng lyckade uteritter med sin unghäst - så att de blir trygga och går att rida ut på även framåt.
 
+1
Man måste ju få möjlighet att göra ett gäng lyckade uteritter med sin unghäst - så att de blir trygga och går att rida ut på även framåt.
Ja verkligen! Men många fattar ju inte sånt. Har en ung tjej i stallet som tycker jag är helt knäpp som vägrar rida ut med henne. Nej tack, avvaktar några år innan vi ger oss på galna ponnyrace :nailbiting: 😅

Nelly är jättesnäll men de är ju ändå unga och ibland uppstår det situationer och då vill man ju veta att sällskapet klarar av att känna av läget och inte bara drar iväg..
 
Lääääänge sedan jag ens vågade mig in här, för ett år sedan blev jag mest ledsen över hur långt efter jag var med min yngsta när jag såg er och ångest tog överhand. Vi avvaktade länge med inridning då vår kille ff kändes liten, tanig och känslig över rygg men under förra hösten kändes det som om att han tog sig för var dag som gick, ena dagen hög i bak och andra hög i fram.

Vi började sökandet efter någon som skulle hjälpa till med inridning. Tyvärr var det lättare sagt än gjort. Noga utvalda skulle plötsligt byta spår i livet, fick nytt jobb på ort långt bort eller var fullbokade. Uppgivet läge, men så fann vi hjälp och i mars började den stora inskolningen efter månader av markarbete och förberedelser. Dock tyckte man efter några veckor där att det inte fungerade, att det gick bakåt i utvecklingen. Jag tog hem en häst som var sutten på i lina i skritt och trav och endast gått fritt på banan nåt enstaka tillfälle men som inte var trygg med det. Vi tänkte att det kanske blev överkok i huvudet och/eller ännu en växtperiod, så hem för lite återhämtning där vi också beslutade att han inte skulle skickas iväg något mer.

I slutet av juli plockade vi så upp tråden och hey vad fort framåt det går. Vi värmer på lina men varje pass rider jag honom sedan fritt i ridhuset, numer i samtliga gångarter. Han är ff lite blygsam i traven under ryttare och har större galopp än vad styrkan och balansen riktigt fixar. Men så fruktansvärt glad jag är i denna häst och även om vi ff är låååååångt efter er andra så ser jag ljuset i tunneln, och vi kan åter inspireras av hästar i samma ålder. Vi köpte honom bara några dagar gammal från uppf så väntan och längtan har varit lång efter att få känna vad han har att ge.

Saranac.jpg



 
Lääääänge sedan jag ens vågade mig in här, för ett år sedan blev jag mest ledsen över hur långt efter jag var med min yngsta när jag såg er och ångest tog överhand. Vi avvaktade länge med inridning då vår kille ff kändes liten, tanig och känslig över rygg men under förra hösten kändes det som om att han tog sig för var dag som gick, ena dagen hög i bak och andra hög i fram.

Vi började sökandet efter någon som skulle hjälpa till med inridning. Tyvärr var det lättare sagt än gjort. Noga utvalda skulle plötsligt byta spår i livet, fick nytt jobb på ort långt bort eller var fullbokade. Uppgivet läge, men så fann vi hjälp och i mars började den stora inskolningen efter månader av markarbete och förberedelser. Dock tyckte man efter några veckor där att det inte fungerade, att det gick bakåt i utvecklingen. Jag tog hem en häst som var sutten på i lina i skritt och trav och endast gått fritt på banan nåt enstaka tillfälle men som inte var trygg med det. Vi tänkte att det kanske blev överkok i huvudet och/eller ännu en växtperiod, så hem för lite återhämtning där vi också beslutade att han inte skulle skickas iväg något mer.

I slutet av juli plockade vi så upp tråden och hey vad fort framåt det går. Vi värmer på lina men varje pass rider jag honom sedan fritt i ridhuset, numer i samtliga gångarter. Han är ff lite blygsam i traven under ryttare och har större galopp än vad styrkan och balansen riktigt fixar. Men så fruktansvärt glad jag är i denna häst och även om vi ff är låååååångt efter er andra så ser jag ljuset i tunneln, och vi kan åter inspireras av hästar i samma ålder. Vi köpte honom bara några dagar gammal från uppf så väntan och längtan har varit lång efter att få känna vad han har att ge.

Visa bifogad fil 76204


[/QUOTE
Jättefin! Jag kan trösta dig med att jag också ligger långt efter. Min har också varit sen i kropp och huvud, reds i skritt och trav i våras. Tanken var att börja jobba i juli igen när jag hade semester men jag bröt armen och sköt fram det, vi har vi hunnit jobba lite från marken några gånger men nu har hon troligen trampat på något, hon är halt och reagerar lite på när man trycker på hoven, så fort den är rengjord är hon ohalt. Så vi tar det lugnt ett tag till!
 
Lääääänge sedan jag ens vågade mig in här, för ett år sedan blev jag mest ledsen över hur långt efter jag var med min yngsta när jag såg er och ångest tog överhand. Vi avvaktade länge med inridning då vår kille ff kändes liten, tanig och känslig över rygg men under förra hösten kändes det som om att han tog sig för var dag som gick, ena dagen hög i bak och andra hög i fram.

Vi började sökandet efter någon som skulle hjälpa till med inridning. Tyvärr var det lättare sagt än gjort. Noga utvalda skulle plötsligt byta spår i livet, fick nytt jobb på ort långt bort eller var fullbokade. Uppgivet läge, men så fann vi hjälp och i mars började den stora inskolningen efter månader av markarbete och förberedelser. Dock tyckte man efter några veckor där att det inte fungerade, att det gick bakåt i utvecklingen. Jag tog hem en häst som var sutten på i lina i skritt och trav och endast gått fritt på banan nåt enstaka tillfälle men som inte var trygg med det. Vi tänkte att det kanske blev överkok i huvudet och/eller ännu en växtperiod, så hem för lite återhämtning där vi också beslutade att han inte skulle skickas iväg något mer.

I slutet av juli plockade vi så upp tråden och hey vad fort framåt det går. Vi värmer på lina men varje pass rider jag honom sedan fritt i ridhuset, numer i samtliga gångarter. Han är ff lite blygsam i traven under ryttare och har större galopp än vad styrkan och balansen riktigt fixar. Men så fruktansvärt glad jag är i denna häst och även om vi ff är låååååångt efter er andra så ser jag ljuset i tunneln, och vi kan åter inspireras av hästar i samma ålder. Vi köpte honom bara några dagar gammal från uppf så väntan och längtan har varit lång efter att få känna vad han har att ge.

Visa bifogad fil 76204


Så fin! Och vilken härlig galopp:love: Alltså det där med att vara sen och så, förstår känslan när man ser sig omkring ibland och det känns som att "alla andra..." Men de är ju så unga och mognar olika fort, det jämnar ut sig.
 
Lääääänge sedan jag ens vågade mig in här, för ett år sedan blev jag mest ledsen över hur långt efter jag var med min yngsta när jag såg er och ångest tog överhand. Vi avvaktade länge med inridning då vår kille ff kändes liten, tanig och känslig över rygg men under förra hösten kändes det som om att han tog sig för var dag som gick, ena dagen hög i bak och andra hög i fram.

Vi började sökandet efter någon som skulle hjälpa till med inridning. Tyvärr var det lättare sagt än gjort. Noga utvalda skulle plötsligt byta spår i livet, fick nytt jobb på ort långt bort eller var fullbokade. Uppgivet läge, men så fann vi hjälp och i mars började den stora inskolningen efter månader av markarbete och förberedelser. Dock tyckte man efter några veckor där att det inte fungerade, att det gick bakåt i utvecklingen. Jag tog hem en häst som var sutten på i lina i skritt och trav och endast gått fritt på banan nåt enstaka tillfälle men som inte var trygg med det. Vi tänkte att det kanske blev överkok i huvudet och/eller ännu en växtperiod, så hem för lite återhämtning där vi också beslutade att han inte skulle skickas iväg något mer.

I slutet av juli plockade vi så upp tråden och hey vad fort framåt det går. Vi värmer på lina men varje pass rider jag honom sedan fritt i ridhuset, numer i samtliga gångarter. Han är ff lite blygsam i traven under ryttare och har större galopp än vad styrkan och balansen riktigt fixar. Men så fruktansvärt glad jag är i denna häst och även om vi ff är låååååångt efter er andra så ser jag ljuset i tunneln, och vi kan åter inspireras av hästar i samma ålder. Vi köpte honom bara några dagar gammal från uppf så väntan och längtan har varit lång efter att få känna vad han har att ge.

Visa bifogad fil 76204



Jättefin häst ju, och allt är ju relativt när det kommer till hur långt man kommit. Mina hästar är ridna en hel del, men främst i skog o mark så de kan knappt ännu trava och än mindre galoppera på volt med ryttare. Vi kommer väl dit ngn gång vi med.
Fortsätt i ert tempo med inridningen och utbildningen så kommer det säkert bli kanon. 😊
 
Liten träningsstund vid hand idag, övergångar och halter. Mitt i allt började regnet forsa ner på oss så ingen av oss var speciellt nöjd över det, Albin var ändå jätteduktig fast han försökte krypa ihop för att slippa regnet.
Bästa lilla häst. En riktig liten kalaspuff är han.
IMG_20210831_180430_352.jpg




sedan blev jag mest ledsen över hur långt efter jag var med min yngsta
Jag har suttit på min fyra gånger så här kan vi snacka lååååångt efter, jag förstår känslan.
Han har haft en tioåring som har ridit honom lite då och då men där blir det väl inte supermycket utbildning men iallafall en vana att ha någon på ryggen som har åsikter om åt vilket håll man ska gå 😁

Men jag har också fått så mycket pepp i den här tråden angående att inte ha ångest över att det inte alltid blir som man önskat.
 
Min häst är just nu ett fantastiskt lyckopiller. Det spelar ingen roll vad jag ber om eller hur mycket han vilat. Han är just nu perfekt på alla sätt. Idag travade vi bommar och han sökte efter dem själv. Och innan dess kunde jag sitta upp som att inget hänt och skritta iväg på långa tyglar. I galoppen kunde jag taxera på bommarna. Det kunde jag knappt på min vuxna häst som jag tävlade MsvC-MsvB på.. Då är det ändå fem dagar sen han joggade sist och en vecka sen jag red ett riktigt pass.

Vi var visserligen ute och skrittade i söndags med hans jämnåriga kompis men det var skritt och mest jobbigt för hjärnan. Det vi mötte var: får, kor, hästar som vi inte kände som drog bockserier bredvid oss upprepade gånger, en bil, en moped med lustigt motorljud, en annan hästflock med en skäck, ett gäng lite halvläskiga hösilagebalar, vi såg snabbtåg på 200-300 m håll, någon slängde igen en ytterdörr några meter från oss och så var det ju de vanliga soptunnorna, brevlådorna och stenrösen. Om han viftade på örat, jo men det var typ Max den reaktion som jag fick. Det var tom så att han slappnade av på slutet och skrittade riktigt rent för att vara honom. Det blir så lätt spänt och passartat i det läget annars.
F0E06067-C584-427D-B225-14EEBD514518.jpeg


… så nu har jag anmält oss till en LC:1 om 10 dagar. Ut och leka bara.
 
Lääääänge sedan jag ens vågade mig in här, för ett år sedan blev jag mest ledsen över hur långt efter jag var med min yngsta när jag såg er och ångest tog överhand. Vi avvaktade länge med inridning då vår kille ff kändes liten, tanig och känslig över rygg men under förra hösten kändes det som om att han tog sig för var dag som gick, ena dagen hög i bak och andra hög i fram.

Vi började sökandet efter någon som skulle hjälpa till med inridning. Tyvärr var det lättare sagt än gjort. Noga utvalda skulle plötsligt byta spår i livet, fick nytt jobb på ort långt bort eller var fullbokade. Uppgivet läge, men så fann vi hjälp och i mars började den stora inskolningen efter månader av markarbete och förberedelser. Dock tyckte man efter några veckor där att det inte fungerade, att det gick bakåt i utvecklingen. Jag tog hem en häst som var sutten på i lina i skritt och trav och endast gått fritt på banan nåt enstaka tillfälle men som inte var trygg med det. Vi tänkte att det kanske blev överkok i huvudet och/eller ännu en växtperiod, så hem för lite återhämtning där vi också beslutade att han inte skulle skickas iväg något mer.

I slutet av juli plockade vi så upp tråden och hey vad fort framåt det går. Vi värmer på lina men varje pass rider jag honom sedan fritt i ridhuset, numer i samtliga gångarter. Han är ff lite blygsam i traven under ryttare och har större galopp än vad styrkan och balansen riktigt fixar. Men så fruktansvärt glad jag är i denna häst och även om vi ff är låååååångt efter er andra så ser jag ljuset i tunneln, och vi kan åter inspireras av hästar i samma ålder. Vi köpte honom bara några dagar gammal från uppf så väntan och längtan har varit lång efter att få känna vad han har att ge.

Visa bifogad fil 76204


Ha ingen ångest över att din häst ligger lite efter just nu. Jättefin häst! Min andra häst (nu 16 år gammal) lät jag ta väldigt lång tid på sig som unghäst. Hon behövde det då hon både var stor och behövde mogna i huvudet. Ni har många år på er att ta igen det!
 
Min häst är just nu ett fantastiskt lyckopiller. Det spelar ingen roll vad jag ber om eller hur mycket han vilat. Han är just nu perfekt på alla sätt. Idag travade vi bommar och han sökte efter dem själv. Och innan dess kunde jag sitta upp som att inget hänt och skritta iväg på långa tyglar. I galoppen kunde jag taxera på bommarna. Det kunde jag knappt på min vuxna häst som jag tävlade MsvC-MsvB på.. Då är det ändå fem dagar sen han joggade sist och en vecka sen jag red ett riktigt pass.

Vi var visserligen ute och skrittade i söndags med hans jämnåriga kompis men det var skritt och mest jobbigt för hjärnan. Det vi mötte var: får, kor, hästar som vi inte kände som drog bockserier bredvid oss upprepade gånger, en bil, en moped med lustigt motorljud, en annan hästflock med en skäck, ett gäng lite halvläskiga hösilagebalar, vi såg snabbtåg på 200-300 m håll, någon slängde igen en ytterdörr några meter från oss och så var det ju de vanliga soptunnorna, brevlådorna och stenrösen. Om han viftade på örat, jo men det var typ Max den reaktion som jag fick. Det var tom så att han slappnade av på slutet och skrittade riktigt rent för att vara honom. Det blir så lätt spänt och passartat i det läget annars.
Visa bifogad fil 76321

… så nu har jag anmält oss till en LC:1 om 10 dagar. Ut och leka bara.
Vad spännande med tävling! Heja er ❤️🎉
 
Korre känns fin inför ridhästtestet på lördag. Idag åkte vi dock på ett bakslag... Ryttaren (inte jag) har blivit matförgiftad och ligger ganska däckad 😬. Det är bara hålla tummarna för att hon kryar på sig till helgen.jag har ju inte riktigt planerat att rida själv, så jag hoppas vi slipper ett sista-minuten-ryttarbyte 🙈. Vi kommer ju ändå inte få några topppoäng, men det vore ju bra om han fick bästa möjliga förutsättningar i alla fall.
 
Hur mkt "extra" mat behöver era hästar för att hålla sig i form?

Jag har fått det påpekat för mig av andra i stallet att T är alldelles för smal. Och att han får alldelles för lite mat. Han är ju ändå unghäst.

Jag tycker han ligger ganska bra i hull (kanske något högt, dvs ca 3,5). Övergången mellan hals och bogblad är dåligt definierat. Det finns en tydlig kudde bakom bogbladet och man kan inte se revbenen, men känna ca 0,5cm in i hästen. Han går i gräshage med ok mkt gräs kvar 10-12h per dag och får 10kg silage med löjligt höga energivärden (förra hästen i typ samma viktklass och normalfödd kunde äta 9,5kg av det silaget i meddelhård träning) samt 1kg lucern.

Får han för lite?
 
Hur mkt "extra" mat behöver era hästar för att hålla sig i form?

Jag har fått det påpekat för mig av andra i stallet att T är alldelles för smal. Och att han får alldelles för lite mat. Han är ju ändå unghäst.

Jag tycker han ligger ganska bra i hull (kanske något högt, dvs ca 3,5). Övergången mellan hals och bogblad är dåligt definierat. Det finns en tydlig kudde bakom bogbladet och man kan inte se revbenen, men känna ca 0,5cm in i hästen. Han går i gräshage med ok mkt gräs kvar 10-12h per dag och får 10kg silage med löjligt höga energivärden (förra hästen i typ samma viktklass och normalfödd kunde äta 9,5kg av det silaget i meddelhård träning) samt 1kg lucern.

Får han för lite?

Det låter ju inte som att han får så lite mat. Det du beskriver om hullet är vad jag också strävar efter, att inte kunna se skelettet, men lätt kunna känna det.

Jag tänker dessutom att det är mindre farligt för djur (inkl människor) att vara lite i för smala än att vara lite för tjocka.
 
Tacksam för våra fina stubbåkrar just nu 🤩 red Hebbe där idag. Vi höll oss på en tänkt ridbana modell liite större men ändock hyfsat lagom. Han överraskade mig faktiskt med att kunna trava i en tillräckligt avslappnad form även om han är så känslig för min position i sadeln. Jag får verkligen koncentrera mig till max för att inte störa, men vilken underbar ridkänsla han ger 😍. Vi kunde t.o.m. trava i bra balans på stora volter där han formade sig fint för innerskänkeln. Gjorde oxå riktigt bra galoppfattningar på hyfsat små hjälper, jag fattar ingenting, var kom de ifrån liksom? 🤷🏻‍♀️ Sen har han värsta gunghästgaloppen än, känns som man inte kommer nånstans 😅 men svarade fint framåt och då blev det lite bättre. Lycklig är jag iaf 😍
 

Bifogade filer

  • 0E7D2F83-185C-443F-B6E8-4D8D06391492.jpeg
    0E7D2F83-185C-443F-B6E8-4D8D06391492.jpeg
    609,1 KB · Visningar: 18
Hur mkt "extra" mat behöver era hästar för att hålla sig i form?

Jag har fått det påpekat för mig av andra i stallet att T är alldelles för smal. Och att han får alldelles för lite mat. Han är ju ändå unghäst.

Jag tycker han ligger ganska bra i hull (kanske något högt, dvs ca 3,5). Övergången mellan hals och bogblad är dåligt definierat. Det finns en tydlig kudde bakom bogbladet och man kan inte se revbenen, men känna ca 0,5cm in i hästen. Han går i gräshage med ok mkt gräs kvar 10-12h per dag och får 10kg silage med löjligt höga energivärden (förra hästen i typ samma viktklass och normalfödd kunde äta 9,5kg av det silaget i meddelhård träning) samt 1kg lucern.

Får han för lite?
Förstår de att det är en växande unghäst? Och alltså kan se lite ojämn ut i kroppen beroende på period? Jag tycker att det låter ju verkligen inte som att han får för lite nu - hade det varit mitt i vintern kanske, men nu är det ju + gräs osv.

jag har ju motsatsen, en liten tjockis som ätit bara gräs sedan maj/juni och gått på rätt tunt bete nu det sista. Han är fet ändå. Nu bytte vi stall idag och nu kommer han komma in på natten och få maten lite mer uppstyrd, så jag hoppas kunna slanka till honom lite.
dagens hull (tjock).

117B99A1-A269-45DA-B06E-0F39717783E3.jpeg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
18 160
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp