Födda 2017 del 3

@Amanda_F Låter som en bra träning! Jag försöker tänka så med, att inte dutta för mycket utan tänka mer vuxet, om än på en unghästnivå.

Min känns inte skitbra just nu utan lite skev och vind. Vet inte om han kört för hårt i hagen eller vad han gjort, eller om han bara växer... men han känns inte som han gjorde för ett tag sen när han var superfin. Typiskt, men det går ju upp och ner 🤷‍♀️
 
Släppte ihop Merida och en av ponnysarna med de stora hästarna idag. De har ju gått i hagarna bredvid varandra i några veckor, och alla hästarna har stått och hängt tillsammans. Luvan och paintstoet har pipit och brunstat mot varandra, nu blev det en del sparkande, men inte så farligt. Min stora grå fick feeling och visade lite högre skolor och är nu halt. :meh:

Har bestämt att jag ska ha kvar hästarna här hos grannen även i vinter. Bättre hagar, större ligghall, 4 minuter för mig att gå till stallet istället för att köra 35-40 minuter enkel väg. Mindre jobb, stallägaren sköter det mesta, behöver bara mocka ligghallen en gång per vecka. Det är ju en lösdrift med automatisk hömaskin, vilket gör att jag kan reglera Meridas intag, tar jag tillbaka henne till vanliga stallet blir det fri tillgång igen och det kan hon ju tydligen inte hantera.

Blir ju värre med träning, blir 45-50 minuter att köra med släp, men det är ju inte varje dag. Ridbanan är liten och dåligt dränerad, men belysning är på gång! Ridhus finns såklart inte, men det byggs ett 15 minuter bort, och finns även ett ca 7 minuter bort.
 
Efter att ha vilat i veckan red vi ut en sväng idag. Hon börjar bli väldigt rolig att rida! 😍 Så mjuk och lyhörd och verkar ha lätt för sig när hon nu faktiskt försöker och har börjat bjuda fram istället för att bromsa hela tiden. Flyttar henne lätt för skänkeln fram och tillbaka över vägen. Försöker hålla mig till uteritter nu, då har vi mycket bjudning gratis. Bild från idag!
DECAC758-EE64-4705-B5F3-6440FCEF1B78.jpeg
 
Vi tar bra kliv mot vuxenlivet nu. Ser hur ni andra hoppar terränghinder och åker runt och känner mig som jag är fast med min treåring... Men vi har börjat nu i a f. I fredags var vi ute och red igen med hans jämnåriga bästis och en ponnytjej. Mirre var superduktig, lugn och glad. Och MODIG! när Style inte ville gå först förbi ett staket stolpade Mirre på med glatt humör.

Och idag har vi varit hos en körtränare och han har blivit tömkörd. Jag behövde lite stöttning att få honom på hjälperna och det gick jättebra. Idag fick hon köra hela passet och nästa vecka ska jag hålla i tömmarna och sen ska jag rida när han är avslappnad. Känns som en bra plan. Enda smolket i bägaren är att tiden fram till Kvalitet håller på att rinna ut och jag tror inte vi kommer kännas klara. Länk till lite av början idag..
https://www.instagram.com/p/CS41jGDr-LD/
 
Jag tror jag kommer få avanmäla mig till helgens fyraårs. Sååå tråkigt. Men jag har skadat ett öga och förutom att det gör ont så ser jag inget på ena sidan (vilket tydligen kan ta veckor att få tillbaka). Inte bästa uppladdningen.
 
Jag tror jag kommer få avanmäla mig till helgens fyraårs. Sååå tråkigt. Men jag har skadat ett öga och förutom att det gör ont så ser jag inget på ena sidan (vilket tydligen kan ta veckor att få tillbaka). Inte bästa uppladdningen.
Men oj vad tråkigt :( hoppas att det går snabbare. Hur känns Fille?

Jag funderar också på att stryka oss också. Tror inte vi kommer nå breeders och får vi inte minst 8 på gångarterna så känns det inte värt det. Dessutom är han lite svag i överlinjen och rätt tjock, så någon 9:a blir det nog inte på typ i år.
 
Men oj vad tråkigt :( hoppas att det går snabbare. Hur känns Fille?

Jag funderar också på att stryka oss också. Tror inte vi kommer nå breeders och får vi inte minst 8 på gångarterna så känns det inte värt det. Dessutom är han lite svag i överlinjen och rätt tjock, så någon 9:a blir det nog inte på typ i år.
Nä jag tycker du ska visa så kan vi ses. Om du visar på Bollerup alltså.
Jag visar två, fyraåriga ponnyn och treåringen (förhoppningsvis). Ponnyn borde få utmärkelse, treåringen kan gå hur som helst men jag hoppas på diplom såklart - men det kan lika gärna bli pannkaka
 
Nä jag tycker du ska visa så kan vi ses. Om du visar på Bollerup alltså.
Jag visar två, fyraåriga ponnyn och treåringen (förhoppningsvis). Ponnyn borde få utmärkelse, treåringen kan gå hur som helst men jag hoppas på diplom såklart - men det kan lika gärna bli pannkaka
Jag kommer vara där och sköta deras SOME så vi kommer ses ändå. Det är nog större chans att vi ses om jag inte startar för då är jag på plats hela tiden i stället för att åka till stallet och hämta och lämna häst :D
 
Men oj vad tråkigt :( hoppas att det går snabbare. Hur känns Fille?

Jag funderar också på att stryka oss också. Tror inte vi kommer nå breeders och får vi inte minst 8 på gångarterna så känns det inte värt det. Dessutom är han lite svag i överlinjen och rätt tjock, så någon 9:a blir det nog inte på typ i år.

Jag har inte kunnat rida pga ser inte (och ska väl skydda ögat mot damm och skit i och med sår och inflammation), men tänkte känna på honom idag om jag kommer ifrån läkaren i rimlig tid. Men ja, han kändes ju inte super förra veckan så. Om han inte hastigt svänger tillbaka i känslan så är det inte värt att åka - var en helt annan sak när han kändes som på träningarna/kursen.
 
Jag har inte kunnat rida pga ser inte (och ska väl skydda ögat mot damm och skit), men tänkte känna på honom idag om jag kommer ifrån läkaren i rimlig tid. Men ja, han kändes ju inte super förra veckan så. Om han inte hastigt svänger tillbaka i känslan så är det inte värt att åka - var en helt annan sak när han kändes som på träningarna/kursen.
Du får komma till Enköping på kurs med honom :) För nu verkar det som vi kommer flytta om 3,5 veckor :angel:
 
Här är det drygt 2 veckor till ridhästtest. Vi tror inte på diplom men jag känner att det kan vara givande att visa ändå. Korre har varit lite tjafsig i munnen men nu har vi provat byta bett och det har blivit bättre. Han ska ju visas av stallkompisen så hon rider honom mest nu. De har börjat hitta varann så jag tror att de kan få till det ganska bra. Hon vågar inte riktigt sätta så stor press på honom, men jag tror inte det är skillnaden mellan diplom och inte för Korres del :)
 
Här är det drygt 2 veckor till ridhästtest. Vi tror inte på diplom men jag känner att det kan vara givande att visa ändå. Korre har varit lite tjafsig i munnen men nu har vi provat byta bett och det har blivit bättre. Han ska ju visas av stallkompisen så hon rider honom mest nu. De har börjat hitta varann så jag tror att de kan få till det ganska bra. Hon vågar inte riktigt sätta så stor press på honom, men jag tror inte det är skillnaden mellan diplom och inte för Korres del :)
Var ska han visas? Är det så att vi kommer vara på samma ställe kanske?
 
Japp, vi ska ev. till Bollerup. Träning i morgon för att se om det är lönt att tänka på att visa.
Håller tummarna! Han är. Ju så fin din kille så det vore ju tråkigt om du inte fick visa det. Men ni har många år på er om inte annat ❤️

I Linköping är det bara två fyraåringar anmälda såhär långt, vilket känns tråkigt. Självklart en med samma fader som Korre (st Schufro) 😊.
 
Tränade igår igen, och det var ett stort fall framåt mot förra veckan. Kände det redan i tisdags då vi joggade lite. Tyvärr blev han jättespänd när stallägaren kom med sina hundar och en annan häst kom och skulle in och träna efter mig och inte alls var nöjd med uppsittningen. Men han är ändå rätt häftig. Jag å andra sidan är tydligen rätt dålig på att rida lätt, för han går så oerhört mycket bättre de korta små stunder jag sitter på honom. Jag ska säga att jag inte sitter tungt, att jag typ står i stigbyglarna, men ändå blir stadigare än om jag står och sitter ner vartannat steg.

 
Tränade igår igen, och det var ett stort fall framåt mot förra veckan. Kände det redan i tisdags då vi joggade lite. Tyvärr blev han jättespänd när stallägaren kom med sina hundar och en annan häst kom och skulle in och träna efter mig och inte alls var nöjd med uppsittningen. Men han är ändå rätt häftig. Jag å andra sidan är tydligen rätt dålig på att rida lätt, för han går så oerhört mycket bättre de korta små stunder jag sitter på honom. Jag ska säga att jag inte sitter tungt, att jag typ står i stigbyglarna, men ändå blir stadigare än om jag står och sitter ner vartannat steg.

Ni är jättefina! Jag blir inspirerad och ser lite vad jag själv ska jobba med ;)
 
Ni är jättefina! Jag blir inspirerad och ser lite vad jag själv ska jobba med ;)
Video är nyttigt, jag blir faktiskt glad att se att jag inte är så dålig som jag känner mig när jag rider. Jag får rätt mkt skäll av den nya tränaren men det är bra också, för jag sitter ibland som en ostbåge. Jag är tydligen inte så autonom i sitsen som jag skulle vilja vara. Men det är inte illa. Det är bara inte perfekt. Det är också skönt att se att han reagerar helt rätt på "forward hand". Så när jag ber honom att hålla sin egen balans så gör han det. Det ska bli lite mer dynamiskt och elastiskt så kommer det här bli bra. Tror vår "gemensamma tränare" är rätt för det...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 203
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 385
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp